Op de douchekraan voel ik spanning lopen. Geen schok, maar een constante 'tintelingen' bij het aanraken. Een elektricien was al eerder langs geweest en gaf aan dat hij dit probleem niet kan meten.

De multimeter bereikt deze kraan niet maar wel de kraan van de wasbak.

Ik heb een multimeter aangeschaft en ik vroeg mij af of deze meting een 'juiste' meting is om aan mijn verhuurder door te geven dat het een probleem is en voor eventueel juridische stappen te ondernemen.

Is dit een correcte meting en is het juist om te zeggen dat er 54 volt loopt tussen aardedraad en een kraan?

De electricien gaf wel aan dat hij de aarde wilt maken op de leidingen en een aardepen wilt slaan maar sinds zijn 1e visite is hij ziek geworden.

De verhuurder is bezig met isoleren van de zoldervloer en heeft ook de leidingen vervangen die op zolder lopen met kunststof leidingen. Daarnaast werkt de gemeente ook aan de waterleidingen aan de straat op dit moment.

Andere tips zijn welkom, ik ben een leek betreft elektra.

Edit: als ik de aardlek uit zet dan meet ik 0 volt.

Ja, de meting ziet er mij correct uit, en wijst op een serieus probleem.

Enkel een taalkundige nevenopmerking (dat is een zwak van me, til er maar niet te zwaar aan :) ) : stroom loopt, spanning staat. Dus: er staat 54V AC tussen de beide meetpunten (de "AC" is equivalent aan de "~" op de multimeter).

In welk land is dit? In BE zou zoiets heel ernstig genomen worden, in een vorige huurwoning van mij was er iets gelijkaardigs, en dat was een van de factoren toen de overheid het huis onbewoonbaar verklaarde. Tot groot verdriet van de verhuurder, uiteraard. De oorzaak bleek daar te zijn een elektrisch lek (isolatiefout) in de circulatiepomp van de centrale verwarming.

Ga hier niet te licht over, dit is ernstig en kan levensgevaarlijk zijn, voor u en uw eventuele huisgenoten en/of bezoekers!