Ik zag een gelijkaardig probleem op dit forum, maar mijn probleem is toch iets anders:
Op dit toestel verschijnt de melding van watertoevoer en deze werd wel degelijk gecontroleerd, ook op een andere kraan geprobeerd maar tevergeefs, de melding blijft, maar de machine neemt geen water op. De handleiding verwijst naar het uitkuisen van de filter in het aanzuigblok (wat op de kraan wordt gedraaid) wat ik ook probeerde maar tevergeefs. Ik vermoed dat het blok op de aanzuigleiding niet meer werkt of elektronisch niet bediend wordt om te openen... Iemand nog tips voor verder onderzoek naar de echte oorzaak... of een stuk te vervangen?
Hoor/ voel je het ventiel op de kraan zoemen, trillen als de machine water dient te nemen?
Ventiel spoel ohms doormeten, komt er spanning op, flowsensor reedcontact op labyrinth.
Bedankt alvast voor de snelle tip, de machine staat bij mijn zoon, kan ik maandag s bekijken. De waterpomp staat ook in de buurt en maakt lawaai, dus best uitmeten. Maar hoe doe ik dit best, zijpaneel links of rechts afnemen? Aansluiting van de geintegreerde kabel zoeken onderaan het toestel? Die aanzuigblok kan je niet echt openen denk ik (geen vijzen?).
merci
Vaatwas aangsloten op regenwater?
Zie eerdere tip, dan pas verdere stappen nemen.
Water inlaat ventiel is ingegoten, bij defect dient de slang te worden vervangen.
Regio?
[Bericht gewijzigd door fabrice op (12%)]
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Welke code komt er op het display? Fxx? Eerst vaststellen welke fout er werkelijk plaatsvindt.
In sommige gavallen komt er in tekst watertoevoer op. Indien dat het geval is moet je op het gehoor de sequentie controleren. Als je de geluiden niet kent gaat het een uitdaging zijn. Uitgaande dat het toestel niet in de regeneratiefase zit moet het opgeveer als volgt zijn:
1. Start een volledig nieuw progr van nul.
2. Pomp begint.
3. Na een 20-30tal seconden gaat de circulatiepomp even aan. Door het lawaai vd afvoerpomp nauwelijks hoorbaar
4. Pomp valt stil na 30sec vanaf de start
5. Aquastopventiel (blok aan kraan) zoemt/trilt en water vloeit hoorbaar
Waar stokt het in de sequentie?
Op 5 augustus 2023 18:25:28 schreef fabrice:
Vaatwas aangsloten op regenwater?Zie eerdere tip, dan pas verdere stappen nemen.
Water inlaat ventiel is ingegoten, bij defect dient de slang te worden vervangen.Regio?
Inderdaad op regenwater maar filter is niet vuil.
Regio is Menen
Morgen test ik verder
Ik kan ook mijn gsm nummer s doorgeven maar ik weet niet of dit een goed idee is op dit forum
Op 5 augustus 2023 20:09:19 schreef EricN:
Welke code komt er op het display? Fxx? Eerst vaststellen welke fout er werkelijk plaatsvindt.In sommige gavallen komt er in tekst watertoevoer op. Indien dat het geval is moet je op het gehoor de sequentie controleren. Als je de geluiden niet kent gaat het een uitdaging zijn. Uitgaande dat het toestel niet in de regeneratiefase zit moet het opgeveer als volgt zijn:
1. Start een volledig nieuw progr van nul.
2. Pomp begint.
3. Na een 20-30tal seconden gaat de circulatiepomp even aan. Door het lawaai vd afvoerpomp nauwelijks hoorbaar
4. Pomp valt stil na 30sec vanaf de start
5. Aquastopventiel (blok aan kraan) zoemt/trilt en water vloeit hoorbaarWaar stokt het in de sequentie?
Bedankt om dit mooi uit te schrijven, ik test dit morgen uit en zal dus voelen aan het blok. Er blijft gewoon WATERTOEVOER op het display staan, geen foutmelding… na 20 minuten nog altijd hetzelfde, stoppen en openen: geen water in de machine en na het sluiten van de kraan en bij het afdraaien van de aanzuigslang spat er geen water uit…
EricN
Dit soort diagnose gebeurt vooral initieel op gehoor. Verder kun je beginnen meten op de aquastop stekker onderaan links.
Op 6 augustus 2023 12:10:10 schreef EricN:
Dit soort diagnose gebeurt vooral initieel op gehoor. Verder kun je beginnen meten op de aquastop stekker onderaan links.
Hoeveel keer probeert de vaatwasser water te nemen bij de start tot het programma wordt beeindigd?
Vaatwasser op regenwater is wss niet aan te bevelen.
Op 6 augustus 2023 11:46:47 schreef DannyDG:
[...]Inderdaad op regenwater maar filter is niet vuil.
Regio is Menen
Morgen test ik verder
Ik kan ook mijn gsm nummer s doorgeven maar ik weet niet of dit een goed idee is op dit forum
Nee geen gsm nr, mail adres kan handig zijn.
