Beste hobbiësten,
Ik wil een start maken met het reviseren van de accu van mijn Sparta C4 Emotion ebike. Al helemaal ingelezen over de Do's en Done's van 18650 lithium cellen ihkv. het samenstellen van een accupack.
Het volgende:
In mijn bestaande 'accuhuis' ben ik gelimiteerd aan de ruimte mbt. het samenstellen van een 36V pack adhv. 18650 cellen(10S4P). Volgens het standaard wijze (connecten) van de 1S4P cellen in serie wordt de accu pack te groot/dik. Als ik enkele 1S4P cellen 'in lijn' met elkaar in serie connect(dus niet ook per cel!) , welke verandering maak ik
volgens de Wet van elektronica in de praktijk ? Worden de betreffende cellen ongelijkmatig belast tijdens ontladen/laden bv. uiteindelijk spanningsverschil per cel onderling in de 1S4P pack ? Of is geeft dit uberhaupt geen problemen ?
Hierbij een schets voor de verduidelijking wat ik bedoel met 'in lijn' connecten (serie) van twee 1S4P cel pakketten
Alvast voor jullie input en adviezen !
Met vreindelijke groet.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Met identieke ideale cellen zou het moeten werken.
Maar de realiteit is anders. Cellen zijn nooit identiek. Het BMS moet aangesloten zijn op alle tussenpunten tussen de cellen en dan hangen ze dus ook direct aan mekaar. Als je de BMS verbinding toch kan maken, dan is het geen probleem en doe je dat niet, dan is het gevaarlijk. (omdat je dan ongemerkt een cel te ver kan ontladen en die vliegt dan bij opladen vervolgens in de fik).
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Om verwarring te voorkomen is het handig om 1 celgroep van 4 cellen geen 1S4P te noemen, maar gewoon 'celgroep van 4 parallel' of iets dergelijks, óf het over het totale accupakket te hebben, maar daarbij elke celgroep te noemen als 1 cel, omdat uit de totale pakketsamenstelling wel te ontcijferen is hoeveel er parallel staan.
We hebben trouwens een prachtig Nederlands woord 'verbinden' 
Nu de vraag (als ik die goed begrijp, want ik snap echt niet wat je opgeschreven hebt):
het kan op die manier, maar je moet dan zorgen dat de verbindingen naar de celgroepen ernaast aan de linkerkant komen te zitten. Op die manier hou je de weerstand van beide verbindingen gelijk.
Zoals ik dit in mijn accu's, net zoals het origineel, oploste: de onderste horizontale verbindingen op deze foto werden aan de andere kant van het pack aan de bovenste cellen (op de foto bovenste cellen!) gemaakt. Ook de groep-doorverbindingen werden aan de bovenste cellen gelast.
Ga je alles aan dezelfde kant verbinden, dan loop je kans dat de meest linker cel in je tekening het minst belast wordt, omdat daar de meeste weerstand tussen zit.
Is de kans groot? Mwah, ik verwacht dat het los loopt en alleen bij de tientallen Ampères die in gereedschap-accu's voorkomen een grote rol speelt. Maar als een fabrikant van beveiligings-IC's dit in z'n documentatie zet, verwacht ik dat ze dat niet voor niets doen 
Wat betreft standaard: ik ken geen standaard. Fabrikanten verzinnen de meest waanzinnige accu-samenbouwsels waardoor nabouwen soms vrijwel onmogelijk is en überhaupt het uitpluizen hoe de groepen geschakeld zijn al een hele klus is.
Ik hoop vooral voor je dat die Sparta accu's de celstatus niet ergens bijhouden in een stukje geheugen, waardoor zomaar reviseren dus geen zin heeft. Ander punt kan zijn dat je onder spanning moet werken om te voorkomen dat de beveiliging ingrijpt als je cellen verwijdert, maar ik ken de betreffende accu's niet.
Koop een goed puntlas-apparaat dat gewoon doet wat het moet doen (lees: geen eindeloos experimenteren met pulsduur, pulslengte en weet ik wat zo als op de vele netgevoedde-apparatuur uit China) want dat scheelt je een hele hoop frustratie.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Oh... Sorry, ik dacht dat je losse seriestrings parallel wilde gaan zetten zonder de verschillende cel-niveaus door te verbinden. Achteraf obvious: Niet goed gelezen door ondergetekende. Sorry.
Als je de 4 parallel maar aan 1 kant doorverbind naar de volgende set van 4 parallel, dan krijgt de cel het dichtst bij de doorverbinding het meest op z'n donder. Door nu de doorverbinding naar de volgende celgroep aan de andere kant te maken, valt dit effect enorm mee.
Heren,
Bedankt voor jullie (snelle) reactie op mijn vraag/hulp ! Ik heb heel snel adhv. 'blokjes' papier een schets gemaakt hoe mijn pack (beide kanten) eruit moet gaan zien incl. de 'verbindingen' onderling.(connectors
) Dit geeft een beter beeld wat de bedoeling is.
