Een andere groep
Ook andere type automaat?
Ik heb er toen een zwaardere automaat in gezet en toen was het probleem weg.
Een paar verlengsnoeren aan elkaar hielp bij mij niks.
Heeft dacht ik niet veel met de spanning te maken van nu en toen.

Dat heeft vooral met de circuitweerstand te maken, dus de dikte en afstand van de kabels vanaf het trafohuisje en door de groepenkast naar je lasapparaat, en ook het moment waarop je hem inschakelt. Ik heb zelf een zeer simpel lasapparaat met een loodzware trafo, ik had er toen ook last van net als met de laserprinter bij het inschakelen, en heb dat opgelost door de schroefautomaten te vervangen door smeltzekeringen, die hadden ook al het B karakteristiek in plaats van het oudere L karakteristiek, maar daar zit niet heel veel verschil tussen. In Nederland worden standaard B16 automaten gebruikt.

220V is al een tijd geleden en in die tijd werd bijna alles nog beveiligd met smeltpatronen, die zijn wat langzamer dan automaten maar dat kan de bedrading prima hebben, 2.5mm2 kan zelfs in de juiste omstandigheden met 25A belast worden.

Nee zelfde type automaat.
Ik had er weer gezeur mee op lokatie. Dat is ook de reden dat ik de huisinstallatie niet wil aanpassen op het probleem. Moet gewoon overal werken.

Overigens, lijkt nu wel beter te gaan nu ik hem weer veel gebruik. Zoveel elektromechanische componenten zitten er niet in. Relais? Kan dat nog een ding zijn, dat dat te grote vonken trekt? Het wel alleen de inschakeling die problemen geeft.

Heeft gewoon te maken met de totale leiding (verlengsnoer+installatie) weerstand tussen automaat/zekering en las toestel.

Hoe groter de weerstand van de totale leiding hoe meer demping van de inschakel/startstroom.

Die apparaten kunnen volgens mij allemaal op 230 of 400 Volt . Als je met de toorts de 230 Volt schakelt naar de 400 Volt aansluiting en met een timer en magneetschakelaar na een paarseconde naar de 230 Volt aansluiting heb je een softstart.