Als' technerd' mét de benodigde tools om die elco's te kunnen vervangen zou ik dat ook doen. Voor een 'buur' met een zelfde ketel zou ik het ook nog wel aandurven. Daarna wordt het wat 'lastig'. Waarbij vermeldt dat al mijn buren onder de zelfde WBV vallen en daar als huurder financieel weinig last van hebben of een print vervangen moet worden.

Enige keer dat ik aan de ketel gekloot heb is toen tijdens een min 15 graden het servicebedrijf er de brui aan gaf dat weekend wegens gladheid op de weg en ik het advies kreeg dan maar een dikke trui aan te trekken. Wat dus geen optie was met een baby van 3 maand oud in huis. Dus al had ik die 'kutketel' (ABW) met kolen moeten stoken, had ik dat nog gedaan. Maar het misleiden van een der sensors bleek afdoende. Na bestuderen van de tech-PDF, die ik via internet had opgeduikeld. Na een dag stoken de originele situatie hersteld en geen storing meer.

Na dat weekend kwam er een monteur die geen oorzaak voor de klacht kon ontdekken.

Op 28 april 2023 22:23:24 schreef harry64:
Dat-is-niet-waar-het-om-gaat. Waar het omgaat is dat TS voor wat kwartjes op de eerste rij wil zitten en of jij het kan verdragen om voor wat dubbeltjes te verdragen als bij TS zijn hok alsnog affikt en hij en zijn eventuele kindjes/gezin sterven in dat 'vagevuur' van dubbeltjes en kwartjes.

Ik weet 'iets' van gas en ketels én ik weet véél van elco's en SMPS voedingen.
Voor mij zit TS 'economisch' te ver weg om aan 'goedkoop' z'n elco's te wisselen. Want er zou minimaal 100.- euro aan brandstofkosten bij komen. Maar dan nog zit er een fors verschil tussen BE en NL qua rechtsbescherming.

Het gaat dus niet om dat elco's in verhouding geen drol kosten.

Ik bedoel meer dat men dit ineens heel eng vind, terwijl hier leken wel geadviseerd worden om andere electronica te repareren wat net zo goed voor zeer ongewenste situaties kan zorgen.

persoonlijk vind ik dit nog vrij laag risico, als men zonder enige kennis aan het leidingwerk, wisselaar e.d gaat zitten rommelen is het risico vele malen groter. En ik snap de TO wel, complete printplaatjes kan maar zo enkele honderden euro's kosten.
Mijn advies zou zijn om je vermoeden bevestigd te krijgen, dus die elco's laten meten op ESR/LCR.
Als deze idd slecht zijn, dan laten vervangen.

Op 29 april 2023 18:40:33 schreef klabam:
[...]

Ik bedoel meer dat men dit ineens heel eng vind, terwijl hier leken wel geadviseerd worden om andere electronica te repareren wat net zo goed voor zeer ongewenste situaties kan zorgen.

persoonlijk vind ik dit nog vrij laag risico, als men zonder enige kennis aan het leidingwerk, wisselaar e.d gaat zitten rommelen is het risico vele malen groter. En ik snap de TO wel, complete printplaatjes kan maar zo enkele honderden euro's kosten.
Mijn advies zou zijn om je vermoeden bevestigd te krijgen, dus die elco's laten meten op ESR/LCR.

bedankt voor uw advies.
Hoe kan ik dat meten? Toestelletje kopen in de doe het zelf zaak ?

Een 'Toestelletje' wat redelijk goed Elco's kan testen gaat richting de prijs van een nieuwe print, of zelfs meer.
Bovendien moet je ze er eerst uitsolderen voordat je betrouwbaar kan testen.
Ik denk dat je met dit advies niet veel kunt.

Edit: Ik denk dat je eerst moet gaan beslissen of je de print durft/kunt verwijderen. Dan kun je verder kijken. Als je het niet aandurft dan blijft maar 1 ding over: een vakman laten komen en een nieuwe print laten monteren.

[Bericht gewijzigd door *Alfred* op (32%)]

je zult ze er eerst uit moeten (laten) halen om ze te meten...
Ofwel print eruit en dan de elco's laten desolderen: je kunt ze niet meten op de print. (ja het kan wel, maar dan ben je echt wel veel meer kwijt dan een nieuwe complete ketel aan kennis opdoen en meet apparatuur)

vraag is zoals hierboven gesteld: kun je zelf de print verwijderen?

[Bericht gewijzigd door High met Henk op (45%)]

Op 29 april 2023 18:40:33 schreef klabam:
[...]

Wat het voor mij 'eng' maakt is dat zelfs die print demonteren (en weer monteren) voor TS al (te) moeilijk is. Ik vind dit persoonlijk dus een hoog risico.

Een CV-ketel is nou eenmaal een ding waar vier zaken (mechanica, elektra, water en gas) samenkomen die elkaar absoluut bijten als daar iets mis gaat.

