Op de douchekraan voel ik spanning lopen. Geen schok, maar een constante 'tintelingen' bij het aanraken. Een elektricien was al eerder langs geweest en gaf aan dat hij dit probleem niet kan meten.

De multimeter bereikt deze kraan niet maar wel de kraan van de wasbak.

Ik heb een multimeter aangeschaft en ik vroeg mij af of deze meting een 'juiste' meting is om aan mijn verhuurder door te geven dat het een probleem is en voor eventueel juridische stappen te ondernemen.

Is dit een correcte meting en is het juist om te zeggen dat er 54 volt loopt tussen aardedraad en een kraan?

De electricien gaf wel aan dat hij de aarde wilt maken op de leidingen en een aardepen wilt slaan maar sinds zijn 1e visite is hij ziek geworden.

De verhuurder is bezig met isoleren van de zoldervloer en heeft ook de leidingen vervangen die op zolder lopen met kunststof leidingen. Daarnaast werkt de gemeente ook aan de waterleidingen aan de straat op dit moment.

Andere tips zijn welkom, ik ben een leek betreft elektra.

Edit: als ik de aardlek uit zet dan meet ik 0 volt.

Ja, de meting ziet er mij correct uit, en wijst op een serieus probleem.

Enkel een taalkundige nevenopmerking (dat is een zwak van me, til er maar niet te zwaar aan :) ) : stroom loopt, spanning staat. Dus: er staat 54V AC tussen de beide meetpunten (de "AC" is equivalent aan de "~" op de multimeter).

In welk land is dit? In BE zou zoiets heel ernstig genomen worden, in een vorige huurwoning van mij was er iets gelijkaardigs, en dat was een van de factoren toen de overheid het huis onbewoonbaar verklaarde. Tot groot verdriet van de verhuurder, uiteraard. De oorzaak bleek daar te zijn een elektrisch lek (isolatiefout) in de circulatiepomp van de centrale verwarming.

Ga hier niet te licht over, dit is ernstig en kan levensgevaarlijk zijn, voor u en uw eventuele huisgenoten en/of bezoekers!

Analyseer misschien eens hoeveel de spanning bedraagt na een periode van droogte resp. na een forse plensbui. En wees VOORZICHTIG in afwachting van een oplossing!

Dat er niks meer te meten valt na het uitschakelen van de verschilstroomschakelaar is redelijk normaal, er komt dan ook nix meer binnen :) of dat is toch althans de bedoeling.

Op 3 september 2023 20:03:16 schreef Paulinha_B:
Ja, de meting ziet er mij correct uit.
Enkel een taalkunndige nevenopmerking (dat is een zwak van me, til er maar niet te zwaar aan :) ) : stroom loopt, spanning staat. Dus: er staat 54V AC tussen de beide meetpunten. (de "AC" id equivalent aan de "~" op de multimeter.

In welk land is dit? In BE zou zoiets heel ernstig genomen worden, in een vorige huurwoning van mij was er iets gelijkaardigs, en dat was een van de factoren toen de overheid het huis onbewoonbaar verklaarde. Tot groot verdriet van de verhuurder, uiteraard.

Ga hier niet te licht over, dit is ernstig en kan levensgevaarlijk zijn, voor u en uw eventuele huisgenoten en/of bezoekers!

Analyseer misschien eens hoeveel de spanning bedraagt na een periode van droogte resp. na een forse plensbui. En weest VOORZICHTIG in afwachting van een oplossing!

Dit is in Nederland. Dankjewel!

Huh, aan de aardingen van de stopcontacten had ik kunnen gezien hebben dat het niet in BE is... dus dan lag NL wel voor de hand. Tenzij je natuurlijk in Duitsland zit, of in Portugal zoals ik, hier hebben we ze ook "op zijn Duits".

Om te kunnen meten aan de douche volstaat het om vanuit het eerste beste stopcontact een (goed geaarde!) verlengdraad tot aan de douche te leggen. Het leven kan simpel zijn!

