Beste vrienden,
Af en toe wil ik graag eens iets totaal nieuw proberen.
Omdat ik nogal een snijbonenliefhebber ben kwam ik op het idee om een snijbonenmolentje elektrisch aan te drijven. Ogenschijnlijk is dat niet zo moeilijk, anderzijds gaat het wel degelijk over verspanen en komt er wél wat scheppingskracht aan te pas.
Een dergelijk molentje heeft een uitgaande as van 10 mm, waarop een lengte van 10mm draad is gesneden van M8.
Eerste poging was een koppelmoer van M8 erop schroeven, waarin een i.z. bout kan geschroefd worden. Met een boormachine zou je dan middels een bitje van 1/4"/6mm zeskant het ding kunnen aandrijven. Eerste probleem is dan wel de uitlijning. Tweede is, dat je een batterijboormachine zijn hoofdschakelaar niet kunt vastzetten zoals je met een snoerboormachine kunt. Daar heb je dan weer de snelheidsregeling, enz.
Het is dus niet echt belangrijk dat je ál dan niet zoals ik, een snijboonliefhebber moet zijn, het is eerder een uitdaging om er een geslaagd projectje van te maken.
Een bevriende tuinbouwer/marktkramer beloofde me al tegen 4 augustus 15kg snijbonen te leveren. Op die manier zou ik een ingevroren diepvrieshoeveelheid van ongeveer 15 twee(tot 2)portiepotjes van 750 ml kunnen invriezen, mits een half dagje voorbereiding- en kookplezier.
Maar de vraag is hier uiteindelijk eerder: hoe kan ik dit met een eenvoudig motortje doen (bv. 100W vermogen), en dat op een toerental van ongeveer 120/160 omw./min.
Eigenlijk hoop ik dat er iemand onder jullie is die een voorstel heeft, dat zónder teveel franjes uitvoerbaar is.
Dank bij voorbaat voor álle ideeën, want een uitdaging hoef je niet altijd alléén aan te gaan en arbeidsvreugde is hier belangrijker dan andere motieven.
Op de plaatjes kan je zien dat ik al een soort van buigzame koppeling maakte, die de uitlijningsfout toch al voor een deel kan opvangen.Afbeelding
Leo,
Mortsel
Misschien kun je zoiets gebruiken?
Een z.g. flexibele boorkabel. En de snelheidsregeling kun je uit de boormachine halen en aanpassen.
Of anders dit ding:
Ze noemen het een flexibele as grinder. De snelheid is regelbaar met een voetpedaal. Alleen is de koppeling met de bonenmolen misschien een probleem.
De vraag is ook of dat handmolentje wel zo geschikt is om met een motor aan te drijven? De lagering van die dingen is vaak nogal eenvoudig en meer geschikt voor lage snelheden en wat grotere krachten. Dat is ook wat je arm hand doet. Een elektromotor is meer van de hogere snelheden en wat minder kracht. In dit soort geautomatiseerde machientjes zit ook meestal een tandwielkastje dat de snelheid/kracht verhouding omzet naar gunstigere waarden.
Misschien kun je beter eens kijken naar een geschikte keukenmachine. Dat is waarschijnlijk ook veiliger.
Op 27 juli 2023 02:18:38 schreef harry64:
Motor van een naaimachine? Daar zitten al poelies en een regelaar bij.
en is met de voet te bedienen , hou je bijde handen vrij
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Inderdaad poelies, snaar en een motortje, zoals Harry64 ook voorstelt.
Het geheel op een broodplank monteren en je bent klaar. Misschien nog iets met een opvangbank.
PS, ik heb nog een naaimachiene motortje liggen. Pas uit een Bernina™ machine met defecte computer gesloopt. Alleen verzendkosten...
Heel toevallig gisteren bij de buren snijbonen gegeten die met zo'n zelfde molentje zijn gesneden, maar dat terzijde.
