Hallo ik heb een vraag over het opladen van accu van een e-scooter .
De accu’s van het merk MPI scooter zijn leeg . Nu heb ik nieuwe accu’s gekocht van het merk AGM Victron energie 12 V 38 Amp .Als ik deze oplaad met een willekeurige lader Dan zijn de accu’s weer snel leeg . Nu heb ik gehoord dat deze accu’s opgeladen moet worden met een lader van Victron zelf omdat ze anders niet volledig opgeladen worden . Is dit een fabeltje of waarheid . Ik heb voor mijn E-scooter 4 accu’s nodig dus een gebruik spanning van 48 volt
Ik neem aan dat de scooter een Lithium accu had? Dan is ze vervangen door AGM accu's een letterlijk nogal zware oplossing.
De AGM accu's van Victron zijn prima met een gewone 12V acculader op te laden MITS o.a. de startstroom binnen de grenzen van Victron valt (gewone 5A 12V acculadertjes zijn prima). Zo'n ding uit de jaren '60 zou ik niet meer gebruiken, maar gewoon een moderne acculader zou hier geen probleem mee moeten hebben. Mijn Lidl lader zegt dat ik de winterstand kan gebruiken voor AGM-accu's (dan is de eindspanning volgens mij ietsje hoger) maar dat doe ik eigenlijk nooit (maar mijn toepassingsgebied is wat anders dan dat van jou).
En uiteraard moet je de accu's één voor één opladen. Dus als je met een beperkte stroom laad, ben je wel een dagje bezig voordat je ze alle 4 hebt opgeladen...
Kennis van me had ook een 'brommer' met 3 AGMaccu's (af fabriek!) en dat werkte prima, maar die accu's zijn gewoon niet heel geschikt om ver te ontladen dus elk jaar moest er een nieuwe set in. Zelfs de deep-cycle variant kun je beter niet verder dan 50% ontladen.
EDIT: had je de lood-gel variant van de MPI scooter? En laad je ze op met de lader van de scooter?
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Heb je de "super cycle" accus? Het datasheet noemt steeds laden/ontladen met 0.2C. Zonder het datasheet er bij te pakken had ik 0.25C max laadstroom aangeraden. Zit dicht bij mekaar. Beste is dus om met 0.2C = iets minder dan 8A te laden.