Op 29 april 2023 19:44:59 schreef harry64:
[...]
Wat het voor mij 'eng' maakt is dat zelfs die print demonteren (en weer monteren) voor TS al (te) moeilijk is. Ik vind dit persoonlijk dus een hoog risico.

Een CV-ketel is nou eenmaal een ding waar vier zaken (mechanica, elektra, water en gas) samenkomen die elkaar absoluut bijten als daar iets mis gaat.

Eens, enige technische kennis is zeker aan te raden.

Op 29 april 2023 19:16:26 schreef Kouemaha:
[...]bedankt voor uw advies.
Hoe kan ik dat meten? Toestelletje kopen in de doe het zelf zaak ?

Nee, want je weet niet wat je meet. En je zal ook (de)soldeer gereedschap moeten aanschaffen om die meting te kunnen doen. Dus gooi je (veel) geld weg voor een eenmalige reparatie.

Ik denk dat zelfs wanneer de TS met mijn professioneel De-soldeerstation (Pace MBT350 met SX-100) de elcos desoldeerd dat hij waarschijnlijk de printplaat beschadigd. Als hij het met een goedkope Ali-special van 100 euro of zo gaat proberen, dan krijgt hij er de elcos niet uit en molt gegarandeerd het PCB, of krijgt ze los maar zitten de pads en vias er nog.

Stel de TS koopt op Ali een goedkoop stationnetje, wat goedkope wick, soldeer zonder te kijken welke. Een goedkoop ESR metertje en een DMM die capaciteit kan meten dan wordt dit het worst case scenario:

- Eerst conformal coating verwijderen met oplos middel wat helaas een MKT laat samelten.
- poging 2 nu krabben met een schroeven draaier. Dat zal wel lukken, nadat per ongeluk eerst een trace is doorgesneden bij het uitschieten wat ook een paar weerstanden in 2e splijt.
- Desolderen met de goedkope wick met net niet voldoende krachtige bout en verkeerde techniek poging 1
- De Ali special is niet krachtig genoeg dus nu zit de wick vast op de pad
- Een soepel rukje aan de wick trekt de door het te harde duwen al overbelaste pad in een soepele beweging los compleet met een stuk trace en via. Met wat CA wordt de boel weer vast gelijmd.
- na een zenuwslopende middag zijn ze allemaal los, er zijn maar 5 pads verdwenen incl vias, 2 weerstanden gebroken en de statische lading die oversprong nadat hij op zijn slippers, op het synthetische tapijt zo het board vast pakte heeft ondertussen de processor vermoord.
- De ESR meter wordt aangezwengeld en hij noteert de waarden.
pakt zijn nieuwe 10 euro DMM die niet bedoeld is om slechte elcos te meten dus te veel aangeeft. Wat hij met de ESR waarden moet weet hij ook niet. Nadat hij als eerste een nog geladen elco probeerde te meten geeft het Chineese metertje alleen maar OL aan. Dus gewoon maar vervangen.
- Maar de elco met 100 als opdruk meet 100 op de multimeter, prima dus die kan terug, maar helaas moet dat uF zijn en dat is niet gelijk is aan nF wat de meter weergaf.
- Dan bestelt hij een paar elcos op Ali. Blijkt dat pitch toch wel belangrijk was en alleen diameter en hoogte niet genoeg blijkt. Dan hebben we het nog niet over de ESR, temperatuur, rimpelstroom, waar niet naar gekeken is.
- De derde poging levert bruikbare elcos op. Helaas 85 graden Chinese lowish ESR.
- Daarna worden ze terug gesoldeerd wat niet echt geweldig gaat want de juiste soldeertechniek ontbreken. De tin is bedield voor loodgieters en de punt houd de soldeer niet vast. Het handvat wordt al snel te heet dus vlug vlug wordt er gebakken.
-- Dan blijkt de damp van de verhitte CA lijm onder de pads niet echt gezond te zijn . Hij krijgt een hoestbui, ziet niets meer door de tranende ogen, wil in zijn ogen wrijven en steekt de bout die hij nog vast had in zijn oog.
- Maar 4 uur later, ze zitten er in, alle verbindingen zijn mooie rond bolletjes die nog net aan de pads vast zitten, tenminste de komende weken....
- Blijkt dat de TS niet weet dat die dingen gepolariseerd zijn.
- De boel wordt weer ingebouwd.
- Boem zeggen 2 elcos die verkeerd om zaten.
- Helaas was dit een van die blijkbaar zeldzame gevallen dat de elco foutmelding toch bij nader aanzien iet met lekkend gas had te maken.
- In de krant lezen we de volgende dag over een raadselachtige gas ontploffing.
Niet dat dat een probleem was want zonder ontploffing was dat PCB zo mishandeld dat de boel toch niet had gewerkt.
- Waarschijnlijk komt het zover niet want hij pakt vast de printplaat precies onder de 400V elco op om hem om te draaien, blijkt dat dat bleeder weerstandje 1 van die gesneuvelde weerstanden was.
- De weduwe verkoopt de grond met de restanten van het huis.
Als het niet ontploft komt de ketel de eerst volgende keuring er niet meer doorheen want zo'n monteur gelooft vast niet dat die schade er nieuw al was.

