Voor mijn koffiebrander dacht ik een garagepoort motor te gebruiken om de trommel op verschillende snelheden te kunnen laten draaien.
Ik heb reeds een motor van ELVI uit zo'n unit van een garagepoort gehaald, samen met de transformator om tot 24 volt te komen.
Nu is de vraag: ik heb twee (witte) draden van de transfo en vijf aansluitingen aan de motor. zie de afbeelding hieronder.
Mijn verstand is te klein om deze motor deftig aan te sluiten. 
Ik heb geprobeerd om de blauwe en rode draad aan te sluiten maar dan bromt de motor alleen maar, hij draait niet.
Ook een zoektocht op Google en YouTube heeft me niet veel wijzer gemaakt.
Mijn hoop is gevestigd op jullie... 
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hij komt in ieder geval van Elvi: https://elvimotors.com/gear-motors
De extra draden zijn waarschijnlijk de ingebouwde Hall sensor...
Op 14 mei 2023 18:02:34 schreef SergeH:
Ik heb geprobeerd om de blauwe en rode draad aan te sluiten maar dan bromt de motor alleen maar, hij draait niet.
Dat kan goed kloppen, je motor is een 24VDC type met encoder. Jou trafo geeft een wisselspanning, je moet eerst de spanning uit je trafo gelijkrichten. Dan zou het moeten werken. En kijk uit met spanning op de encoder zetten (als je die gaat gebruiken) verkeerd aan sluiten betekend einde encoder.
Op 14 mei 2023 19:03:20 schreef Arco:
Hij komt in ieder geval van Elvi: https://elvimotors.com/gear-motors
De extra draden zijn waarschijnlijk de ingebouwde Hall sensor...
Zoals ik het heb begrepen zou het toerental wijzigen aan de hand van de drie overige draden... maar dat moet ik nog uitzoeken.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Volgens de gegevens is het een Hall sensor. Daarmee regelde de aanstuurelectronica van de motor de motorsnelheid...
Ik zou een elcootje over de +/- van de brugcel zetten (bijv 1000uF)
Op 14 mei 2023 20:39:19 schreef SergeH:
Dat was een eyeopener...
Dus, met zoiets zou het moeten lukken?
[afbeelding]
Lees dit eens door, dat is ongeveer de zelfde constructie.
Ja, bij deze motor is een stuk elektronica nodig om hem te kunnen regelen. Lees het verhaal van Lambiek door idd. Dat geeft je een goed idee van de besturing van zo'n motor. Als je deze motor onder spanning zet, gaat hij met een kleregang draaien. De bonen zouden om je oren vliegen als er geen tandwielkast op gezeten zou hebben.
Nu heb je waarschijnlijk niet eens een closed loop regelaar nodig. Gewoon een PWM motorregelaar moet pirma werken.
Wellicht zelfs met een ouderwetse dimmer in de 230V
Op 15 mei 2023 08:33:33 schreef Sine:
Nu heb je waarschijnlijk niet eens een closed loop regelaar nodig. Gewoon een PWM motorregelaar moet pirma
Dat denk ik ook, het belaste toerental is hier niet belangrijk. De TS zou zoiets kunnen maken.
https://www.circuitsonline.net/schakelingen/17/modelbouw/motorregeling…
Maar gezien de vraag stelling is dit misschien al te hoog gegrepen.

Ik had er zo nog eentje liggen...
Ik meet 16V en hupla, het werkt ook 
Jullie hadden het waarschijnlijk al wel door dat ik van transistoren, condensatoren en weerstanden geen kaas heb gegeten. Ook met het schakelbord uit het tweede middelbaar ben ik hier niks mee natuurlijk.
Enkel nog uitvlooien hoe ik de motor op lage en hoge snelheid moet laten draaien...
Is dit een vergelijkbare motor als een ruitenwissermotor? want daar bestaan wel filmpjes van online...
zie: https://youtu.be/QFCSFP6Kj-Y?t=164
Arco
Special Member
Op 15 mei 2023 20:06:08 schreef SergeH:
[afbeelding]Ik had er zo nog eentje liggen...
Ik meet 16V en hupla, het werkt ookJullie hadden het waarschijnlijk al wel door dat ik van transistoren, condensatoren en weerstanden geen kaas heb gegeten. Ook met het schakelbord uit het tweede middelbaar ben ik hier niks mee natuurlijk.
Dat hadden we wel door ja. Maar jij hebt de posting blijkbaar niet gelezen. Of je hebt ze niet door.
Enkel nog uitvlooien hoe ik de motor op lage en hoge snelheid moet laten draaien...
En dit kan dus niet door andere draadjes te kiezen. Dat uitvlooien kun je wel vergeten. Je kunt hoogstens de voedingspanning verlagen maar dan ben je je koppel ook kwijt.
Is dit een vergelijkbare motor als een ruitenwissermotor? want daar bestaan wel filmpjes van online...
zie: https://youtu.be/QFCSFP6Kj-Y?t=164
Nee, het is een andere motor als een ruitenwisser motor. Dat in dat filmpje kan dus niet met deze motor. Bij deze motor is een motor regelaar nodig om de snelheid te kunnen regelen. Dus die onbegrijpelijke dingen met condensatoren er in enzo.
En voor die mensen die niets weten van elektronika zijn motor regelaars ook kant en klaar te koop.
Deze bijvoorbeeld:
https://nl.aliexpress.com/item/1005004418695489.html?spm=a2g0o.product…
[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op (20%)]
Alvast bedankt voor de link, ik ga er zeker wat mee doen...
Ik begrijp dat het lastig is om een fatsoenlijke uitleg te geven aan een leek maar het is voor mij nog moeilijker om vanuit het niets een een schakeling te beginnen bouwen aan de hand van een tekening en lijst van onderdelen... Ik heb echter de posts wel gelezen maar ik geraakte er niet wijs uit...