Tussen haakjes: welgefeliciteerd met uw eerste posting, netjes geschreven en properkes gedocumenteerd, een voorbeeld voor velen!

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (20%)]

Kan je een foto maken van de groepenkast, zit er wel een 30 mA aardlekschakelaar in? Normaal gesproken hoort er op de kraan en radiator een aardklem te zitten die eventuele lekstroom afvoert, zit die niet onder de wastafel? Als je tintelingen voelt dan moet er in ieder geval iets van 0,5mA weglekken, dat is wel zorgelijk, van 24V kan je in de juiste omstandigheden ook al een schok krijgen, er mag als alles goed aangelegd is helemaal geen spanning op de waterleiding staan!

Wees erg voorzichtig, dit is namelijk abnormaal, op een droge vloer voel je tintelingen, maar op een natte vloer met blote voeten kan dat dodelijk zijn. Zakt de spanning ook in als je de kraan aanraakt?

Je meting kan niet aangeven of er spanning op je aarde staat door een kapotte aardpen, en dat je aardmatje in je badkamervloer dus opgetild is tegenover de echte aarde (en dat je kraan als een soort slechte aardverbinding dient) of dat je leidingen dus onder spanning staan.

Maar linksom of rechtsom is dit het soort fout waardoor mensen onder de douche sterven.

Op 3 september 2023 20:14:19 schreef HVinduction:
Zakt de spanning ook in als je de kraan aanraakt?

Ongelooflijk dom advies. Test dat met een duspol of met een 15w gloeilampje, maar niet met je vingers.

Op 3 september 2023 20:14:19 schreef HVinduction:
Kan je een foto maken van de groepenkast, zit er wel een 30 mA aardlekschakelaar in? Normaal gesproken hoort er op de kraan en radiator een aardklem te zitten die eventuele lekstroom afvoert, zit die niet onder de wastafel? Als je tintelingen voelt dan moet er in ieder geval iets van 0,5mA weglekken, dat is wel zorgelijk, van 24V kan je in de juiste omstandigheden ook al een schok krijgen, er mag als alles goed aangelegd is helemaal geen spanning op de waterleiding staan!

Wees erg voorzichtig, dit is namelijk abnormaal, op een droge vloer voel je tintelingen, maar op een natte vloer met blote voeten kan dat dodelijk zijn. Zakt de spanning ook in als je de kraan aanraakt?

Volgens mij zit het er wel op. Ik zie geen aardklem onder de kraan. Ik meet nu 46 volt met dezelfde meting en die durf ik niet meer direct aan te raken.

De tintelingen voelde ik terwijl ik aan het douchen was en daarna toen ik op sokken stond ook. De elektricien had zelf gevoeld met schoenen aan en voelde geen tintelingen.

Op 3 september 2023 20:30:00 schreef Ledlover:
Je meting kan niet aangeven of er spanning op je aarde staat door een kapotte aardpen, en dat je aardmatje in je badkamervloer dus opgetild is tegenover de echte aarde (en dat je kraan als een soort slechte aardverbinding dient) of dat je leidingen dus onder spanning staan.

Maar linksom of rechtsom is dit het soort fout waardoor mensen onder de douche sterven.

[...]

Ongelooflijk dom advies. Test dat met een duspol of met een 15w gloeilampje, maar niet met je vingers.

Er is nog geen aardpen in dit huis, dat wilt de elektricien gaan slaan.

Zoals ik uw berichten lees zou het geen slecht plan zijn om een andere electricien te zoeken - maar ik weet dat men niet zo licht bekwame vaklui vindt, dezer dagen.

Trouwens, dit is toch een huurhuis? Eigenlijk zijn dit zorgen voor de verhuurder, lijkt mij. Zo is het minstens in BE, en ik kan me niet voorstellen dat het in NL zodanig verschillend zou zijn.