Of, hij koopt voor meer dan 200 euro erg goedkope maar wel net goed genoeg gereedschap (100 voor 80W station, 20,= disposables, 100,= voor echte LCR meter) Wat elco's , Dan nog steeds molt hij het PCB, heeft geen idee wat de LCR meter aangeeft en weet nog steeds niet hoe hij moet (de)solderen.

Of hij laat er een nieuw PCB in zetten en is overal vanaf en legt zich er bij neer dat je sommige dingen alleen kunt doen als je weet wat je doet

Fred, ik zie het helemaal voor me!!

Geweldig verhaal Fred doet me een beetje hier aan denken. ;) :9
https://www.moppensite.be/mop/5625/eend-met-whisky.html

@TS: Fred schetst een uiterst hilarisch doom scenario, maar bedenk wel; met 1 van die fouten eindigt u alsnog bij zijn eindconclusie.

Ten overvloede: het verwijderen van de print uit de ketel is eigenlijk de makkelijkste stap en die heeft Fred niet eens meegenomen.

Goed foto's maken en labelen waar iets zat en het kan bijna niet misgaan.

Op donderdag 27 april 2023 20:02:24 schreef *Alfred*:
Ik zie 5 elco's en een tantaaltje.
Waar vond je op dit forum een aanwijzing (link) dat de foutcodes iets met elco's te maken kan hebben?

Alfred, ik zit ook met een probleem ivm Elco's op een printplaat van Vaillant.
Kan je me eventueel helpen a.u.b.
Ik ben van Heusden-Zolder.

Ja hoor, ik wil je gerust helpen, maar ik neem geen verantwoording op me.
De diagnose is gedaan, er hoeven alleen elco's worden vervangen?
Heb je de elco's al?
Kun je de print zelf verwijderen en binnenbrengen?

Dat kan in Lommel, of op een andere plek waar ik regelmatig kom, dat is nog dichter bij Heusden-Zolder.
Details kunnen per pb worden afgestemd.

Fijne jaarwisseling!

Tjsonge wat een gezeur over aansprakelijkheid, moeilijk doen etc.
De electronica is het minste probleem van een ketel kwa veiligheid.

Wat een groter probleem en risico is in een ketel zijn de pakkingen/afdichtingen. Als je dingen uit elkaar haalt en geen nieuwe pakkingen/seals plaatst kun je in het ergste geval een koolmonixide lek krijgen en dat wil je absoluut niet.

De oudere nefits heb ik altijd vervloekt omdat de software daarvan gewoon echt niet deugt en van alle kanten rammelt, ik snap niet dat die zooi een gaskeur gekregen heeft. En dan zitten we hier over een paar elcos te discussiëren.

Ik had, toen in nog in de detachering zat, er eens over geklaagd met een collega dat die SW zo brak was, wat bleek (wist ik niet): die had dus gewerkt bij nefit. En die bevestigde mijn verhaal dat de eerste generaties SW van de HR ketels inderdaad ruk waren.

Kortom zo high tech is het allemaal niet. Die eerste generatie printen hadden nog een of andere PTC/NTC beveiliging erin zitten als de sw vastliep en schakelde alles uit. In de temperatuur voeler uitlezing zat nog niet eens een software glitch filter, een kleine storing op de bedrading en je kreeg foutcodes die kant nog wal staken, zocht je de rambam.

Als je tegenwoordig een willekeurige sensor lostrekt stopt de ketel dus het valt allemaal nog wel mee. Software vastloper, ketel stopt. Na 5 oid pogingen ketel restart dan niet meer, moet je specifiek resetten.

Valliant; die ketels zijn gewoon slecht heb ik begrepen van iemand die in de service zat: Hij noemde het geen Valliant ketel maar een Trammelant ketel.
Er waren maar 2 fatsoenlijke ketels zijn hij: Nefit en Intergas.

Ik had een Remeha Kolera (Calenta volgens de fabrikant)
Wat een rampending.

Ik heb nu een Frankenstein afgekeurde Intergas en die blijft het doen, zolang ik hem gas blijft geven. Waarom een Frankenstein?
Toen ik er hier in kwam was de ketel door de vorige uitwoners in elkaar gebeukt en vermoedelijk gepoogd op propaan te stoken. Het hele stookfront was vervormd.
Toen hebben we vn de ketel uit het woonhuis (ik woon in mijn schuurtje nu) en nog een derde sloopketel en de propaan aanpassing nu al 2 jaar draaiend op flessen gas
Maar hij is 1x echt uitgevallen (en toen afgekeurd omdat hij niet gasdicht is) en dat bleek omdat de drukregelaar defect was.

Het is dat ik straks geen CV ketel meer heb, maar kan beamen dat de Intergas een verademing is na een Remeha...

Overigens heb ik.er hier wel een CO melder naast staan, die inderdaad 1x afgegaan is: het sample point om de uitlaatgassen te meten was gaan lekken. Nieuw dopje erop en klaar.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op (10%)]