Regelementen en wetgeving zijn steeds onder invloed aan verandering in functie van risicoanalyses, ideologie, voldoende mensen om de job uit te voeren, evoluties in de techniek,...
Steeds met zijn voor en nadelen.
Kijk maar naar de veranderingen die op til zijn in de Belgische autokeuring.
Het zou mij echt niet verbazen dat er ook gelijkaardige veranderingen komen in de werkwijze voor de keuring van elektrische installaties.
Alleen al het feit dat de wachtlijsten bij elektrische keuringen ook aan het stijgen zijn wegens tekort aan keurders.
Bijvoorbeeld dat ’erkende’ installateurs hun installaties zelf mogen keuren (zoals bij de gasinstallaties). En dat de keurders zich dan meer zullen richten op het uitvoeren van steekproeven.
Op 13 april 2023 18:27:44 schreef testman:
helaas nog wel dat eigenwijze van het arei, alle groepen achter 1 dezelfde 30mA aardlek.
Ik begrijp inmiddels dat dat dus gewoon niet waar is? Je mag wél gewoon de groepen over meer dan een 30mA-aardlek verdelen, net als in andere landen?
Dat mocht al sedert het begin van het AREI (algemeen regelement elektrische installaties): 1/10/1981
In Belgische woningen is dat gewoon weinig gebruikelijk (kost centen).
In bedrijven is het veel normaler om zaken op te splitsen na verschillende differentieelstroominrichtingen.
[Bericht gewijzigd door evelo op (48%)]
Op 14 april 2023 13:41:19 schreef Frederick E. Terman:
[...]
Ik begrijp inmiddels dat dat dus gewoon niet waar is? Je mag wél gewoon de groepen over meer dan een 30mA-aardlek verdelen, net als in andere landen?
Klopt, zoals evelo al schreef ook in BE mag je zoveel aardlekschakelaars plaatsen als je wil, zolang je maar een hoofdaardlekschakelaar hebt staan van maximum 300mA.
Is simpelweg helemaal geen gewoonte in BE om meer dan 2 aardlekschakelaars in een kast te plaatsen, alhoewel sommigen, meestal DHZers er een per rij automaten plaatsen. Soms ook een andere indeling. Vanwege EV’s zijn er dat dan nu meestal 3, of soms 4 als er PV panelen zitten. Bij sommigen bestaat immers het geloof dat de PV omvormer op een aparte aardlekschakelaar moeten hangen.
Veiligheidstechnisch brengt dat ook geen zoden aan de dijk, eerder het tegenovergestelde. Enige voordeel is dat je niet helemaal in het donker zit als er een uitfloept, maar daar hebben wij Belgen zaklampen voor
Ook FR kent die gewoonte niet. In Scandinavische landen, tijdens mijn vakantie heb ik dit ook nooit gezien.
Aha, nu snap ik dit filmpje ook beter. Ik dacht: "Wat!? Zet ie daar nou 14 automaten op één rail? Met z'n schroefboormachine?". Maar dit is dus gewoon de normale gang van zaken in België?
Op 14 april 2023 11:08:57 schreef evelo:
Regelementen en wetgeving zijn steeds onder invloed aan verandering in functie van risicoanalyses, ideologie, voldoende mensen om de job uit te voeren, evoluties in de techniek,...
Steeds met zijn voor en nadelen.
Mee eens, maar hier gaat men toch wat ver m.i. Tussen 1981 en 2020 zit 40 jaar en mag je verwachten dat er het een en ander veranderd is, maar 3 jaar nadien? Dat lijkt me eerder een indicatie dat men binnen die AREI werkgroep de zaken niet op orde heeft. Creëert meer problemen dan goed. In die werkgroep zitten bovendien ook vertegenwoordigers van fabrikanten van schakelmateriaal die uiteraard niets liever zien als regels die hun omzet verhogen.
Ja, het gaat snel. Ja, de fabrikanten zitten ook in de werkgroepen (net als de overheid, keuringsorganismen, de installateurs, de netbeheerder).
Elke partij trekt voor zijn eigen belangen, part of the game denk ik.
