Hallo,

Ik heb een Philips 55POS9002/12 OLED TV (schema bijgevoegd) waarvan de twee zekeringen T5A/250V (F9901, F9902) zijn gesprongen (direct bij de lijningang). Ik heb visueel de print bekeken en het enige component wat schade vertoont is de snubber capacitor C9803 (zie foto) over de MOSFET Q9803. Beiden bevinden zich in het PFC circuit. Ik meet verder geen sluitingen op de print (tussen L, N, +/- van diodebrug) en ook niet over D en S van Q9803. Mijn vermoeden is dat er kortstondige sluiting (doorslag) heeft plaatsgevonden in de condensator en dat de zekeringen heeft laten springen. Als de omliggende componenten inderdaad nog goed zijn zou de TV zo weer moeten starten. Uiteraard ga ik de condensator wel eerst vervangen.

Zijn er andere zaken welke ik zou kunnen controleren/vervangen voordat ik de spanning er weer op zet? Alvast bedankt.

Die beschadigde condensator lijkt doorgeslagen, oorzaak onbekend, de gevolgen wel, wat weer de zekeringen heeft doen sneuvelen. Wel vervangen!
Controleer ook de gelijkricht bruggen op defecte diodes.

Mocht je er daarna spanning op gaan zetten doe dat dan via een 60watt serie-gloeilamp.
Dat spaart zekeringen en geeft je een idee of er nog sluiting in zit.
De lamp brand dan vrij fel en konstant als er nog wat mis is.

Ik zal vanavond nog eens de diodebruggen (2 parallel) controleren. Het testen met een gloeilamp is een goed idee.

Voor het vervangen van de hoogspanningscondensator zou ik in principe elk type kunnen gebruiken met dezelfde specs (zie foto)? Op de condensator staan ook de markeringen "RR" en "73". Staat dit voor een specifieke eigenschap van deze condensator?

RR is een merkgebonden type- of serieaanduiding, 73 de datumcode. Bij dit soort condensatoren zijn de onderlinge verschillen tussen merken en series klein, dus maakt niet uit. Bij reparaties is het vaak gebruikelijk om een hogere spanning te nemen, dus 2kV in plaats van 1kV of 3kV in plaats van 2kV. Dat scheelt vaak flink in de levensduur.

Ik zal er inderdaad 2kV inzetten en ook gelijk C9805 vervangen die over de andere PFC FET (Q9804) staat.

Wat zijn jullie ervaringen met aliexpress met dit soort componenten (hoogspannings condensators en zekeringen) qua betrouwbaarheid of nauwkeurigheid van specs?

Ali Express kan wel, maar dan echt goed opletten op Original Quality, met exact zelfde afbeelding/ merk. Zonder merklogo vaak imitatie

Een imitatie 2kV kan net 1kV aan met een beetje geluk, dus je gaat er dan niet op vooruit. Zijn ze nergens bij de gewone onderdelenzaken in Nederland meer te bestellen?

Ze zijn wel bij Sinuss te bestellen. Verder heb ik zitten kijken naar LCSC Electronics. Deze kende ik nog niet. De reviews die ik lees zijn veelal positief. Ook de prijzen van componenten en verzendkosten liggen wat lager.

Ik kan via LCSC de volgende zekering bestellen:

https://www.lcsc.com/product-detail/Fuses_CONQUER-UDA-A-5A-250V_C38881…

Dit is echter een zekering met 2 kapjes op het uiteinde voor PCB montage. Zijn deze kapjes direct te verwijderen of zitten ze vast aan de zekering?

De condensatoren (101K, 2kV) zijn van TDK. Dus dat zit wel goed.

Kapjes zitten doorgaans vast.. Maar ook een zekering is nog heel goed lokaal te verkrijgen.

Met lokaal bedoel je fysieke winkels? Bij de meeste webshops in NL ben ik al snel meer kwijt voor deze (kleine) bestelling.

Fysieke winkels zijn een ramp heden ten dage, TDK is wel OK.

Een zekering is zelfs in de bouwmarkt nog te krijgen, toch minstens bij Hornbach. Wel misschien geen zandgevulde, maar ik vermoed dat er bij alles wat je bij Ali bestelt, zand inzit, behalve....

Maargoed, de makkelijkste manier voor een reparatie als deze, is alle onderdelen bij dezelfde leverancier bestellen. Bij Ali kom je ook niet altijd goed uit met je verzendkosten. Ik gebruik dat alleen voor onderdelen die hier niet of niet makkelijk te krijgen zijn, of als de kwaliteit redelijk betrouwbaar is en het prijsverschil groot.

@Maarten: Inderdaad bii Hornbach. Helaas niet zo in de buurt voor mij. Uiteindelijk alles maar bij Sinuss besteld. Bij LCSC hadden ze de zekeringen op backorder staan. Ik zal de resultaten laten weten als ik de componenten vervangen/getest heb.

