zekering knalt er wel en niet uit bij lasapparaat

Helaas was dit niet het probleem?
De automaat blijft er uit knallen.
De ene keer eerder dan de andere keer dus ook geen regelmaat.
De plus na de draad toevoer ook los gehaald maar ook dat helpt niet.
Nog iemand tipt wat ik kan proberen behalve een andere automaat?

Kan het ook nog aan de standen schakelaar liggen?

Doe eerst maar eens die automaat.
Ik denk dat bij alle goede raad die hier al is gegeven, er vanuit is gegaan dat die B16 al omgeruild was voor een C16...

Kijk eens goed naar de draden van de kabel in de tule op de foto met het omcirkelde stukje metaal, dat schijnt op de foto niet helemaal pluis te zijn. Maar foto's geven wel vaker een vertekend beeld.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 6 juni 2019 16:59:02 schreef mvdk:
Doe eerst maar eens die automaat.
Ik denk dat bij alle goede raad die hier al is gegeven, er vanuit is gegaan dat die B16 al omgeruild was voor een C16...

Nee nog niet omgeruild aangezien ik dat moet laten doen door een installateur met bijkomende kosten.
Ik ga ook nog na iemand op zoek die een andere automaat heeft waar ik het las apparaat kan testen

Op 6 juni 2019 18:14:51 schreef Hunebedbouwer:
Kijk eens goed naar de draden van de kabel in de tule op de foto met het omcirkelde stukje metaal, dat schijnt op de foto niet helemaal pluis te zijn. Maar foto's geven wel vaker een vertekend beeld.

Wat denk je daar te zien dan??

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 6 juni 2019 18:29:30 schreef lanting73:
Nee nog niet omgeruild aangezien ik dat moet laten doen door een installateur met bijkomende kosten.

Hoezo, kan je dat zelf niet?

Controleer alle draden van de grote transformator op beschadigde isolatie en of ze nergens tegen het chassis komen.
Controleer de gelijkrichter of daar niets is tussen gekomen.

Als de transformator is ingeschakeld kan je dan wel normaal lassen? anders kan ook de gelijkrichter defect zijn.

Op 6 juni 2019 19:12:26 schreef KlaasZ:
[...]Hoezo, kan je dat zelf niet?

Miss wel maar nog nooit gedaan?

Op 6 juni 2019 19:50:20 schreef benleentje:
Als de transformator is ingeschakeld kan je dan wel normaal lassen? anders kan ook de gelijkrichter defect zijn.

Zodra ik de knop in druk op mijn pistool knalt de automaat er al uit.
Alleen niet altijd maar wel vaak.
Ik kan helaas niet goed in de gelijk richter kijken zonder hem helemaal te demonteren.
Er zitten 2 trafo's in

een trafo inschakelen op de top van de sinus triggert een automaat, daar ligt wrs het dan wel dan niet verhaal..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Van beide trafo's de draden goed controleren op beschadiging voorop plaatsen waar het andere dingen raakt.
De draden naar van de trafo naar de gelijkrichter losmaken en opnieuw testen met de knop op je laspistool of de trafo dan wel wil inschakelen.
Als bovenstaande werkt dan de Gelijkrichter toch maar demonteren als je er niet goed in kan kijken.

heb weleens gehad bij een flinke srv kar oplader, die was van 2mtr op de grond gevallen, door de klap was de m10 bout van de gelijkrichter in de trafo geramd. sindsdien ging geregeld de zekering eruit met inschakelen op de toch al volle groep.

Op 6 juni 2019 20:19:27 schreef testman:
een trafo inschakelen op de top van de sinus triggert een automaat, daar ligt wrs het dan wel dan niet verhaal..

Ik ben al aan het rond vragen als iemand een andere automaat heeft zitten in de meterkast.

Doe ik er verstandig aan om indien ik mijn automaat vervang hem te vervangen door een zwaardere automaat zoals een 20 of 25 Amp.??
Aangezien er ook 4KVA op het type plaatje staat en dat redt je dan ook niet met een 16A automaat lijkt mij.