Spreek de verhuurder maar eens aan, eerst mondeling en vriendelijk, dan schriftelijk en wat minder vriendelijk, dan per aangetekende brief en in gerechtelijke termen, inclusief eis tot schadevergoeding en aansprakelijkheidsstelling. En dreig met minderbetaling van huishuur, daar zijn de meeste heel erg gevoelig aan. In BE moet men bij de meeste verhuurders wel tot dat laatste stadium gaan, maar dan gaat het wel snel!

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (65%)]

Op 3 september 2023 20:30:00 schreef Ledlover:

[...]

Tevens 15w gloeilampje tegenaan gehouden maar de voltage veranderd niet

Dan is het echt wel ernstig!!!!!!!!!!!!

(taaltip: "voltage" ==> "spanning")

Als je de aardlek uitzet dan is de spanning dus ook weg? De boiler heeft namelijk geen aardlekbeveiliging, als deze een aardfout heeft kan deze ook de waterleiding onder stroom zetten.

Als er geen aardpen is dan is het echt levensgevaarlijk en al helemaal als ze nu de waterleiding aan het vervangen zijn met kunststof. Best wel raar dat die verhuurder stalen leidingen vervangt, zolang daar geen katoenen draad meer inzit is dat veel minder gevaarlijk dan een slechte aardpen en bovendien toegestaan.

Kan je op hetzelfde bereik van 600V de spanning tussen elk van de twee gaatjes (fase en nul) en de aarde van het stopcontact meten? Als de aarde in orde is zou je aan één kant bijna 0V moeten meten en aan de andere pool 230V.

Als die kraan en wastafel metalen leidingen hebben en er geen aardklemmen opzitten is dat erg gevaarlijk en is er geen bescherming tegen zulke situaties, dus maak daar sowieso foto's van want dat is al zeker sinds de jaren 80 verplicht.

Verhuurder laten uitzoeken. Toen ik nog thuis woonde was mijn slaapkamer niet geaard. Als ik electrisch gitaar speelde en met dat ding in de hand even wat water wilde drinken voelde ik dat ook. Dat komt omdat de geaarde versterker zijn netfilter naar aarde en massa heeft liggen en dus ook aan de massa van mijn gitaar. Als er geen aarde is staat daar 115V op. Dat tintelt maar er loopt meestal maar een paar uA. Niet iedereen is daar gevoelig voor. Ik zelf wel.

Nu speelt er bij jou denk ik net zo iets maar dan met een omweg. Waarschijnlijk was de stalen waterleiding de aarde. Deze is nu waarschijnlijk niet meer met de hoofdaarde verbonden maar waarschijnlijk nog wel met de wandcontactdoos aarden van een groot deel van het huis. Dat is dan een soort van zwevende aarde. Daar zitten apparaten aangesloten die met hun netfilter dus aan de waterleiding zitten. En zo spanning op de waterleiding zetten.

Dat kan als alle apparaten goed zijn hooguit tintelen en ongevaarlijk zijn maar als er iets mis gaat en er 230V op die waterleiding komt is het dodelijk.

Dan de meting, die is niet betrouwbaar. Er bestaat zoiets als fantoom spanning. Ingewikkeld verhaal maar er zijn speciale meters die daar een low-Z stand voor hebben. De meter geeft dan een spanning die er wel soort van is maar er kan net als bij mijn netfilter voorbeeld geen stroom lopen.

Echter in jouw geval moet je geen risico nemen want een zwevend aarde net waar nog gebruikers aanhangen is gevaarlijk als er in een apparaat iets mis gaat. Dan zou je eigenlijk 115V moeten meten maar mogelijk is er weerstand in het aardnet of een of andere omweg. Daarnaast het fantoom spanning verhaal.

Op 3 september 2023 20:39:08 schreef Paulinha_B:
Zoals ik uw berichten lees zou het geen slecht plan zijn om een andere electricien te zoeken - maar ik weet dat men niet zo licht bekwame vaklui vindt, dezer dagen.

Trouwens, dit is toch een huurhuis? Eigenlijk zijn dit zorgen voor de verhuurder, lijkt mij. Zo is het minstens in BE, en ik kan me niet voorstellen dat het in NL zodanig verschillend zou zijn.

