Dag allen,

Ik ben momenteel bezig (al enige tijd), mijn hobbyruimte opnieuw in te richten. (door delen van de ruimte met verschillende hobbies, en "voortschrijdend inzicht" ...)
Ik wil alles een vast plaatsje geven, en daar slaag ik wonderwel in (mede door het hier gekregen advies op te volgen, voor de opbouw van mijn werktafel)

Ik ben vooral bezig met microcontrollers en digitale schakelingen (en een klein beetje HF)
Wat mag er zeker niet ontbreken qua (meet)apparatuur, met dit in gedachten ?

Ik heb reeds:
- 2 scopes (200 Mhz, 2 & 4 kanaals)
- 2 benchtop multimeters
- 2 benchtop voedingen
- benchtop LCR meter
- 3 logic analyzers (waarvan 1 zelfs 500 Mhz, 34 kanaals)
- frequentie-meter (tot 2.6 Ghz)
- 2 functiegenerators
- Dummy load
- handheld component tester
- GPSDO, met verdeling van referentie-signaal, voor al mijn meet-apparatuur
- spectrum analyzer
- uiteraard diverse computers, om al dat meetapparatuur op aan te sluiten

We hebben het hier niet over "gereedschap", want dat heb ik volgens mij voldoende :-)
(meerdere CNC machines, draaibank, laser CNC, PLA & resin 3D printers, soldeer/de-soldeer/reballing stations enz ...)

groeten,
Kris

Voor HF is een eenvoudige VNA al snel handig, maar u bent volgens mij behoorlijk compleet.
Wat ik fijn vind is alle bijpassende kabels, en extra verloopkabels, accessoires, dunne breadboard-meetsnoeren etc., geordend klaar te hebben hangen/liggen. Zodat als ik iets wil doen ik dat in de spreekwoordelijke tien minuten op een nette manier kan doen.

Ik denk dat je redelijk compleet bent. Misschien nog een meetzender ofzo. En misschien nog een paar simpele losse conventionele trafo voedingen die een vaste spanning geven als b.v. 3,3v en 5V en 12 volt en 24 volt. Niet al die spanningen uit 1 apparaat want dan zijn ze niet galvanisch gescheiden. Een losse regelbare +/- voeding is bij ook erg handig.

Als ik met proto's bezig ben gebruik ik vaak veel verschillende spanningen tegelijk en dan zijn deze voedingen erg handig. Ze hoeven niet meer dan 1 ampere te kunnen geven. Alleen van de 12 en 24 volt heb ik kleine maar ook grote versies die 10 ampère kunnen geven. Als je een (buizen) autoradio onder vollast wil testen ofzo is dat weer handig. Uiteraard op een dummie met een kleine monitor speaker er over. Ik heb een hekel aan lawaai.

Heel simpel, als je met een project niet verder kunt omdat je wat mist, weet je wat je mist. Als dat nooit voorkomt mis je niks.

Vaak zit het er ook tussenin:
Je mist niet echt iets, maar het zou allemaal een stuk makkelijker gaan als je het wel had... ;)

- 3 logic analyzers (waarvan 1 zelfs 500 Mhz, 34 kanaals)

Die heb je denk ik al. Maar ik doe ook veel met digitale schakelingen en eigenlijk nog maar 1 keer een logicanalyser nodig gehad. En dat was om een I2C bus te bekijken, dat doe ik nu gewoon met een andere arduino waar ik i2C snuffer software inzet.
Met een 4 kanaals scope kan ik eigenlijk alle logic signaal problemen ook zien en oplossen.

Als je ze als hebt of gewoon leuk vind om ze te hebben dat mag natuurlijk, maar anders is 1 genoeg.

- 2 benchtop multimeters
- 2 benchtop voedingen

Dat lijkt dan wel weer echt het minimum. Vaak heb ik voor mijn schakeling toch minimaal 3 spanningen nodig en soms 4.

Heel simpel, als je met een project niet verder kunt omdat je wat mist, weet je wat je mist.

Goeie gedachte, dat is wat ik bedoel met die voedingen of benchtop meters.

- benchtop LCR meter

Een LCR meter is zeker handig maar dat hoeft geen benchtop model te zijn.

Variac met gescheiden wikkelingen, als je aan apparatuur werkt welke direct met het net verbonden is. Veel huishoudelijke apparatuur heeft dat.

Op 9 juli 2023 13:14:03 schreef fred101:
Heel simpel, als je met een project niet verder kunt omdat je wat mist, weet je wat je mist. Als dat nooit voorkomt mis je niks.

^^ Precies dit.

En als je het opgelost krijgt met een beperktere middelen wordt je er soms alleen maar slimmer van.

Maarja. Nieuwe apparatuur is natuurlijk wel heel leuk. (Lang leve de consumptiemaatschappij :()

Een ouderwets FM radiootje. Als de ontvangst wegvalt weet je dat er iets staat te stralen op de bench.

Bedankt allemaal voor de antwoorden :-)

- ondertussen nog 2 labvoedingen bijbesteld. (wat het totaal op 4 brengt)
- Ook de Siglent SDM3055 met 12-kanaals multiplexer besteld
- een variac met gescheiden wikkelingen is ook onderweg

De reden waarom ik zo "het één en ander" dubbel heb, komt omdat ik sinds 2017 nogal véél in en uit het ziekenhuis ben geweest, en ik familie en vrienden, die er steeds op stonden om mij te overladen met geschenken.

