Chinese shops .. en hun rariteiten Deel 3

Dit topic is gesloten

Op 20 juni 2023 23:12:41 schreef Arco:
[...]
Mooi niet!
Ze sturen het zonder enige aankondiging retour afzender...

Je vroeg hoe het hoort te gaan... :-)

Dus als het goed is krijgen ze het binnen, sturen je bericht dat het er is en dat er BTW betaalt moet worden en dat je iets van 3 dagen de tijd hebt om het te betalen voordat het naar een afhaalpunt gaat waar je in persoon kan betalen (wat duurder is).

In de praktijk gaat het op een aantal punten fout. Zoals het sturen van het mailtje. Als dat niet lukt: Tja op 2 miljoen mailtjes per dag komen er een paar honderd duizend terug. Shit happens. Te veel om met de hand te doen. Laat maar.

Als het sturen van het mailtje wel lukt dan kan het zijn dat de "je kan online betalen" periode al verstreken is. Zeker als ze dat mailtje 's ochtends sturen en jij een keer de hele dag geen mail leest tot 's avonds.

Ik heb een pakketje uit de VS. Als laatste mail van dat bedrijf heb ik: "we sturen je een mail als ie verstuurd is" van 13 juni. Toch maar eens de link: "bekijk je order" aangeclickt en... "17 juni onderweg". En een tracking nummer. Dan tracking op 17track gekeken: 14 juni verstuurd, 17 juni voor het laatst in New York gezien. Dan bij postnl gekeken: "U moet nog inklaringskosten betalen". Geen mail van gezien. Jep, dit had zomaar verkeerd af kunnen lopen als ik niet op het idee was gekomen om nu even te gaan kijken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@oxurane DHL naar China is netzo erg, te volgens tot Shanghai of Beijing afhankelijk waar het China binnenkomt, Daarna overgedragen aan een onbekende lokale courier... DHL NL kan / wil niets voor je doen.

In de EU precies hetzelfde, zending uit Duitsland naar Hongarije via DHL. DHL verzorgd de verzending tot Budapest daarna Magyar Posta die gelukkig wel een goed werkende T&T hebben.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Arco

Special Member

Ze liegen gewoon schaamteloos de boel aan elkaar... (er is nooit een verzoek verstuurd... :( )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 20 juni 2023 21:35:19 schreef Arco:
Het laatste stukje in Nederland wordt verzorgd door PostNL. Maar die krijgt het pakje pas als de invoerkosten betaald zijn.

Dat is wat ze via de tracking steeds proberen te beweren, maar dat is niet zo.

Het is postNL, afdeling inklaringen die dat regelt. Ze noemen het "PostNL inklaringen". Misschien hebben ze een aparte BV opgericht, maar dat maakt het nog niet "niet PostNL".

(even opgezocht: er bestaat geen BV "postnl inklaringen". Er zijn er vier met inklaring in de bedrijfsnaam, 137 met inklaring in de omschrijving. Allemaal kleine inklaringsbedrijfjes en 2x fedex.)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Pakjes van buiten Europa komen aan op 'NLHAGI' (niemand weet precies wat het is, maar schijnt "iets" van de douane te zijn...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Als je de douane belt en vraagt waarom het al een paar weken bij hun ligt zeggen ze dat de douane geen opslag heeft en het fysiek altijd bij de importeur zoals postnl of DHL ligt.

BRON: Persoonlijk telefoongesprek met iemand van de douane. Maar het staat nu ook gewoon online.

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 21 juni 2023 22:43:36 (37%)

Op 21 juni 2023 09:28:59 schreef Roland van Leusden:
@oxurane DHL naar China is netzo erg,...

Ik had het pakketje in eerste instantie via DHL Express willen verzenden. Het probleem was dat op hun website het volledige adres niet ingevoerd kon worden. Vandaar dat ik voor PostNL had gekozen (waar het wel kon). Onlangs had ik nog het idee : als het pakketje echt niet meer aankomt, zal ik het opnieuw verzenden, maar dan met DHL Express.. Na het lezen van jouw ervaring kan ik dan beter even verder zoeken.

Op 21 juni 2023 22:15:53 schreef rew:
BRON: Persoonlijk telefoongesprek met iemand van de douane. Maar het staat nu ook gewoon online.

De douane zal inmiddels ook wel kotsen van PostNL. Zeker als je telkens onterecht uitgefoeterd wordt door mensen die wachten op een pakketje met status "bij douane". Ik begrijp die webvermelding dan ook wel.

Goed, verder nog wat beleefd met bestellingen uit china of rariteiten ?

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...