Een update. De hoogspanningscondensator C9803 is inmiddels vervangen door een 2kV 101J van TDK en ook 2 nieuwe zekeringen T5A. Ik heb een 100W gloeilamp in serie aangesloten op de lijningang. Bij het inschakelen brand de lamp maar fluctueert (3 a 4 Hz) in lichtsterkte. Ik heb er een korte video van genomen:

https://www.flickr.com/photos/198919943@N03/shares/M2GK50Mnnf

Ik meet geen sluitingen over L en N en ook niet over de gelijkgerichte zijde van de diodebrug. Alles hoogohmig > 5 MOhm behalve een meting van 32.5 kOhm gemeten over de gelijkgerichte zijde (rode meetpen op - en zwarte op + van diodebrug).

Valt het gedrag van de lamp te verklaren? Zegt de frequentie wellicht iets over de oorzaak. Alvast bedankt.

wat trekt de tv aan stroom volgens typeplaatje? als het meer als 100W is dan zal de lamp altijd oplichten. 2 lampen parallel zetten en dan in serie met de tv kan ook, 60 en 100W bijv. bij sluiting gaan ze voluit branden, maar je zou daar iets aan beeld mee moeten kunnen krijgen..

Op het typeplaatje staat aangegeven 150W (235W max). Echter zou de voeding niet opstarten in standby indien het geen PS_ON signaal krijgt?

De standby voeding voedt het circuit waar de afstand bediening op werkt.
Als je dan met de afstand bediening de TV inschakelt, wordt het signaal PS_ON afgegeven aan de hoofdvoeding. Die zal dan moeten starten.

Dat nu je lampen niet konstant branden maar knipperen geeft aan dat er iets probeert te starten. Er zit dus geen sluiting in het systeem.
Door de startpoging, verlaagt de spanning op de TV (er valt spanning over de gloeilampen) het starten wordt dan afgebroken wegens te lage netspanning. Vervolgens stijgt de spanning op de TV weer wat en wordt er een nieuwe startpoging gedaan. Dat blijft zich herhalen, en zie je als knipperende lamp.

Volgens mij zou je het nu zonder lampen kunnen proberen (ik geef geen garantie)

We zijn weer een stap veder. Ik heb de lampen weggelaten en de voeding start op. De eerste 10 a 12 seconden direct na opstarten meet ik op de +12V uitgangspin de juiste spanning (12.45V). Na 10 a 12 seconden zakt deze echter weer in naar 8.50V. Ook de 24VA pin start op met 12.45V en zakt na 10 seconden ook terug naar 8.50V. Verwarrend is dat op het PCB "24VA" aangegeven staat maar deze eigenlijk gevoed wordt vanuit de 12V power stage.

Gedurende de eerste 10 seconden direct na opstarten meet ik ook een hogere spanning (394V) op de bufferelcos (B+). Dan zakt ook deze spanning langzaam terug naar 320V. Het een en ander zal vast met elkaar te maken hebben

Zodra de uitgangsspanning van de +12V en de 24VA beiden zijn teruggezakt naar 8.50V begint de standby LED snel te knipperen. Zie video:

https://flic.kr/ps/42MaFX

Kan dit iets zijn in de PFC of eerder in de 12V converter?

Knippert de led aan de voorzijde van het toestel? Zo ja knippert deze snel?
De voeding zal overigens in een soort protectie gaan als er een fout gedetecteerd wordt, die fout kan in het panel, t-con of mainboard zitten. Mocht de fout in de t-con zitten dan moet je eerst de de t-con protectie verwijderen middels een stukje software.

Op 13 augustus 2023 22:24:54 schreef janjan22:
We zijn weer een stap veder. Ook de 24VA pin start op met 12.45V en zakt na 10 seconden ook terug naar 8.50V. Verwarrend is dat op het PCB "24VA" aangegeven staat maar deze eigenlijk gevoed wordt vanuit de 12V power stage.

VA is normaal een aanduiding voor Volt Ampere ofwel vermogen.
Dat zou dus bij 12v 2 ampere betekenen.

Heb je misschien een foto van de print met die opdruk?

Het gaat hier denk ik over de +24V_A, een afgeleide spanning van de +24VS of +12VS naar gelang welke optie bestukt is op de print.

Groeten, Ron.

@william1967: Ja inderdaad knippert de LED aan de voorzijde. Ik heb er een video van gemaakt. De link staat in mijn vorige post. Het gaat te snel om te tellen.

@vergeten: Bedoel je een foto specifiek van de voedings connector? Ik zal vanavond even een foto maken.

@Rontronix: Inderdaad zijn er twee opties. Zie in de bijlage het schema van de PSU en de SSB. R9173 t/m R9177 op de PSU zijn bestukt en R9255 t/ R9257 zijn open.

Op 14 augustus 2023 12:57:32 schreef vergeten:
[...]
VA is normaal een aanduiding voor Volt Ampere ofwel vermogen.
Dat zou dus bij 12v 2 ampere betekenen.

Heb je misschien een foto van de print met die opdruk?

Va als in voedingslijn a waar 12V op staat. Althans zo is dat meestal.

Op 14 augustus 2023 13:09:29 schreef janjan22:
@william1967: Ja inderdaad knippert de LED aan de voorzijde. Ik heb er een video van gemaakt. De link staat in mijn vorige post. Het gaat te snel om te tellen.

Toestel staat in t-con protectie, vandaar dat het toestel niet opstart. Middels een NVM bestandje kun je dat verwijderen maar waar je die vandaan tovert is aan jouw.