Ik heb een SsangYong Rexton met uiteraard een autosleutel.
Vannochtend tijdens laden en lossen blijkt het plastic deel opengeklapt te zijn en mis ik het zwarte blokje dat daarin zit.
Lekkere omschrijving 'een zwart blokje', maar naast de printplaat zit een zwart blokje.
De deuren kan ik nog op slot doen en eraf, maar de auto start niet.
Lijkt er dus op dat de RFID niet herkent
Ik had altijd het idee dat dat blokje een soort antenne was en dat het derhalve een stukje ferriet was zoals transistor radios vroeger hadden. Misschien hebben ze dat nog? In geen jaren een radio meer gesloopt.
Maar omdat de deuren wel op slot gedaan kunnen worden twijfel ik nu of dat blokje de volledige RFID transponder was?
In dat geval is het einde oefening voor die sleutel.
Maar als het ferriet is dat als antenne dient, zou ik dan van een oude antenne een blokje af kunnen zagen en dat gebruiken?
Ik heb de reservesleutel voor de maat, maar ik heb geen idee wat de werking is hier.
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Heb je nog een werkende reserve sleutel? Daarvan kan je eventueel een kopie van de transponderchip laten maken.
Welk type rexton en bouwjaar heb je?
Goed nieuws! Ik heb het zwarte blokje (vanaf nu heet ie transponder) gevonden. Was terug gegaan naar de plek waar we bezig waren geweest, niks te vinden. Nog maar eens op de vloer van de auto zoeken, zie ik ineens per toeval dat hij in het kommetje bij het contactslot ligt.
Contactslot ligt wat verzonken.
Transponder terug in de sleutel en hij werkt weer.
Maar wat ik dan niet begrijp, als die transponder in dat kommetje binnen de koperen ring ligt, waarom hij dan niet communiceerde met de auto.
Het is een Rexton uit 2007 RX270 XDi.
Dat is exact mijn modelletje 
Paul Welther
Dan heb je veel geluk gehad. Waarschijnlijk lag hij te ver uit het midden van de antenne, daardoor te weinig energie om de transponder te activeren.
Type Rexton is wel makkelijk te programmeren als het nodig zou zijn.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Op 9 augustus 2023 00:49:13 schreef H&k:
Maar wat ik dan niet begrijp, als die transponder in dat kommetje binnen de koperen ring ligt, waarom hij dan niet communiceerde met de auto.
De afstand tussen zender en ontvanger komt bij deze transponders zeer nauw en een paar millimeter is voldoende om communicatie volledig onmogelijk te maken.
Op m'n vorige werk tienduizenden van die RFID-tags door m'n handen gehad en alles wel meegemaakt met die dingen, waarbij je uiteindelijk ook de kale tags wel eens in handen hebt en dan merkt hoe nauw dat komt kwa uitlezen.
Aha, wist niet dat het zo nauw luisterde.
Of de Rexton echt makkelijk is te programeren betwijfel ik. Want geen enkele universele scanner kan meer dan de standaard millieu OBD2 zaken uitlezen.
Voor al het overige kan je alleen de Scan100 gebruiken met SsangYong software.
Paul Welther
Heb in die jaren bij een aantal Rexton's met automaat de cruisecontrol optie erbij gemaakt. Bij een diesel zat die optie er niet op een benzine versie of met handbak wel.
De aandrijving is destijds op mercedes gebaseerd.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Op 9 augustus 2023 23:36:11 schreef H&k:
Aha, wist niet dat het zo nauw luisterde.
Of de Rexton echt makkelijk is te programeren betwijfel ik. Want geen enkele universele scanner kan meer dan de standaard millieu OBD2 zaken uitlezen.
Ik denk dat Paul bedoeld dat de tag voor dit type auto makkelijk te doen is 
De beveiliging is niet zo gek hoogdravend voor zover ik weet. Het is de combinatie autosleutel+software in de tag+uitlezen vanaf zeer nabij in de auto die de veiligheid verhoogt.
De tag zelf is (maar ik kan er naast zitten) niet zo gek geavanceerd naar huidige standaarden.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
In theorie is het gedoe met RFID tags "makkelijk" 100% veilig te krijgen.
Je stopt dan wat public en private keys in de auto en de tags. En als de tag dan z'n private key nooit prijsgeeft kan je een tag dus nooit copieren, maar hij kan wel bewijzen dat ie die key HEEFT.
Maar de tags die zoveel rekenkracht hebben dat ze dit met groot-genoege public keys kunnen doen (in redelijke tijd), zijn duurder dan degenen die gewoon gecopieerd kunnen worden.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
De getoonde tag is een Hitag van Philips, die 'praten' alleen wanneer aangesproken met de juiste key...
Hebben niet heel veel (eigenlijk: geen) rekenkracht, maar zijn inderdaad nogal picky op de orientatie t.o.v. de reader-antenne. En een tikkie belegen naar hedendaagse maatstaven...
Het kommetje rond het contactslot zal voor een groot gedeelte uit metaal bestaan en dat verstemt door zijn nabijheid de antenne in de tag, met als resultaat het niet-werken.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Op 11 augustus 2023 09:28:48 schreef rew:
In theorie is het gedoe met RFID tags "makkelijk" 100% veilig te krijgen.Je stopt dan wat public en private keys in de auto en de tags. En als de tag dan z'n private key nooit prijsgeeft kan je een tag dus nooit copieren, maar hij kan wel bewijzen dat ie die key HEEFT.
Maar de tags die zoveel rekenkracht hebben dat ze dit met groot-genoege public keys kunnen doen (in redelijke tijd), zijn duurder dan degenen die gewoon gecopieerd kunnen worden.
En die "duurdere" tags kosten nog steeds geen drol (max een paar euro). Dus het is nog steeds belachelijk die die troep (ja zo mag ik die sleutels gerust noemen) zo belabberd beveiligd zijn.
Met certificaten is het onmogelijk de sleutel te copieren. De enige die een nieuwe sleutel kan maken is dan degene die de root (of afgeleide) key heeft en een nieuw certificaat maakt.
Dus rew heeft helemaal gelijk 'makkelijk' te doen, zijn er te beroerd voor of zo denk ik.
Lekker zo'n spoedcursus RFID tags.
Van mij had dat hele ding niet gehoeven. Als er hier al een auto gestolen zou worden, zal dat zeker geen SsangYong zijn.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Inderdaad. Beveiliging kan het best gewoon proportioneel zijn. Dus een OVChipkaart moet iets beters hebben dan een Mifare Cassic, maar een Ssanyong Rexton mag ook wel wat slechters hebben.
Paul Welther
De beveiliging is inderdaad al weer behoorlijk achterhaald. In het ergste geval kan ik het wel uitschakelen in de software.