Ik heb in deze scope de volledige verticale eindtrap vervangen. 8 torren.

De lijn beweegt met 'Position' tot ver boven de bovenzijde, maar naar onder wil de lijn niet verder dan ongeveer 1/4 van de onderzijde.

Ik heb beide ingangen doorverbonden waardoor beide versterkers dezelfde ingangsspanning krijgen, maar de uitgangsspanningen verschillen ondanks het feit dat de versterkers identiek zijn.

Ik heb de R's allemaal nagemeten maar deze zijn goed. De VDR's zijn, zoals aangeraden, vervangen door 2 x 1N4148 in serie. Ze hebben de functie van zener op 1.4V.

Ik heb ook de transistoren in de schakeling nagemeten: met de ohmmeter op diodetest tss b en e, en tss c en b. Alles meet goed.

Waar kan ik nu nog verder zoeken?

Het enige wat ik kan adviseren:
Probeer de werking van de schakeling te begrijpen en meet de fout er dan uit. Vaak staat de werking ook beschreven in de service doc.
Zomaar vervangen van (alle) onderdelen is zoals ook hier weer blijkt, meestal zinloos en meer dan eens worden daarbij weer nieuwe fouten geïntroduceerd, door vernielingen aan de print en/of verkeerde equivalenten,waarbij het probleem nog groter wordt.

Leuker kan ik het niet maken. Voor repareren is kennis en kunde onmisbaar.

Ik heb hier nog 2 oscilloscopen " PM3207", Voor beide samen, had ik graag 125 euro gehad. Verzending niet inbegrepen, afhaling in Belgie natuurlijk gratis.

Op 13 mei 2023 14:26:21 schreef Opabob:
Ik heb hier nog 2 oscilloscopen " PM3207", Voor beide samen, had ik graag 125 euro gehad. Verzending niet inbegrepen, afhaling in Belgie natuurlijk gratis.

Zoals de verpleegkundige zei: 'ik zie het verband niet?' ... :)

En 125 euro is wel een rooskleurige schatting... (zou net kunnen als ze beiden in uitstekende staat zijn met alle probes erbij)
(15MHz bandbreedte is tegenwoordig niet erg geliefd meer...)

Begin altijd met het meten van de voedingspanningen inclusief de rimpel.

Het containerpark is gratis maar dan moet ik ze zelf nog tot daar dragen. Ik ben akkoord voor 50 euro, maar dan moet je ze zelf komen afhalen hier in 1730 Asse Belgie.

Ha Evarist,

Ik lees in het intro je heb twee 1N4148 in serie is dit met de gedachte om een zener diode te vervangen :?
De spanningsval is dan wel ≈ 2 x 0,65 V maar dit is geen zener maar ik zal het wel niet goed begrijpen.

Je DC balans is niet in orde teveel positief ik zal eens op het schema kijken.....
Ik ga er van uit dat je alle voedingsspanningen gecontroleerd heb ?
De VDR welke kleur heeft die ik heb er nog wel ?

Groet,
Henk.

Wie adviseert die diodes daar en waarom ? Een diode en een VDR zijn niet echt vergelijkbaar. Die VDR veranderd in waarde door temperatuur en stroom, zo verandert dus de spanning. Een zener maakt de spanningsval stabiel dus die verandert niet meer. Twee diodes geven een vaste spanningsval maar niet zo stabiel als een zener want Vf is nu juist een functie van de stroom. Tempco van zener en diode zijn tegengesteld.

Heb je die dingen allemaal vervangen omdat ze kapot waren, of als bezigheids therapie :-)

De nieuwe torren, zijn die van Ali ofzo ?

Ik begin altijd met de voedingspanningen incl rimpel.

Daarna kijken wat wat er op de potmeters staat. Kijk in het schema wat daar voor spanning moet staan. Kijk dan of de loper helemaal tussen die spanningen is in te stellen.

Als dat goed is kun je kijken wat er over iedere tor valt. En wat er over ieder van die 562k weerstanden valt. Alles moet waarschijnlijk in evenwicht zijn. (gebaseerd op dat stukje schema en er van uitgaande dat er nog een tor onder zit en alles symmetrisch is) Kijk ook goed naar de draden naar de potmeters.