Ik zal de huidige BMS op de nieuwe situatie.De configuratie oude/nieuwe situatie is gelijk alleen was de oude situatie gebaseerd op 10 (rechthoekig) cellen van 4,2 Volt. Dus lijkt me geen BMS mismatch op nieuwe situatie. Wat nog roet in eten kan gooien is wat Weardguy opperde...software geheugen ?! Via een andere bron had ik begrepen dat ik deze accu eventueel kan upgraden naar meer capaciteit zonder te hoeven resetten oid. mbt. de software. Maar goed, het is een bedrijf die zelf ebike accu's reviseerde en zo vriendelijk was om vraag te beantwoorden.
@Weardguy : je tekst : "Ga je alles aan dezelfde kant verbinden, dan loop je kans dat de meest linker cel in je tekening het minst belast wordt, omdat daar de meeste weerstand tussen zit." kan ik niet goed plaatsen maar dat zal te maken hebben dat mijn eleltronica kennis beperkt is tot de basis. Maar als je mijn totale opzetje bekijkt....zie je daar nog knelpunten in ?
Verder ben ik super enthousiast over jullie kennis, tips en trucs, Ik absorbeer gretig...
Inmiddels druppelen mijn bij bestelde tools en attributen binnen zodat ik over niet al te lange tijd eindelijk kan beginnen.
Op dit ogenblik ben ik druk met het inventariseren van de te gebruiken 18650 cellen wat hun capaciteit zijn adhv. ontladen/laden. Vervolgens adhv. deze gegevens (bijna) gelijkwaardige parallelle celgroepen samen te kunnen stellen. (daarvoor heb ik een programma voorhanden die dat doet na invoering van de gegevens)
Bedankt voor jullie input en gecorrigeerde vakjargon
)
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Wat betreft software: het zou kunnen dat deze accu's minder slim zijn en er een hogere capaciteit cellen in monteren geen probleem is. Maar vaak zit er wel een beveiliging in zo'n accu die de status van de cellen in de gaten houdt. Als jij 1 draad naar de print daarvan loshaalt om cellen te gaan vervangen, weet die beveiliging niet beter dan 'foutstatus! ingrijpen!' en schakelt mogelijk iets voorgoed uit.
Ik ken de accu's niet, dus misschien praat ik onzin, maar ik zou er wel rekening mee houden.
Nu wat betreft de cellen:
Een snel schetsje. De boogjes heb ik even zo getekend om duidelijk te maken dat de 4 cellen doorverbonden zijn.
Om het verhaal duidelijker te maken zie je dezelfde 4 cellen eronder nogmaals, maar daar heb ik de doorverbindingen als weerstanden getekend. Dat zijn waardes die je met een multimeter niet kan meten. Alleen een speciale meter kan meten wat de weerstand van zo'n doorverbinding tussen twee cellen is.
Bij kleine stromen speelt die weerstand ook geen rol. In een fiets-accu kunnen echter best wel wat piekstromen voor komen waardoor die weerstand ineens een rol gaat spelen.
Stel dat je nu de plus én min van kant A zou afnemen, dan wordt je misschien duidelijker dat de meest linker cel de doorverbindings-weerstand van de 3 doorverbindingen voor zich ziet. De kans is dan ook groot dat die cel net iets minder belast wordt dan de andere drie (net zoals de tweede cel van links wat minder belast wordt dan de meest rechter)
Neem je nu echter de plus van kant A af en de min van kant B, dan wordt de overgangsweerstand verdeeld: aan kant B zit de min van de meest linker cel direct bij het afnamepunt, aan kant A de plus. Op die manier worden de cellen zo gelijk mogelijk belast.
Dit hoeft in het begin niet zo'n punt te zijn, maar vergis je niet dat de cellen uiteindelijk ongelijk verouderen als je het op de verkeerde manier doet. De totale pack-leeftijd gaat daardoor omlaag.
Wat betreft het samenstellen:
- wees uitgerust. Als je twijfelt of je dat bent: NIET gaan puntlassen!
Ik heb bij het samenstellen van 6 accu's 1 keer sluiting gemaakt en ****** ik schrok me het ongeluk. Godzijdank verdampte m'n scalpelmesje onmiddelijk bij contact, anders was het waarschijnlijk anders afgelopen.
- Zorg dat je een opgeruimde werkplek hebt: het kleinste metaaldeeltje kan een 'vervelende' kortsluiting tot gevolg hebben
- Draag GEEN metalen sieraden. Niet om je nek, niet om je vingers, niet om je polsen. Pas (zoals al gezegd) ook verrekte op met elke tang of pincet die je gebruikt.
- Zorg dat je een evacuatieplan hebt als het tóch mis gaat. Dat betekent dus dat jij de accu (als dat nog gaat natuurlijk) naar buiten kunt smijten, naar buiten kunt brengen, noem maar op, als het tóch mis gaat.
- Test dat evacuatieplan: je hebt echt geen tijd om te ontdekken dat je hele plan klopt, maar de deur naar de buitenlucht nog van slot moet...
Let op dat fabrikanten van cellen vaak testen wat een cel (vooral niet) mag doen als 'ie bruut kortgesloten wordt, maar dat er niet in zo'n zelfde datablad staat wat er gebeurd als ze gezellig met x anderen in de buurt tot kortsluiting komen...
Verder: succes!