Ik zou inderdaad ook gaan voor de oplossing met die naaimachine motor van @TA.
Dan de koppeling maken met een tandriempje en 2 tandriemschijfjes, dan is er geen spaninrichting nodig wat met een gewoon snaartje wel moet.
Op de motor een kleine tandriemschijf en op de molen een behoorlijk grote.
De verhouding mag best groot zijn, hoe groter hoe meer kracht in de molen, die moet niet te snel draaien, dat zal je moeten uitproberen.
Het gat in tandriemschijf aan de molenkant opboren naar 8 mm, dan moet dat wel passen denk ik.
De as vooral zo kort mogelijk vanwege de kracht en slingeren.
Bijgaande foto is van Conrad, zie hebben zat van dat spul.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Moet je altijd vasthouden, niet handig en niet veilig
Ik denk ook niet goed voor de boormachine. Die zijn er op gebouwd korte tijd veel vermogen te leveren en moten dan weer afkoelen.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
niet nieuw dit probleem
weet dat een kennis dit 45 jaar geleden al eens deed met een boormachine. 1 grote pan bonen was zo gesneden maar de molen was ook gaar. er zitten geen lagers op de as, slijt zo uit..
OPTOdesign
R&D | Design | Light | Innovation | Education
Misschien je vraag eens op een kookforum stellen...
[kookforum aan]
Het probleem ligt bij het molentje zelf. Met of zonder elektrische aandrijving: De bonen moeten er één voor één door.
Als je de bonen gewoon naast elkaar legt en ze met een (koks)mes snijd - zoals je ook sperziebonen snijd - heb je een portie binnen een minuut gesneden.
[/kookforum uit]
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Op 27 juli 2023 00:40:33 schreef Ex-fietser:
Of anders dit ding:[bijlage]
Ze noemen het een flexibele as grinder. De snelheid is regelbaar met een voetpedaal.
Wat in de edelsmederij dus gewoon een hangmotor heet. Zijn niet m'n eerste keus: kunnen heeel snel draaien, maar bij lage toerentallen moeilijk te regelen, niet zo gek krachtig en het regelen vereist nogal wat voet-oefening. Ik vind het althans niet makkelijk met dat ding van m'n ma (en dat is dan nog een duur, professioneel model)
Sowieso vraag ik me af hoe je de bonen veilig aan het mes/molentje toevoert, maar ik denk dat ik niet helemaal begrijp hoe zo'n molentje werkt 
Op 27 juli 2023 19:43:14 schreef weardguy:
Sowieso vraag ik me af hoe je de bonen veilig aan het mes/molentje toevoert, maar ik denk dat ik niet helemaal begrijp hoe zo'n molentje werkt
benleentje
Golden Member
Met een boormachine zou je dan middels een bitje van 1/4"/6mm zeskant het ding kunnen aandrijven. Eerste probleem is dan wel de uitlijning.
Het uitlijnen gebeurt vanzelf als de boorkop dicht klemt. Alles is star dus eenmaal geklemd dan is het wat het is. Als je de boormachine in de ene hand houd en je met de andere hand er steens bonen indoe kan je tenniste wel een test doen of het goed genoeg werkt om ermee verder te gaan.
Het word pas belangrijk als de boormachine ook gaat vastzetten, maar als je daar niets forceert dan gaat ook dat wel goed.
Mijn ervaring is dat het schroef daar zelf en de koppelmoer vaak niet 100% in een rechte lijn zitten.
Voor het koppel zijn 2 vlakke assen met een koppelstuk beter. Je hebt ook koppelstukken die een kleine mate van verkeert uitlijnen kunnen opvangen.
https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&sca_esv=551580499…
Niet 100% uitgelijnd is met toerentallen dat je voor ogen hebt ook geen probleem, de molen zelf zal ook niet 100% gebalanceerd zijn.
Er zijn ook nog kruiskoppelingen.
https://www.google.com/search?q=kruiskoppeling&tbm=isch&ved=2a…
jeronimo2003
Heeft al heel wat gesloopt en er soms iets van geleerd.
