Zo te zien is het einde oefening voor Eagle en zul je over moeten naar Fusion 360.
Dit was te verwachten toen Autodesk op het toneel kwam, maar het ging alsnog sneller dan verwacht.
Eagle wordt nog ondersteund tot 7 juni 2026. Je hebt dus nog even de tijd om te beslissen om over te stappen op Fusion 360, of naar software van een andere leverancier.
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Alle software die niet hard aan de weg timmert gaat verloren.
Op dit moment is qua functionaliteit de gehele Cadence/Allegro/Ansys familie koploper. Ook wat prijs betreft. Je ziet dit vooral bij grote bedrijven en bedrijven met wat hogere/betere organisatiestructuren. Waar het wat mag kosten als het maar oplevert. Alhoewel Orcad dan weer meevalt wat prijs betreft, de rest eromheen is duur.
Altium timmert vooral commercieel hard aan de weg. Heel veel reclame en dat schijnt echt te werken. Altium wordt bij kleinere bedrijven koploper, gewoon vanwege het marktaandeel. Schijnbaar goedkoper, maar nog steeds een hele hoop geld en dat elk jaar weer.
Kopen van software bestaat niet meer. Zodra je kiest voor welk systeem dan ook blijf je elk jaar veel geld betalen.
Dus hobbyisten: ga gewoon Kicad of een ander systeem gebruiken. Misschien dat die in de toekomst ook al die mogelijkheden krijgt. En voor thermische simulaties etc is er tegenwoordig veel gratis software.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
KiCad, ja. Tot de dag dat dat wordt opgekocht door een of andere commerciele aanbieder... Herinner u hoe MySql plotsklaps bij Oracle terecht kwam.
rudig76
Even iets anders www.echteworst.nl
Fusion 360 is voor privé gebruik gratis. 10 actieve tekeningen, echter zet er een aantal tijdelijk inactief en je kunt er meer maken.
Ik gebruik momenteel Eagle 5.11 en KiCad 5.1.6 Van Eagle heb ik lang geleden ooit de professionele licentie gekocht.
Het is niet nodig om altijd maar te upgraden want dan zou ik nu KiCad versie 7 moeten gebruiken. Versie 5.1.6 doet wat het moet doen voor mij, dus if it ain't broke, don't fix it.
Altium heb ik ooit bekeken maar de return on investment is daar te laag voor mij (m.a.w. het pakket is pokkeduur aan licentiekost en jaarlijkse kosten).
Op 9 juni 2023 22:42:41 schreef Paulinha_B:
KiCad, ja. Tot de dag dat dat wordt opgekocht door een of andere commerciele aanbieder... Herinner u hoe MySql plotsklaps bij Oracle terecht kwam.
Maar toen kregen de hobbyisten MariaDB
Hoofdsponsoe van Kicad is CERN wat ook een soort van "Publiek geld" is
Net kicad versie zeven in gebruik genomen. Ik moet zeggen dat veel is veranderd. En ten goede. Er zit een simulator in en het maken van Microwave sporen is makkelijker. Ik gebruikte het altijd met veel plezier en met deze verbeteringen kan ik dat blijven doen.
Op 10 juni 2023 00:04:12 schreef Ex-fietser:
Ik moet zeggen dat veel is veranderd. En ten goede.
Ik geloof dat best wel, ik wil alleen weer een nieuwe leercurve i.v.m. de veranderingen en nieuwe functies vermijden als dat niet echt nodig is.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Op 9 juni 2023 22:49:03 schreef McAwesome:
Ik gebruik momenteel Eagle 5.11 en KiCad 5.1.6 Van Eagle heb ik lang geleden ooit de professionele licentie gekocht.
Idem. Ik heb de laatste gratis versie van Eagle voordat men overging naar de nieuwe structuur. Doet wat het moet doen, kan alles wat ik wil en ik zie daarom geen noodzaak om te updaten/upgraden.
M'n zus heeft Kicad, maar wat vind ik dat een achterlijk programma... sporen trekken is een ramp vergeleken met Eagle, footprints moet je handmatig toewijzen (gaat niet automatisch bij kiezen van een onderdeel in je schema) en zo zijn er nog wel meer zaken die me zo tegenstaan dat ik er voorlopig niet aan begin.
@ mel: die autorouter heb ik echt nog nooit gebruikt...
Het voelt wel jammer, ik heb hier geen verstand van maar had ergens de hoop dat ze er op uitgekeken zouden raken en dat Eagle een tweede leven zou krijgen.
Het was een compleet en comfortabel pakket, ik heb bij meerdere werkgevers een licentie versleten.
Nu werk ik al weer jaren met Diptrace (werk) en KiCad (thuis), beiden ook prima. Ik neig wel naar de laatste, zeker onder andere os-sen dan Windows. Oude software met enige moeite aan de praat houden blijkt mijn hobby niet.
PCB design gaat zoals heel veel werk niet over het gereedschap, maar wat je er mee doet. Voor wat ik doe maakt de EDA niet veel uit. Soms schets ik nog gewoon op papier. Relevanter blijkt dat dat de hele club over langere tijd hetzelfde (en op dezelfde manier) gebruikt.
