Blijkbaar zit er een wijziging van het AREI aan te komen.
Hierbij moeten kwasie alle stopcontacten zowel achter een 30mA als achter een 300mA differentieelschakelaar zitten.
Naast alles in bad en douche en
wasmachine, droogkast, vaatwasser, nu ook
alle verlichting en
alle stopcontacten die niet dienen voor vast opgestelde machines.
Dus het stopcontact in de inkomhal waarmee de stofzuiger verbonden wordt moet achter een 30mA en een 300mA.
Onderstaande schema wordt in de toekomst de norm...
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
dus belgie gaat ook eens met de tijd mee
helaas nog wel dat eigenwijze van het arei, alle groepen achter 1 dezelfde 30mA aardlek. daar komt nog wel een wijziging voor..
Daar is inderdaad sprake van. Sinds 2020 volgen de wijzigingen zich op aan een rotvaart. Je zou bijna gaan geloven dat er een Nederlander aan boord van die AREI commissie geslopen is.
Aardlekschakelaars, je kan er nooit genoeg hebben 
Gevolg?
- keuring volgens pre AREI regels
- keuring volgens AREI 1981
- keuring volgens AREI 2020
- keuring volgens AREI 2023
Hoef er geen tekening bij te maken tot welke toestanden dit gaat leiden.
"Aardlekschakelaars, je kan er nooit genoeg hebben"
Als je dat combineert met het Belgische: "Zekeringen, je kan er nooit genoeg hebben." is de chaos compleet ja 
Een beetje modernisering in het AREI kon ook geen kwaad overigens, het een en ander was toch wel een beetje archaïsch aan het worden.
Maar om dan inderdaad ALLE afgaande groepen achter dezelfde 30mA aardlek te prakken is niet zo heel erg handig. Bij een aardfout is je hele huis donker.
Hoewel het in NL geen dwingende regel meer is plak ik niet meer dan 4 automaten achter een ALS.
Op 13 april 2023 18:27:44 schreef testman:
helaas nog wel dat eigenwijze van het arei, alle groepen achter 1 dezelfde 30mA aardlek.
Zeggen jullie nu dat het verboden is/wordt de groepen over meer dan één 30mA-aardlekken te verdelen?
mvdk
Golden Member
Eindelijk. Worden Belgische installaties een beetje veiliger. Zodat die girls die met hun telefoon in bad gaan, en de charger met een haspeltje aangesloten hebben op een stopcontact in de gang, het in de toekomst gaan overleven. 
testman
nu ja groepenkast, in belgie is het meer een lasdoos. 4 afgaande kabels op 1 automaat geprakt is niets abnormaals daar. nu nog de 18mm automaten toestaan op 400V netten dan houd je wat meer kast over voor extra 30mA aardlekjes 
Er is een max van 8 automaten per 30mA diff:
[4.2.4.3]
’Onmiddellijk stroomafwaarts van de beschermingsinrichting aangebracht aan het begin van de elektrische in-
stallatie, wordt ten minste een differentieelstroombeschermingsinrichting met een grote of zeer grote gevoe-
ligheid geplaatst waarop ten minste de volgende stroombanen worden aangesloten:
1. de contactdozen die niet bestemd zijn voor de voeding van de vaste of vast opgestelde toestellen en ma-
chines;
2. de verlichting;
3. de ruimten die een bad en/of een douche bevatten;
4. de wasmachines, de droogkasten en de afwasmachines.
Het is toegelaten om maximaal 8 eindstroombanen per voormelde differentieelstroombeschermingsinrichting te
plaatsen.’
Wat is het nut van 2 diffs /als achter elkaar?
Je kunt ze toch beter naast elkaar zetten??
Dus diff 1 hier zo houden, maar diff2 ernaast
Diff 3 zit er al naast
Rare jongens die Belgen.
[Bericht gewijzigd door High met Henk op (35%)]
In principe is de differentieels naast elkaar zetten ook toegelaten volgens het AREI.
Je moet wel de dubbele isolatie garanderen aan de ingangsklemmen van de differentieels en je moet ze allemaal kunnen verzegelen.
Hoever gaat dat verzegelen? Gaat het dan alleen om de aansluitklemmen, of zit ook de bediening achter zegels?
Een normale groepenkast volstaat neem ik aan?
En verzegelen? Een slotje erop als lock out?
https://www.elektroshop.nl/installatieautomatenvergrendeling.html
En wie heeft die privé in huis???
Voor een installateur of elek ok, maar in je eigen huis??
Stroom opwaartse en (ik denk ook) stroom afwaartse klemmen van het/de meest stroom opwaartse differentieel / differentiëelen worden verzegeld.
Bedieningshandel en testknop blijven bereikbaar.
Verzegelen blijft beperkt tot een draadje en een loodje.
De bedoeling is dat je niet voor het differentieel zou kunnen aansluiten.
maar wat het nut is om achter het differentieel te verzegelen heb ik nooit geweten. Uiteindelijk kun je ook aan die draden via het begin van de automaten.
Sedert het nieuwe AREI zijn enkel de ingangsklemmen te verzegelen. (bij de gelijkvormigheidscontrole)
De diff van de laadpaal wordt nu al in veel gevallen parallel geplaatst.
