Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op 29 juli 2023 00:22:12 schreef maartenbakker:
[...]Iets van 1 a 1,5cm, geen idee of daar ook bladen voor zijn. Nooit met zo'n molentje opgevoed.
Milimeter zul je bedoelen....
Als snijbonen te oud geplukt worden zitten er vaak tamelijk scherpe/taaie vliezen in.
Vroeger sprak men dan over 'scheermsjes'....
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Op 29 juli 2023 09:51:39 schreef Ex-fietser:
Ik vind het afsnijden van de toppen en het er uit trekken van de draden altijd veel meer werk dan dat het hele snijden van de bonen zelf. Dat gedoe met dat molentje is meestal wel snel gebeurt.
Dat noemt men boontjes rengen.
Op 27 juli 2023 19:02:36 schreef OPTOdesign:
Misschien je vraag eens op een kookforum stellen...
[kookforum aan]
Het probleem ligt bij het molentje zelf. Met of zonder elektrische aandrijving: De bonen moeten er één voor één door.
Als je de bonen gewoon naast elkaar legt en ze met een (koks)mes snijd - zoals je ook sperziebonen snijd - heb je een portie binnen een minuut gesneden.
[/kookforum uit]
Hoe fijner je deze bonen snijd hoe sterker ze smaken. Bovendien gaat het hier om 15 kg. Dat is zo'n 30-45 porties.
Op 27 juli 2023 21:47:40 schreef jeronimo2003:
[...]
Wij gebruikten vroeger thuis (40+jaar geleden) een black&decker regelbare boormachine voor de aandrijving. Het viel me ook op dat de molen uit het filmpje geen optie had om de as te smeren. Die van ons had een klein gaatje met een verzonden gat om olie aan te brengen. Hoewel we vroeger met 7 personen waren en pa een grote moestuin had heb ik nooit slijtage van de molen gezien. Ook de boormachine heeft het overleefd.
Inderdaad, ik vermoedde al dat ik niet de eerste ben die het met een boormachine wou doen.
De rubber trillingsdempers die ik naast elkaar monteerde zien er zó uit.
Elesa-Ganter
Op 29 juli 2023 21:06:11 schreef henri62:
[...] Dat noemt men boontjes rengen.
Ik knip énkel met een huishoudschaar de steelbevestiging af
Op 29 juli 2023 09:51:39 schreef Ex-fietser:
Ik vind het afsnijden van de toppen en het er uit trekken van de draden altijd veel meer werk dan dat het hele snijden van de bonen zelf. Dat gedoe met dat molentje is meestal wel snel gebeurt.
Het gaat hier wél over 15 kg, anders zou ik er geen punt(je) van maken.
Ik knip énkel met een huishoudschaar de steelbevestiging af, ál de rest eten we op.
Ik tracht nog eens de laatste plaatjes te sturen, hopelijk lukt het nu.
Wellicht neem ik ná het snijden van 15 kg, aanstaande woensdag, terug contact op.
Ondertussen schreef ik Igus aan om enkele staaltjes van deze busjes.
Het gat in het Alu molentje is Ø10 en 30 mm lengte. Dus twee van deze busjes zouden het moeten doen indien mijn 15 kg project schade zou veroorzaken. Dan boor ik het zaakje gewoon uit op Ø12
Ter inlichting, Ik kreeg de busjes (die zelfs voedingsgeschikt zijn) ondertussen gratis van IGUS. Het betreft art. nr: A181SM-1012-15
Ze zijn blijkbaar ook niet te duur, als je ze gewoon koopt, blijkt. Dus moest het oorspronkelijk gat beschadigd geraken, heb ik nog altijd een uitweg om mijn gouden molentje te redden.
[Bericht gewijzigd door Gaardenier op (29%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Als je dat vaker doet en de boel slijt te hard dan kun je het gat uitboren en er bronzen busjes in persen. (of bv teflon) Als je iemand kent met een draaibank dan heeft hij dat zo gedraaid. En anders af en toe asje er uit om te smeren. Of een gaatje boren en er af en toe een druppeltje olie in laten vallen. Waarschijnlijk zijn ze af-fabriek tegenwoordig nauwelijks gesmeerd.
Wij hadden vroeger thuis ook zo'n ding. Als kleuter (jaren 60) vond ik het leuk om ze daarmee te snijden.
Gerard*
Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Op 31 juli 2023 01:04:36 schreef Gaardenier:
[...]
Ik knip énkel met een huishoudschaar de steelbevestiging af, ál de rest eten we op.
Die draadjes hoor je er eigenlijk ook bij het rengen af te halen, is net flosdraad, zo taai.
Verder ziet dat molentje er wel erg nieuw uit, worden die nog steeds verkocht?
Voor het verslijten zou ik me niet zo druk maken het ding gaat met zo'n max 120 rpm rond schat ik. gewoon een beetje naaimachine olie op het asje doen na / voor het snijden. Het ding moet toch elke keer uit elkaar na een grote snijbeurt om het schoon te maken.
