SIMUL
Golden Member
Deze ganse namiddag een k8097 van Velleman trachten te installeren en uit te testen , was wel een 2de hands die bestukt was en niet uitgetest .
Deze kaart stuurt een 4 tal servomotoren aan in Demo .
Het installeren werkt goed zoals beschreven maar ik krijg bij de Demo steeds de melding " Exeception Ecomport in module "mtrapi32.dll a DOO5CDE0
Heeft er iemand ervaring met die kaart . Alvast bedankt .
Was die kaart ( ook als Whadda bekend) niet voor windows XP?
Dan zou je kunnen proberen bij de installatie te kiezen voor windows XP simulatie.
Rechts op de installatie file klikken, compatibliteitsmodus klikken en voor win xp kiezen.
SIMUL
Golden Member
Beste ,ik gebruik win xp . Was een 2de hands gesoldeerd en nog niet gebruikt of aangesloten ga vandaag een paar spanningen meten of die overal toekomen .
Alle adviezen welkom !!
Op 8 juni 2023 22:52:03 schreef SIMUL:
Deze kaart stuurt een 4 tal servomotoren aan in Demo .
Die kaart is alleen geschikt voor stappenmotoren toch? Hoe wil je daar ooit een servo mee aansturen?
marcob
Honourable Member
People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Op de site van Velleman staat ook een losse usb driver, heb je die ook geïnstalleerd?
https://www.velleman.eu/support/downloads/?code=K8097&type=
Op 9 juni 2023 08:57:17 schreef GJ_:
Die kaart is alleen geschikt voor stappenmotoren toch?
Ja, daar kun je alleen bipolaire stappenmotoren mee besturen.
Hoe wil je daar ooit een servo mee aansturen?
Dat gaat niet, daar heb je terugkoppeling voor nodig en dat heb je niet.
Er zitten wel zes ingangen op voor eindschakelaars en één uitgang om bijvoorbeeld een relais mee aan te sturen.
SIMUL
Golden Member
sorry hoor het moest zijn stappen motoren i.p.v servo's .(was al laat )
Het moet iets zijn met een file ? hij erkend de kaart maar geeft steeds de foutmelding (zie hier boven ). Ik denk dat de kaart zeker niet defect is , maar ik mis iets . Ik heb de kaart geinstalleerd met software win XP service pack 2 (illegaal )?
De drivers zijn geinstalleerd zoals ze zijn bijgeleverd .
Zijn er nog hobbyist die deze kaart gebruiken .
Dank al voor de reacties
Heb net es de software gedownload via marcob zijn link
Tijdens de installatie spreken ze al van jouw missende dll.
Mss es alles verwijderen en opnieuw proberen?
En als je kijkt in C:\Program Files (x86)\Velleman\Stepper Motor Cards zie je daar je dll terug?
[Bericht gewijzigd door bordje op (23%)]
SIMUL
Golden Member
Beste bordje ,
Inderdaad ik heb hem daar ook zien staan , maar ik heb alles al meermalen geinstalleerd , print onderzocht op soldeer fouten . Maar alles lijkt te kloppen . Die print die ik heb gekocht was blijkbaar bestukt maar niet getest . Ben dom geweest , maar tocht geef ik niet op . Misschien heeft er spanning opgestaan met de processor even verkeerd . Is een 18F 4450 .
Er zijn klemmen voorzien voor hem zelf te programmeren . Misschien is dit gebeurt .
Bij het inpluggen van de usb dan ziet hij in de com figuratie de poort .
Als ik de poort ingeef bij het visueel test bordje op het scherm dan kan ik dit maar bij bevel connect kent hij de poort miet en dan de volgende meldingen .
Ben in elk geval blij met jullie advies en wie weet heeft er ook iemand zo een print om ervaringen mee te delen .
Op 9 juni 2023 19:16:21 schreef SIMUL:
Misschien heeft er spanning opgestaan met de processor even verkeerd . Is een 18F 4450 .
Als de kaart zichtbaar is in Windows als een USB-device (Device manager), dan is de processor zeker niet defect. In dat geval lijkt het mij eerder een softwareprobleem.
