Ik heb nog gedacht om elke accu zijn eigen 12 volt lader te geven.
Overladen per accu is dan misschien verleden tijd.
Zou dat een oplossing kunnen zijn?
Ik zie eigenlijk het hele probleem niet.
Een loodaccu van 12V bestaat uit 6 cellen in serie. Die worden onderling ook niet gebalanceerd en daar maakt niemand zich zorgen over. Nu heb je 12 cellen in serie, maar dat maakt volgens mij niks uit.
Er kan alleen maar verschil ontstaan als de accu's niet identiek zijn.
Op 19 juni 2023 08:43:01 schreef Lead Acid:
De beste stuurlui staan aan wal ...
Yep, Ik heb nu eenmaal geen Amphibi wagen maar wel twee accu's in serie in de wagen. En ik heb nooit wat van dat 'aan massa sneller leeg' effect gemerkt. De accu's hebben overigens nooit een gelijke spanning. Iets waar ik me overigens ook nooit druk over maak. Ik had het eigenlijk raar gevonden als de accu's wel exact gelijk zouden zijn. Het laadsysteem in de auto is ouderwets met een laadspanning van 27,6 volt. En in de zomer tijdens lange warme ritten heb ik de lader een tandje lager staan. Mijn startaccu's zijn verder altijd de goedkoopste en simpele startaccu's die ik vinden kan en ze gaan gemiddeld een jaar of 9 mee.
Het is een ouderwets maar bewezen systeem dat prima functioneert. Ik heb geen enkele reden om daar iets aan te veranderen. Met een diode heb ook nog een tweede set accu's parallel geschakeld die ik als huishoud accu gebruik. En met nog een diode heb nog een derde 12 volt accu met eigen lader parallel gezet. Deze accu is speciaal om extra dingen permanent onder spanning te kunnen houden. Deze accu wordt dan ook als extra bijgehouden met een zonnepaneel. Dit omdat de wagen nog wel eens een wat langere tijd stil staat. Door de diodes kan geen van de accu's leveren aan een andere accu. De laadspanning heb ik zo hoog ingesteld dat de verliezen in de diodes gecompenseerd worden. Uiteindelijk krijgt elke accu gewoon 13,8 volt om te laden.
Als ik in een noodgeval wil starten uit de huishoudaccu zal ik de 24 volt accu's met startkabels echt parallel moeten zetten. Iets dat overigens ook geen probleem is. Maar verder nooit gebeurt.
Als de auto uit staat is met een hoofdschakelaar ook echt alles uit. Het hebben van kruipstromen en lekspanningen van de startaccu en de huishoudaccu is daardoor ook onmogelijk. Daarom ook die kleine extra accu met dat zonnepaneel. Die staat wel altijd aan en is daarom ook voorzien van een diep ontlaad bewaking. Mocht die accu ondanks het zonnepannel toch onverhoopt leegraken dan wordt ook die accu veilig gesteld en compleet afgeschakeld.
Als ik ergens op een camping aan walstroom sta. Heb ik voor elke accu een eigen kleine twaalf volt lader. Op die manier omzeil ik de bestaande laadsystemen en worden de accu's netjes met de juiste spanning van de wal-stroom geladen.
Ik begrijp de reacties maar in mijn directe (boot)omgeving zijn er in korte tijd 2 gevallen van een flinke BOEM met de bijbehorende gevolgen.
Het is wat mij betreft WEL een issue.
Vandaar mijn suggestie om 2 stuks 12 volt laders te plaatsen i.p.v. 1 stuks 24 volt zoals nu.
Een veel te groot verschil in voltage per accu.
Een accu heeft teveel interne weerstand waardoor de spanning over die accu lager is dan van de andere.
De andere accu krijgt hierdoor teveel spanning toebedeeld, de 24 volt lader wil tenslotte dat de ingestelde waarde gehaald wordt.
Gevolg: De goede accu gaat BOEM, de mindere accu was al minder.
Twee accu's naar de ....
[Bericht gewijzigd door Jazeker op (14%)]
Dan moet je actief gaan balanceren, en er bestaan dingen om dat te doen.
Ik bedoel dat zonder kunstgrepen bij batterijen in serie de spanning voor beide nooit gelijk is.
