RikR
Be careful about reading health books. You may die of a misprint. Mark Twain
Dag allen,
De climate control unit van Denso in mijn Honda CRV (2005) maakte een hoop bromgeluid. Dashboardpanel onder stuurkolom verwijderd en de "cabine sniffer" losgemaakt. De fan-gedeelte met de sensor daarin was idd wel wat vuil en deze schoongeblazen.
Het "metalen huis" gedeelte heb ik verder met rust gelaten. Wel een druppie naaimachineolie in de kleine uitsparing voor de as-einde gedaan.
Toen de unit teruggeplaatst, contact in stand 2 maar de unit deed niets meer, oei.
Wel voel je de fan een beetje tegenstandbieden (sleutel in stand II) als je deze met je vingers probeert te verplaatsen.
Vervolgens met een 12V gelijkstroom adapter de groene met de pluspool verbonden en de zwart-geel met de minpool. Dan zie je wel even een kleine schokje in de fan maar niet echt een verplaatsing.
Het lijkt dus een brushless fan te zijn, de achterkant van de fan bevat 2 magneetjes met dezelfde pool. Het zilverkleurige schijfje lijkt mij een soort van spoel want er gaan 2 zeer dunne draadjes naar de aansluitpunten (langs de zijkant van de behuizing) of is het een HAL-sensor?
Het ziet er een beetje hopeloos uit maar ik ben benieuwd wat er nu mogelijk fout is gegaan. Of zie ik iets over het hoofd? Dure les want deze dingen zijn schokkend duur.
Kan dat ding wel uit eigen beweging opstarten ?
Of moet er reeds een luchtstroom aanwezig zijn, (vb omdat je aan het rijden ben), waardoor de ventilator al draait ?
Ik gok erop dat het groen/blauwe cilindervormig ding een spoel is.
[Bericht gewijzigd door pamwikkeling op (18%)]
RikR
Tot nu toe begon het ding altijd direct te brommen wanneer ik het contact aanzette (niet starten). Ik ga ervanuit dat dit de fan was die ging draaien. Ik moet bekennen dat ik niet bij de uitbouw expliciet erop gelet heb dat het fannetje ook echt draaide (vanwege het geluid was dit een aanname).
Ik vind het lastig om hierover te speculeren. De unit zit vrijstaand achter een roostertje van het dashboard geschroefd en heeft verder geen interactie met andere onderdelen zoals buizen van de aanjager. Maar ik denk dus JA, de unit zou op eigen kracht moeten starten want er is geen andere "trigger" die dat zal veroorzaken/stimuleren.
Maar misschien gaat het fannetje pas later draaien omdat de sensor nu schoon is??? In ieder geval reageert het ding niet op een 12 volt adapter aansluiting wanneer ik het buiten de auto test. Maar dan zijn de sensor-datalijnen ook niet aangesloten wat weer tot ander gedrag zou kunnen leiden.
EDIT:
ik kan eens een klein kompasje bij dit groen/blauwe spoeltje houden om te bezien of er uitslag is. Ik neem aan dat het magnetische veld tegenovergesteld zal zijn van de blauwe magneetjes aan de achterzijde van de fan.
RikR
PS.
Uit andere zoekacties van blogposts schijnt dit best wel een berucht onderdeel te zijn (wordt ook toegepast in sommige landrovers en mercedes).
Maar zoals ik aangaf heeft de schoonmaakactie bij mij iets blijkbaar verstoord. Ik zal het asje eens nakijken, want als er teveel frictie is dan kan het mogelijk niet meer op eigen kracht ronddraaien.
Ga zo eens met het kompasje een testje doen met de "spoel".
RikR
Het blauw-groene cilindertje is inderdaad een spoeltje want het kompasje tolt direct van N naar Z.
Het fannetje wil echter niet draaien. Ik ga een vervanger zoeken.
IJzerhersteller
Een supertweeter heeft altijd 0% vervorming. In de meterkast heb ik audiofiele gouden zekeringen op de wasmachine groep. Eerst hoorde ik nauwelijks verschil. maar na 100 uur inspelen, FANTASTISCH!
Misschien wat spelen met de uitlijning, lijkt me erg kritisch. zitten geen paspennen op, alleen twee schroeven. Edit: toch wel, de cirkel in het plastic. Maar heeft die speling?
[Bericht gewijzigd door IJzerhersteller op (23%)]
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
RikR
Adapter levert max 2 Ampere, dan ligt het vermogen max op 24 watt, moet genoeg zijn toch?
De fan zelf heeft nauwelijks zijdelingse speling in het pasgat. Handmatig aan het vrije asje draaien lukt gewoon, maar voelt niet echt aan of het super soepel loopt (omdat de fan zonder het andere pasgat-fixatie een beetje aanloopt tegen de behuizing).
RikR
Via Ebay eentje kunnen vinden van een landrover discovery-2, iets ander denso-nummer maar ziet er exact hetzelfde uit. Kosten vielen mee, 20 pond ex verzend en importheffing