Er zijn een hoop dingen bij postnl waar een IT stagiaire een detectie voor kan maken en dan "terugkoppeling" mogelijk maakt.
Zo vergeten ze regelmatig pakketjes te scannen bij aflevering als het door de brievenbus past. Gewoon slordig.
Of als je "plots" de deur opendoet bij niet-brievenbus. Ze kunnen het VOOR die tijd niet scannen: ze moeten denk ik eerst aangeven: afgeleverd of "was niet thuis". Als het andersom zou zijn: scan pakketje en dan een paar opties: "afgeleverd", "afgeleverd bij buren op een lager huisnummer", "afgelerverd bij buren met een hoger huisnummer", "was niet thuis, gaat mee terug", dan kunnen ze hem scannen en op weg naar de volgende deur de juiste status invoeren. Maar nee, zo werkt het niet.
Als ze hem helemaal vergeten te scannen maar wel afleveren, dan krijg je 's avondes een "sorry het is vandaag niet gelukt" email. En daarna gebeurt er in de tracking niets meer (duh).
Dit kan dus gedetecteerd worden: Zou in de uitlevering moeten zitten (op dat punt had je ze ook moeten scannen!) en vervolgens denk je "niet afgeleverd" maar daarna gebeurt er twee weken niets.
Als je dat detecteert kan je denken: 0.01% prima! Of 5%: eigenlijk te veel. Mogelijk (ik verwacht van wel) geclusterd bij bepaalde bezorgers die een veel hoger percentage scoren.
En als je het eenmaal een keer gedetecteerd hebt kan je de "detectie" misschien live maken. Beter voor de terugkoppeling naar klant en bezorging.
Maar zo zijn er veel meer "detecteerbare" problemen.