Niet bij opladen, niet in rust en niet onder belasting gewoon omdat Ri nooit voor beide gelijk is.
Weet je dan ook wat de oorzaak was van die flinke boem?
Het gas van een kokende cel dat niet weg kon...
misschien wel bij recondition laden.
Je kunt in datasheet ook lezen wat de gebruikscondities zijn voor de batterijen.
Een accu heeft teveel interne weerstand waardoor de spanning over die accu lager is dan van de andere.
U=IxR dus net andersom, niet....
[Bericht gewijzigd door OXO op (13%)]
Op 19 juni 2023 10:34:53 schreef KlaasZ:
Ik zie eigenlijk het hele probleem niet.
Een loodaccu van 12V bestaat uit 6 cellen in serie. Die worden onderling ook niet gebalanceerd en daar maakt niemand zich zorgen over. Nu heb je 12 cellen in serie, maar dat maakt volgens mij niks uit.
Er kan alleen maar verschil ontstaan als de accu's niet identiek zijn.
Het zal, maar boem is boem.
En boem is logisch verklaarbaar.
Op 19 juni 2023 13:00:23 schreef Jazeker:
Een veel te groot verschil in voltage per accu.
De andere accu krijgt hierdoor teveel spanning toebedeeld, de 24 volt lader wil tenslotte dat de ingestelde waarde gehaald wordt.
Gevolg: De goede accu gaat BOEM, de mindere accu was al minder.
Twee accu's naar de ....
Ik vraag me toch af hoe dat verschil dan kan optreden. Accu's die gewoon in serie staan kunnen een klein spanningsverschil hebben na jaren normaal gebruik. Het is natuurlijk mogelijk dat een van de accu's stuk gaat door foutief (mis)bruik. Er zou een cell omgepoold kunnen worden ofzo. Er wordt in bootjes best wel eens wat gerommeld met van alles. Het is al genoemd, 12 volt aftakkingen, ongelijke half defecte accu's, Een veel te hoge laadspanning enz. En de grootste zonde is natuurlijk het in een dichte ongeventileerde kist stoppen van de accu. Alleen dan krijg je een boem. Waterstof is het aller lichtste en dunste gas dat er bestaad. Als het omhoog kan ontsnappen doet het dat ook zo snel mogelijk. Het is geen gas zoals CO dat in de boot kan blijven hangen. Dit gas wil echt heel erg graag omhoog. Ze stoppen het niet voor niets in ballonnen. Je moet een accu ook best goed opsluiten om knalgas (waterstof en zuurstof dus) te verzamelen.
Ik denk dat er wel iets meer in die bootjes verkeerd was dan alleen een spanningsverschil tussen die accu's.
Een van die boten was een jonge werfgebouwde boot.
De eigenaar heeft slechts linker handen en doet zelf niets.
@ Ex-fietser, diodes die geen stroom meer voeren hebben zo goed als geen spanningsval meer, zie eens naar een diode-karakteristiek . Als uw systeem goed werkt, zo laten hé . Maar daarmee is de TS nog niet geholpen .
Het probleem van verlopen van batterijen is bij vrachtwagengarages goed gekend . Die plaatsen het liefst nieuwe batterijen, dat brengt op .
De TS erkent het probleem van verlopen en wenst dat op te lossen natuurlijk . Installeert optima batterijen die op zich al een stuk duurder zijn dan een gewone loodbatterij . Ziet nu al dat de Victronlader aan een stuk wil gaan egaliseren . Als je vaak of te lang gaat egaliseren drogen de batterijen uit, daarom hebben die batterijen ook een klep ( valve regulated ) zodat de druk van de ketel kan .
De reden dat ik schrijf dat als de batterij defect raakt het altijd aan dezelfde zijde is . Dit is uit ervaring . Mijn voorgaande vrachtwagen diende elke twee jaar van nieuwe batterijen te worden voorzien . Was mij toen opgevallen dat het telkens dezelfde zijde was en dan is het geen toeval meer ( 6 x op 14 jaar nb ). Op het einde ben ik gaan experimenteren met het toevoegen van batterijzuur . Geen of weinig nut . Epsom zout, doet ook niets . Allerlei soorten pulsers getest . Geen enkele bracht enig soulaas . Met een gelijkrichter en grote condensator de batterij aan het net ( met scheidingstransfo
) , behalve een mooie faseverschuiving van 90° van de stroom was er niets waar te nemen .
