Beste allemaal,

Laatst heb ik een meting uitgevoerd met de fluke 175 en een benning duspol digital. Ik deed een meting van de voeding van een powersupply PCB voor het aansturen van IGBT's. De PCB heeft een ingangsspanning van 230 volt en een uitgangspanning van 5v 40Khz.

Tijdens de meting kwam ik erachter dat de multimeter een verkeerde waarde aangaf. Ik had de multimeter op AC staan om de 230 volt wisselspanning te meten van de ingang van de PCB maar gaf 10 volt aan. Wanneer ik de multimeter op DC had gezet meette ik 300 volt.

Met de Duspol meette ik 230 volt AC wat het ook zou moeten zijn volgens het schema.

Kan iemand mij uitleggen waarom ik met de multimeter op AC 10 VAC meet, op DC 300 volt en met de Duspol 230?

Vermoedelijk zat er toch nog ergens een diode verstopt.
Heeft u een volledig schema, foto, schets of soortgelijks?

Ik heb helaas geen schema die ik kan delen. Het klopt inderdaad dat er een diode in het circuit zit.

Het schema is vrij simpel:
De fase loopt door een diode heen om terugvoeding te voorkomen en komt aan bij de ingangsstekker van de PCB.

Voor de diode kon ik nog wel 230 volt meten maar direct daarna niet meer.

Na een diode is het geen AC meer, maar DC. (dus dat klopt)
Een duspol maakt het niet uit of het AC of DC is...

[Bericht gewijzigd door Arco op (31%)]

230VAC geeft na gelijkrichting 320VDC piek. Afhankelijk van belasting en buffer-condensator staat daar nog een rimpel-spanning op waardoor de gemiddelde spanning lager wordt. Dus de 300VDC die je ziet kan best wel een kloppen.

Sommige multimeters zien ook de DC component in de stand AC. Jouw Fluke blijkbaar niet. Die laat zo te zien alleen de AC component zien op de AC stand. Dat kan best wel handig zijn. Blijkbaar heb je een 10V AC rimpelspanning op je 300V DC voeding.

Bedankt voor de antwoorden hier heb ik wat aan. Als ik er nu zelf over na denkt had ik het natuurlijk wel kunnen bedenken dat de diode ervoor zorgt dat het geen AC meer is maar dat is altijd achteraf.

Bedankt iedereen voor het meedenken en de uitgebreide uitleg!