Chinese shops .. en hun rariteiten Deel 3

Dit topic is gesloten

Arco

Special Member

Ik heb gehad dat een pakje bij een buurman was afgegeven. (terwijl ik thuis was, maarja da's normaal tegenwoordig en daar wen je aan...)

Briefje met kennisgeving van waar het pakje was afgegeven lag in de brievenbus... van diezelfde buurman!... 8)7
(die kwam het pakje gelukkig later brengen, blijkbaar had de bezorger een 'off-day'...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb weer opnieuw dezelfde items besteld maar heb de 12 daagse verzending veranderd in normale verzending wat dus langer duurt (en ook 2 euro duurder is blijkbaar)

Eens kijken of het dan gewoon weer met postNL aankomt zoals altijd.

Lijkt er eigenlijk op dat het even snel in Europa is maar DHL gaat ermee racen en postNL bezorgt het spul als het hen uitkomt maar wel naar een postNL punt als het niet in 1 keer lukt.

Eerste keer dat ik de 12 daagse verzending had en ook de laatste, ik was de verzend tijden ook gewoon gewend en is voor mij prima.

mel

Golden Member

Als ik iets bestel, verwacht ik dat het niet komt.....Als het(en wanneer)het toch komt, is het een verrassing.. :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ik bestel niet vaak iets uit China. Maar soms blijkt een Amazon bestelling niet uit een Europees magazijn te komen, maar rechtstreeks uit China. En dan ook met zo'n Chinese pakkettransporteur.
Dit pakketje is nu al bijna een maand gevangen in een "loop". Dat er geen waarschuwingssystemen zijn ingeprogrammeerd in die pakket verwerkingssystemen om dit soort dingen te detecteren.

https://www.walagata.com/w/nightwalker/Pakket_in_loop_vast.jpg

Dit is te zien via 17track. Maar bij de amazon staat hij nog steeds als "aangekomen in Nederland". Meer niet.

[Bericht gewijzigd door Nightwalker op zaterdag 1 juli 2023 11:05:30 (11%)

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
mel

Golden Member

Klopt toch?Amsterdam ligt in Nederland :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

SF express is wel een goede club. Maar buiten china vertrouwen ze op... ik verwacht postnl.

@Nijhuis: Voor zover ik de logica kan achterhalen lijkt het mij dat ze random ongeveer 5-10% van de post via DHL parcel sturen en de rest via Postnl. Dat het een combipak was betekent niet automatisch dat het met DHL gaat.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Nu heb ik niet niet zo veel problemen met PostNL behalve dat ze een poos (tijdens de corona periode) de pakketjes bij afwezigheid nog wel eens zomaar in de tuin wilden zetten of bij het wc-raampje naar binnen wurmden, waar ik het pas dagen later klem zag zitten.
Maar dat ze het niet door hebben dat een pakketje in een loop zit in het systeem, is toch wel treurig.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Op 1 juli 2023 10:52:04 schreef Nightwalker:
[afbeelding]

HTTP/1.1 406 Not Acceptable

Op 1 juli 2023 13:34:24 schreef Nightwalker:
Nu heb ik niet niet zo veel problemen met PostNL behalve dat ze een poos (tijdens de corona periode) de pakketjes bij afwezigheid nog wel eens zomaar in de tuin wilden zetten of bij het wc-raampje naar binnen wurmden, waar ik het pas dagen later klem zag zitten.

Vertel mij wat. Een met verzekerde post verstuurde sealbag werd toen
vrolijk door de brievenbus gedouwd. Het kwam uit het buitenland en er
zat ook een handtekening-retourkaart bij, keurig in het Frans. Die
verdween natuurlijk spoorloos. Hier in de .cz republiek konden de
posterijen het niet geloven, z'ulke onachtzaamheid.

Maar ja. In .nl is dat al een tijdlang "normaal".

Maar dat ze het niet door hebben dat een pakketje in een loop zit in het systeem, is toch wel treurig.