Ik verwacht mij nog wel aan veranderingen de komende jaren. De elektrificatie van het transport en verwarmen van gebouwen is nog maar net goed begonnen.
Denk bijvoorbeeld aan bidirectionele laadpalen, dat wordt nog leuk.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op 14 april 2023 14:43:08 schreef dokterbibber:
Aha, nu snap ik dit filmpje ook beter. Ik dacht: "Wat!? Zet ie daar nou 14 automaten op één rail? Met z'n schroefboormachine?". Maar dit is dus gewoon de normale gang van zaken in België?
alleen met de hand aandraaien bouw je dagelijks geen groepenkasten meer tegenwoordig, schroeftol, afslag op stand 3 of 4 en gaan. zit goed vast en gaat een heel stuk sneller. op moment draaien is met kleine kasten wel zo overdreven. niet gaan maken met de afslag op boren of stand 20, dan heb je gebroken of dolle schroeven..
Op 14 april 2023 14:43:08 schreef dokterbibber:
Met z'n schroefboormachine?".
En daarna gaat hij ze nog eens met de hand knalvast zetten. Nog een kwart slag verder en die klem knapt uit elkaar.
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Op 14 april 2023 14:29:37 schreef New Beetle:
[...]Enige voordeel is dat je niet helemaal in het donker zit als er een uitfloept, maar daar hebben wij Belgen zaklampen voorOok FR kent die gewoonte niet. [...]
Noodverlichting en zeker aan het zekeringenbord is nog zo handig. Geen zaklamp nodig. Huis is in 1985/1986 gerenoveerd. Mocht ik het vandaag terug doen, hing er ook noodverlichting in de gang, WC en keuken. Zolder en traphal zijn al voorzien.
Bij de wijzigingen in 1985/1986 werden er 4 30mA verliesstroomschakelaars geplaatst voor boiler, wasmachine, droogkast en de rest van de woning.
Op 14 april 2023 19:50:18 schreef testman:...alleen met de hand aandraaien bouw je dagelijks geen groepenkasten meer tegenwoordig, schroeftol, afslag op stand 3 of 4 en gaan. zit goed vast en gaat een heel stuk sneller....
Dat is een waardeloze methode. Je begint al met zo'n rammelend ding de boel om zeep te rammen.
Ik gebruik een elektrische schroevendraaier van Makita. Die slaat meteen af als het ingestelde koppel bereikt is en begint dus niet met het extra vastslaan van die schroeven.
Op 14 april 2023 14:48:31 schreef New Beetle:...bovendien ook vertegenwoordigers van fabrikanten van schakelmateriaal die uiteraard niets liever zien als regels die hun omzet verhogen.
Beter dan de NEN1010, die word alleen door belanghebbende partijen opgesteld.
Het AREI is een wet en dus zitten er nog ambtenaren bij om de fabrikanten een beetje af te remmen als die teveel aan hun eigen omzet denken.
Op 15 april 2023 10:26:48 schreef GJ_
Beter dan de NEN1010, die word alleen door belanghebbende partijen opgesteld.
Het AREI is een wet en dus zitten er nog ambtenaren bij om de fabrikanten een beetje af te remmen als die teveel aan hun eigen omzet denken.
Regelgeving is altijd heel goede business.
Ben zelf hobbypiloot.
- Boutje uit de DHZ-zaak 20 €cent?
- Gecertificeerd vliegtuigboutje 40€?
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Ben zelf hobbypiloot.
- Boutje uit de DHZ-zaak 20 €cent?
- Gecertificeerd vliegtuigboutje 40€?
Natuurlijk kan men ook een ultralight vliegen, dan kan men boutjes (en zekeringen, en brandstoffilters, &c) uit de knutselwinkel gebruiken. Enkel op die manier kon ik me permitteren ook al eens het ruime zwerk in te gaan.
(sorry om off-topic te gaan, maar ik ben wel benieuwd naar uw vliegerij. PB, misschien, om het forum proper te houden?)
Robbe de Smet
I'm only responsible for what I write but not for what you understand !