Volgens mij zou het best kunnen dat de ’hoofddifferentieelstroominrichting’ van 300mA op termijn zal verdwijnen wegens weinig zinvol.
Ik ben blij dat ik niets met AREI te maken heb....
Blijkbaar heb je daar dus ook nog erkende installateurs.
Die kennen we hier gelukkig al lang niet meer, want dat waren vaak de grootste prutsers...
Zeg niet dat het er veiliger op geworden is, maar ook niet onveiliger...
mijn hele huis zit al achter de 30mA, door de aanpassing van de zonnepanelen zat ik vast met de bekabeling en heb ik gewoon alle groepen achter de 30mA gestoken, ipv enkel de natte groepen.
en vind ik prima zo.
ik ga de 300mA in begin van de kast zetten, daar de zonnepanelen bij, dan een remautomaat, en dan per rail gewoon een 30mA met zijn eigen groepen.
loopt er dan wat fout, dan valt die rail met 30mA uit en blijft de rest van het huis wel werken.
ik heb al een 4x18 units kast in huis, en nog eens 2kasten van 2x 12 in de loods. en dan het tuinhuis achteraan wordt verbouwd als kleine challet, en die krijgt dan ook een eigen 2x12 of 2x18 units kast.
zijn een pak 30mA's wel zo
[Bericht gewijzigd door fcapri op (20%)]
Op 13 april 2023 21:33:50 schreef High met Henk:
Ik ben blij dat ik niets met AREI te maken heb....Blijkbaar heb je daar dus ook nog erkende installateurs.
Die kennen we hier gelukkig al lang niet meer, want dat waren vaak de grootste prutsers...Zeg niet dat het er veiliger op geworden is, maar ook niet onveiliger...
Er bestaan geen erkende installateurs in België.
Iedereen mag elektrische installaties aanleggen, ook particulieren. Die dient wel te voldoen aan de geldende wetgeving. En iedere nieuwe installatie of grote wijziging van een bestaande installatie dient een gelijkvormigheidscontrole te ondergaan. Van een verkeerslicht tot de grootste fabriek.
mvdk
Golden Member
Bij een beetje uitgebreide groepenkast, zeg 15 groepen/stroombanen, is het zinloos meerdere 30mA diff's achter die 300mA te zetten. Immers, de aardweerstand moet zo laag zijn dat die 300mA op een lekstroom kan trippen. Die gaat dus altijd mee bij een goeie aardsluiting. Hooguit bij een toevallige aanraking van lewendige drade heb je kans dat de 30 eruit gaat en de 300 in blijft.
testman
in BE is die 300mA diff tevens de hoofdschakelaar, met extra aardleks is er meer als 1 handeling om uit te schakelen, dus daar zal arei aanpassing 2024 vast wel mee komen.
Op 13 april 2023 22:12:25 schreef evelo:
[...]Er bestaan geen erkende installateurs in België.
Iedereen mag elektrische installaties aanleggen, ook particulieren. Die dient wel te voldoen aan de geldende wetgeving. En iedere nieuwe installatie of grote wijziging van een bestaande installatie dient een gelijkvormigheidscontrole te ondergaan. Van een verkeerslicht tot de grootste fabriek.
Wie brengt dan de zegels aan?
Ga me niet zeggen dat alle particulieren dat ook mogen.
Op 14 april 2023 07:03:27 schreef High met Henk:
[...]Wie brengt dan de zegels aan?
Dat is hier ook..Na de meter mag je alles zelf doen.
Wie denk je dat dit doet? De keurder natuurlijk.
Ik moest hier idd zelf de hoofdschakelaar nog aansluiten.
Uiteindelijk heeft de aannemer dat gedaan, maar ok.
Wij kennen in NL geen keurder.
En idd alleen hoodveiligheden (smeltpatronen of automaten) en meter zijn verzegeld.
De rest niet.
Mag aannemen dat er ook in België hoofd veiligheden en een meter zijn?
Daarachter komt de hoofdschakelaar die weer voor de klant is. Die kun je inderdaad afkoppelen zelf, maar die is eigenlijk altijd onder spanning. Bij hoofdautomaten kun je ze wel afzetten, maar bij smeltpatronen niet (zonder zegel te verbreken)
[Bericht gewijzigd door High met Henk op (68%)]
geen zegels.
enkel de hoofdschakelaar met de teller is verzegeld, daarna komen de kabels in je 300mA diff toe van de zekeringkast en daar ben je volledig vrij.
diff kan je ook gewoon vervangen als die stuk is, en die wordt niet meer verzegeld
Robbe de Smet
I'm only responsible for what I write but not for what you understand !
Tot over enkele jaren stond elektricien op de lijst voor erkende (beschermde) beroepen en moest je in België weldegelijk uw vakbekwaamheid kunnen aantonen en kon je via diploma uw erkenning aanvragen. M.a.w. als je het beroep als zelfstandige wou uitvoeren moest je een erkenning hebben. Blijkbaar is deze regel vervallen, vandaar de verwarring.
Wel mocht toen ook iedereen zelf zijn eigen installatie aanleggen, je was niet verplicht om dit door een elektricien te laten uitvoeren.
In vond dit op zich geen slechte regel.