Vroegah, toen alles nog met de hand ging, kon men dat aan de
poststempels aflezen. Blijkbaar zijn ze bij de overgang naar "moderne"
systemen ``vergeten'' zo'n eenvoudige detectie in te bouwen (want de
hele /business case/ van zulke "modernisatie" leunt *altijd* op de
aanname dat er niks mis kan gaan). Of de onderbetaalde, overwerkte,
misschien niet eens de taal sprekende loonslaaf krijgt bij het scannen
wel een "bzzzt, al hier geweest" maar durft het niet aan om er wat aan
te doen, omdat dat dat ten koste zou gaan van zijn /throughput/ -- en
voor hem tien anderen...

Arco

Special Member

Er blijven onverklaarbare dingen gebeuren... ;)

Vorige week zouden er 2 pakjes door GLS afgeleverd worden op mijn adres.
Eentje werd netjes afgeleverd om 12:17 uur. Van het andere pakje kreeg ik later een email dat geprobeerd was om af te leveren om 12:15, maar ik niet thuis was... 8)7

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Er zijn een hoop dingen bij postnl waar een IT stagiaire een detectie voor kan maken en dan "terugkoppeling" mogelijk maakt.

Zo vergeten ze regelmatig pakketjes te scannen bij aflevering als het door de brievenbus past. Gewoon slordig.

Of als je "plots" de deur opendoet bij niet-brievenbus. Ze kunnen het VOOR die tijd niet scannen: ze moeten denk ik eerst aangeven: afgeleverd of "was niet thuis". Als het andersom zou zijn: scan pakketje en dan een paar opties: "afgeleverd", "afgeleverd bij buren op een lager huisnummer", "afgelerverd bij buren met een hoger huisnummer", "was niet thuis, gaat mee terug", dan kunnen ze hem scannen en op weg naar de volgende deur de juiste status invoeren. Maar nee, zo werkt het niet.

Als ze hem helemaal vergeten te scannen maar wel afleveren, dan krijg je 's avondes een "sorry het is vandaag niet gelukt" email. En daarna gebeurt er in de tracking niets meer (duh).

Dit kan dus gedetecteerd worden: Zou in de uitlevering moeten zitten (op dat punt had je ze ook moeten scannen!) en vervolgens denk je "niet afgeleverd" maar daarna gebeurt er twee weken niets.

Als je dat detecteert kan je denken: 0.01% prima! Of 5%: eigenlijk te veel. Mogelijk (ik verwacht van wel) geclusterd bij bepaalde bezorgers die een veel hoger percentage scoren.

En als je het eenmaal een keer gedetecteerd hebt kan je de "detectie" misschien live maken. Beter voor de terugkoppeling naar klant en bezorging.

Maar zo zijn er veel meer "detecteerbare" problemen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Een paar jaar terug had ik op Aliexpress een wereldontvangertje besteld.
Alleen het kwam niet op mijn adres aan. Volgens Ali was het verstuurd en aangekomen in het land van bestemming.

Ik had contact opgenomen met de Chinese verkoper en we waren overeengekomen om nog een maand langer te wachten voordat ik een refund proces zou starten. Maar er kwam niets, opnieuw overlegd, nog een maand wachten, want misschien lag het bij de douane. Na ca 3 maand heb ik een refund aangevraagd en ik kreeg keurige mijn geld terug.

Ongeveer 9 maanden na bestellen lag geheel onverwachts het pakketje in mijn brievenbus. Het was duidelijk opnieuw verpakt en het toestelletje was onbeschadigd en werkte prima.

Eerlijkheidshalve heb ik met de verkoper contact opgenomen en om het bedrag van de refund weer terug te storten. Sommigen verklaren me voor gek, toch vind ik het terecht want als het mis gaat laat ik ook van me horen. Toen kwam de vraag hoe je een refund terugdraait. Daar had Aliexpress een soort fictief product voor bedacht die ik dan bij de verkoper kon kopen zonder dat er iets verstuurd gaat worden.