Als men een autorouter nodig heeft voor groot en snel digitaal werk zullen de paketten allicht meer uit elkaar lopen, maar dat is niet mijn werk en heeft ook niet mijn belangstelling.
Evenals verregaande integratie met mechanica. Dat is vast geweldig als men laptops maakt, ofzo, maar ik probeer juist te mijden die twee te veel van elkaar afhankelijk te maken, en definieer daar liever een "interface" tussen. Alles integreren maakt het ontwerp minder flexibel.
Op 9 juni 2023 22:42:41 schreef Paulinha_B:
Ja und? So What? MySQL is nog steeds Open Source & gratis te gebruiken. Alleen heeft het nu een eigenaar die geld heeft om het overeind te houden.
Je kunt natuurlijk ethische bezwaren hebben tegen Oracle, en dan is er MariaDB. Maar het feit dat het overgenomen is heeft het zeker niet slechter gemaakt. (even los van holy wars zoals emacs vs vi, unix vs windows, systemd vs init etc)
Op 10 juni 2023 09:13:15 schreef weardguy:
M'n zus heeft Kicad, maar wat vind ik dat een achterlijk programma... sporen trekken is een ramp vergeleken met Eagle, footprints moet je handmatig toewijzen (gaat niet automatisch bij kiezen van een onderdeel in je schema)
Sporen trekken is een kwestie van 'trace' kiezen (menu, knoppenbalk of hotkey) en gaan. Kweet niet wat daar een ramp aan is tenzij je misschien "gevormd" bent door de ideosyncratische Eagle-interface 
Het is in ieder geval niet wezenlijk anders dan Altium of Expedition (de enige twee andere pakketten waarmee is serieus ervaring heb)
Footprints toewijzen gaat absoluut automatisch, mits je library in orde is.
[Bericht gewijzigd door blurp op (37%)]
[...]
Idem. Ik heb de laatste gratis versie van Eagle voordat men overging naar de nieuwe structuur. Doet wat het moet doen, kan alles wat ik wil en ik zie daarom geen noodzaak om te updaten/upgraden.M'n zus heeft Kicad, maar wat vind ik dat een achterlijk programma... sporen trekken is een ramp vergeleken met Eagle, footprints moet je handmatig toewijzen (gaat niet automatisch bij kiezen van een onderdeel in je schema) en zo zijn er nog wel meer zaken die me zo tegenstaan dat ik er voorlopig niet aan begin.
Daaruit blijkt dat je Kicad niet kent
, footprints moet je eenmalig toewijzen naar eigen smaak, omdat de zelfde schema symbolen nu eenmaal verschillende footprints kunnen hebben en hij niet kan ruiken welke jij wil, bijvoorbeeld weerstanden in alle maten, een 74LS00 in DIL 14 of SMD, een geheugen chipje in DIL28 of DIL28S, maar als jij altijd de zelfde footprints gebruikt geef je die eenmaal op in de lib en klaar voor de volgende keer. Sporen trekken weet ik niet , ik doe dat met 2 handen, muis en shortcuts op het toetsenbord. Eagle overigens nooit veel gebruikt , misschien ben ik de enige maar vond dat absoluut niet intuitief tov Orcad/Ultiboard, Protel99/Altium
Ik gebruik Sprint-layout. Lekker eenvoudig en voor mij meer dan voldoende. Je koopt het voor rond de € 50.00 Vroeger heb ik ook wel met KiCad gewerkt maar dat ging me nooit echt goed af.
KiCad is sterk in ontwikkeling. "Vroeger" (2015 ? ) ben ik er ook wel over gestruikeld, de laatste jaren lijken veranderingen gewoonlijk verbeteringen te zijn. De recentste versie draait niet meer op mijn OS, dus nu ga ik weer achterlopen.
Een sterke ontwikkeling kan zeker bij af-en-toe gebruik als een nadeel ervaren worden.
Op 10 juni 2023 10:34:27 schreef Aart:
KiCad is sterk in ontwikkeling. "Vroeger" (2015 ? ) ben ik er ook wel over gestruikeld, de laatste jaren lijken veranderingen gewoonlijk verbeteringen te zijn. De recentste versie draait niet meer op mijn OS, dus nu ga ik weer achterlopen.Een sterke ontwikkeling kan zeker bij af-en-toe gebruik als een nadeel ervaren worden.
Ook niet op een Linux doosje ?
Ook linux-doosjes netjes draaiend houden is mijn hobby niet.
Maar daarmee gaan we verder offtopic, dit topic gaat niet over mijn eigenaardigheden maar over Eagle 
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Ik heb ook met Eagle gewerkt. Volgens mij versie 7 of zo. Ik was echt niet onder de indruk. Het is wel snel te leren. Maar de functionaliteit vond ik tegenvallen. Real-time error check bijvoorbeeld.
[...]
Ik dacht dat KiCad een autorouter heeft. Nu gebruik ik dat soort dingen ook nooit omdat ik liever zelf de controle hou over mijn ontwerp. Uiteraard kan dat wel handig zijn in specifieke situaties als je echt enorm veel spoortjes moet leggen en het niet zo kritisch is, maar dat is iets wat ik meestal niet tegen kom bij mijn ontwerpen.