EricN
Regenwater... Daar had ik over gelezen 
Kun je met 100% zekerheid bevestigen dat het regenwater betreft?
Op 6 augustus 2023 12:16:05 schreef fabrice:
[...]Nee geen gsm nr, mail adres kan handig zijn.
E-mail open gezet voor ingelogde gebruikers
[Bericht gewijzigd door DannyDG op (14%)]
Op 6 augustus 2023 12:21:23 schreef EricN:
Regenwater... Daar had ik over gelezenKun je met 100% zekerheid bevestigen dat het regenwater betreft?
Jip momenteel zeker aangesloten op regenwater, wordt dit afgeraden omwille van mogelijke contaminaties?
[Bericht gewijzigd door fabrice op (29%)]
Op 6 augustus 2023 12:33:55 schreef DannyDG:
[...]Jip momenteel zeker aangesloten op regenwater, wordt dit afgeraden omwille van mogelijke contaminaties?
Zonder zout, zonder naspoelmiddel?
Op 6 augustus 2023 12:41:12 schreef fabrice:
[...]Zonder zout, zonder naspoelmiddel?
Zeker zonder zout, machine heeft elders bij familie 2 a 3 jaar nieuw en ongebruikt gestaan, nu pas enkele maanden in gebruik, spoelmiddel moet ik navragen… hoe kan dit belangrijk zijn?
Alvast bedankt
EricN
Op 6 augustus 2023 12:49:47 schreef EricN:
Waarom plaats je "mogelijke" voor "contaminaties"?
Wel, regenwater drink je best niet, en wordt misschien onvoldoende verwarmd om bacteriën te doden in een vaatwasser? Onze vaatwassers staan al 30 jaar op regenwater zonder zout, met naspoelmiddel
EricN
Welke vaatwas heb je? Welk programma gebruik je?
De oude generatie deed ongeacht je keuze v programma in de laatste spoeling 65 graden. Dit desinfecteerd grotendeels. Ook het onderhoud vd put is uiters belangrijk. Daar je je al veel mis lopen tegenwoordig. Mss ben je daar zeer strikt in?
De nieuwe generatie toestellen die het vooral van hun energiezuinigheid moeten hebben doen niet langer die temperaturen op elk programma. Het is dus belangrijk om het juiste programma te vinden.
Het enige verband dat ik zie tss regenwater en geen waterinname is verstopping bij de inlaat. Dwz. Klep (aan de kraan) of filtering aan de ontharder. Als het toestel nog maar net in gebruik is zou dat mss wat snel zijn...hoewel...
Aquastopventielen gaan niet snel stuk maar is niet onmogelijk. Benieuwd naar je bevinding.
In ieder geval wordt regenwater niet aangeraden en loopt dat veelvuldig mis. Gezien je hierin ervaringsdeskundig bent ben ik wel benieuwd naar je manier v gebruik (type toestel, programmagebruik, putonderhoud, filtersysteem...)
In regenwater kan door vervuiling verschillende algen/ bacterieen in gaan groeien, ik raad het niet aan voor wasapparatuur, prima voor toilet waarmee je het meeste verliest..
Net opnieuw uitvoering getest op het programma automatic
De sequentie start en bij de melding WATERTOEVOER voel ik blok trillen en geluid van stromend water in intervallen van 5 seconden, na 5 seconden stopt t en zo doet ie dat redelijk lang na elkaar tot er nu een melding op komt WATERPROOF.
Bij het openen van de machine staat ie nog droog.
Dit online gevonden ivm deze foutmelding: https://ontdek.miele.nl/tips/displaymelding-f70-vaatwassers/
[Bericht gewijzigd door DannyDG op (13%)]
EricN
Wat bedoel je met openen vd machine? De deur of de bekleding onderaan/zijkant?
Is de motorruimte droog. Toevoer en waterlek zijn afzonderlijke meldingen.
Aannemende dat de onderkant niet lekt: is de doorstroming van water goed of toch maar traagjes.
Hoe ziet de waterontharder er uit? Vol groen of wit ipv bruine harsbolletjes? Staat hij bol als je het vd zijkant bekijkt?
De vraag is of de trage doorstroming komt van:
1. De ventiel (blok aan kraan)
2. De luchtbrug (venturi in het zijkant watersysteem)
3. Waterontharder.
We zitten hier blind te "kijken". Foto's helpen...als het de juiste zijn.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op de waterleiding staat minstens 1 bar druk, op een regenwatervat niet.
Met een druksensor wordt er vastgesteld of er waterdruk is, met een flowsensor of het erdoorheen stroomt.
Bij een wat hoger (aanname) gelegen regenwatervat (aangenomen zonder pomp) is er te weinig druk en zeker niet voldoende.
En het waterslot in de wateraanvoer-slang, wat TS aanzuigblok noemt, zuigt al helemaal niet!
Vaak word met een regenwater put een Hydrofoor gebruikt die de druk wel minimaaltot 1 bar word gebracht, op een waterleiding staat in NLD wel 3 bar druk..