Oja, het is een Philips dus eerst alle drukschakelaars en potmeters wat TLC geven. Ik heb aan diverse oude Philips apparaten met problemen gewerkt waar het enige probleem in de schakelaars en potmeters zat. Ik gebruik daar K61, meestal een paar dagen achter elkaar terwijl ik daarna alle knoppen druk/draai. Dit tot het apparaat weer werkt. Ik gebruik een kwastje, pipetten en een injectiespuit met naald. Dat geeft een mindere knoeiboel. (Ik spuit een spuitbus daarvoor altijd leeg in een flesje)

Ik vond het probleem door nadenken. Als ik de 2 ingangen doorverbind om gelijke ingangscondities voor beide trappen te hebben, maak ik 1 grote fout. Ik zet b en e van T62 en T63 parallel. Gezien er geen 2 identieke torren zijn gaat de ene meer versterken dan de andere en krijg je zo’n situatie. Ik heb dan D122 – 123 – 126 – 127 losgemaakt. Dan werkt de eindtrap volledig onafhankelijk van de voorversterkers. En de eindtrap is OK!!!

Op 13 mei 2023 17:51:33 schreef fred101:
Wie adviseert die diodes daar en waarom ? Een diode en een VDR zijn niet echt vergelijkbaar. Die VDR veranderd in waarde door temperatuur en stroom, zo verandert dus de spanning. Een zener maakt de spanningsval stabiel dus die verandert niet meer. Twee diodes geven een vaste spanningsval maar niet zo stabiel als een zener want Vf is nu juist een functie van de stroom. Tempco van zener en diode zijn tegengesteld.

Philips adviseer(de) want de VDR's zijn niet meer leverbaar.

Op 13 mei 2023 16:28:50 schreef electron920:
Ik lees in het intro je heb twee 1N4148 in serie is dit met de gedachte om een zener diode te vervangen :?
Je DC balans is niet in orde teveel positief ik zal eens op het schema kijken.....

Het is de bedoeling dat, in een cascadeversterker, de spanning ‘halverwege’ de schakeling ook ongeveer de halve voedingsspanning is, en dat is zo.

Op 13 mei 2023 12:05:01 schreef buzzy:
Het enige wat ik kan adviseren:
Probeer de werking van de schakeling te begrijpen en meet de fout er dan uit. Vaak staat de werking ook beschreven in de service doc.
Zomaar vervangen van (alle) onderdelen is zoals ook hier weer blijkt, meestal zinloos en meer dan eens worden daarbij weer nieuwe fouten geïntroduceerd, door vernielingen aan de print en/of verkeerde equivalenten, waarbij het probleem nog groter wordt.

Een cascadeschakeling is niets nieuws, dus dat begrijp ik heel goed. Philips deed dit omwille van 2 redenen: de hoge frequentiedoorlaat van zo'n schakeling en omdat er toen nog geen HF torren bestonden die tegen 90V konden.
Waar lees jij dat ik alle onderdelen vervangen heb? Ik heb de 8 BF199 vervangen omdat deze bekend staan als intermitterend onderbreken. (dat heet ervaring)
Waar haal je het vandaan, dat ik printen verniel?
Hoe lang moet ik wachten voor ik naar jouw zin voldoende ervaring heb? Ik zit nu aan 60 jaar ervaring, zonder onderbreking bezig met elektronica, waarvan 45 jaar als TV handelaar.
En nu op zoek naar de volgende fout. Contacten smeren deed ik als eerste.

Ha fred101,

Tja ook mijn idee ik heb op het schema gekeken onderkant is te laag maar het komt allebei van de + 90 V !
Dus buiten eerst alle voedingspanningen controleren die twee voedingspunten meten !
Ik heb geen idee hoe @TS aan de diodes komt stel dat het de asymmetrische uitvoering is en,
de kleur is :? dat weet ik zo niet meer O-)
Wat ik wel weet er waren twee types tja..... dat weet ik ook niet meer nauw ja laat ik zeggen 1,5 V en 2,5 V dan kan je met twee diodes 1,4 V bereiken...
Misschien is dat de bedoeling geen idee dat zal @TS kunnen vertellen.