SIMUL
Golden Member
Ze is zichtbaar bij de com poorten en Lpt1
bij in steken van de usb komt er daar een com poort met tekst steppenmotor driver kaart een com 6 of 5 of 4 afhankelijk waar de usb kabel inzit . Ik heb dat bij 3 computers geprobeerd en allen met hetzelfde .Ik denk dat er geknoeid is met de software in de Pic .
Toch bedankt voor de reactie , ik werk steeds met win Xp en Vista met laptop
Zoals McAwesome ook zegt, denk ik niet dat er mee geknoeid is.
De kaart komt zichtbaar tussen je compoorten, dus er is communicatie onderling.
Hier al es gekeken? https://learn.microsoft.com/en-us/previous-versions//ff546514(v=vs.85)…
Wat gebeurd er als je laptop herstart met je K8097 aangesloten?
Blijft hij dezelfde COM-poort?
SIMUL
Golden Member
Op de pc of laptop (gebruik win xp) blijft hij dezelfde poort houden na het uitleggen en aanzetten . In apparaat beheer blijft ze dus gewoon zichtbaar .
Ga de tekst eens lezen wat ik er van versta toch .
Met dank .
Kzie dat je in het binnenland woont?
Moest je ooit in de buurt zijn (Houthulst, Ieper) altijd welkom om hier eens probleem te bekijken.
Ik help u graag verder als de link moeilijk begrijpbaar is voor u
Negeer deze opmerking als hij ongepast is, maar vanwaar de wens zo een oude sturing onder XP nog weer in gebruik te nemen?
Een Arduino met een CNC shield en GRBL, of wat zelf bij elkaar geharkte libraries lijkt voor veel toepassingen vandaag de dag een meer eenvoudigere en mogelijk betere weg om te gaan?
Op 10 juni 2023 11:03:33 schreef Aart:
Een Arduino met een CNC shield en GRBL, of wat zelf bij elkaar geharkte libraries lijkt voor veel toepassingen vandaag de dag een meer eenvoudigere en mogelijk betere weg om te gaan?
Niet iedereen ziet dat zitten hé, als je wat ouder wordt gaat het allemaal niet meer zo makkelijk.
Ik ken TS persoonlijk en het is een hele aardige man, kijk straks zelf eens als je die leeftijd hebt of het allemaal nog zo makkelijk gaat.
SIMUL
Golden Member
hallo Bordje dat is een goed idee , ga nog eens proberen en wie weet spreken we eens af in Houthulst . Alvast bedankt . Mijn emailadres staat open
SIMUL
Golden Member
Beste vrienden ,
Het probleem is opgelost , op een Engelse site hadden ze ook dat probleem samen met velen .En één iemand wist te vertellen dat je gewoon weg op het demo scherm de poort moet invullen als COM ...nummer .
Als ik naar apparaat beheer ga staat hij ook als COM..( of 6 of ..)
dat gedaan en alles werkt prima . kaart is een USB connectie maar de kaart verschijnt onder Com ...
Iedereen hartelijk dank voor de vele raadgevingen .
C.O blijft mijn steun en toeverlaat .
Leuk te horen dat het werkt. Ik vind het wel slechte software als het niet duidelijk is hoe je de poort moet opgeven en je dan excepties krijgt in plaats van een duidelijke foutmelding.
Waarschijnlijk heeft Velleman gewoon de functie CreateFile() gebruikt en die verwacht inderdaad een argument als "COM1" tot "COM9" als je die gebruikt om met een seriële poort te communiceren.
Vanaf COM10 moet het dan "\\.\COM10" zijn, anders werkt het waarschijnlijk weer niet meer...
Als het om usb gaat geef je altijd COM... volgens mij, ik weet tenminste niet beter. Ik doe dat binnen Profilab ook altijd, dan werk ik met een usb serieel converter.
Vellemaan doet dat ook meestal als je het via usb aansluit.
@TS,
Mooi dat het werkt.
Wat ga je er nu mee doen?
Ik dacht dat je dat wel wist dat je er COM voor moest zetten!