Zou een Fm zender willen bouwen met een radio buis.

Dit topic is gesloten

SIMUL

Special Member

Mijn vorige project is van de baan . Zou er mij iemand kunnen helpen aan een schema van een Fm zender met 1 buis vl EEC85 of ander .
Ik weet dat ik kritiek zal krijgen ,maar vraag het toch . Ik weet wel dat zo iets illegaal is .maar met die DAB+. Kan het zo veel kwaad niet meer . Ben 73 jaar en ervaring met radio en ander .
Wie kan me helpen aan zou een werkend schema met wat details . Je mag het altijd doorsturen naar mijn email adres . Staat open . Of misschien een link op internet . Ik kijk alvast uit .Met dank .

Hallo SIMUL,

Uitzenden in of binnen een band die bestemd is voor legaal gebruik, is en blijft strafbaar of het nu kwaad kan of niet!

Dat gezegd te hebbende, als je wat 'oud' materiaal zoekt op schema gebied, kijk dan eens op de site van de Klompenboer onder 'Schema's'.
Geen idee of de ontwerpen betrouwbaar zijn, maar met een beetje kennis van RF zou je dat dan zelf wel min of meer kunnen bepalen.
Probeer het testen e.d. eigenlijk alleen maar op een dummyload te doen, veel goedkoper dan dat door een kruispijling je plots de 'sterke arm' aan de deur krijgt.

Sine

Moderator

In België, met technieken uit de jaren 50, van een site met de meest smerige schema's ooit..

Succes verzekerd !

Lambiek

Special Member

Op 14 april 2023 13:47:12 schreef SIMUL:
Mijn vorige project is van de baan.

Heb je het opgegeven?

Van zenders weet ik helaas niets. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

Ik heb (lang geleden) deze Hartley oscillator gebouwd en dat werkte... ;)

https://www.uploadarchief.net/files/download/ecc85sch.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 14 april 2023 14:59:42 schreef Sine:
In België, met technieken uit de jaren 50, van een site met de meest smerige schema's ooit..

Succes verzekerd !

't was de eerste google hit op ECC85, verder niet gekeken naar of verdiept in het topic. :)

Sine

Moderator

Op 14 april 2023 15:07:15 schreef Arco:
Ik heb (lang geleden) deze Hartley oscillator gebouwd en dat werkte... ;)

[afbeelding]

Brrrrr ...

Dat zal wel zenden .. zelfs uit de inkomende audio aansluiting, harmonischen .... niet naar vragen.

Arco

Special Member

Heb toen getest met een meetontvanger, en er kwamen verrassend weinig 'bijproducten' uit... (normaal kwam er nog een filter achter)
Belangrijkste is om het vermogen beperkt te houden, en niet te proberen om het uiterste eruit te persen...

Waarom weet ik niet, maar Hartley produceerde veel minder 'rommel' als veel andere oscillatortypes.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

Ik heb ooit zo'n Klompenboer schema met buis voor de grap nagebouwd nav een piraat die hem (gelukkig) niet aan de praat kreeg. Het kreng bleek op 50 MHz te draaien met een hele harde 2e harmonische op 100 MHz.

Ik heb een paar bugjes gebouwd, gewoon voor de lol. Maar ik heb ze niet aan een antenne gehangen.

Ze hoeven geen kruispeiling te doen, gewoon lid van CO worden en naar het profiel kijken :-) (Ik heb ooit iemand van het AT gesproken die dat deed (op piraten forums)

[Bericht gewijzigd door fred101 op vrijdag 14 april 2023 17:14:57 (22%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
SIMUL

Special Member

Iedereen bedankt . Voor de goede en minder goede reacties . En deze voornamelijk uit de jaren 50 Vergeet niet dat ik zelf 73 ben en even wil terug keren naar de jaren 70 waar buizen nog het van het waren . En dat geeft soms eens meer voldoening dan knutselen met het hedendaags . Maar ik noem me nog altijd een technicus die mee is met zijn tijd .
Maar jullie tips zijn welkom .Bedankt vrienden .voor mij mag dit item afgesloten worden . .

Op 14 april 2023 17:24:52 schreef SIMUL:
Vergeet niet dat ik zelf 73 ben en even wil terug keren naar de jaren 70 waar buizen nog het van het waren . En dat geeft soms eens meer voldoening dan knutselen met het hedendaags .

Zie het als het rijden in een mooie old-timer waar je zelf nog heel veel plezier aan beleeft. Laat niemand je dit plezier afnemen.

Doe jezelf een plezier, en vergeet een ecc85. Met die ene watt die daar uitkomt kan je heul ver komen. Zou je er echt een nette zender mee bouwen, dan is dat nog te tolereren maar veel van die jaren 60-70 schakelingen zijn niet echt gemaakt om zuiver te zijn.

Ik snap wel dat het leuk is en een beetje rommelen kan geen kwaad, maar om de pakkans en kans op storing te verkleinen, raad ik aan om het vermogen echt klein te houden.
Ga bijvoorbeeld voor een DC90, DC96, DF96 of DF97 buisje. Dat is de oscillator/mengbuis die in de vroege FM portables van Philips zat. Dat loopt op 90v en 2,5mA ongeveer.

https://elektrotanya.com/philips_l4x82ab_portable_radio_1958_sm.pdf/do…

Schema van een radio met die df97 buis is te vinden op Elektrotanya.