Dat stemde ik met de verkoper af voor het bedrag van de refund. Dit 'product' heb ik gekocht en betaald.
Daarna ging er van alles mis. De dagen daarna kreeg ik een email dat ik nog een aankoop moest betalen en dat het anders niet verstuurd kon worden. Precieze details weet ik niet meer maar het escaleerde steeds verder en ik werd als een soort wanbetaler beschouwd. Vele emailtjes volgden en uiteindelijk kon ik iemand (geen bot) via een helpdesk bereiken om deze ellende tot een eind te brengen.

Ik heb mijn lesje geleerd, nooit meer doen.

sinds de corona zijn bezorgers nogal gemakkelijk geworden in het zelf aftekenen en ergens neergooien, doorgaans ook niks zeggen en weer weg. ook lijkt men niet meer het verschil tussen een zakelijk adres en huisadres te kennen. ofwel men probeert op zaterdag of in de avond post op een zakelijk adres af te geven. voorheen wisten die transporteurs dat en werd gewacht tot de eerstvolgende werkdag. nu bestel je maar op het werkadres, want op het woonadres rijden ze steevast gewoon langs en kun je toch naar het pickup point komen, maar zo kun je alsnog ernaartoe want die ene keer proberen te bezorgen op zaterdag op een zakelijk adres laat het pakket alsnog op het pickup point belanden |:(

nu gaan dingen ook bij transporteurs niet goed intern, pas een bezorger die iets kwam retour halen, maar die zending was al een week eerder retour gegaan. hij mopperde, dat is al de 5e vandaag :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Volgens DHL is het pakket terug bij de verzender China Ali.

https://imagizer.imageshack.com/v2/800x600q70/922/JWusPM.jpg

Zou het?

Het pakket is natuurlijk niet terug in China maar waarschijnlijk ergens in Schiedam. Als Ali het niet terug stort kan ik nog naar paypal hopelijk, maargoed dit pakket is voorgoed weg.

Nu heb ik een nieuwe bestelling geplaatst via de 12 daags leveren optie en krijg ik bericht van postNL dat ze morgen komen kijken of ik er ben.

Ik ben er morgen niet want ik ben aan het werk.

Om te zorgen dat het op het postNL punt komt kan ik dat aangeven maar wel moet ik dat doen via IDin, heb dat maar ingesteld om weer een terugstuuractie te voorkomen.

Dit soort opties zijn dus alleen normaal met 10-12 daagse bestellingen.

Grappig is wel dat ik een andere bestelling ook via Ali had lopen en dit is na 10 dagen keurig in de brievenbus gegooid _/-\o_

Op 5 juli 2023 22:16:41 schreef nijhuisr:
Volgens DHL is het pakket terug bij de verzender China Ali.

Aliexpress gaat er dan van uit dat jij DOM bent geweest bij de aflevering. Niet thuis, dan ook niet thuis bij de tweede poging en daarna meer dan 2 weken bij het postkantoor laten liggen. Dat PostNL en DHLparcel die service niet meer leveren is niet tot ze doorgedrongen.

Arco

Special Member

Vertalingen blijven amusant...
'PET film' (voor isolatie) wordt vertaald in 'Huisdier film'... ;)

Hier ook weer prijs!!!

Pakje niet aangekomen.
Verkeerd adres en 100% zeker dat het goed is ingegeven tijdens mijn bestelling.
Claim ingediend maar geweigerd door Ali.
Contacteer koerier bedrijf zeggen ze.
Gisteren mail gestuurd naar: suidecolis@colisprive.com maar die komt terug na 5u.

Iemand nog tips aub?

Ali weigert betaling omdat er staat dat jij het niet hebt opgehaald toen het op een postkantoor lag.

Op 22 juli 2023 16:37:12 schreef rew:
Ali weigert betaling omdat er staat dat jij het niet hebt opgehaald toen het op een postkantoor lag.