Ik ben dan zelf pulsers gaan bouwen . Resultaat, je hebt evenveel stroom nodig om op te laden als deze die de startmotor gebruikt bij het starten, dus honderden ampères . Daarmee krijg je zelfs een loodbatterij met nul volt op de klemmen terug tot leven ( op voorwaarde dat er geen interne sluiting is tussen de platen, dan is het einde verhaal ) .
Bij mijn huidige vrachtwagen elk jaar de batterijen wisselen van plaats en bij die gelegenheid de vloeistof terug aanvullen . Men noemt dat onderhouden en dat past niet meer in een onderhoudsvrije wegwerpmaatschappij . Door de opbouwconstructie kan dit niet ter plaatse en dienen uit het batterijvak te worden gehaald . Ook van de gelegenheid gebruik maken om de loden aansluitklemmen de zwarte laag er af te schuren, dit is bikkelhard en veel harder dan het lood zelf . Soms lukt het niet meer en is het schuurpapier die zijn korrel verliest, dan is het met de schaaf . Heb je ineens ook de verklaring waarom de Ri van een batterij verhoogt, het zit in de aansluitklemmen of in het gedeelte boven de vloeistof in de batterij en dan nog het meest bij de + klem .
@Sine, ik ben zo vrij mijn ervaringen weer te geven . Het zijn geen gedachten of inzichten maar gewoon ervaringen berust op feiten . Dat het niet altijd aan massazijde is zal ik niet afstrijden en dat ik mijn ervaringen niet wetenschappelijk kan verantwoorden of bewijzen, kan ik ook niets aan doen ( helaas ) . Dat het mogelijks een oplossing is voor de TS, laat ik het hopen .
Op 19 juni 2023 13:58:11 schreef Jazeker:
Een van die boten was een jonge werfgebouwde boot.
De eigenaar heeft slechts linker handen en doet zelf niets.
Een ieder mag natuurlijk zelf denken wat hij wil. Maar het is gewoon onmogelijk dat van twee accu's in serie de accuspanningen geduren het hele accu leven gelijk zijn. Dat gaat je per cel ook nooit lukken. En helemaal voorkomen dat er gedurende een acculeven een cell sneuvelt kun je ook niet.
Dat er ergens een accu ontploft kan heel veel oorzaken hebben. En de echte oorzaak van deze gavllen is eigenlijk niet bekend. Of zat je de spanningen continu te monitoren tijdens de ontploffing? Door de schuld allemaal hierop te schuiven zie je mischien wel de echte oorzaak over het hoofd.
Een accu die een half volt verschilt van de andere in serie staande accu is echt geen oorzaak voor ontploffingen. Een half volt is minder dan vijf procent en ruim binnen de marges. Niet schokkend dus. Wordt dat verschil twee of meer volt dan zou er een cell stuk kunnen zijn en zou het zoals in de aangekaarte voorbeelden inderdaad fout kunnengaan.
Niet mee eensch.
Door anderen wordt een verschil van 0,2 volt al als bezwaarlijk gezien.
En boem is nog altijd boem.
Maar wat vind je dan van de suggestie van 2 laders?
12,6 V wordt als vol aangenomen voor een staande batterij, 12,4 is al zo goed als de helft leeg . en t'is maar 0,2 V verschil .
Op 19 juni 2023 14:12:52 schreef Lead Acid:
Het probleem van verlopen van batterijen is bij vrachtwagengarages goed gekend .
Ha, dat geloof ik meteen, daar worden dan ook niet zelden smerigheden uitgehaald om 12V af te takken tussen de twee accu's.
Dat verklaart dan ook meteen waarom de accu in de massa meestal te diep ontladen is.
[Bericht gewijzigd door Sine op (13%)]
Op 19 juni 2023 14:19:06 schreef Jazeker:
Niet mee eensch.
Door anderen wordt een verschil van 0,2 volt al als bezwaarlijk gezien.
