Na meer dan 10 jaar in de schuur te hebben gestaan ben ik onlangs gestart met de reparatie van een oude mengtafel met bandecho.

Die band echo werkt niet meer. Bij inspectie bleek een potmeter uit elkaar gevallen. Nu werkt het iets (heel klein effect), maar niet echt zoals ik zou verwachten (eigenlijk weet ik niet wat ik kan verwachten)

Het ding is eigenlijk een bandrecorder met een eindeloze band, drie afspeelkoppen, en opnamekop en een wiskop. De kapotte potmeter zat in het deel met de wiskop en opname kop. Nu heb ik totaal geen ervaring met deze oude techniek en loop vast op de afregeling.

R305 heb ik vervangen. In de rechthoekjes staan de te meten spanningen; 40V~ en 29V~, Ik meet grofweg de helft daarvan met de digitale scoop (Vrms en circa 55Khz), en kom dus niet aan de opgegeven spanning.

In het schema staat onderstaande meet instructie

Alleen heb ik geen idee wat een buisvoltmeter meet. Kan het logisch zijn dat ik maar op circa de helft van de opgegeven waardes uitkom? En er dus elders nog een fout zit. (in dit deel van het schema heb ik nog geen fout kunnen vinden)

Is de 36,5 volt juist en aanwezig?

Levert de BC237 oscillator voldoende op?

Zijn de condensatoren c305 enzo nog OK. Als het oude teer condensatoren zijn zou dat wel eens een oorzaak kunnen zijn.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op (25%)]

-Voeding 35.6V klopt

-C305, lijkt prima.

-In de oscillator C301 preventie vervangen, waarde weerstanden komt overeen. De transistor leek mij niet verdacht, die werkt immers. Gaan transistoren minder presteren bij ouderdom?

Een gewone analoge meter had meestal iets van 10 tot 20 kOhm per volt. Dat gaf in hoog-ohmige situaties enorme fouten. Daarom werd er bij gezet waar je het mee moet meten. De buisvoltmeter is vergelijkbaar met de meeste DMM (10M of hogere Rin dus je moet die meetwaarden aanhouden. (hier gebruiken ze de BVM waarschijnlijk vanwege de frequentie. Veel analoge meters kwamen niet zo hoog (Paar honderd Hz)

Een scoop heeft maar 1 MOhm. De bandbreedte en specs gaan uit van een 10x probe. Hier moet je eigenlijk analoge multimeter amplitudes aanhouden (bij hoogohmige meetpunten. 55 kHz kan voor een goede scoop nog prima met 1x probe . Maar bv bij 10 MHz kan die weerstand al minder dan 100 ohm zijn. Dan kun je grote fouten krijgen.

Als jou DMM 10M is en je meet over een 10 M weerstand, dan gaat er 2x zoveel stroom lopen wat allerlei fouten in je DUT kan geven maar ook een forse meetfout in je DMM. Bij meten over 100 ohm is dat verwaarloosbaar

[ bericht gekruist met dat van @fred101 hierboven ]

Een buisvoltmeter was het enige meetinstrument met hoge ingangsimpedantie waarover men toentertijd beschikte. Het staat er ook bij: ingangsimpedantie 1MΩ met 30pF parallel. Tegenwoordige digitale multimeters doen minstens evenveel ingangsimpedantie maar zullen wel een grotere capaciteit meebrengen, of dat kwaad kan durf ik niet te zeggen.

Overigens denk ik dat het audiosignaal bedoeld is om binnen te komen links onder, via R306 en 1,2Veff groot te zijn; de opgegeven spanningen zullen enkel gelden als dat signaal er ook is.

Dat schema ziet er verdacht Dynacord-achtig uit, overigens; die maakten een bandecho apparaat maar dan stand-alone, in dezelfde behuizing als hun legendarische Eminent-buizenversterkers. Ik zag ze nooit ingebouwd in een mengtafel. Of misschien kocht iemand anders zo'n loopwerk van Dynacord om het dan in de eigen mengtafel in te bouwen?

Als de bias en het wissen niet goed werkt geeft dat problemen met vervorming en eindeloze herhaling, maar volgens mij niet "weinig effect".

Allicht even verder kijken. Als in het schema levels staan maakt dat het eenvoudiger. Maken connectoren en potmeters contact, zijn de band in orde en de koppen soort van schoon, alles niet te magnetisch?

Band versleten/verpoederd of koppen vuil?

In ieder geval goede tips waarmee ik verder kan.

De spanningen zijn ook gemeten met de DMM maar ook dan laag. Tijdens het meten heb ik wel het 1000hz signaal op een ingang gezet. Gezien er enig effect was ging ik er vanuit dat dit voldoende zou zijn. Alleen heb ik niet gecontroleerd of dit ook tijdens de meting 1,2V effectief op precies dat punt.

Dit is inderdaad Dynacord, de Eminent 200. Die heeft een ingebouwde band echo.

Alles is min of meer schoongemaakt en ik ga er eigenlijk vanuit dat er overal wel contact is gezien de minimale werking.

Koppen en band; ik heb echt geen idee hoe ik daarmee om zou moeten gaan. Zal dat eens uitzoeken.

Later een vervolg....

Wij speelden vroeger met een Dynacord. Je kunt er erg veel echo mee maken. Als je maar een beetje hebt klopt het niet.

Dat waren toch die dingen met een EM 84 als level meter?
Dus kijk eens of die goed uitslaat.
(EM 84 is een groene langwerpige display met 2 kanten die naar elkaar gaan)

Op 28 mei 2023 23:39:35 schreef pararuud:
Dat waren toch die dingen met een EM 84 als level meter?
Dus kijk eens of die goed uitslaat.
(EM 84 is een groene langwerpige display met 2 kanten die naar elkaar gaan)

Die Dynacord is een eind jaren 70 ding, een EM84 gebruikten ze toen al niet meer...

Op de allereerste Eminentversterkers blijkbaar wel, al kan ik me niet herinneren er ooit zo eentje te hebben gezien.
https://www.danmcb.com/en/tech/music-technology/dynacord-valve-amplifi…
https://www.radiomuseum.org/r/dynacord_eminent_emt.html

Maar op de Eminent II - en die herinner ik me volop, zelfs van bij Elly en Rikkert - was het inderdaad een draaispoelmetertje.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (18%)]