Op 10 juni 2023 13:47:38 schreef McAwesome:
[...]Ik dacht dat KiCad een autorouter heeft. Nu gebruik ik dat soort dingen ook nooit omdat ik liever zelf de controle hou over mijn ontwerp. Uiteraard kan dat wel handig zijn in specifieke situaties als je echt enorm veel spoortjes moet leggen en het niet zo kritisch is, maar dat is iets wat ik meestal niet tegen kom bij mijn ontwerpen.
Alleen een externe:
https://techexplorations.com/blog/kicad/blog-kicad-like-a-pro-2nd-edit…
Van wat ik gezien heb zijn autorouters nuttig en werken goed als er genoeg routing lagen zijn, minstens twee.
Met top/bottom, een GND- en een powerplane zit men dan minstens op zes lagen. Volgens mij doen maar weinigen dat, ik niet in elk geval.
Wat hulp in dezelfde richting, zoals onmiddelijke DRC en push-and-shove, is wel fijn bij het handwerk.
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Ik heb nog altijd een eagle 7.x prof licentie. Toekomstig werk zal dan ook terug in eagle 7 gebeuren. Het doet nog steeds wat het moet doen. Ik ga echt geen tijd steken in een nieuw pakket en al wat gemaakt is onbruikbaar maken.
Met de autorouter nooit vrede gekregen. Aan 99,9% van de pcb gemaakt met de autorouter zie je het gewoon.
Fusion zal het nooit worden. Ik ga geen cloud gedoe gebruiken als er ook nog zwaar moet voor betaald worden. Ik gebruik trouwens al Sketchup voor het 3D gebeuren. De export vanuit eagle werkt heel goed. Krap 600€/jaar of >1700€ gelijk op te hoesten voor 3 jaar. Dat gaat deze niet doen voor hobby gebruik. De extensions zijn helemaal om van te duizelen. Je kan er probleemloos nog enkele duizend euro aan vast plakken. Machining extension 1700€/jaar. Signal integrity extension 1700€/jaar..... 
(google) Sketchup was ooit ook gratis maar is dat al lang niet meer sinds het bij Trimble zit.
Ik ga dit wel missen ja. Ik gebruik Eagle al sinds mijn afstuderen zo'n 20 jaar geleden. Voor mij is dit altijd een prima tool geweest, met inderdaad misschien zijn min punten maar die heeft elke tool. Daar leer je mee omgaan en ik moet zeggen dat sinds het laatste jaren wat commerciëler is geworden, ik ook wel het idee had dat er wat missende handigde functies zijn toegevoegd. Ik ben sinds ik zelfstandige ben overgestapt op de betaalde versie. Daar heb ik nu nog steeds voordeel van gezien ze een tijd geleden het al als vaste combinatie met fusion 360 hebben gestopt. Ik heb het nog voor een dikke 100.- per jaar inc Fusion 360. 2 Tools die ik erg waardeer en inmiddels lekker vaardig in ben geworden. Gezien pcb design en 3d modelling meer wat bij werkzaamheden zijn en ik soms ook een half jaar niet doe, vind ik de kosten momenteel prima. Maar als dat straks +1000.-/jaar gaat worden is dat toch wel een erg grote kostenpost voor wat het me aan inkomsten opleverd. Kikad, zal dan toch het alternatief worden ben ik bang, al heb ik helemaal geen zin om dat weer helemaal onder de knie te krijgen. In Eagle heb ik vertrouwen in wat ik doe, gaat alles inmiddels lekker vanzelf. Maarja
kan klagen, het doet niks aan de keuze die ze gemaakt hebben. It's all about the money. Het had zo zijn voordelen dat t werd opgekocht door een wat commerciëlere partij, maar uiteraard zien die er een verdien model in. Vind het wel wat vreemd dat ze dus van een doelgroep, die altijd een beetje low budget was, (anders waren die al wel overgestapt op cadence of altium) nu ineens verwachten dat ze het tig voudige betalen. Gelukkig duurt het nog even...
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 12 juni 2023 09:07:12 schreef Stijnos:
Daar leer je mee omgaan en ik moet zeggen dat sinds het laatste jaren wat commerciëler is geworden, ik ook wel het idee had dat er wat missende handigde functies zijn toegevoegd.
Ik heb een maand-licentie gekocht op eagle-9 omdat daar dus inzit dat je een sub-ontwerp (incl layout) een aantal keer in je ontwerp kan neerzetten.
Ik heb een print met 16x hetzelfde: Handig!
Not! Als eerste blijkt ie bepaalde verbindingen niet mee te knippen plakken. Dus alle 16 subontwerpen hebben 5 airwires gekregen. Mag ik 80 nul lengte draadjes gaan leggen. Handig!
Toen moest er een c bij op ieder van de 16 subontwerpen. Dan kan je dus OF de hele print overnieuw doen, OF 16x dat C-tje met de hand er bij zetten. Dat is dan maar dat laatste geworden.
Dit schijnt in kikad wel goed te gaan.