Ik weet niet of deze vraag eerder gesteld is, ik kon met de search niets vinden.
Ik wil een EV-Lader installeren, met een vermogen van 22 KW max. Er zit een loadbalancer bij, waarmee je het vermogen wat de lader vraagt vanuit de hoofdaansluiting kunt beperken. Mijn hoofdzekering is drie keer 25 A. Doordat ik zonnepanelen heb kan ik dus op sommige momenten meer uit de lader halen dan de 3x25A uit de hoofdaansluiting.
Dan zou ik de lader dus kunnen afzekeren met een 3x32A zekering. Echter weet ik nog uit de tijd dat ik op de MTS zat (vroeger) dat je eindzekeringen altijd minimaal 1 stap lichter moesten zijn dan je hoofdzekering. Is wat ik nu wil maken dan wel toegestaan?
Om met een EV lader aan 22kW te kunnen laden moet je die afzekeren met 32A.
Voor langdurige continu belastingen zoals deze is het regel om de automaat voor 80% te belasten.
Dus dat wordt een 40A automaat en in B een kabel 6mm2
Afhankelijk van de afstand zou je 10mm2 kunnen overwegen om het vermogenverlies van de kabel te verkleinen.
Als je hoofdzekering 25A is zal je loadbalancing dus zijn werk correct moeten doen om niet in het donker te komen.
Dank je voor je uitleg. Als ik het dus goed begrijp mag je tegenwoordig een hogere eindzekering hebben dan je hoofdzekering, mits je een goede loadbalancing hebt?
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 30 april 2023 11:24:12 schreef OXO:
Als je hoofdzekering 25A is zal je loadbalancing dus zijn werk correct moeten doen om niet in het donker te komen.
En met een kortsluiting gaat je hoofdzekering eerst en dan pas je "locale" zekering.
Ik weet weinig van regels.
De bedoeling is dat als er wat misgaat in je installatie, hetzij een rustige overbelasting hetzij een plotse echte kortsluiting, de automaten/zekeringen er voor zorgen dat je huis niet affikt. Ik vind het een beetje een sketchy situatie, maar ik weet niet of er regels zijn die het verbieden/afraden of juist toestaan en aanmoedigen.
Ik denk dat ALS het mag, je een groter deel dan je denkt van je installatie geschikt zult moeten maken voor "40A voeding".
Een zekering is enkel voor het beschermen van de kabel.
De hoofdzekering is tevens jouw vermogenbegrenzing van de netbeheerder.
Je kan altijd een zekering zwaarder kiezen dan je hoofdzekering, degene die thermisch overbelast wordt valt af en de eerste is hier de hoofdzekering.
Bij een huishoudelijke installatie heb ik nog nooit selektiviteit bij kortsluiting gezien.
Bij u zal de loadbalancing de laadstroom zo regelen (desnoods tot 0) dat je nooit meer van het net gaat trekken dan 3x25A.
Gezien de zonnepanelen zal je installatie wel conform zijn met eventueel een remautomaat.
De NEN 1010 stelt dat er gegarandeerd selectiviteit tov de hoofdzekering moet zijn zodat deze heel blijft in het geval van een kortsluiting op een eindgroep (ja er wordt enkel over kortsluiting gesproken).
In de praktijk kwam dit neer op 2 stappen lager 25A>16A, helaas is dit nog gebaseerd op smeltpatronen en dan is er idd selectiviteit.
Tegenwoordig met een automaat als hoofdzekering valt er amper selectiviteit te behalen, zelfs een 40A (ook met 63A en 80A meermaals meegemaakt) hoofdzekering springt af bij een sluiting op een 16A eindgroep.
Het voordeel is wel dat het een kwestie van terug inschakelen is ipv wachten op de netbeheerder voor een nieuwe hoofdzekering.
Gelukkig kijken steeds meer verzekeringen niet meer naar de NEN1010 maar naar Scope 10 (brand)veiligheid van elektrische installaties.
In het geval van een PV installatie komt daar ook nog Scope 12 bij kijken maar dat wordt op dit moment nagenoeg enkel bij bedrijven en grotere PV installaties geëist.
Zolang er load balancing is lijkt er mi geen probleem te zijn. Scope 10 stelt wel factor 0,8 dus de lader met 40A afzekeren.
Ander vraagje:
Is de lader in de auto ook echt 22kW?
De meeste auto's worden met een 11kW lader geleverd en is 22kW een vrij prijzige optie. Ik heb vorig jaar een 22kW Zappi opgeleverd welke ik nu ga opsplitsen naar een 2e lader (staan beide alsnog op 22kW met loadbalancing op 22kW totaal). Geen enkele auto heb ik met 22kW zien laden omdat men de 22kW optie niet heeft besteld.
Als de auto maar 11kW zou zijn dan adviseer ik alsnog om de kabel voor 32A te voorzien voor het geval dat er een 2e lader bij zou komen.