Op 6 juni 2019 20:20:03 schreef benleentje:
Van beide trafo's de draden goed controleren op beschadiging voorop plaatsen waar het andere dingen raakt.
De draden naar van de trafo naar de gelijkrichter losmaken en opnieuw testen met de knop op je laspistool of de trafo dan wel wil inschakelen.
Als bovenstaande werkt dan de Gelijkrichter toch maar demonteren als je er niet goed in kan kijken.

Dan werkt volgens mij de aanstuur print niet meer aangezien die ook de spanning krijgt van de gelijkrichter.
Zie namelijk een plus en min van de gelijkrichter naar de aanstuurprint lopen.

Je hebt eerder al de 230V van de transformator los gehaald en toen werkt het ook gewoon. De aansturing van de knop op laspistool is een aparte kleine transformator voor.

Op 6 juni 2019 20:20:03 schreef benleentje:

Heb de 3 dikke kabels die aan de gelijkrichter zitten los gemaakt.
DE plus kabel naar de pistool is er ook nog af
Alleen de 2 dunne kabeltjes zitten er nog aan maar ook dan knalt de automaat er nog uit.

Op 6 juni 2019 22:11:58 schreef benleentje:
Je hebt eerder al de 230V van de transformator los gehaald en toen werkt het ook gewoon. De aansturing van de knop op laspistool is een aparte kleine transformator voor.

Het probleem is dat hij er niet altijd uit knalt.
Naar het vinden van dat stukje metaal leek het ook goed.
Paar keer de knop in gedrukt en alles bleef werken.
Een paar dagen later wilde ik het lassen weer proberen en toen knalde hij der weer uit voor dat ik een las kon leggen.

Zo te zien heeft hij geen aparte trafo voor de regel print maar pakt hij die van de gelijkrichter maar zal nog eens kijken

Op 6 juni 2019 20:19:27 schreef testman:

Hij zit nu met een verlengsnoer op een groep van alleen de droger en wasmachine.
Helpt het als ik een kleine verbruiker er op zet bij het inschakelen van het lasapparaat tegen de piek spanning?

Heb de 3 dikke kabels die aan de gelijkrichter zitten los ... gemaakt.maar ook dan knalt de automaat er nog uit.

Ga je lasapparaat testen bij buren/ kennissen meer dan een B16A zekering hebben

Misschien toch eens werk van maken :-)
Een B16A valt magnetisch af vanaf 48A-80
Een laspost 4KVA bij 220V vraagt 18A
.
.
.

Startstroom onbelaste motor 1,8kW met 13A op typeplaatje

Er is spanning zonder stroom maar geen stroom zonder spanning

Op 7 juni 2019 20:57:11 schreef cj-tronics:
[...][...]Misschien toch eens werk van maken :-)
Een B16A valt magnetisch af vanaf 48A-80
Een laspost 4KVA bij 220V vraagt 18A

hier bij ons in het blok is het allemaal de B16A dus daar schiet ik niks mee op.

bij de bouwmarkt hebben ze alleen de B16A of een 40A versie.

Is het dan niet beter om voor een 20 of 25A automaat te gaan??

Bij de bouwmarkt zal je niet zo gauw een C-karakteristiek vinden. Bovendien zijn die dingen bij de bouwmarkt ongeveer 3 keer zo duur als bij webshops. Zelfs met verzendkosten ben je online nog goedkoper uit.
Gewoon even googelen op installatieautomaat en dan naar een C16 zoeken.

Een 20A of 25A zou ik niet doen, je moet dan ook je bedrading verzwaren.

Hier in BE mag 2,5mm2 met een 20A automaat worden gezekerd
Een 25A is no go!!! Dan moet je naar 4mm2

C16A heb je toch wel nodig, magnetisch vanaf 80A-160A
Dat is toch bijna een verdubbeling tov een B16A

Er is spanning zonder stroom maar geen stroom zonder spanning

of een zekeringhouder monteren, die zijn met dergelijke apparaten handiger.

ik heb een andere automaat besteld, dus even wachten.

afgelopen week weer in elkaar gezet en geprobeerd
werkte op stand 1 daarna op 2 en toen op stand 3 gelast en dat ging ook goed.
Daarna op stand 4 en daar kon ik nu ook gewoon op lassen een tijdje zonder dat de automaat er uit knalde.
Even gewacht een tijdje en weer willen beginnen op stand 4...…..pats automaat er uit hahaha