hoi,

Ik heb een stappenmotor type STH-56D205-02 van Shinano Kenshi en ik zou graag een reserve motor aanschaffen.
Maar deze zijn moeilijk te vinden.

maar motoren type STH-56D205-04 zijn nog wel te vinden.

Kan je een STH-56D205-04 gebruiken om een STH-56D205-02 te vervangen?

de gegevens op bijde kenplaatjes is het zelfde.

Electrisch lijkt het me geen probleem. Het verschil zou bijvoorbeeld in de bevestiging kunnen zitten. Die is op de foto van de oude niet zichtbaar.

Op 22 juli 2023 16:30:29 schreef stefG95:
Ik heb een stappenmotor type STH-56D205-02 van Shinano Kenshi en ik zou graag een reserve motor aanschaffen.
Maar deze zijn moeilijk te vinden

Als ze beide unipolair zijn en de zelfde staphoek hebben, dan hoef je niet eens een zelfde type te hebben.

Ik neem aan dat ze achter een stappenmotor driver zitten, daar kun je ook nog het één en ander instellen.

De flens is meestal een standaard maat, maar het is wel apart dat de as er aan de andere kant uit komt. Bij sommige motoren kun je het lager aan de achterkant zien; in dat geval kun je hem waarschijnlijk wel uit elkaar halen en de rotor er achterstevoren weer terug in zetten, om de as aan de achterkant te krijgen.

Op 22 juli 2023 23:42:40 schreef SparkyGSX:
De flens is meestal een standaard maat, maar het is wel apart dat de as er aan de andere kant uit komt.

Of het is een motor geweest met een dubbele as, waar aan een kant de as afgezaagd is.

in dat geval kun je hem waarschijnlijk wel uit elkaar halen en de rotor er achterstevoren weer terug in zetten, om de as aan de achterkant te krijgen.

Daar moet je erg goed mee opletten, sommige steppers zijn dood (of in ieder geval een stuk zwakker) als je het anker uit de stator haalt.

Dat heb ik vaker gehoord, en ik heb nooit kunnen achterhalen of dat een mythe is, of dat het klopt, en voor welk type magneten dat geldt.

Ik kan me moeilijk voorstellen dat de magneten het normale gebruik, waarbij ze aan sterke tegengestelde en wisselende velden worden blootgesteld zonder enige problemen kunnen doorstaan voor jaren achter elkaar, maar gedemagnetiseerd raken als het magnetische pad niet (min of meer) gesloten is.

Ik volg de mening van Sparky ivm het demagnetiseren.

Het klopt zonder meer voor ouderwetse weekijzeren magneten zoals oorspronkelijk toegepast in de knijpkat. Philips waarschuwt in de documentatie nadrukkelijk dat je het anker nooit mag demonteren zonder speciale maatregelen te treffen.

Ik ken echter niet de achterliggende natuurkunde.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (29%)]

Op 23 juli 2023 01:38:51 schreef SparkyGSX:
Ik kan me moeilijk voorstellen dat de magneten het normale gebruik, waarbij ze aan sterke tegengestelde en wisselende velden worden blootgesteld zonder enige problemen kunnen doorstaan voor jaren achter elkaar, maar gedemagnetiseerd raken als het magnetische pad niet (min of meer) gesloten is.

Ah, je kunt ze zelfs demagnetiseren door ze aan te hoge velden (stromen) bloot te stellen.

Doe met de info wat je wilt, ik heb er m'n tenen al eens mee gestoten.

Op 23 juli 2023 02:04:22 schreef pamwikkeling:
Ik volg de mening van Sparky ivm het demagnetiseren.

Waarvan akte ;)

In fact, disassembling a stepper motor will usually reduce the magnetic field of the magnets to such an extent that the motor is useless unless the motor is properly magnetized.

Secondly, overloading can also cause demagnetization. This can be caused by many factors: excessive feed rates, crashes, mechanical connection problems, incorrect parameter settings, and many other electrical or mechanical problems.

https://www.neodymium-mag.com/info/the-reason-why-the-stepper-motor-se…

https://www.casunsteppermotor.com/news/will-the-stepping-motor-lose-ex…

Another scenario in which damage is incured is by opening the stepper or pancake motor. There is a specific air gap between the magnets in the stator and the rotor itself, if this air gap is lost (ie. by the removal of the rotor) demagnetism will occur.

https://www.servo-repair.com/magnetizing.php

Sine heeft gelijk, of het voor stappenmotoren ook zo is weet ik zo niet maar zou ook best kunnen.

Als ik een servomotor demonteerde dan vulde ik de plek van het anker op met een passend stuk metaal om te voorkomen dat het magnetisch veld verzwakte. Ik heb motoren gehad waarbij dat niet gedaan was, die kun je weggooien als je ze niet opnieuw kunt magnetiseren.