@ EL83 De lader in de auto is geen 22kW, maar ik wil graag toekomstbestendig zijn. Daarom is de lader wel geschikt voor 22 kW.
@OXO Dat de zekering er is voor het beveiligen van de kabel wist ik, er stond mij nog wel bij, dat de eindzekering lager moet zijn dan de hoofdzekering om te voorkomen dat je hoofdzekering tript bij hoge belasting op één of meerdere eindgroepen. Voor de kabeldiameter had ik inderdaad al 6mm2 in gedachten.
Boudie
Vervangen DOOR.
Thuis laden met 22 kW is meestal niet zo zinvol.
Als je gedurende de dag 22 kWh hebt verbruikt, wat niet zo gek is, dan heb je dat na een uur dus al aangevuld.
En dat is voor een thuissituatie echt niet nodig. Tenzij je met een dynamisch tarief écht het allergoedkoopste uurtje wilt benutten en niks meer.
Voor thuis laden vind ik 22kW ook wat overkill.
Je hebt er minstens al een 3x40A aansluiting voor nodig en dan zal de loadbalancing toch nog moeten ingrijpen bij gelijktijdig wassen en koken.
Met het capaciteitstarief in BE is 22kW al zeker niet raadzaam.
De meeste auto's worden met een 11kW lader geleverd
Veelal vind je zelfs niet terug welke lader er standaard in zit.
De optie 22kW of DC snelladen ontbreekt dan al zeker.
Wat denk je van deze Schuko van 32A? 
https://cc.skoda-auto.com/bel/nl-BE/services-scenic?activePage=service…
Ik denk de dat rode CEE stekker in Belgenland niet meer mag vanaf volgende maand.
De aanvulling op het AREI stelt dat een laadpaal met een vaste verbinding aan het voedende net moet verbonden zijn.
Een "verlengsnoer" is nu wel geen laadpaal, maar ik vermoed dat een vaste verbinding bij uitbreiding ook vereist is.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
22kW met 3x 25A is onmogelijk, 3x 25A is maar 17kW.. dat gaat het dus niet worden, beter de lader of de wagen op max 11kW instellen..
Op 30 april 2023 17:48:36 schreef OXO:
[...]
Veelal vind je zelfs niet terug welke lader er standaard in zit.
De optie 22kW of DC snelladen ontbreekt dan al zeker.
22kW AC laden vereist een zwaardere onboard lader (=duur) dus dat wordt dan als optie aangeboden.
DC snelladen zit in nagenoeg iedere moderne EV, de accu wordt naar de DC snellader doorgeschakeld en de auto vertelt tegen de lader xxA bij xxV. Hier is de lader dus volledig extern.
Wel heb je verschillende vermogens met snelladen wat weer samenhangt met welke accu er gekozen is.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 30 april 2023 21:42:15 schreef testman:
22kW met 3x 25A is onmogelijk, 3x 25A is maar 17kW.. dat gaat het dus niet worden, beter de lader of de wagen op max 11kW instellen..
Dat is vanaf het begin bekend. Daar gaat het niet om. TS zal 3-10 KW aan zonnepanelen hebben liggen. Met "iedereen is naar z'n werk" en een koude maar zonnige lentedag kan het zomaar zijn dat de rest van het huis zeg 200W gebruikt en de zonnepanelen 6kW opleveren. Op dat moment zou je de volledige 22kW kunnen gebruiken. Er zit een monitoring ding tussen die de auto instrueert om niet meer dan 17kW + zonnepanelen - huisverbruik aan stroom op te nemen.
Dus als ik het goed begrijp kan ik het alleen veilig en betrouwbaar maken als ik gewoon een extra Alamat als begrenzer inbouw?
Ik heb even snel een vereenvoudigde tekening in paint gemaakt ter verduidelijking.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op 9 mei 2023 08:43:11 schreef GuustFlater:
Dus als ik het goed begrijp kan ik het alleen veilig en betrouwbaar maken als ik gewoon een extra Alamat als begrenzer inbouw?Ik heb even snel een vereenvoudigde tekening in paint gemaakt ter verduidelijking.
zo kan het ook ja, maar de alamat naast de hoofdschakelaar mag ook een gewone 4P B16 automaat zijn.
dan wel de lader zo instellen dat je wagen niet meer als 11kW kan laden als er geen zon is, die meetoptie zal er niet zijn.
als de pv teruglevert dan tellen evt verbruikers in huis minder mee. zou je dus 8kW verbruiken, maar de pv levert dat ook terug op dat moment, dan zegt de kWh meter geen verbruik, en kun je met 17kW laden. ik zou niet op 22kW gaan zitten, eea hangt ook af van de snelheid van de kWh meter, de eerste versies spuwen de data minder vaak uit en blijf je dus te lang op 22kW laden als er bijv bewolking is gekomen.
[Bericht gewijzigd door testman op (40%)]