Misschien moet ik "hier en daar" maar eens wat van die dubbele instrumenten verkopen :-) (alhoewel dit nogal "oneerbiedig" zou zijn t.o.v. de schenker ervan)

Die meetzender en VNA hou ik even in gedachten, zo ver ben ik nog niet gevorderd in mijn HF avontuur :-)
Degelijke (meet)snoeren en breadboards enz ... heb ik gelukkig ook genoeg, en een systeem om ze op te hangen, daar is ook al over nagedacht !

Groeten,
Kris

Er ontbreekt nog een kat, een absolute must om met regelmaat je concentratie te verstoren en je erop te wijzen dat er nog vele andere noden in de wereld zijn.

Is een hond ook goed ? :-)

Ontmoet Bear, mijn steun en toeverlaat (buiten mijn vrouw natuurlijk, lol), en mijn eerste en beste criticus, als ik weer eens (denk dat ik) een hit heb gemaakt !

Een dame, die je aan een regelmatig ritme houdt, de juiste voeding bereidt, je empathisch vermogen deblokkert, enzovoort

Present :-)

Christel, samen met Bear, mijn 2 kostbaarste bezittingen ?

Toppie! ;)

Zie ik nu goed dat keffie is geroeid?

Schattig beestje, Wat voor ras is dat ? (hier loopt ook een viervoetertje rond)

@Tidak Ada,

In de eerste foto was hij pas naar de kapper geweest :-)
De 2de foto, waar hij er groter uit ziet, is thans ruim voor de eerst getoonde afbeelding genomen ...

@Fred1O1,

Dit is een Pomeriaan, intelligente beestjes !
Was zindelijk op minder dan een week, (We hebben hem van toen hij 12 weken was, ondertussen wordt hij 7 jaar in augustus)
Ook heel aanhankelijk en lief, maar de onze is "rot-verwend" :-)
(Zo heeft hij een drinkbak met WiFi, die waarschuwt als het water bijna op is, of niet fris genoeg meer is (met een particle sensor en UV lamp ingebouwd))
Ze zijn ook zéér gedisciplineerd, zo kan ik gerust wat gehakballetjes (die hij héél graag eet) naast hem leggen, en ik hoef maar één keer te zeggen dat hij er niet mag aan komen, en hij kan dan gerust uren wachten, indien nodig. Uiteraard valt dit onder de categorie "treiteren", en heb ik dit maar één keer geprobeerd (om foto's te nemen) ...

Bear heeft z'n eigen sectie op onze blog, met méér dan voldoende foto's :-)
https://www.digitalplayground.be/?p=4592

Genoeg over mijn hond en vrouw, back on topic :-)

groeten,
Kris

Is dit jou hond en jouw dochter ? Hij heet ook Beer

[Bericht gewijzigd door fred101 op (29%)]

nee hoor, mijn dochter is Belgisch (en ik ook, lol)

Hangt beetje af in welk domain je wilt evolueren. Herstelling; audio; µC; Radio/telecom; elektriciteit; micro-elektronica ...

De laatste tijd ben ik wat meer bezig met het verbruik en de autonomie van 'spullen op batterijen die met elkaar willen praten'. Beetje batterijsimulator en een paar programmeerbare voedingen om kleine zonnepaneeltjes te simuleren is dan wel handig.

Mijn oog viel recent ook op een power meter, zoiets bedoel ik: GW Instek GPM-8213. Deze laat mij toe het verbruiksgedrag van toestellen beter in kaart te brengen.

Paar probes voor op de scope? Denk aan stroomtangen en differentieel probes.
Isolatiemeter
Een heel deftige microscoop, die SMD's worden met de dag kleiner.
Geruisloze compressor
Werkplaatspers
Extra Raaco kastjes, want er zijn er nooit genoeg.
PANAVISE 367 bankschroef (droom van een ding, Mouser heeft ze)
Antistatische mat

@Swake: Ik heb die powermeter. Ik gebruik hem ook voor DC, dan sluit ik een 0-30V 10A delta aan en gebruik de powermeter om te monitoren. (De delta heeft geen display of meters) Bevalt me goed.

Wat voor batterij simulator gebruik jij ?

Ik heb een Panavise met diverse hulpstukken, oa de 367 (ik heb ook de PCB houder in twee maten, het gewone bankschroefje en een mini klem geval, bv om een connector vast te houden. Ik heb er nog steeds geen spijt van, werkt allemaal super goed. Is echt hele goede kwaliteit en heel doordacht.

@Swake,

De meeste dingen die je hier opnoemt heb ik al :-)
(Inclusief die panavise)
Qua vermogensmeter heb ik een Matrix MPM-1010
Voor microscoop,moest ik weer eens overdrijven, ik heb een logitech brio 4K webcam omgebouwd,
zodat ik er mijn nikon DSLR lenzen kan op monteren, en daar hangt dan een 32” 4K monitor aan.
Stille compressor(s) zijn hier ook aanwezig, zowel een “grote” alsook een(je van een airbrush.

Die werkplaatpers, kan je daar wat meer over vertellen ?
Ik heb hier een arbor press staan, is dat hetzelfde ?
(Heb nog veel metaalbewerkers gereedschap staan, daar ik ook livesteam locs bouw)

En die batterij simulator, daar wil ik ook wel meer over weten :-)

Groeten,
Kris