Nog even een bijvraagje:
Het uittreksel uit het staatsblad dateert van 23/O3/2023. Als er wijzigingen of nieuwe wetten (hoeft daarom niet enkel over het AREI te gaan) in het staatsblad verschijnen, zijn die wetten dan onmiddellijk van toepassing?
M.a.w. wordt er nu al volgens de nieuwe regels gekeurd of wordt het AREI pas later aangepast (soort van overgangsperiode).
In Belgenland treedt een wet in werking vanaf de 10-de dag na publicatie in het staatsblad.
Tenzij de wet zelf een andere datum oplegt.
Of de keuringsorganisme een "overgangs-periode" toestaat weet ik niet.
Het AREI is een wet, dus ik vermoed dat de wijziging reeds "kracht van wet" hebben.
@ Evelo : geheel correct, 1 juni 2023
testman
Op 15 april 2023 10:26:48 schreef GJ_:
[...]Dat is een waardeloze methode. Je begint al met zo'n rammelend ding de boel om zeep te rammen.
Ik gebruik een elektrische schroevendraaier van Makita. Die slaat meteen af als het ingestelde koppel bereikt is en begint dus niet met het extra vastslaan van die schroeven.[...]Beter dan de NEN1010, die word alleen door belanghebbende partijen opgesteld.
nee, niet met een slagtol, die zijn te sterk.
Ook een niet-slagtol ramt de schroeven nog eens na als hij doorslaat.
Ik bouw te weinig kastjes om me daar echt druk over te maken, dus dat doe ik gewoon met de hand. En dan nog eens natrekken met een momentschroevendraaier.
testman
wat ik met de schroeftol maak, kan ik ook met de schroevendraaier weer losdraaien zonder eerst met 2 handen vol kracht te zetten. ik verander wel de afslag instelling tussen krachtautomaten en 18mm automaten, die hebben maar m3 of m4 schroeven en zitten al snel te strak op de stand voor de krachtautomaten.
tijd terug had ik 22 kastjes te bouwen voor een project. normaal werden die standaard abb dozen gewoon ingekocht, maar overal leverproblemen alom toen. dan maar losse componenten ingekocht, en zet maar in elkaar. zat ik te rekenen dat ik dan in no time over de 1000x een draadje kon knippen, strippen, huls persen aandraaien. dat is dus overbelaste armen/polsen uitnodigen. toen gewoon prefab draadjes besteld en alleen gemonteerd. dat was goed te doen met een schroeftol. die kasten waren in een 3/4 dag geassembleerd..
Eendraadschema
https://sites.google.com/view/eendraadschema/ https://facebook.com/groups/290672806262333/
Op 13 april 2023 21:25:31 schreef evelo:
Sedert het nieuwe AREI zijn enkel de ingangsklemmen te verzegelen. (bij de gelijkvormigheidscontrole)De diff van de laadpaal wordt nu al in veel gevallen parallel geplaatst.
Volgens mij zou het best kunnen dat de ’hoofddifferentieelstroominrichting’ van 300mA op termijn zal verdwijnen wegens weinig zinvol.
Er is een nota dat de ingangsklemmen nu ook herkeuring moet verzegelen.
Wat ik me afvraag.
Stel 3x400V + N installatie.
Hoofddiferentieel van 300mA met daarna een aantal 4 polige diffs van 30mA .
Stel er is ergens een lek naar aarde op kring B van 100mA. Dubbelpolige automaten A en B zitten beide aangesloten op L2-N. Dan zal diff 1 toch ook dat verlies detecteren?
Dus beide diff's knallen eruit?
Of zie ik het verkeerd?
Op 2 mei 2023 18:13:52 schreef Lichtkap:
Dan zal diff 1 toch ook dat verlies detecteren?
Waarom denk je dat die dat detecteert?
jdjere
If I had asked people what they wanted, they would have said "faster horses".
Hallo,
Ik heb nog 2 vragen na dit alles gelezen te hebben:
1.
Is het verplicht om die cascade van hoofd diff van max 300mA te hebben en daarna nog een van max 30mA? Daar vind ik nergens duidelijkheid over.
Dit lijkt me eigenlijk onzin, zeker als je het hele verhaal beschouwt, de recente aanpassingen op het AREI kwamen er voor meer bedrijfszekerheid en meer veiligheid.