En boem is nog altijd boem.Maar wat vind je dan van de suggestie van 2 laders?
Ik kan ook 1000 anderen vinden die, een over of onder spanning van weet ik hoeveel volt als bezwaar zien. Hebben die daar dan ook een zinnige of sluitende verklaring voor? Waarschijnlijk niet. Anderen praten anderen na zonder na te denken over het hoe en wat.
Over die twee laders (Ik heb er trouwens vijf voor vijf accu's) had ik al geschreven. Die gebruik ik al jaren en het werkt gewoon naar de verwachting. Het zijn gewoon dingen van de action of aldi geloof ik. Ik heb ze alle vijf vast in de auto ingebouwd. Als ik ergens bij een stopcontact sta hoef ik alleen maar in te pluggen. De rest gaat vanzelf. En ja de primaire zijde is uiteraard galvanisch van de secundaire zijde gescheiden. En nee de laders zijn niet allemaal hetzelfde. Ze zijn van een verschillend fabricaat.
Maar als je zo bang bent voor dat spanningsverschil dan geef je elke accu toch een over/onders spannings beveiliging? Gewoon spanning niet goed accu uit. Dat spul kost maar weinig in China.
[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op (10%)]
Op 19 juni 2023 13:32:09 schreef Jazeker:
[...]Het zal, maar boem is boem.
En boem is logisch verklaarbaar.
Ik zie het nog steeds niet. Bij 1 accu heb je 6 cellen in serie. Feitelijk zijn dat 6 aparte accu's die ook hun eigen eigenschappen kunnen hebben. Die zouden dan ook boem kunnen doen als er een slechte cel tussen zit.
Je kunt nou wel blijven volhouden, feit is dat in serie geschakelde startaccu's met regelmaat een probleem laten zien.
Daarnaast is er geen afdoende device beschikbaar om dit te takkelen.
Vandaar mijn suggestie om elke accu z'n eigen lader te geven.
Want daarmee los je overladen van een van de 2 accu's wel op.
Vraag is wat mij betreft slechts of dit technisch 100% ok is.
Op 19 juni 2023 20:45:02 schreef Jazeker:
Je kunt nou wel blijven volhouden, ...
Ik blijf er over doorgaan omdat ik probeer te snappen waar het verschil zit tussen 6 cellen in 1 accu of 12 cellen in 2 accu's. Ik geloof er geen bal van dat het verschil maakt. Maar als het je stoort wil ik er wel mee ophouden.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Ik ken teveel BOEM verhalen met 2 accu's in serie.
Kent misschien gewoon teveel verhalen? Wie lang en diep en ver genoeg zoekt die kan alles horen vertellen. Inclusief dat men impotent wordt van teveel knoflook eten, en dat ros haar een genetische afwijking is en dus een teken van degeneratie van het menselijk ras. Men gelooft maar wat men wil geloven.
feit is dat in serie geschakelde startaccu's met regelmaat een probleem laten zien.
Is dat echt een feit? Waar is het aangetoond/onderbouwd/gedocumenteerd/bewezen?
Ongeveer iedere automobiel boven de (pakweg) 10 ton maximumtotaalgewicht heeft toch een 24V=-circuit, met twee seriegeschakelde 12V=-startaccu's? Zo was het zeker in de Setra-autocars waar ik in mijn jonge dagen mee bolde. En ik heb daar nooit problemen mee geweten. Wel werd er gelet op het regelmatig bijvullen van het vloeistofniveau. En in het ontwerp was er zorgvuldig op toegezien dat de batterijen naast elkaar stonden (op een soort slede, uittrekbaar) en volop ventilatie kregen.
Tja, als er aan mijn bewering getornt wordt dat ik boem accu's is mijn directe omgeving ervaren heb, dan houdt het op.
Wat mij betreft einde discussie.
Ik kan hier niets mee.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
O, ik heb ook al eens een gasfles weten in de fik gaan in mijn direkte omgeving. Dat was best spannend. Daarom concludeer ik nog niet dat gasflessen intrinsiek gevaarlijk zijn, of "verkeerd", of "te mijden".
Toevoeging @hieronder: helemaal mee eens!