PS: dat programma, is dat iets wat je zelfgeschreven hebt? Ik heb mijn cellen volledig met de hand gegroepeerd daar ik een wiskundeknobbel mis, maar een programma dat uit 16 cellen de meest ideale combinatie van 4 groepen maakt, zou voor mij een uitkomst zijn 
Dank voor je uitleg i.c.m je schets. Ik begrijp min of meer wat je ermee bedoelt en logica. Ik vraag mij alleen af hoe ik dit in mijn accupack (zie tekening) dit tot stand moet brengen ? Kun je me daarmee iets opweg helpen adhv. een schets ?
Hmm, heb jij enig idee hoe ik erachter kan komen of de bestaande BMS die ik weer wil gebruiken in de beveiliging modus is gekomen nadat ik alles heb los gesoldeerd ? Dit voordat ik een begin maak aan het samenstellen van de nieuwe accupack. Het betreft trouwens de originele accu van een Sparta C4 E-motion. (merk Accell)
Tjee, ik heb, in mijn enthousiasme niet rekening gehouden met een eventuele software beveiliging of onderspanning houden?
Voor de rest ben ik bewust van de gevaren van een eventueel 'vonken regen' of brand. Ik voer dit ook uit op een grote plastic onderlegger, met handschoenen en veiligheidsbril. Naast me twee ijzeren vuilnisbakken waarvan één met zand gevuld zodat ik het van tafel er in kan schuiven.(vervolgens smoren met zand). O ja,...dit uitvoerend alleen gekleed in mijn onderbroek! (mbt. minimaliseren contact met sieraden of metaal 
Voor het berekenen/samenstellen van je pack's kun je gebruik maken van de volgend site ! Capaciteit van alle cellen invoeren en programma stelt het voor je samen. Https://www.repackr.com/#/pack-builder
Bedankt voor jullie 'tips & trucs'tot dusver.
weardguy
Je hoeft het niet persé zo te doen: persoonlijk geloof ik niet zo in het verbinden van alle cellen met alle volgende wat betreft lage weerstand en dergelijke (ik bedoel niet dat dat niet bestaat, maar vraag me af of dat zo significant veel invloed heeft...)
Dit is een mogelijkheid, waarbij je zelf de andere zijde even zal moeten bedenken, maar dat moet wel lukken lijkt mij 
Mechanisch is het steviger natuurlijk.
De enige methode om te weten te komen wat er mogelijk kan gebeuren bij verwijderen van de cellen is VOORAF zoeken op het typenummer van aanwezige IC's en de databladen daarvan door te spitten.
Vaak gaat op dat je als je géén datablad kunt vinden, de fabrikant het niet ter beschikking stelt aan derden en als je wél een datablad vind met de technische uitleg van de pinnen van de chip, maar geen technical reference manual (waarin alle software-codes beschreven worden), je een custom-firmware chip te pakken hebt.
Worden beiden aangeboden, dan is de kans dat je er in ieder geval mee kunt communiceren al een stuk groter, maar loop je nog risico dat speciale beveiligingssleutels roet in het eten gooien. Omdat die sleutels er inzitten om te voorkomen dat jan en alleman 'eventjes' de cellen gaat vervangen, weet (als het 'goed' is) alleen de fabrikant die.
Er is software en hardware om die te kraken, maar goedkoop is dat niet. Afhankelijk van je digitale kunsten, is het opnieuw instellen van zo'n accu via zo'n zelfde kraak-programma makkelijk tot praktisch onmogelijk, reden dat ik voor mijn accu's de (eveneens) dure interface van de fabrikant van de chips maar aanschafte: toen kon ik gewoon duidelijk gespecificeerde bitjes aanklikken en die met 1 druk op de knop programmeren in plaats van eindeloos rekenen met offsets, hex-waardes en register-adressen.
Voor mij was dat met 5 accu's rendabel, anders had ik dat niet gedaan.
Alsof dit nog niet genoeg zit er mogelijk ook nog een logische zekering op de print: als het BMS defect raakt en om wat voor reden dan ook de laadstroom of ontlaadstroom niet af kan schakelen (terwijl daar wel opdracht toe gegeven is), wordt er een zekering opgeblazen, een type dat twee gloeidraden bezit: 1 voor overstroomsituaties vóór het BMS, en 1 gloeidraad, gecombineerd met het overstroomcircuit, die op commando van het BMS doorsmelt en daarbij stuurstroom en hoofdstroomcircuit onderbreekt.
Die kán doorgeblazen worden bij cel-verwijdering, ik meen me althans van de mijne te herinneren dat ik in de software exact in kan stellen bij welke foutstatus de zekering aangesproken mag worden.
Wat betreft puntlassen: Het is goed dat je een veiligheidsbril op hebt (die heb ik ook altijd op), maar NIET in je ondergoed! Zorg dat je bedekkende kleding draagt (GEEN NYLON!). Bij een eventuele steekvlam of vonken door sluiting, is je huid je enige redmiddel en helaas is huid niet zo goed bestand tegen hete metaaldeeltjes/steekvlammen.