Echter, allemaal heel erg bedankt voor de moeite en ik zal verder geen domme vragen meer stellen.
Ik heb echter de posts wel gelezen maar ik geraakte er niet wijs uit...
Als je dan gewoon vraagt wat je niet begrijpt. Er zijn hier mensen die die dat goed kunnen uitleggen hoor.
Wel...
In mijn zoektocht ben ik ondertussen al veel motoren tegengekomen. Voor mij zijn dat dan "elektromotoren". Maar blijkbaar zijn er vele soorten motoren en allemaal met een andere werking en/of toepassing. Met borstels, zonder borstels, synchrone, permanent magneet, met 2 aansluitingen, met 6 aansluitingen, AC, DC, ... te veel om op te noemen.
Hoe kan je nu die motoren onderscheiden en herkennen? Ik heb gezocht naar een overzicht van de meest gangbare motoren met elk hun eigenschappen en toepassingen maar dat heb ik nergens gevonden.
Want uiteindelijk weet ik nog steeds niet welke soort motor ik gebruik en waarom die dan een laag toerental heeft tov. van andere motoren die aan veel hogere toeren draaien.
Is er dan nergens zo'n mooi overzichtje waar je een type motor kan herkennen en waarvoor dat type motor dan het best toegepast kan worden?
In de koffiebrander steken nu twee gigantische motoren zoals hier beneden, eentje voor de trommel en eentje voor de armen van de koeling. Die maken best wel wat herrie als ze beiden aan het draaien zijn. De kracht die nodig is lijkt me niet zo veel te moeten zijn, de trommel draait zo goed als vanzelf. Daarom leek me dat een beetje overkill en zo'n garagepoort motor heeft best wel wat kracht en is fluisterstil. Goed idee of niet?

Hoeveel kilo koffie brand je per batch? En je koelt kennelijk op lucht begrijp ik. Dat is beter dan de meeste koffieboeren.
De kleinere branders die ik ken doen ergens tussen de 100 en de 200kg per batch en hebben inductie motoren tussen 2,2 en 3kW met reductor op een bijpassende frequentieregelaar. Als je die door zo'n garagedeurmotor wil vervangen kun je je de moeite besparen. Zelfde voor de koelarmen. Als je (semi?) professioneel gaat branden ga je niet lopen k*tten met zo'n prutsmotortje.
De motoren van je afbeelding maken geen herrie, de trommel zelf maakt veel meer lawaai.
Oh, da's een mooie. Maar nog steeds: geen prullaria er op fröbelen. Zo'n garagemotor gaat gewoon stuk op die brander en is uiteindelijk echt niet stiller. Gewoon een inductiemotor met reductor (de originele laten zitten dus?). Als je de snelheid wil regelen gebruik je een frequentieregelaar. Een Europees topmerk koop je tegenwoordig al vanaf een euro of 80, voor die brander misschien ietsje meer. Daar kunnen zelfs de Ali express regelaartjes niet meer tegenop.
Wat is het vermogen van de huidige motoren? Heb je een foto van de typeplaatjes?
Op 16 mei 2023 08:37:00 schreef SergeH:
Hoe kan je nu die motoren onderscheiden en herkennen? Ik heb gezocht naar een overzicht van de meest gangbare motoren met elk hun eigenschappen en toepassingen maar dat heb ik nergens gevonden.
Hier heb je wat info.
https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/53
Ik heb geen idee hoeveel vermogen zo'n brander nodig heeft, ken die dingen niet. Maar als GJ zegt dat het nogal wat vermogen vraagt, kun je dat wel aannemen.
Maar waarom wil je die motor/motoren vervangen, zijn ze stuk? En staat er geen type plaatje op met het vermogen?
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Die "herrie" motoren zijn 3000 RPM en kunnen 1 a 2 kW aan vermogen leveren. Die garagepoort motor is iets van 20-60W of zo. Dat scheelt best wel heel veel. Ik verwacht niet dat iemand ooit dat ding in mekaar gezet heeft met een motor die 100x te krachtig is voor het doel in de machine. Dus ik verwacht niet dat je met je 100x minder krachtige motor voldoende gaat hebben.
(Ik wil naar m'n oma in groningen, 300km rijden. Ik heb een ford-KA voor de deur staan en een skelter, zou ik ook met de skelter kunnen gaan? ... )
Op 16 mei 2023 09:26:40 schreef rew:
(Ik wil naar m'n oma in groningen, 300km rijden. Ik heb een ford-KA voor de deur staan en een skelter, zou ik ook met de skelter kunnen gaan? ... )
Als je, je tent meeneemt wel. 
Houd ook rekening met de inschakelduur van een motor. Een garagedeurmotor draait een handvol keren per dag 15 seconde om de deur te openen. Zet je die langer aan, dan wordt ie te heet. Misschien als je brandcyclus een paar minuten duurt, dat het wel goed gaat als ie helemaal afkoelt tussen de cycli, maar je hebt garantie tot de deur.
Draai je productie in een branderij, dan is dat veel meer, en wellicht ook nog in een behuizing waar de omgevingstemperatuur hoger is dan normaal.
Kilowatts klinken mij ook als 'veel' in de oren voor een brander, maar er zal vast wel een reden achter zitten.
Meet anders het opgenomen motorvermogen eens. Dan kom je er vrij goed achter met een beetje gefreubel met getallen m.b.t. rendement enzo bij verschillende belastingsniveaus. Als ie 500w trekt terwijl ie rated is voor 1,5kW weet je dat je een paar trapjes kleiner kan qua vermogen.
[Bericht gewijzigd door Ledlover op (13%)]