@Evarist,

Ik wordt op mijn wenken bediend heldere uitleg daar kunnen we iets mee, dan ga ik er vanuit dat de voeding in orde is !
Heb je de + 90 V gemeten aan beide kanten ?
Even opnieuw de eerste tekst gelezen de eindverterker is ok hoe moet ik dit zien,
betekend dit dat de DC balans inorde is ?

Groet,
Henk.

Ja de DC balans is in orde.
Een technieker begint altijd met de voedingen te controleren liefst met de scope om rimpel op te speuren wat kan wijzen op kapotte elco's. Maar dat lijkt me zo evident dat ik dat niet vermeld heb.

En nu verder de rest bekijken. Zo'n oud toestel herstel je niet, je restaureert dat en daar hoort ook bij van preventief bepaalde onderdelen te vervangen.
Volgens mij heb ik hem in 1978 gekocht, ter vervanging van mijn BEM005 mble bouwdoos. Overigens is de BEM005 ook volledig gerestaureerd. Hij staat bij mijn verzameling. En nu is hij nog even in gebruik. :-)

Beide platen hebben dezelfde versterker. Hij staat in het schema wel op zijn kop getekend, maar is identiek. Beide broers worden in tegenfase aangestuurd.

[Bericht gewijzigd door Evarist op (12%)]

Ha Evarist,

Betekend dit dat je nu wel de trace van boven naar onder kan verplaatsen ?
Dus zonder voor trap.....

Groet,
Henk.

Op 13 mei 2023 18:28:45 schreef Evarist:
Ik vond het probleem door nadenken. Als ik de 2 ingangen doorverbind om gelijke ingangscondities voor beide trappen te hebben, maak ik 1 grote fout. Ik zet b en e van T62 en T63 parallel. Gezien er geen 2 identieke torren zijn gaat de ene meer versterken dan de andere en krijg je zo’n situatie. Ik heb dan D122 – 123 – 126 – 127 losgemaakt. Dan werkt de eindtrap volledig onafhankelijk van de voorversterkers. En de eindtrap is OK!!!
[...]
Philips adviseer(de) want de VDR's zijn niet meer leverbaar.
[...]
Het is de bedoeling dat, in een cascadeversterker, de spanning ‘halverwege’ de schakeling ook ongeveer de halve voedingsspanning is, en dat is zo.
[...]

Een cascadeschakeling is niets nieuws, dus dat begrijp ik heel goed. Philips deed dit omwille van 2 redenen: de hoge frequentiedoorlaat van zo'n schakeling en omdat er toen nog geen HF torren bestonden die tegen 90V konden.
Waar lees jij dat ik alle onderdelen vervangen heb? Ik heb de 8 BF199 vervangen omdat deze bekend staan als intermitterend onderbreken. (dat heet ervaring)
Waar haal je het vandaan, dat ik printen verniel?
Hoe lang moet ik wachten voor ik naar jouw zin voldoende ervaring heb? Ik zit nu aan 60 jaar ervaring, zonder onderbreking bezig met elektronica, waarvan 45 jaar als TV handelaar.
En nu op zoek naar de volgende fout. Contacten smeren deed ik als eerste.

Het eerste wat je schreef:
"Ik heb in deze scope de volledige verticale eindtrap vervangen. 8 torren"
Dat is een "reparatiemethode" van veel beginners en lieden die niet weten hoe iets werkt.
Het heeft een voordeel, je hoeft er niets voor te weten van electronica en je kunt er meteen aan beginnen. Bovendien geeft het een goed gevoel, dat het apparaat later weer werkt..... (meestal niet)
Wel worden nieuwe fouten gemaakt doordat soldeer eilandjes kapot gestookt worden met een veel te hete bout, tinspetters, incompatibele vervangers voor transistoren omdat de originele types vaak niet meer te koop zijn etc.
Ook in dit geval was de versterker niet gerepareerd!!
Overigens werk ik zowat mijn hele werkzame leven met Philips scopes, ook nu nog. De eerste was een buizenscoopje uit de GM serie , daarna de eerste echte dubbelstraal service oscilloscoop, de eerste waarbij de tijdbases geijkt waren in Volts/div etc.. Nimmer heb ik meegemaakt dat er hele series onbetrouwbare transistoren in zaten.
Overigens begrijp ik uit je verhaal dat we in dezelfde sector werkzaam waren. Alle reparaties werden in onze eigen werkplaats door ons zelf gedaan. De Philips TD was alleen goed voor het leveren van onderdelen. We waren ook niet merkgebonden en hadden vele andere merken in het programma.
Voor de goede orde vertel ik je dat ik thans 67 jaar lang in de business werkzaam ben.