PostNL heeft z'n administratie op orde:

Wij hebben de betaling ontvangen!

Zo kunnen wij zonder problemen post en pakketten blijven bezorgen. Ontvang je toch nog een betalingsherinnering? Dan hoef je daar niets mee te doen.

Kennelijk komt het zo vaak voor dat ze na betaling alsnog betaalverzoeken blijven sturen dat ze het in de "bedankt voor je betaling" mail zetten.

Ik heb mijn post uit de VS ondertussen binnen en GEEN ENKELE communicatie van POSTNL over de BTW betaling.

Arco

Special Member

De meldingen blijven cryptisch... ;)
Als het pakje al bij hun is, waarom dan 2 dagen later de melding dat ze het pakje nog niet hebben?...

revado

Honourable Member

Dan heb ik weer een positieve ervaring.
11 juni bestel ik bij Ome Alie een zakje met 10 stuks octal 8 polige buisvoeten en 10 stuks stekerdelen met pennen die daar in passen.
Die dingen heb ik nodig voor Yamaha orgels waar ze die veelvuldig gebruikten vroeger.
Netjes updates gekregen.
Vanmorgen via post.nl een bekend wit pakketje, in dat pakketje 2 witte kleinere pakketjes en jawel keurig alles er in.
Voor 26 euro totaal hoor je mij niet klagen.
En het is nog net spul ook.

Thevel

Golden Member

Een 128TB externe harde scijf voor slechts 40€ Wow!!!

Arco

Special Member

Tijdje terug een zakje met 25 GX-12 conectors besteld op Ali.

Er kwam niets, dus maar eens geinformeerd. Volgens leverancier en Ali was er getekend voor ontvangst, dus geen restitutie... :(
(overbodig om te zeggen dat ik nooit iets heb ontvangen en/of daarvoor heb getekend...)

Arco

Special Member

Vanmorgen om 8:30 uur (zaterdag) een email van GLS. Een pakje zou ma. 26-6 tussen 14:30 en 16:30 worden afgeleverd.
Een uurtje later stond de bezorger al op de stoep... 8)7

Communicatie is niet hun sterkste kant...

Op 22 juni 2023 15:30:52 schreef rew:
Ik heb mijn post uit de VS ondertussen binnen en GEEN ENKELE communicatie van POSTNL over de BTW betaling.

Kennelijk is er gisteren het "betalen AUB" briefje afgeleverd.

"Betaal /voor/ 26 juni online, anders is het EUR 5,- duurder".

Voor de goede orde: als ik dus niet op zondag naar m'n werk was gegaan had dat dus niet meer gekund.

Update: Volgens de tracking is de 19e het verzoek tot betaling verstuurd, dan lijkt 7 dagen om het briefje af te leveren en te betalen toch wel "haalbaar", maar als ze er dan 6 dagen over doen om dat briefje af te leveren.....

[Bericht gewijzigd door rew op zondag 25 juni 2023 14:52:12 (21%)

[stond nog in een oud tabje open....] Aliexpress standard shipping is "tracked" ook op het laatste stukkie. Aliexpress denkt dat er dan voor ontvangst getekend wordt. Ik heb vanochtend ook een (brievenbus-) zending gehad, en Aliexpress stuurt dan na een paar uur een mailtje met "er is getekend voor ontvangst".

Ik vind dat ik het ding in m'n handen moet hebben gehad voordat ik hem als ontvangen markeer.

Enigszins vergelijkbaar probleem met verzamelzendingen. Daar worden alle zendingen tegelijk als ontvangen gemarkeerd, ook als een van de deelzendingen helemaal niet in de verzamelzak zat (en er ook niet in paste, dus hij was er niet uitgevallen).

Wat moet ik daar nou weer mee?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Laatst 5m geluidsisolatiefolie besteld.
Bevestiging kwam dat het in 2 leveringen zou worden geleverd. (dan gaan er al alarmbellen rinkelen, want hoe kan dat?)

En ja hoor, netjes in tweeen geknipt... :(
(denken "twee maal 2.5m is toch ook 5m?"...)

revado

Honourable Member

Op 26 juni 2023 20:03:45 schreef Arco:
Bevestiging kwam dat het in 2 leveringen zou worden geleverd. (dan gaan er al alarmbellen rinkelen, want hoe kan dat?)

Ze dachten waarschijnlijk dat het voor stereo was :)

Op 26 juni 2023 19:45:42 schreef maartenbakker:
Wat moet ik daar nou weer mee?

Voordat het als ontvangen wordt gemarkeerd moet je een case openen, liefst met "unpacking" fotos of video om te bewijzen dat ie er niet inzat.