Spreek de verhuurder maar eens aan, eerst mondeling en vriendelijk, dan schriftelijk en wat minder vriendelijk, dan per aangetekende brief en in gerechtelijke termen, inclusief eis tot schadevergoeding en aansprakelijkheidsstelling. En dreig met minderbetaling van huishuur, daar zijn de meeste heel erg gevoelig aan. In BE moet men bij de meeste verhuurders wel tot dat laatste stadium gaan, maar dan gaat het wel snel!

Ik ben nu bezig met het schriftelijk verzoeken om dit op te lossen. Heb al meer dan een week geen gebruik kunnen maken van de badkamer. Om het nogmaals schriftelijk en goed aan te kaarten wilde ik daarvoor wat 'bewijs' meegeven zodat hopelijk de urgentie groter wordt bij de verhuurder. Daarnaast ben ik mij meer gaan interesseren in elektra door dit probleem en daarom ook een multimeter aangeschaft en gaan onderzoeken hoe dit allemaal in elkaar steekt.

Welke elektricien komt mag ik niet bepalen volgens mij

De verhuurder is bezig met isoleren van de zoldervloer en heeft ook de leidingen vervangen die op zolder lopen met kunststof leidingen.

Daar is hebt probleem voor jouw dan waarschijnlijk mee begonnen. De aarding van jouw badkraan liep dan eerst via de stalen buizen maar die zijn nu onderbroken door kunststof.

Mis ik iets, hij meet 54 Volt, zet er een 15 watt gloeilampje op, spanning blijft het zelfde, licht het lampje dan op??

als ik dit zo lees heb je de juiste omstandigheden om een schok van die kraan te gaan krijgen. waterleiding in de straat word vervangen, oude huizen ( en dat is dit aan de meterkast te zien, eind jaren 50, begin 60 ? ) door tyleenslang en de kans is groot dat je aarding van de oude gietijzer hoofdwaterleiding afkwam. die aarding laten slaan en niet te lang mee wachten. slechte zaak overigens, hier in de regio word er geen straat open gegooid voor nieuwe waterleiding als niet alle huizen een brief hebben retour gestuurd aan de netbeheerder dat men een aarding heeft laten slaan, met krabbel van installateur. heb dat al vaker gedaan, de gemeente stuurt als het te lang duurt gewoon boa's rond zelfs..

als de woningbouw toch met leidingen bezig is, die meterkast is ook hoogbejaard. mag weleens een nieuwe in na 55+ jaar. een moderne aardlek is alles wat daar inzit. als ik een storing heb bij de woningbouw, en er hangt nog een stoppenkast met gare groepschakelaar, hang maar een nieuwe word meteen gezegd, doen ze niet moeilijk over.

je hebt nog een TF boiler relais in de meterkast zie ik, heb je nog een elektra boiler of is dat al een gasketel geworden? de lekstroom zou onder andere de boiler kunnen zijn.

[Bericht gewijzigd door testman op (27%)]

Op 3 september 2023 21:01:45 schreef Krelis Vonketrekker:
Mis ik iets, hij meet 54 Volt, zet er een 15 watt gloeilampje op, spanning blijft het zelfde, licht het lampje dan op??

Nee het lampje gaat niet aan. Ik heb het lampje terug gedaan in de lamp waar die voorheen in zat en die werkt nog steeds. Ook het lampje tegen de aarde gezet en geen verschil (0 spanning).

Dezelfde meting uitgevoerd met een kraan en aardedraad in de keuken en die geeft 0 spanning aan.