Op 13 mei 2023 20:13:07 schreef buzzy:
[...]Het eerste wat je schreef:
""Ik heb in deze scope de volledige verticale eindtrap vervangen. 8 torren"
Dat is een "reparatiemethode" van vee beginners en lieden die niet weten hoe iets werkt.
Het heeft een voordeel, je hoeft er niets van te kennen en je kunt er meteen aan beginnen. Bovendien geeft het een goed gevoel, dat het apparaat later weer werkt..... (meestal niet)
Wel worden nieuwe fouten gemaakt doordat soldeer eilandjes kapot gestookt worden met een veel te hete bout, tinspetters, incompatibele vervangers voor transistoren omdat de originele types vaak niet meer te koop zijn etc.
Ook in dit geval was de versterker niet gerepareerd!!

Waar haal je dat toch allemaal vandaan? Vergis jij je in de persoon? Ik kan me niet herinneren dat je hier al geweest bent?

Overigens was hij wel gerepareerd.

En waarom ik die 8 torren vervangen heb, legde ik eerder uit. Ik heb graag een goede herstelling.

------------------------------------------
Jij bent zo iemand die in de K30 een kapotte videotor opspeurde en dan verving. Een maand later was er een andere kleur kapot en kon je nog eens incasseren.

Terwijl de ervaren technicus de 6 BF422 verving omdat hij wist dat die eerste stuks van slechte kwaliteit waren.

En laat me nu met rust. Je heb me geen sikkepit geholpen.

Op 13 mei 2023 20:22:06 schreef Evarist:
[...]

Waar haal je dat toch allemaal vandaan? Vergis jij je in de persoon? Ik kan me niet herinneren dat je hier al geweest bent?

Overigens was hij wel gerepareerd.

En waarom ik die 8 torren vervangen heb, legde ik eerder uit. Ik heb graag een goede herstelling.

Als ik goed lees was na het vervangen van alle 8 transistoren, de fout niet opgelost!.
Je schrijft zelf:
"De lijn beweegt met 'Position' tot ver boven de bovenzijde, maar naar onder wil de lijn niet verder dan ongeveer 1/4 van de onderzijde."

Je schrijft ook:
"Ik heb graag een goede herstelling."
Door het vervangen van goede onderdelen door andere goede onderdelen wordt het apparaat echt niet beter.

Als ik wat anders moet lezen, schrijf het dan anders neer.........

Ik ken je verder helemaal niet en heb je ook nooit gezien of gesproken. Je eerste regel verraad het werk van een beginner, iets anders kan ik er niet van maken.

lang geleden een pm3260E gehad welke dat probleem ook had. die kreeg het en dan weken later was het ook weer weg en kon ook jaren niet meer terugkomen, tot ineens... destijds had mn pa al uitgevlooid dat het in de bruine hybride ic's zat. dat ding was een prototype waar philips vertegenwoordigers mee liepen, had veel modificaties op de printen.

Op 13 mei 2023 18:28:45 schreef Evarist:
Als ik de 2 ingangen doorverbind om gelijke ingangscondities voor beide trappen te hebben, maak ik 1 grote fout. Ik zet b en e van T62 en T63 parallel. Gezien er geen 2 identieke torren zijn gaat de ene meer versterken dan de andere en krijg je zo’n situatie. Ik heb dan D122 – 123 – 126 – 127 losgemaakt. Dan werkt de eindtrap volledig onafhankelijk van de voorversterkers. En de eindtrap is OK!!!

Dit had je moeten lezen.

Op 13 mei 2023 20:35:56 schreef Evarist:
[...]

Dit had je moeten lezen.