Nog nooit moeten ophalen.
Trouwens probeer maar in contact te komen met koeriersbedrijf waar Ali mee samenwerkt. Lees de reviews eens op FB ;-)

Hoeben

Golden Member

China is niet de enige met problemen. Ik heb een pakketje naar Amsterdam gestuurd via GLS. Het is al sinds 7 juli onderweg. GLS neemt geen telefoon op, beantwoordt geen e-mail, chauffeurs sturen een mail dat ze aan de deur waren, maar er lag geen briefje, een chauffeur komt uiteindelijk aan de deur, maar dan ligt het pakket niet in de auto.

Het ligt dus echt niet alleen aan China maar ook aan de Nederlandse pakketdiensten.

Jinny

Golden Member

Op 22 juli 2023 18:16:29 schreef Hoeben:
China is niet de enige met problemen. Ik heb een pakketje naar Amsterdam gestuurd via GLS. Het is al sinds 7 juli onderweg. GLS neemt geen telefoon op, beantwoordt geen e-mail, chauffeurs sturen een mail dat ze aan de deur waren, maar er lag geen briefje, een chauffeur komt uiteindelijk aan de deur, maar dan ligt het pakket niet in de auto.

Het ligt dus echt niet alleen aan China maar ook aan de Nederlandse pakketdiensten.

Zeg maar voornamelijk aan de Nederlandse pakketdiensten.
Met onderbetaalde nep ZZP'rs.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 22 juli 2023 18:16:29 schreef Hoeben:

GLS is al jaren met stip de slechtste pakketdienst.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hoeben

Golden Member

Op 22 juli 2023 23:48:26 schreef maartenbakker:
[...]
GLS is al jaren met stip de slechtste pakketdienst.

Dan moet er ergens toch een heel grote opslag staan met duizenden pakketten? Hoe krijgen ze het voor elkaar.

Arco

Special Member

Maand terug een pakje uit Duitsland via GLS...

Na aankomst in Nederland nog meer als een week voordat ik het kreeg. Ze hebben er totaal 16 emails over gestuurd.
Tijd/datum steeds verzet ('het is vandaag niet gelukt'), bericht 'u was niet thuis', enz...

Uiteindelijk op een dag om 10 uur 's avonds (!) belde de 'bezorger' aan, zei: 'pakje is zwaar' en liet het gewoon buiten voor de deur staan... :(
(dat het pakje zwaar is (het woog <10kg) boeit me weinig, dan had 'ie een ander beroep moeten kiezen... )

Paulinha_B

Honourable Member

Als ik dat allemaal zo lees dan is NL inderdaad wel heel slecht bedeeld. Toen ik nog in BE woonde liep het bijna altijd goed, soms eens een pakje bij de buurman afgeleverd, of zo, altijd vlotjes geregeld.

Nu ik in Portugal woon is het helemaal vlekkeloos, normaliter stuurt het plaatselijke postbedrijf twee mailtjes, eenmaal wanneer ze de melding binnenkrijgen, het tweede als de postbode het heeft ingeladen. Bij dat tweede weet ik dan dat het dezelfde dag nog komt, en als de planning het toelaat ga ik de postbode dan opwachten in zijn vaste cafeetje en betaal zijn wijntje (en het mijne, uiteraard).

Een keer is een China-zending per DHL gekomen en ook dat ging best vlot maar daar zal ik vermoedelijk een beetje geluk gehad hebben, want die levering vertoonde allemaal slechte indicatoren: naamloze bestelwagen (onderaannemer, dus, vermoedelijk) jonge snaak achter het stuur, gruwelijk haastig. Maar in orde was het.

Opvallend: zowel in BE als in PT heeft de postbode een soortement terminal bij, waarop men met een stift of met de vinger moet handtekenen voor ontvangst. En in beide landen is het erg gebruikelijk dat de postbode dat gauw effe zelf doet...

Dit topic is gesloten