Wat betreft het programma: dank, maar dat is wat ik al dacht
Ik gebruikte bij mijn revisie nieuwe cellen die ik sorteerde op een middeling van 10 snelmetingen van de interne weerstand, verricht door een Imax B6. Van de 16 cellen die ik dan had gemeten maakte ik dan 4 groepen van 4 cellen die ik zo goed mogelijk bij elkaar had gesorteerd wat betreft interne weerstand.
Een wiskundeknobbel maakt vast zo een mooie formule om uit 16 weerstandswaardes 4 zo dicht mogelijk bij elkaar liggende celgroepen kwa parallel-interne-weerstand-waarde te maken, maar ik doe dat gewoon met de hand: gewoon een half uur of zo constant schuiven en rekenen, net zolang tot ik op een punt kom dat de 4 groepen elkaar kwa interne weerstand zo weinig mogelijk van elkaar verschillen.
Ik vraag me af wat al die fiets-accu revisie bedrijven op internet doen met de BMS beveiliging/software wanneer ze het accu-pack hebben vervangen.
Hebben al die revisie bedrijven alle BMS software van alle mogelijke e-bike fietsmerken en van alle verschillende soorten en varianten van fiets-accu's en weten ze exact hoe ze de BMS van nieuwe cel informatie moeten voorzien (want daar draait het om)?
Of vervangen deze bedrijven alleen maar het accu-pack (zonder BMS software aanpassing of een eventuele reset) en hopen ze dan erop dat alles weer gaat werken zoals met de originele accu?
En mocht de gereviseerde accu dan toch niet werken zoals het hoort heb je dan garantie of geven ze alleen maar garantie op de vervangen accu-cellen?
weardguy
Dat is het punt waar 'rendabel ja/nee' om de hoek komt kijken: Met mijn 5 accu's, variërend van 300 tot 500 euro ex BTW per stuk, kon het wel uit om én de kraak-software én de interface van de fabrikant te kopen (bij elkaar bijna 500 Euro als ik het me goed herinner).
Hoe meer accu's je doet, hoe voordeliger al die investeringen worden.
Ze móeten wel de beveiliging resetten en (eventueel) nieuwe cellen inleren, anders heb je helemaal niets aan die nieuwe cellen.
Een andere optie is dat er, naast nieuwe cellen, gewoon een nieuwe print in gaat, waar een golden image van een gloednieuw pack in het flash-geheugen geplaatst wordt. Dan hoef je geen onderzoek te doen naar de veiligheids-functionaliteit van het pack, geen logische zekering te vervangen (indien aanwezig/doorgeblazen) en ook geen software-reset uit te voeren.
Maar het hangt geheel van de gebruikte chip af: de ene is vergevingsgezinder dan de ander. Dit weekend hoop ik de accu die hier al een tijdje ligt onder handen te nemen. Ik schat de kansen dat er iets gaat lukken heel laag in, omdat de AFE-chip zo te zien via de buitenwereld babbelt via een microcontroller-achtig ding (het typenummer is vrijwel onleesbaar) aan de andere kant van de print.
De interface die ik heb kan met de AFE-chip praten, maar ik vermoed eigenlijk dat die microcontroller na mijn reset alles direct weer op slot zet...
brains
Special Member
Ik ga dit topic met interesse volgen.
Ik heb ook een c4 accu die aan vervanging toe is.
Wat ik begrepen heb van het korte research wat ik al gedaan heb zijn deze fietsen prima om aan te sleutelen omdat het in tegenstelling tot veel andere fietsen van de accel groep niet dicht getimmerd zitten. Het is standaard Chinese inkoop van motor, accu en sturing namelijk en dat pakt nu wel goed uit 
Maar de originele heeft platte cellen had ik begrepen. Is het niet gemakkelijker om deze te gebruiken i.p.v. 18650 cellen?
Ik zat zelf te denken aan lipo cellen uit de modelbouw en die zijn al voorzien van soldeerlippen en dus stuk gemakkelijker te verwerken in nieuwe pack.
Maar ik weet eigenlijk niet zeker of dat zou kunnen. De bronnen die ik tegenkwam op research spreken elkaar tegen. Ik heb de vraag ook eens gesteld aan iemand in een modelbouwwinkel en die zijn dat lipo niet geschikt voor dit doel zou zijn. Omdat lipo geschuikt is om in korte tijd hoge stromen te leveren maar niet om minder stroom te leveren over lange tijd.
Ik meen ook ergens gelezen te hebben dat je ook gewoon een eigen gemaakte pack kon aansluiten op de 2 aansluitpinnen die onder je bagage drager zit en waar de accu in gaat.
En dan je eigen accu op je pakkendrager monteren.
Dat is een optie die ik ook overweeg. Eigen pack met eigen bms. En laden met een goede hobby lader ipv fietslader. Dan kun je ze ook balanceren met de lader.
Hi,
@Weardguy:
Ik moet 3 verlijmde heat sinks lospeuteren om bij de typenr van IC's te kunnen. Tevens is het lezen van eventuele bijhorende datasheets niet aan mij besteedt (te kortkoming aan kennis). Dus ik ga uit van @Brains bevindingen dat originele BMS niet is beveiligd en ga dus ermee aan de gang.