Wij gebruikten vroeger thuis (40+jaar geleden) een black&decker regelbare boormachine voor de aandrijving. Het viel me ook op dat de molen uit het filmpje geen optie had om de as te smeren. Die van ons had een klein gaatje met een verzonden gat om olie aan te brengen. Hoewel we vroeger met 7 personen waren en pa een grote moestuin had heb ik nooit slijtage van de molen gezien. Ook de boormachine heeft het overleefd.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Op 27 juli 2023 16:41:22 schreef testman:
niet nieuw dit probleemweet dat een kennis dit 45 jaar geleden al eens deed met een boormachine. 1 grote pan bonen was zo gesneden maar de molen was ook gaar. er zitten geen lagers op de as, slijt zo uit..
precies, dat deed ik ook 45 jaar geleden. Het handeltje kun je eraf schroeven (om ook schoon te maken) en daar had ik iets van een houten stokje met gat op gefrobelt. De draad is niet metrisch maar een Engelse maat. Daar de boormachine op met laag toerental. Zo een wasmand bonen met mijn moeder er doorheen gedraaid.
Tidak Ada
In Portugal gebruiken ze dit soort molentjes voor het ragfijn snipperen van koolbladeren voor hun nationale soep (‘caldo verde’) misschien vind je daar wat je wilt….
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik heb mijn snijbonen graag wat grover gesneden, zal dus eerder voor een goed mes gaan dan voor zo'n molentje.
Tidak Ada
Kan prima, maar TS wil ze nu eenmaal dun gesneden….
Ik heb ooit de gelegenheid gehad om in een ‘sterren restaurant’ te mogen eten. Daar werden snijbonen geserveerd, ‘al dente’ gekookt, in stukken van zo’n 3 cm. Niks mis mee….. Maar ja, prakken gaat dan niet 
Hier nog iemand (!) met zo'n vraag :
verspanen van snijbonen
https://cnczone.nl/viewtopic.php?p=275295#p275295
Gerard*
Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
Je vraagt je af waarom die bonen zichzelf niet snijden, ze heten immers snijbonen?
Er zijn ook keukenmachines met een snijbonenmolen als accessoire.
benleentje
Golden Member
Op 28 juli 2023 01:26:02 schreef maartenbakker:
Ik heb mijn snijbonen graag wat grover gesneden, zal dus eerder voor een goed mes gaan dan voor zo'n molentje.
Ik dachtdat daar verschillende bladen waren die in de molen kunnen. Of zijn de grofste bladen nog te fijn voor je?
Op 28 juli 2023 14:41:09 schreef Gerard*:
Je vraagt je af waarom die bonen zichzelf niet snijden, ze heten immers snijbonen?
Het zijn rare snijbonen natuurlijk 
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 28 juli 2023 21:37:36 schreef benleentje:
[...]Ik dachtdat daar verschillende bladen waren die in de molen kunnen. Of zijn de grofste bladen nog te fijn voor je?
Iets van 1 a 1,5cm, geen idee of daar ook bladen voor zijn. Nooit met zo'n molentje opgevoed.
Ik zat te kijken waarom snijbonen altijd gesneden worden. Blijkt dus omdat vroeger, in de tijd van de snijbonenmolentjes, er een ander ras snijbonen geteeld werd waar flinke draden in zaten.
Als je die in kleine stukjes van minder dan een centimeter snijdt, kan je die gewoon opeten.
Tegenwoordig heeft het meest populaire ras niet meer zoveel draden en kan je ze ook in grotere stukken (of heel) eten zonder dat je het gevoel hebt dat er een haar in je eten zit.
Ik vind het afsnijden van de toppen en het er uit trekken van de draden altijd veel meer werk dan dat het hele snijden van de bonen zelf. Dat gedoe met dat molentje is meestal wel snel gebeurt.