Nog maar een selecte hoeveelheid toestellen kan direct achter de 300mA: kooktoestellen, warmtepomp, 24Vdc voeding, ventilatie, ... kort door de bocht: een handvol toestellen / stroombanen.
Als je op die toestellen een probleem hebt, dan is er ook geen spanning meer op de andere diff's die erachter hangen, dus niet echt bedrijfszeker.
Waarom dan niet gewoon alles (parallel) in 30mA voorzien (dan heeft die cascade ook geen zin)?
Dan kom ik vanzelf bij punt 2 -->
2.
Een diff moet verzegeld kunnen worden volgens de literatuur. Hier bij mij is deze aan de secundaire kant verzegeld, lijkt me vrij zinloos maar goed, moet een foutje van de keurder geweest zijn.
Wat als je nu meerdere diff parallel aan elkaar hebt staan aan de hoofd diff?
Je kan ze allemaal wel verzegelen, maar je moet ze kunnen aansluiten ook. Als je geen kam kan toepassen moet je het dus oplossen met een modulaire verdeler, die zijn bij mijn weten niet verzegelaar, wat is dan nog het nut van die verzegeling?
Mag het überhaupt met een verdeler? Want ook daar is niks over terug te vinden...
Ik vind wel voorbeeldschema's terug in literatuur (AREI of keuringsorganisme, exacte bron onbekend) waar meerdere diffs in parallel getekend staan (type B diff dan wel vaak voor EV), maar goed dat zegt niks natuurlijk.
--
Benieuwd naar de antwoorden 
Op donderdag 20 juni 2024 17:36:17 schreef jdjere:
Is het verplicht om die cascade van hoofd diff van max 300mA te hebben en daarna nog een van max 30mA? Daar vind ik nergens duidelijkheid over.
Ja, meestal meerdere zelfs, staat letterlijk in de laatste versie van het AREI.
Dit lijkt me eigenlijk onzin, zeker als je het hele verhaal beschouwt, de recente aanpassingen op het AREI kwamen er voor meer bedrijfszekerheid en meer veiligheid.
Systeem nooit in vraag stellen, kost enkel geld en tijd en in sommige landen zoals Rusland en Noord-Korea levensgevaarlijk. Heeft niets met veiligheid te maken maar lobbywerk van de fabrikanten van schakelmateriaal die in de AREI werkgroep zitten en hun omzet willen zien stijgen.
Als je op die toestellen een probleem hebt, dan is er ook geen spanning meer op de andere diff's die erachter hangen, dus niet echt bedrijfszeker.
Klopt, de NLers wisten dit al lang, wij in BE hebben daar zaklampen voor 
Waarom dan niet gewoon alles (parallel) in 30mA voorzien (dan heeft die cascade ook geen zin)?
Dat mag niet van het AREI. Wil je dat toch dan moet je de grens over. Maar daar is veel woningnood, en zijn de huizen een pak duurder.
Een diff moet verzegeld kunnen worden volgens de literatuur. Hier bij mij is deze aan de secundaire kant verzegeld, lijkt me vrij zinloos maar goed, moet een foutje van de keurder geweest zijn.
Geen foutje van de keurder is overal zo. Idee erachter os dat je die niet wegneemt, alhoewel er niet zoiets is als de “aardlekzegelpolitie” die regelmatig langs komt.
Wat als je nu meerdere diff parallel aan elkaar hebt staan aan de hoofd diff?
Dan moeten die allemaal verzegeld worden. Verzegeling is echter niet meer systematisch maar optioneel sinds een aantal jaren en als de keurder dat niet doet hoef je daar niet van wakker te liggen.
Je kan ze allemaal wel verzegelen, maar je moet ze kunnen aansluiten ook. Als je geen kam kan toepassen moet je het dus oplossen met een modulaire verdeler, die zijn bij mijn weten niet verzegelaar, wat is dan nog het nut van die verzegeling?
Begrijp ik niet. Je moet die uiteraard eerst aansluiten voor je de keurder belt. Als je wil uitbreiden moet die zegel er uiteraard af. Hoe kan dat anders?