Wat vraagjes tbv. mijn voortgang:
- Mbt. je foto's van je zelf gemaakt pack's zie ik bredere nikkel strips toegepast (minder weerstand!). Zelf zal ik 0,15x8mm gebruiken. Is de wijze van dubbele uitvoering (lees: op elkaar gepuntlast nikkelstrip) verbinden een optie om ook weerstand te verminderen ? Of is dit te verwaarlozen tov. een uitvoering met een enkele strip van 0,15x8mm ?
- Maakt deze wijze van verbinden de accupack wel mechanisch sterker ?(parallel set is maar met één zijde verbonden onderling ? (harmonica van 3 parallel sets)
Ik zal weliswaar de cellen/parallel setjes onderling ook gaan verlijmen.
@Brains:
Met vervangen met soortgelijke 'platte' cellen in C4 Accell accu is volgens een duurdere optie alhoewel ik daar geen prijsonderzoek naar heb gedaan. Ik had adhv. youtube materiaal mij laten informeren en enthiousiast laten maken om het te vervangen met 18650 cellen. Ik heb nu de nodige cellen voor 25 euro met gemidd. rond de 2750mAh. Om de 11Ah pack samen te stellen volstaat dus 40 cellen en zoals het er nu uit gaat zien moet het in de bestaande behuizing passen waarbij Weardguy nuttige tips en adviezen aanreikt. Als 'simpele' hobbiëst raak ik steeds meer thuis in de wereld van 18650 cellen, wie weet voor eventuele vervolg projectjes.
Het parallel koppelen met een tweede externe accupack klinkt ook zeer interessant trouwens ! Ik volg je graag op de voet hiermee 
weardguy
Op 9 april 2023 21:18:19 schreef brains:
Maar de originele heeft platte cellen had ik begrepen. Is het niet gemakkelijker om deze te gebruiken i.p.v. 18650 cellen?
Het lastige aan platte cellen vind ik toch vooral de verkrijgbaarheid van een betrouwbare bron. Nkon verkoopt die dingen voor zover ik weet niet.
Daarnaast zijn ze ook stukken kwetsbaarder om te verwerken en moet je echt zorgen voor een goede behuizing om ze te beschermen.
Op 9 april 2023 21:18:19 schreef brains:
Ik heb de vraag ook eens gesteld aan iemand in een modelbouwwinkel en die zijn dat lipo niet geschikt voor dit doel zou zijn. Omdat lipo geschuikt is om in korte tijd hoge stromen te leveren maar niet om minder stroom te leveren over lange tijd.
Wat een onzin
Dat gaat prima werken. Die accu zal het worst wezen of jij er in een minuut of 20 de volledige capaciteit uit trekt of dat jij daar een paar uur over gaat doen. Als de lithium-cel bedoeld zou zijn om langdurig weinig stroom te leveren, kun je piekstromen trekken wel vergeten. Dat is zoiets als de vele Youtube-filmpjes waarin men 'even' een oude nikkel-cadmium accu van een schroefmachine van lithium-cellen uit een laptop-accu voorziet: die zijn daar echt niet voor gemaakt en sloop je voortijdig.
@ Charlsss: dat klinkt eigenlijk al niet best
koelblokken in een fiets-accu vind ik al apart, gezien de mechanische krachten die dergelijke onderdelen te verduren krijgen. Op gas gauge en AFE-chips horen die dingen al niet eens thuis, want die worden in fiets-accu's over het algemeen niet gebruikt voor het balanceren (omdat ze dan gewoon te heet worden).
Omdat koelblokken veel duurder zijn dan wat extra torren en weerstanden, denk ik dat je mogelijk naar de koelblokken van de MOSFETs zit te kijken (ook daarvan is het apart dat die koelblokken hebben... maar als het Chinees spul is, verbaast het me ook niet)
Wat betreft databladen: je hoeft het niet te doen, maar je loopt dan ooit de kans een accu in elkaar te zetten die vervolgens nooit zal werken omdat de elektronica 'm niet accepteert zonder reset. Blijkbaar kan het in dit geval, maar dat is zeker niet met elke accu zo.
De Joycube accu die ik nu heb liggen heeft helaas een internal chip fault bit set: die fout is weer ontstaan door een External Override signaal op de Alert pin van de beveiligings-chip: de hoofd-controller (I2C host) heeft in dit geval de AFE-chip onklaar gemaakt. De External Override kon ik ongedaan maken door even met de AFE-chip te babbelen, de internal chip fault moet helaas door de hoofd-controller opgelost worden. En daar weet ik dus niets van, want dat is hoogstwaarschijnlijk een controller met Stella's/Joycube's eigen software.
Overigens lijkt die internal chip fault terecht, want een van de balanceer-circuits danwel ingangen van de AFE-chip lijkt defect: elk balanceer-circuit meet 0 Volt over de tor, behalve 1, dat bijna de halve cel-spanning over de tor heeft staan.
