@william1976: Zou je dit kunnen toelichten? Wat betekent het dat de TV in TCON protectie staat? Waar haalt men normaal deze NVM bestanden vandaan? Is het geheim ;)

Kan het evt. nog andere oorzaken hebben? Ik hoor uit de voeding getik komen. Dit lijkt uit de transformator te komen van de 12V Power stage. Dit getik start als de spanning weer begint terug te zakken naar 8.5V.

De t-con heeft een eigen protectie systeem ingebouwd die getriggerd wordt zodra er een fout gedetecteerd wordt die panel gerelateerd is.
Waar je dat bestand vandaan haalt is niet geheim maar je moet wel toegang hebben en dat is of Aswo via Euras aan te vragen en via AYS. Dat de 12V wat inzakt kan komen doordat de protectie inkomt en dat gaat zeer snel, eenmaal in protectie gaat de tv er niet vanzelf weer uit.

Wat is de conditie voor deze protectie? Als het een hardware fout is in het panel zal een NVM update geen verandering brengen. Kan de TCON protectie ook getriggerd worden zonder een hardware fout?

Ook vroeg ik me af hoe de terugkoppeling plaatsvind naar de voeding zodat deze de spanning laat zakken?

[Bericht gewijzigd door janjan22 op (47%)]

T-con protectie wordt getriggerd als er een fout wordt gemeten die panel gerelateerd is, dit kan ook een slechte kabel verbinding zijn tussen het mainboard en de t-con maar ook tussen de t-con en het panel. De t-con of het panel zelf kan ook een defect hebben waardoor dit gebeurt.
Ik heb toestellen gezien met een minuscule scheurtje in het panel waardoor de het toestel niets meer deed dan snel het knipperen van de led.
Hoe het komt dat de voeding inzakt lijkt mij logisch.

Niet net zoals bij LG met een Service Remocon??

Nee, elk merk / model heeft zijn eigen manier. Waarom dit zo gedaan is is mij ook een raadsel, vaak werkt een toestel prima maar is er een keer een error gedetecteerd door een kabeltje wat een beetje moeilijk doet of wat dan ook en het toestel doet dan niets meer totdat de protectie uitgezet wordt met die software. Het is ook maar een klein bestandje van een paar Kb.

@william: Dus zelfs als de fout al verholpen zou zijn blijft de protectie erop?

In de service manual staat dat een "activated protection" (zie bijlage) opgeslagen wordt in de error buffer en ook dat de error buffer gereset wordt na 50 uur (zie bijlage 2).

Betekent dit dat na 50 uur in standby deze "activated protection" uit de buffer zou verdwijnen? Dan zou het een alternatief kunnen zijn op de NVM file.

Ik heb nog even gemeten met multimeter of het TCON ON signaal opkomt bij start en dit is inderdaad niet het geval. De 12 voeding wordt dus niet doorgeschakeld naar het TCON board.

Op 16 augustus 2023 23:19:32 schreef janjan22:
Dus zelfs als de fout al verholpen zou zijn blijft de protectie erop?

U mag niet meer raden.

Op 16 augustus 2023 23:19:32 schreef janjan22:
In de service manual staat dat een "activated protection" (zie bijlage) opgeslagen wordt in de error buffer en ook dat de error buffer gereset wordt na 50 uur (zie bijlage 2).

Betekent dit dat na 50 uur in standby deze "activated protection" uit de buffer zou verdwijnen? Dan zou het een alternatief kunnen zijn op de NVM file.

Als je goed leest dan zijn dat I2C bus errors, die worden inderdaad opgeslagen en zijn via de SAM uit te lezen, deze verdwijnen inderdaad na 50 uur maar dan moet wel de counter werken dus toestel 50 uur in een hoek parkeren helpt dan niet. Tevens mag de error niet kritiek zijn voor de werking van het toestel.

De t-con error is de vreemde eend in de bijt en is niet terug te vinden via de SAM en wordt dus niet na 50 uur gewist. Dit geld ook uitsluitend bij Oled tv's, die werken totaal anders dan een normale led tv.

Bedankt voor de toelichting william. Dan maar op zoek naar de NVM file en hopen dat de fout van tijdelijke aard was. Hoe weet je eigenlijk dat deze LED knipper code TCON specifiek was? Ik kon dat niet terug vinden in de service manual.

Ik hoop snel een update te geven dat het gelukt is.

Ik weet dat uit ervaring, ik heb genoeg Oleds van alle bekende merken op de werktafel gehad.

Goed nieuws. Ik heb het toestel weer draaiend gekregen met de juiste NVM file en alle functies lijken het te doen. Bedankt allen voor jullie input (en met name william1967).

Wel viel het me op dat als de TV in standby staat er een zacht tikkend geluid (rond 10 Hz) uit de voeding komt. Het lijkt ergens te komen vanaf de secundaire kant. Is dit normaal in deze voedingen? Ik zag in de datasheet van de SSC3S910 resonant controller (12V) dat deze naar burst mode kan schakelen bij lichte belasting en wellicht dat het daar door veroorzaakt wordt. Echter zou ik verwachten dat deze burst mode met een hogere frequentie werkt.

Na de TV weer werkend te hebben gekregen is er een tikkend geluid te horen uit de voeding (rond 7 Hz) als de TV in standby staat. Ik heb de +12V uitgang (in standby) van de PSU gemeten met de scoop. Hierop is een lagere (8.5VDC) spanning waarneembaar met een grote rimpelspanning van bijna 1Vpp.

De gebruikte converter die standby blijft draaien is een LLC converter (SSC3S910) welke naar burst mode schakelt als de TV in standby gaat. Is dit echter een normale rimpelspanning en frequentie voor "burst mode" regeling? En is dit tikken "normaal" bij dit soort converters?

Het tikkende geluid lijkt uit de resonant transformer te komen behorend bij deze converter.

Heeft er iemand enig idee waardoor bovenstaand issue optreedt? Ik vermoed dat de burst mode (in standby) dit veroorzaakt. Echter vraag ik me af of de spanning in "burst mode" niet te laag is (8.5VDC gemeten op de +12V pin)? Ook de rimpel is aanzienlijk (1 Vpp en de frequentie loopt gelijk met het tikken. Alvast bedankt.

En toch vind ik het niet abnormaal hoor, TV staat in ECO mode op standby om een zo laag mogelijk stroomgebruik te hebben

Het is in het algemeen normaal dat - als er geen afzonderlijke standbyvoeding is - alle spanningen behalve de standbyspanning te laag zijn als het toestel in standby staat.

Heel vroeger had Philips zelfs al een constructie met een thyristor die een hogere secundaire lijn aftakte om de standbyspanning dan nog hoog genoeg te houden.

Nadat de TV voor de eerste keer (na herstel) weer in standby kwam dacht ik dat er nog een defect zat in de voeding door het tikkende geluid. Dit is inderdaad een ECO stand (burst mode).

Is er wel wat aan het tikkende geluid te doen? Het lijkt uit de resonant tranformer te komen die dus secundair de 8.5V genereert. Het is niet heel hard, maar als je naast de TV staat is het wel te horen.

helaas niets aan te doen..