Ik lees goed hoor!
Je wisselt eerst onderdelen uit en gaat daarna meten en/of proefjes doen. Dat is gewoon de verkeerde volgorde, maar dat zou ik je eigenlijk na 60 jaar niet meer uit moeten leggen.

Ha Evarist,

Ik had een aantal reacties terug aan je gevraagt kan je zonder voortrap WEL de trace van boven naar onderen draaien :?

Groet,
Henk.

Op 13 mei 2023 20:13:07 schreef buzzy:
... daarna de eerste echte dubbelstraal service oscilloscoop, de eerste waarbij de tijdbases geijkt waren in Volts/div etc..

Die scoop moet ik nog tegenkomen, maar ik ben niet zo actief bezig met testen en repareren van scoops.
De laatste scoop die ik gebruikte en gebruik, daarvan is de tijdbasis nog geijkt in (u,m)S/div.

Op 13 mei 2023 11:48:13 schreef Evarist:
Waar kan ik nu nog verder zoeken?

Heb je geen servicedocumentatie met het schema van de verticale afbuigversterker met vermelding van de diverse gelijkspanningen op de tussenliggende transistoren?

[Bericht gewijzigd door ohm pi op (26%)]

Op 13 mei 2023 22:38:51 schreef buzzy:
[...]Ik lees goed hoor!
Je wisselt eerst onderdelen uit en gaat daarna meten en/of proefjes doen. Dat is gewoon de verkeerde volgorde, maar dat zou ik je eigenlijk na 60 jaar niet meer uit moeten leggen.

Dit is allicht de 5de maal dat die vervangen worden, dan doet hij het weer 5 jaar goed. De schakeling is 'gevaarlijk' gebouwd met torren die tegen de 90V niet kunnen. Als er 1 kapot is hebben de andere ook een tik gekregen.

Op 13 mei 2023 23:26:52 schreef ohm pi:
[...]Die scoop moet ik nog tegenkomen, maar ik ben niet zo actief bezig met testen en repareren van scoops.
De laatste scoop die ik gebruikte en gebruik, daarvan is de tijdbasis nog geijkt in (u,m)S/div.
[...]Heb je geen servicedocumentatie met het schema van de verticale afbuigversterker met vermelding van de diverse gelijkspanningen op de tussenliggende transistoren?

De scoop staat gemonteerd op zijn plaats. Alles is in orde. In de voorversterker was nog een BF420 defect. Juist nog een nieuwe probe kopen, die is ook niet goed.

[Bericht gewijzigd door Evarist op (38%)]

Op 13 mei 2023 23:26:52 schreef ohm pi:
[...]Die scoop moet ik nog tegenkomen, maar ik ben niet zo actief bezig met testen en repareren van scoops.
[...]

Ik ook, werd een beetje moe van de discussie 8)7

Op 13 mei 2023 23:32:35 schreef Evarist:
[...]
Dit is allicht de 5de maal dat die vervangen worden, dan doet hij het weer 5 jaar goed. De schakeling is 'gevaarlijk' gebouwd met torren die tegen de 90V niet kunnen. Als er 1 kapot is hebben de andere ook een tik gekregen..

Ik heb een BEM016. Die heeft ook BF199 in de eindtrappen. Ik heb ze nog nooit vervangen en de scoop doet het nog. Hoogst waarschijnlijk gebruik je je scoop intensiever dan ik, maar met zo'n storingsgeschiedenis en de kennis van die slechte torren is het toch wel tijd om een moderne scoop aan te schaffen.

Op 13 mei 2023 17:51:33 schreef fred101:

Ziet eruit als een legitieme wijziging. In de BEM016 zitten op die plaats 2x BAW62 in serie.

De diodecombinatie is mij aangeraden door Philips service center. Dat moet rond 1985 geweest zijn. Toen was er een VDR kapot in de horizontale. Van toen werkt de tijdbasis dus zo.

De verticale haperde al lang, maar het werk gaat voor, niet? Op het laatste kon de lijn met 'Position' enkel nog bewogen worden tussen de helft en iets minder dan de bovenzijde.

Ha Evarist,

Ik probeer het nog een keer :( is de scope nu in orde ?

Groet,
Henk.