Wat betreft de door mij gebruikte nikkel strips: dat zijn voorbereidde strips met een sleufje en 4 las-bobbels (2 aan elke kant van het sleufje) in het strip. Zo wordt bij het puntlassen de stroom vooral door de accu-pool gejast en niet vooral door het strip (de weerstand tussen 2 las-bobbels is hoogstwaarschijnlijk groter dan de weerstand las-bobbel>accupool>las-bobbel)
Het zijn 0,3 mm dikke strips van 10 mm breed, afkomstig van akkuteile.de
https://www.akkuteile.de/zubehoer/hochstromverbinder
Helaas zijn die gemaakt op het gebruik van die vierkante afstandhouders, waardoor ze in mijn opstelling eigenlijk wat te lang zijn.
De dikte van de verbindingen betreft in de Stella/Joycube fiets-accu die ik hier nu heb liggen, 0,15 of 0,2 millimeter, ik kan het niet met zekerheid zeggen omdat ik erg weinig ruimte heb om de schuifmaat even los te laten op zo'n stripje.
Een dubbele verbinding leggen is dus aan jou, maar ik denk dat het geen significante invloed heeft. Het is naar mijn mening vooral een ding onder Youtubers die menen dat het echt helpt, verder weinig verstand of weet hebben van de stromen die er gaan lopen, maar nog nooit ook maar 1 meting gedaan hebben om dat te bevestigen.
Tuurlijk, als je een stukje koperdraad neemt en dat met een geschikte milli-Ohm meter door zou meten, is de kans erg groot dat je bij het parallel monteren van eenzelfde lengte van dezelfde diameter koperdraad, een halvering van de weerstand zult meten.
De vraag is alleen hoe veel last je gaat hebben van die minieme, hogere weerstand. Ik zal eens een meting doen.
Sowieso moet je de mechanische stevigheid niet af laten hangen van je puntlas-verbindingen. In elke accu zitten de cellen mechanisch bevestigd in een speciale houder, of zijn inderdaad verlijmd.
brains
Special Member
Je moet nooit uitgaan op een iemand zijn informatie of 1 bron.
Ik zeg c4 maar ik bedoelde c2 
Het komt waarschijnlijk omdat ik in de war ben met die van mijn broer, die heeft een accu zoals in de c4. En die wil ook graag een nieuwe. Ik zal die 2 door elkaar geslagen hebben ben ik bang 
Dus ik weet niet of de c4 accu ook ingekochte techniek is. Daarvoor moet je verder onderzoek doen 
Mijn accu is eentje van 24v. Ik ga er vanuit dat die 6 cellen in serie hebben. Met 3.7v per cel zit je dan op 22,2v. Men rond wel eens af voor de gemakkelijkheid. Of zou mijn accu eentje van 7 cellen zijn?
Het is inderdaad lastig om betrouwbare lipo cellen te vinden. Nkon heeft ze niet. Vroeger had hobbyking ze wel maar kan ze ook niet zo snel vinden.
Maar ze hebben wel kant en klare 6s pakketten bv https://hobbyking.com/nl_nl/turnigy-battery-heavy-duty-5000mah-6s-60c-…
Of evt 2x een s3 pack in serie zetten
https://hobbyking.com/nl_nl/turnigy-5000mah-3s-20c-lipo-pack-xt-90.htm…
Maar dan wel eentje die uit hun Nederlandse magazijn komt, niet Amerika of globale.
Ik zat te denken of dit een oplossing voor mij zou kunnen zijn. Dan wel een eigen bms en behuizing erom heen. En laden met een modelbouwlader, dan kan dat meteen gebalanceerd geladen worden. Scheelt volgens mij ook in levensduur. En hoef ik geen uitgebreide bms te hebben maar kan ik met een eenvoudigere ook werken.
Ik weet heel goed dat je laptopcellen niet in hoge stroom toepassingen als gereedschap kunt gebruiken. Maar dat andersom, cellen die hoge stroom aankunnen in toepassing met lagere stroom, niet zou kunnen leek me ook onlogisch.
De soortelijke weerstand van koper is 4x lager dan die van nikkel.
Een koperen strip met bepaalde lxbxd afmetingen heeft een 4x lagere weerstand dan een nikkel strip met dezelfde afmetingen.
Het puntlassen van koperen strips is echter lastiger en sommige (eenvoudige) accu-pack puntlasser kunnen het hiervoor benodigde vermogen niet leveren.
Weardguy,
Het in serie doorverbinden van parallel packs volgens jou opzet (tekening) kan op de achterzijde op twee manieren worden doorverbonden.(zie foto's voor-/achterzijde getekend) Om de doorverbindings weerstand onderling laag te houden dan zou ik de serie verbinding onderling (2 parallel packs) voor-/achterzijde 'contra' moeten houden ? Ter verduidelijking zie rood omcirkelt op beide foto's.
rew
Dit is een accu revisie die nu hier aan de gang is.
Wat je ziet is dat op het stuk "heen" waarbij de groepen van 4 naast mekaar zitten, daar zit iedere cel dus precies VER van de vorige groep en dichtbij de volgende, of precies andersom. Op de terugweg, daar zit iedere cel 1 van de vorige groep en 4 van de volgende, 2/3, 3/2 of 4/1. Alleen bij het keerpunt is de symmetrie een beetje verbroken. De lange strips zijn dubbel uitgevoerd (dubbelgevouwen: was ook een strip geschikt voor 2 cellen naast mekaar).
