Hallo,
ik wil enkele securitycamera's aanschaffen voor aan de gevel buiten.
Wat ik vooral wil wil is:
- POE
- een kwaliteitsvolle camera
- goed zicht in het donker
- ver bereik en goede kwaliteit bij inzoomen
- evt meldingen bij beweging
Ik dacht aan een dahua of hikvision
Is er veel verschil tussen 5mp en 8mp?
is 5mp meer als voldoende voor particulier of toch beter een 8mp aankopen?
alvast bedankt!
gr
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik heb een hele goedkope 5MP genomen, bevalt prima. (alleen PT, geen Z)
Ook geen PoE (omdat ik daar niet van houd), heeft wel LAN/WiFi...
Deze heb ik (was iets van 50 euro): https://nl.aliexpress.com/item/1005004591390660.html
Ik vind 5MP heel acceptabel. Of je 5 of 8MP kiest heeft niets met particulier zijn te doen, maar wat jij acceptabel vindt.
(8MP heeft uiteraard meer details als 5MP. Maar ook de instellingen zoals I-Frame en P-Frame verhouding en de framerate hebben daar grote invoed op.
Zicht in donker is uitstekend...
Zo ziet 5MP er uit:
Werkt die met IR voor nachtzicht? Ik heb er een die overdag best scherp is maar als de IR inschakelt is het bagger.
Peter_dtn
Golden Member
Al een jaar Hikvision Colorvue altijd kleur en geen IR, POE, probleemloos. Gebruik Frigate voor beeldanalyse en er blijft weinig te wensen over..
Grappige met die IR cam was dan weer wel dat ik een keer gezien heb dat wat vage gasten om drie uur snachts met een telefoon richting voordeur kwamen en toen ze IR ontdekten snel een deurtje verder gingen. 
Ik heb liever POE, met WIFI is makkelijk in te breken op netwerk, gezien beveiliging niet echt een hoogstandje is.. 8M camera's van Gandian, werken OK
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
camera's die niet mechanisch een ir filter in de lens schakelen als het donker word hebben doorgaans veel minder scherp beeld in het donker.
idd POE is beter voor camera's. zag pas bij een grote super de bewaking, was een aparte patchkast met apparatuur.
Op 14 juli 2023 18:50:03 schreef harry64:
Grappige met die IR cam was dan weer wel dat ik een keer gezien heb dat wat vage gasten om drie uur snachts met een telefoon richting voordeur kwamen en toen ze IR ontdekten snel een deurtje verder gingen.
Da's handig, een paar IR led's is dus al voldoende.
@ testman
Die van mij schuift er zo'n filter tussen als hij de IR-leds aanzet. Maar daar wordt het beeld dan juist onscherper door.
@ GJ_
Ze wisten precies elkaar aan te wijzen waar hij hing. Deurtje verder zullen ze waarschijnlijk ook wel overgeslagen hebben denk ik, die hebben een Rottweiler. Die maakt geen plaatjes maar gaatjes. 
Op 14 juli 2023 16:49:34 schreef Arco:
Ik heb een hele goedkope 5MP genomen, bevalt prima. (alleen PT, geen Z)
Ook geen PoE (omdat ik daar niet van houd), heeft wel LAN/WiFi...
Deze heb ik (was iets van 50 euro): https://nl.aliexpress.com/item/1005004591390660.htmlIk vind 5MP heel acceptabel. Of je 5 of 8MP kiest heeft niets met particulier zijn te doen, maar wat jij acceptabel vindt.
(8MP heeft uiteraard meer details als 5MP. Maar ook de instellingen zoals I-Frame en P-Frame verhouding en de framerate hebben daar grote invoed op.Zicht in donker is uitstekend...
Zo ziet 5MP er uit:[bijlage]
Errmmmm... die camera... gericht op andermans gebied...
Mag dat?
testman
Op 15 juli 2023 00:12:49 schreef harry64:
@ GJ_
Ze wisten precies elkaar aan te wijzen waar hij hing.
dat is ook niet moeilijk, IR licht kun je met een gsm camera zo zien.
Op 15 juli 2023 01:50:36 schreef ohm pi:
Van mij wel hoor!
Dan woon je vast en zeker buiten het gezichtsveld van de zwenkbare camera. 
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hij staat gericht op publieke ruimte.
Daar moet je niet klagen over 'privacy' vind ik... (die geef je op als je op openbaar terrein komt...