Het is mij een keer gelukt om m'n geld in zo'n geval terug te krijgen. (er was een enorme "mixup" in het verzamelpakketjes-warenhuis: Ik had wel 63 ringen (sierraden) gekregen die ik niet besteld had).

Thevel

Golden Member

Op 26 juni 2023 20:03:45 schreef Arco:

Gewoon de volgende keer 10m bestellen.. :)

Op 26 juni 2023 21:00:42 schreef rew:
[...]Voordat het als ontvangen wordt gemarkeerd moet je een case openen, liefst met "unpacking" fotos of video om te bewijzen dat ie er niet inzat.

Het is mij een keer gelukt om m'n geld in zo'n geval terug te krijgen. (er was een enorme "mixup" in het verzamelpakketjes-warenhuis: Ik had wel 63 ringen (sierraden) gekregen die ik niet besteld had).

Helaas was het voor unpacking foto's te laat, net wat te snel uitgepakt allemaal. De case is in eerste instantie afgewezen omdat de track&trace zei dat ie aangekomen was (die smoes heeft Ali van PostNL geleerd denk ik)... Even kijken wat de tweede instantie zegt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ook hier een vervelende actie van DHL.

Heb 3 bestellingen staan bij Ali waarvan 1 met het 12 daagse principe.

De andere 2 bestellingen waren gewone verzendingen die een 6 weken duren zoiets.
Maar alle 3 de bestellingen waren Geupgrade naar combined en nu is de hele zak retour "afzender"

Geen kaartje in de bus en niks meer aan te doen volgens DHL. Terwijl er tegenover mijn huis een DHL point is die om 15:30 gewoon open was.

Retour gaat het zeker niet, dit beland in een grote doos en als de kar vol is mogen de opkopers tegen elkaar gaan opbieden en belanden mij snaartjes en rolletjes in de vuilcontainer op weg naar de stort. Lekker duurzaam!

Toch een 30 euro weggegooid, ik heb het maar bij de verkopers gemeld bij Ali maar of ik ooit een refund krijg?

Het retour proces maar eens in de gaten houden, want bij "retour naar" staat mijn volledige naam en achternaam :?

https://imagizer.imageshack.com/v2/800x600q70/923/qVW7iZ.jpg

Met PostNL heb ik dit gedoe nooit, ligt keurig bij de sigaren boer hoor als het niet in de brievenbus past.

heeft ie nu een week op een afhaalpunt gelegen en jij hebt hem niet opgehaald?

Tja. je moet de tracking een beetje in de gaten houden tegenwoordig. Ze denken intern dat ze je een mailtje hebben gestuurd, maar als dat in 95% van de gevallen goed gaat, dan vinden ze het best. Maar hoor je bij die 5% weet je inderdaad van niets.

Ik heb een tracking systeem gemaakt. Die houdt mijn "onderweg" pakketjes in de gaten en dat zijn er genoeg om het de moeite waarde te maken om iedere ochtend even te kijken waar alles nu ook al weer is.

Bij DHL en UPS kan ik automatisch opvragen wat de status is. Dus dan staat er bijvoorbeeld "Shipment has departed from a DHL facility FRANKFURT". PostNL was de eerste waarbij dit werkte, maar die hebben dit sinds enige tijd gesaboteerd.

Als ik wat koop op aliexpress dan wordt wat ik heb gekocht en zo alvast automatisch in het systeem gezet. En als het verstuurd is dan maakt ie de status: "Je moet het tracking nummer nog invoeren". (dat zou automatisch gaan als dat tracking nummer in de mail zou hebbgen gestaan).

Op 30 juni 2023 18:22:08 schreef rew:
heeft ie nu een week op een afhaalpunt gelegen en jij hebt hem niet opgehaald?

Als je op mijn bericht "quote"

Ik kreeg een bezorg moment mail maar toen ik die zag dezelfde dag kon ik niks meer doen.

Het pakket is meteen retour China gegaan. Ik was niet thuis maar kon niks meer doen bij DHL, het was al in het retour proces.

Het wordt niet eens meer naar een DHL punt gebracht!

Op 30 juni 2023 18:22:08 schreef rew:
Tja. je moet de tracking een beetje in de gaten houden tegenwoordig.

Zelfde week: (Chinees?) pakketje voor een buur in ontvangst genomen en 's avonds 23 uur aan hem gegeven. Hij wist van niets...
Buurvrouw komt met een van Haren doos aanlopen voor ons: geen mail en geen briefje door de bus gehad EN WE ZIJN DE HELE DAG THUIS GEWEEST.

Ik ben blij dat de verstandhouding met de buren goed is...

Dit topic is gesloten