Hi,
@REW : Jouw opzetje is een combinatie met die van Weardguy. Dubbele uitvoering van de lange verbindingen lost grotendeels het weerstand probleem op, schat ik zo in. Tevens pas dit ook ruimschoots in de bestaande accuhuis en ga voor deze samenstelling.
Schiet mij nog een paar vragen te binnen :
- het uiteindelijk 'inpakken' van een compleet samengesteld pack in krimpfolie/plastic om vocht te weren, geeft dit dan geen oververhittingsproblemen aangezien ? Tijdens het ontladen(op 500mAh) van een cel op mijn lader constateer ik toch wel warmte die vrijkomt, nl?
- als ik moet uitwijken naar een nieuwe BMS (ivm. softwarebeveiliging huidige), waar moet ik rekening meehouden bij aanschaf mbt. de spec's van de BMS? Max. ontladingscapaciteit van een cel maal 4 ? (4P) en dan veiliger om ruim er boven te zitten met de BMS?
Heeft iemand vertrouwde adresjes voor aanschaf ?
Excuses voor wat late reaktie ! (privé omstandigheden)
weardguy
Inpakken ter vochtwering is een lastige: in commerciële accu's is de print met beveiligings-electronica vaak van een coating voorzien, maar de cellen zelf zijn ongemoeid gelaten. De behuizing zelf is (vaak) wel erg aardig ontworpen om kruip- en druipvocht tegen te gaan. Dat mag ook wel op een fiets, maar het zal niet de eerste keer zijn dat een fabrikant de plank daar misslaat.
Het belangrijkste van krimpfolie vind ik dat het, net als de krimphuls om de cel zelf, de neiging heeft vocht juist vast te houden, omdat het door capillaire werking tussen twee lagen kruipt.
In commerciële accu's zitten de cellen in speciale houders, maar meer dan dat zit er niet omheen en de aansluitingen zijn vaak open en bloot (ja, vaak met wat stootrubber opgesloten in de behuizing, maar er zit geen folie of coating op)
Wat betreft ontladen van een cel en warmte: geen cel is hetzelfde en zeker bij gebruikte cellen kan een opgelopen interne weerstand een rol gaan spelen.
Bij de wat krachtiger cellen moet je vaak toch wat meer moeite doen om warmte-ontwikkeling waar te nemen: als ik mijn Sanyo/Panasonic UR18650 SW's, pittige jongens die volgens mij 4 of 5 keer C ontladen mogen worden, met 1 Ampère ontlaad, begin je wat opwarming te merken, daaronder lachen ze zich suf en doen ze dat op hun sloffen, zelfs de uit packs 'gesloopte' cellen.
Het belangrijkste is dat mijn lader, de Opus BT-C3100 (of is het nu weer de BC-T3100, ik vergeet het steeds) wordt intern nogal warm: die energie wordt omgezet in weerstanden op een print die geweldig dicht bij de ingelegde cellen zitten. Het lullige ventilatortje doet wel iets, maar niet veel. Ik gok dus dat de grootste opwarming van de weerstanden komt.
Wat betreft een nieuw BMS laat ik dat liever aan mensen over die daar meer kijk op hebben dan ik.
Ik besluit om de pack niet te voorzien van krimpfolie aangezien ik sterk het vermoeden heb dat de interne weerstand van de de cel deze warmte genereerd. Ik kan (op internet) adhv. van merk/typenr. nog niet achterhalen wat zijn max. ontladingscapaciteit is ondanks gerenomeerd merk.(LG)
Afijn, nu mijn volgende vraag....de cellen ga ik aan elkaar verlijmen zoals je menig instruktiefilm ziet. Hebben jullie tips hoe ik de uiteindelijke accupack goed gefixeerd in de accubehuizing kan verwerken ? Alleen verlijmen aan onderzijde lijkt me niet een lange termijn oplossing mbt. trillingen tijdens fietsen. Welke materiaal kan ik het beste hiervoor gebruiken wat trillingen absorbeert en de accupack hiermee in de behuizing, de vrije ruimte onder/boven kan opvullen? En tevens niet brandbaar is.
Ik ga wel de min en plus zijde als laatste met kaptontape afwerken.
weardguy
Hmm, dit topic een beetje over het hoofd gezien uiteindelijk.
Wat betreft je vraag van het typenummer van je cellen: ik kan wel even in BQEVSW van Texas Instruments in de ChemID lijst kijken: daar staan iets van 2500 verschillende cel-soorten in. Niet elke cel wordt even duidelijk beschreven, maar het geeft wel de basis-info als capaciteit en chemische samenstelling. Daaruit is vaak wel iets te vinden.
Daarnaast heb je https://lygte-info.dk/info/batteryIndex.html als enorme informatiebron, net zoals secondlifestorage.com
Het verwerken in de behuizing is een kwestie van dempend materiaal waardoor de cellen klemvast komen te zitten. Niet extreem natuurlijk, maar voldoende niet te bewegen. Ik gok dat van dat rubber uit de creatieve/handarbeid industrie wel aardig werkt.