)
Arco
Special Member
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Op 15 juli 2023 11:50:48 schreef Arco:
Hij staat gericht op publieke ruimte.
Daar moet je niet klagen over 'privacy' vind ik.
Da's juist integendeel waar. Ik wil helemaal niet structureel gevolgd worden als ik bij jou door de straat loop. Dat je me daar ziet is geen probleem (want openbaren ruimte), maar als je dat structureel gaat vastleggen, dan ga je over de grens. Je houdt dagelijks bij wie zich waar bevindt. En dat mag dus niet in NL. Hebben ze in de voormalige DDR wel een tijdje volgehouden trouwens.
marcob
Honourable Member
People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Op 15 juli 2023 13:25:54 schreef Arco:
Die balkons zijn sowieso te ver weg om enig nuttig detail te kunnen onthullen...
Dat vind jij. Ik denk dat in de avond uren, zodra het licht in huis aangaat, goed zichtbaar is wat er in huis gebeurt.
Ik heb niet gelezen of je de beelden ook opneemt. Zo ja, dat mag al helemaal niet. In openbare gebieden moet duidelijk worden aangegeven dat er camera toezicht is. Voor camera's in het openbare gebied gelden strenge regels. Het doel van de video observatie moet duidelijk zijn en mag dan ook alleen daarvoor gebruikt worden.
Wat lees voer:
https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/uploads/imported/beleidsregels_c…
Arco
Special Member
Mensen die zich beroepen op privacy hebben vaak wat te verbergen...
(als niemand mag weten wat je buiten op straat doet is dat toch een veeg teken...)
... zodra het licht in huis aangaat, goed zichtbaar is wat er in huis gebeurt.
Daarvoor hebben de meesten ook gordijnen, die kun je open of dicht doen al naar gelang van de gewenste aandacht... 
(de camera ziet exact hetzelfde al wanneer ikzelf zonder camera kijk, dus waarom zou er verschil moeten zijn)
Er wordt niets opgenomen.
Zelfde is bijv. voor VPN's. Die worden aangeprezen zodat 'anderen niet kunnen zien waar je je inkopen doet'.
Het interesseert me geen biet of iemand dat weet. (wederom: alleen handig voor mensen die illegale/louche dingen (ver)kopen/verhandelen.)
Ik heb ook wel een VPN, maar die gebruik ik alleen als het nodig is.
(sommige websites/context is nu eenmaal vanuit Nederland niet bereikbaar, via VPN met local server wel...)
Politie maakt wel altijd graag gebruik van openbare beelden als er wat gebeurt is. Verder heb je tegenwoordig dus ook die deurbellen die de openbare weg filmen.
Op 15 juli 2023 14:18:32 schreef Arco:
Mensen die zich beroepen op privacy hebben vaak wat te verbergen...
Wat een non-argument, herinner je je die gordijnen nog waar je het net over had?
Hikvision heeft de Colorvue serie camera's (werden al eerder genoemd hier)
Dat is heel mooi spul en geeft ook bij weinig licht een goed beeld.
Megapixels is leuk, maar ik heb liever 2 Megapixel met nuttig beeld (goede lichtgevoeligheid) dan 5 megapixels blurry donker beeld.
Je kan ook de budgetroute nemen, Annke camera's zijn ook Hikvisions, alleen met een iets eigen firmware.
https://de.annke.com/products/nc400
IR is altijd lastig. Doordat de led dichtbij zit heb je veel reflecties, vuil of een beestje en t wordt 1 overbelichte stip en de rest is zwart. Idem als ie langs een muur kijkt.
Als je met IR verlichting aan de gang moet, dan zou ik altijd een externe IR lamp nemen die er een meter ofzo vanaf hangt. Dan heb je niet al die ellende.
Maar bij een beetje licht zijn die Nightcrome/Colorvue dingen ideaal, geen extern licht nodig in veel gevallen.
[Bericht gewijzigd door DJSmiley op (35%)]
testman
er zijn best wat china camera's geweest en nog, die de fout hadden om 1 glaasje voor zowel de cameralens als de IR leds te hebben. dan krijg je ook overbelichting door het glas heen naar de lens. de betere camera's hebben het glas voor de lens gescheiden van het IR glas. schijnen de leds tegen een rand langs de camera oid dan is het beeld in de nacht overbelicht..
Arco
Special Member