Gebruik een klein magloopje als antenne, dan is je harmonischenonderdrukking ook automatisch een heel stuk beter.

Hier wat mooie grafiekjes, kan je zien wat er gebeurt als je met het remrooster (niet intern verbonden met K) speelt: https://www.radiomuseum.org/tubes/tube_df97.html

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
revado

Honourable Member

Zo'n zendertje met een ECC85 heb ik ooit lang geleden gebouwd voor iemand.
Half Den Haag had die dingen als piraat toen.
Bij het draaien aan de toltrimmer ( zonder een stukje warm gemaakt 5/8 pvc buis wat je er op kon drukken als sleutel) een vreselijk gemene opdonder gekregen.
Toen dat ding mij "gebeten" had was mijn interesse in zelfbouw zenders flink verminderd ;)
Ik kan ook niet denken in HF, die gekke spoelen van dik draaad zijn voor mij een kortsluiting.
Nee, ik sluit mij aan bij @Lambiek, ik weet weinig van zenders ( ondanks dat ik een zendlicentie en call heb).

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 14 april 2023 15:07:15 schreef Arco:
Ik heb (lang geleden) deze Hartley oscillator gebouwd

(Deze.) Eigenlijk is het een Colpitts. :)
Bij de Hartley zit de kathode aan een aftakking op de spoel. Soms zitten zowel aftakking als kathode aan massa, maar dan nog zit de kathode dus aan die aftakking.

Maar in dit schema gaat de aftakking van de spoel voor HF nergens heen; er zitten zelfs een smoorspoel én een weerstand in serie om dat te voorkomen.
In jouw geval zit de aftakking capacitief, al zie je hem niet: de ene C is de capaciteit tussen anode en massa, de andere die tussen rooster en massa. Een leuke bespreking staat in Aisberg: Zo... werkt de televisie.
Doordat die parasitaire capaciteiten erg van de opbouw afhangen, kan het gebeuren dat deze oscillator soms niet wil oscilleren (en soms juist 'te hard', wat mogelijk de reden is voor de enorm lage roosterweerstand: om 'squeggen' te voorkomen).

Wel grappig is de manier om de varicap 'automatisch negatief' te geven, door gelijkrichting van de rooster-HF-spanning. ;)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
rob007

Yarr, Matey!

Hallo allemaal,
Vraagje?
Waarvoor 2 buisdelen? die het zelfde doen? Meer HF?
Een deel oscillator en ander deel trapje is dat hem niet?
.
En had het ergens achter die smoorspoel of weerstand naar de –
plus niet ontkoppeld moeten worden met iets van... 10nF of zo?

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Arco

Special Member

Alle spanningsdoorvoeren gaan via een 1nF doorvoercondensator (niet op schema)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 14 april 2023 20:37:07 schreef rob007:
En had het ergens achter die smoorspoel of weerstand naar de plus niet ontkoppeld moeten worden met iets van... 10nF of zo?

Nee, want dan zou je twéé aftakkingen op de kring hebben.
Dit is een Colpitts; de aftakking is capacitief (zie hierboven).

Als je óók nog de spoel zou aftakken voor HF, dan krijg je a.h.w. twee HF-kringen, met heel gekke gevolgen.
Vandaar die weerstand en smoorspoel: de spoel moet 'zweven' in dit schema.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

in plaats van de dubbeltriode buis zou je ook een EC92 kunnen gebruiken, dat is ook een veel voorkomend type, maar dan een enkele triode.
De ECC85 kun je dan als versterker gebruiken.

Telefunken Sender Systeme Berlin
fred101

Golden Member

Op 14 april 2023 17:44:15 schreef Bobosje:
[...]

Zie het als het rijden in een mooie old-timer waar je zelf nog heel veel plezier aan beleeft. Laat niemand je dit plezier afnemen.

MJe bedoeld: het als het rijden in een mooie old-timer, zonder rijbewijs en als spookrijder, waar je zelf nog heel veel plezier aan beleeft. Hoe mooi je het ook brengt, het blijft zeer illegaal en het is niet alleen de omroep band, dat is volgens mij ook een economisch delict, maar de meeste piraten zenden met zenders die totaal niet deugen en ongefilterd zijn. Ze hebben ook geen spectrum analyser waardoor ze niet weten dat ze ook op allerlei andere banden storen (bv de luchtvaart)
Wordt zendamateur en je kunt je helemaal uitleven qua zelfbouw.
:+

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Of TS met of zonder rijbewijs in z'n mooie old-timer stapt en ermee gaat rijden en evt. bekeuringen krijgt is aan TS.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 14 april 2023 13:47:12 schreef SIMUL:
Ik weet wel dat zo iets illegaal is .maar met die DAB+. Kan het zo veel kwaad niet meer .

Ik bedenk me net dat DAB+ tamelijk precies op de tweede harmonische van de gewone FM-band zit. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Sine

Moderator

Op 14 april 2023 17:24:52 schreef SIMUL:
Vergeet niet dat ik zelf 73 ben en even wil terug keren naar de jaren 70 waar buizen nog het van het waren .

Prima, maar moet dat meteen HF rommel uitstralen? Er zijn meer leuke dingen die je kunt doen met buisjes.

Dit topic is gesloten