Maar daarnaast moeten de cellen ook fysiek gewoon gefixeerd worden met elkaar. Ze zitten in professionele fiets-accu's niet voor niets in speciale houders.
Wat brandbaarheid betreft denk ik altijd maar dat dat wel het laatste is waar je je zorgen om hoeft te maken: áls je cellen vlam vatten, stop je dat toch niet meer en gaat een onbrandbaar materiaal je niet redden.
De aansluitingen van de cellen afwerken met kapton tape: tja... van mij mag je, maar als professionele fabrikanten het niet doen, waarom zou jij het dan wel doen? Zeker bij de plus-zijde loop je nogal wat risico op dat er alsnog vocht tussenkruipt (of ontstaat, condens!) wat uiteindelijk verbinding gaat maken met de negatieve aansluiting.
Hi Weardguy,
Bedankt voor je link ! Een hoop merken en typenummers te vinden maar.....mijn specifieke LG cellen (zie foto) komen er niet in voor ?
Misschien in je "BQEVSW van Texas Instruments" ? Ik hoor graag van je als je ze kunt achterhalen mbt. de capaciteit. Alvast bedankt.
Wat betreft het tegengaan van vocht/condens in de accubehuizing denk ik meteen aan het toevoegen van een zakje Silicagel ?
weardguy
Gevonden! https://www.megacellmonitor.com/pdf/vendor_specs/SPEC_LG_LGDBMG11865_I… en https://lygte-info.dk/review/batteries2012/LG%2018650%20MG1%202850mAh%…
Wat betreft een zakje silicagel: kijk met dit soort zaken goed naar de professionele accu's: zit het daar niet in, dan is het vrij nutteloos om dat zelf wel te doen. Vergeet niet dat de industrie weliswaar de randjes opzoekt kwa kosten/baten, maar als een bergje silicagel écht zo'n verschil zou maken, zouden ze dat er zelf ook wel in stoppen.
Hoi,
Top,zeg ! Deze site ken ik niet. Eentje om te onthouden. Bedankt !
Inmiddels heb ik mijn nieuwe accupack aangesloten op de originele BMS. Alles volgens plan en in lijn van der verwachtingen maar.....als ik 'm aansluit op de standaard oplader dan wordt het laden niet gestart? Ik was in de veronderstelling dat ik de stap van een eventuele software beveiliging al gepasseerd was? Kan een software beveiliging gerelateerd zijn aan het laadproces ? (dus laadblokkade!)
weardguy
Astu.
Wat betreft het opladen: als je een labvoeding of iets anders dat een beetje spanning kan leveren hebt (minimale pack-spanning of hoger, maar nooit hoger dan je pack-spanning kan worden), tik dan eerst de laad-aansluitingen even aan.
Vaak, als een BMS minder zwaar beveiligd is, moet het BMS even wakker gemaakt worden. In de Joycube accu die ik hier heb moet ik het gas gauge IC zelfs opstarten door het aanbieden van spanning op een speciale pin van het IC.
Waarschijnlijk laadt de lader alleen als die al spanning ziet en weigert te laden als er vooraf geen spanning op de accu staat.
Als dat niet helpt: kijk of er ergens een logische zekering op de print zit. Een onderdeel met een donkergrijs uiterlijk op een wit rechthoekje, waarbij dat witte rechthoekje net iets groter is dan het deel erbovenop.
Vaak staat daar iets als [nummer][nummer]AH[nummer] op, waarbij de eerste twee cijfers vaak voor de nominale spanning staan en het cijfer achter 'AH' voor de stroom waarbij de zekering in overstroomsituatie doorsmelt.
Nu, deze zekering bezit ook een gloeidraad om op commando door electronica van buitenaf de stroom voorgoed te onderbreken. Áls dat is gebeurd, gebeurt er inderdaad niets bij het laden.
Let op: als deze zekering door is, is er soms ook geen stuurstroom meer voor het BMS-IC.
Het zou natuurlijk ook kunnen dat de laad-FET stuk is.
Meten is relatief simpel: ergens waar de accustroom naar de buitenwereld gebracht wordt zit de laad-FET, die vrijwel direct aan de ontlaad-FET geknoopt is. Let op, bij hoge stromen/spanningen/vermogens is het vaak meer dan 1 FET.
Als je meet vanaf pack-minus naar pack-plus, zou je de volledige packspanning moeten meten.
Meet daarna van pack-minus naar pack-plus, maar dan na de zekering. Als je daar een afwijkende waarde meet (een tiende volt lager gebeurt nog wel eens, maar Volts lager is echt foute boel) is de zekering hoogstwaarschijnlijk stuk.
Is die zekering in orde, meet dan van pack-minus tot achter de laad-FET: daar zou je, afhankelijk van of deze FET opengestuurd wordt of niet, pack-spanning moeten meten.
De aansluitingen van de FETs die het meeste vermogen voor hun kiezen krijgen herken je vaak aan het feit dat het een groot kopervlak is én dat er allemaal 'gaatjes' zitten om met andere koperlagen interne in de print te verbinden, om zoveel mogelijk stroom te kunnen verwerken.
Het is dit of toch een BMS dat wat software aan boord heeft om je dwars te zitten.