Op 31 juli 2023 01:25:58 schreef Gaardenier:
Het gat in het Alu molentje is Ø10 en 30 mm lengte. Dus twee van deze busjes zouden het moeten doen indien mijn 15 kg project schade zou veroorzaken. Dan boor ik het zaakje gewoon uit op Ø12
Je zou er ook een smeernippel op kunnen maken.
En anders een bronzen bus erin maken, zoals eerder gezegd.
En dat ding hoeft helemaal niet zo hard te draaien natuurlijk, tussen de 60 en 100 toeren per minuut is meer dan snel genoeg. Net wat Henri62 zegt.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op 31 juli 2023 09:10:52 schreef henri62:
[...]Verder ziet dat molentje er wel erg nieuw uit, worden die nog steeds verkocht?[....]
Zoals ik al eerder schreef: Er zijn landen waar dat soort molentjes nog steeds in zwang zijn, zowel voor hetzelfde doel, als vootr andere culinaire geneugten....
Misschien zelfs elektrisch, of deel uitmakend van een keukenrobot.
Onze trouwe Braun heeft ook zoiets (alleen nog nooit gebruikt).
@Gardenier:
Hoe fijner je deze bonen snijd hoe sterker ze smaken. Bovendien gaat het hier om 15 kg. Dat is zo'n 30-45 porties.[/quote] Dat ruikt naar horeca/kantine gebruik. Kan je dan niet beter bij de Sligro inkopen??
Op 31 juli 2023 11:02:35 schreef Tidak Ada:
Er zijn landen waar dat soort molentjes nog steeds in zwang zijn, zowel voor hetzelfde doel,....
Die dingen zijn nog overal te koop, ook elektrisch.
https://nl.shopellous.com/ws?q=snijbonenmolen%20kopen&asid=sp_ch22…
Op 31 juli 2023 09:10:52 schreef henri62:
[...] Die draadjes hoor je er eigenlijk ook bij het rengen af te halen, is net flosdraad, zo taai.Verder ziet dat molentje er wel erg nieuw uit, worden die nog steeds verkocht?
Voor het verslijten zou ik me niet zo druk maken het ding gaat met zo'n max 120 rpm rond schat ik. gewoon een beetje naaimachine olie op het asje doen na / voor het snijden. Het ding moet toch elke keer uit elkaar na een grote snijbeurt om het schoon te maken.
Westmark zeker, en vroeger ook Brabantia
Op 31 juli 2023 10:34:05 schreef Lambiek:
[...]
Je zou er ook een smeernippel op kunnen maken.En anders een bronzen bus erin maken, zoals eerder gezegd.
En dat ding hoeft helemaal niet zo hard te draaien natuurlijk, tussen de 60 en 100 toeren per minuut is meer dan snel genoeg. Net wat Henri62 zegt.
Beste Lambiek, dat is een goed idee natuurlijk. Maar ik ondertussen vroeg ik bij Igus enkele staaltjes van deze busjes. Ik kreeg al bevestiging dat ze me die gaan opsturen. Fantastisch niet? Dat geeft een beetje zekerheid moest het gat uitlopen. Maar eigenlijk verwacht ik dat niet écht.
Ze zijn 15mm lang en zo kunnen ze het gat van 30 mm lengte samen vullen. Het gat moet dan wel van Ø 10 naar 12 uitgeboord worden. Dat is wellicht wél een secuur werkje want moet mooi uitgelijnd zijn, anders snijden de mesjes niet meer zuiver en licht rakend aan de invoeropeningen.
Maar voorlopig heb ik er dus PTFE vet van Kroon-Oil ingesmeerd en dat werkt dus prima. T.t.z. woensdagavond zal ik meer weten, als mijn 15 kg bonen erdoor gedraaid zijn.
Maar inderdaad, zó dikwijls gebruik ik het óók niet. Zeker niet met deze hoeveelheid. Daar kom ik waarschijnlijk een jaar mee toe. Ik vries ze daarom in op -27°C.
Op 31 juli 2023 11:20:29 schreef Lambiek:
[...]
Die dingen zijn nog overal te koop, ook elektrisch.https://nl.shopellous.com/ws?q=snijbonenmolen%20kopen&asid=sp_ch22…
Inderdaad, en voor de mooie schuine sneden van het molentje bestaat er eigenlijk nog steeds géén beter alternatief.
Snijbonenmolen + Google is het eenvoudigst, want véél verschillende prijzen en twee modellen. Eén met zuignap, ander met stelschroef.
Op 31 juli 2023 11:20:29 schreef Lambiek:
[...]
Die dingen zijn nog overal te koop, ook elektrisch.https://nl.shopellous.com/ws?q=snijbonenmolen%20kopen&asid=sp_ch22…
Inderdaad, en voor de mooie schuine sneden van het molentje bestaat er eigenlijk nog steeds géén beter alternatief.
Snijbonenmolen + Google is het eenvoudigst, want véél verschillende prijzen en twee modellen. Eén met zuignap, ander met stelschroef.
Ik zocht wél naar het Braun model dat ook een snijbonengleuf bevat, maar vermoed dat het niet meer gemaakt wordt. Gewoon omdat ik het niet kan gegoogeld krijgen.
