fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Op 25 mei 2023 08:46:41 schreef Gadget_inc:
Spreekspoelen van je woofers die het loodje hebben gelegd, is een reeele kans.
Heb je het al met een andere versterker geprobeerd, wisselfilters, sneuvelen meestal niet zo snel.
Op 6 juni 2023 19:18:41 schreef dalinka:
Heee. Ik kom er zojuist achter dat als ik een batterij op een woofer aansluit hij naar boven plopt, maar niet meer terug gaat als ik de batterij loskoppel. Dus hij gaat niet uit zichzelf meer naar de startpositie. Wat is er dan precies kapot en deze speaker?
Waarschijnlijk is de spreekspoel op één of andere manier vervormd. Vergelijk het een beetje met de voorkant van een auto na een aanrijding. Misschien rijdt en stopt hij nog, maar hij maakt allemaal geluiden en trekt naar rechts. Je kunt de monteur een lijst laten opstellen van wat er allemaal scheef zit en defect is, maar dat is veel werk en hij zal daarna toch naar de stort moeten. Zo ook hier: we kunnen (hier) niet ruiken of de spreekspoel los zit of er misschien een bocht in is gesmolten, maar ik zie geen opties die betekenen dat je er wat aan kan doen. Sorry... 
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Veel speakers hebben een kunststoffen spoellichaam waar de spreekspoel op zit gewikkeld.
Bij ernstige overbelasting vervormt die door de hitte en kan dan niet vrij meer bewegen...
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Bedankt allemaal voor het reageren. Zowel de versterker als speakers waren defect. Ze zijn nagekeken door een audio monteur
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Op 15 juni 2023 11:09:12 schreef dalinka:
speakers waren defect.
Dat was je een dag of tien geleden al verteld.