[...] Zoals ik al eerder schreef: Er zijn landen waar dat soort molentjes nog steeds in zwang zijn, zowel voor hetzelfde doel, als vootr andere culinaire geneugten....
Onze trouwe Braun heeft ook zoiets (alleen nog nooit gebruikt).[bijlage]
@Gardenier:
Hoe fijner je deze bonen snijd hoe sterker ze smaken. Bovendien gaat het hier om 15 kg. Dat is zo'n 30-45 porties.[/quote] Dat ruikt naar horeca/kantine gebruik. Kan je dan niet beter bij de Sligro inkopen??
Neen hoor, ik wil deze boontjes gewoon invriezen. Dat worden ongeveer 15 potjes van 750 ml en dat betekent ongeveer 15 x 2/3 porties. Ik heb inderdaad nogal wat diepvriesruimte en grote kookpotten en maak zo telkens een voorraad van verschillende lievelingsgroenten. Binnenkort enkele rode kolen, als het seizoen daarvoor op zijn best is. In de winter spruiten, enz.
Niet alle groente zijn echter even goed om in te vriezen. Selder en witloof vallen nogal gemakkelijk uit elkaar bij het ontvriezen.
OPTOdesign
R&D | Design | Light | Innovation | Education
Op 31 juli 2023 00:49:18 schreef Gaardenier:
[...]Hoe fijner je deze bonen snijd hoe sterker ze smaken. Bovendien gaat het hier om 15 kg. Dat is zo'n 30-45 porties.
Volgens mij is dan een keukenmachine het makkelijkste als je graag fijn wilt.
Ik denk niet dat je met deze opstelling echt gemak en tijdwinst boekt voor 15kg - dus zeg in 20 minuten. Maar ben benieuwd, succes!
Volgend jaar zoiets maken wellicht: https://www.youtube.com/watch?v=6ASMtDHGZpM
[...] Zoals ik al eerder schreef: Er zijn landen waar dat soort molentjes nog steeds in zwang zijn, zowel voor hetzelfde doel, als vootr andere culinaire geneugten....
@Gardenier:
Ben zeker geïnteresseerd want met dit kan je waarschijnlijk veel meer doen dan snijbonen. Het invoergat blijkt ook in de juiste helling gezet. Op die manier worden de bonen er ook wat ingetrokken zodat je ze niet moet blijven aandrukken. Je kan dan al naar de volgende boon grijpen, ontwortelen en vliezen terwijl het molentje verder draait.
Wil je asb nog eens enkele vollediger plaatjes posten? Zou het nog in de handel verkrijgbaar zijn? Heb je enig idee? Zelf kende ik het totaal niet.
@Gardenier:
Ben zeker geïnteresseerd want met dit kan je waarschijnlijk veel meer doen dan snijbonen. Het invoergat blijkt ook in de juiste helling gezet. Op die manier worden de bonen er ook wat ingetrokken zodat je ze niet moet blijven aandrukken. Je kan dan al naar de volgende boon grijpen, ontwortelen en vliezen terwijl het molentje verder draait.
Wil je asb nog eens enkele vollediger plaatjes posten? Zou het nog in de handel verkrijgbaar zijn? Heb je enig idee? Zelf kende ik het totaal niet.
Op 31 juli 2023 09:05:40 schreef Gerard*:
Wat nu als de molen vastloopt?
Die kans is klein, maar in dat geval is het zoals bij de meeste experimenten:
Zoek de oplossing.
Tidak Ada
Dit is de machine van BRAUN. Helaas is tot ook mijn spijt dit degelijke apparaat al jaren uit de productie.
Wel zou je kunnen kijken in een betere keukenhandel (geen Mediamarkt!!
) of je daar wat vind.
Ik kan zo gauw geen nieuwe merken ophosten. Kenwood is een mogelijkheid. Je hebt dan een komplete set met allerlei hulpstukken van deegemenger tot blender, groentensijder, klopper. Eventueel ook vleesmolen en worstmaker. Heb je toegang tot de Sligro, of een kennis met zo'n kaart dan kan je ook daar kijkn.
Ben je kampleider, dan zou ik een aantal deelnemers strikken om die bonen voor te bereiden
Dat hoort toch tot het "sociale gebeuren"? 
Op 29 juli 2023 09:27:56 schreef Ledlover:
Ik zat te kijken waarom snijbonen altijd gesneden worden. Blijkt dus omdat vroeger, in de tijd van de snijbonenmolentjes, er een ander ras snijbonen geteeld werd waar flinke draden in zaten.
Als je die in kleine stukjes van minder dan een centimeter snijdt, kan je die gewoon opeten.Tegenwoordig heeft het meest populaire ras niet meer zoveel draden en kan je ze ook in grotere stukken (of heel) eten zonder dat je het gevoel hebt dat er een haar in je eten zit.
Snijbonen worden zo fijn mogelijk versneden omdat ze anders hun smaak niet ten volle afgeven, vandaar dus. Vroeger, én nog steeds.