Op 3 september 2023 21:03:17 schreef testman:
als ik dit zo lees heb je de juiste omstandigheden om een schok van die kraan te gaan krijgen. waterleiding in de straat word vervangen, oude huizen ( en dat is dit aan de meterkast te zien, eind jaren 50, begin 60 ? ) door tyleenslang en de kans is groot dat je aarding van de oude gietijzer hoofdwaterleiding afkwam. die aarding laten slaan en niet te lang mee wachten. slechte zaak overigens, hier in de regio word er geen straat open gegooid voor nieuwe waterleiding als niet alle huizen een brief hebben retour gestuurd aan de netbeheerder dat men een aarding heeft laten slaan, met krabbel van installateur. heb dat al vaker gedaan, de gemeente stuurt als het te lang duurt gewoon boa's rond zelfs..

als de woningbouw toch met leidingen bezig is, die meterkast is ook hoogbejaard. mag weleens een nieuwe in na 55+ jaar. een moderne aardlek is alles wat daar inzit. als ik een storing heb bij de woningbouw, en er hangt nog een stoppenkast met gare groepschakelaar, hang maar een nieuwe word meteen gezegd, doen ze niet moeilijk over.

je hebt nog een TF boiler relais in de meterkast zie ik, heb je nog een elektra boiler of is dat al een gasketel geworden? de lekstroom zou onder andere de boiler kunnen zijn.

Was het maar woningbouw, dit is particulier verhuur. Het betreft een CV ketel - NEFIT HRC PROLINE 24 CW3.

Offtopic: Dit probleem is maar een deel van wat er mis is hier in de woning. Twee grote daklekkages gehad. Onlangs zijn ook plafondplaten in de woonkamer naar beneden gevallen en daarboven zie ik ook allemaal draden lopen met de uiteindes open. Een klusjesman zei dat de kans op brandgevaar hier erg groot is, daarom heb ik ook extra brand alarmen geplaatst. In februari kan ik eindelijk verhuizen

Scharrel even wat nieuwsberichten over die studente die onder de douche gestorven is, misschien komt het dan wat beter aan bij de verhuurder.

@ Leonder,

Hoe heb je de aardlekschakelaar uitgezet.
Door het groene knopje in te drukken?

Wat meet je voor spanningen op de wandcontactdoos naast de wastafel.
Fase - nul
Fase - aarde
Nul - aarde

Zie op de foto ook 4 brandgevaarlijke automatische zekeringen.

Met een verhuizing in het vooruitzicht misschien wat minder de moeite waard, maar inhouden van huur zoals Paulinha voorstelt, kan je beter niet op eigen initiatief doen.

Dat doe je door de schriftelijke klacht naar de verhuurder volgens het model van de huurcommissie op te stellen en dan (uit het hoofd gezegd) 6 weken de tijd te geven om het mankement te herstellen. De huurcommissie heeft een lijstje met mankementen en hoeveel huur je daar eventueel voor terugkrijgt. In de praktijk wordt het of op tijd opgelost of komt na die 6 weken de huurcommissie kijken. Als ze zijn komen kijken, krijg je een uitspraak waarin staat of je huur (met terugwerkende kracht vanaf de melding) kunt inhouden.

On topic:

Wellicht was de waterleiding geaard via de stukken die nu door kunststof pijp vervangen zijn. Een aardelektrode slaan is leuk, maar belangrijker is dat alles elektrisch gezien weer aan elkaar komt te hangen (vereffening). Een paar aardklemmen met een aarddraad eraan en die allemaal goed aansluiten, doet mogelijk al wonderen.

Overigens als de gemeente of het waterleidingbedrijf de waterleiding in de straat naar de huisaansluiting vervangt door kunststof dan is het verplicht om waar deze na de watermeter overgaat in koperen leiding, apart te aarden via de elektrische installatie. Ook met een aardklem en een strategisch getrokken aarddraad.

@Edwass: over die automatische zekeringen zou ik me nou niet zoveel zorgen maken. Als die al brandgevaarlijk zouden zijn dan zie je dat wel omdat er eerst donkere plekken in komen en vaak zijn ze prima. Zo nu en dan even testen met het testknopje is wel verstandig.

ah, zo'n verhuurder. huur verhogen kunnen die wel maar onderhoud? nooit van gehoord. ken er ook zoeen, huurders moeten eerst een rechtszaak aanspannen voor ie iets aan een al maanden lekkend dak doet. ook daar is een brand het beste eigenlijk voor die half aanelkaar gekluste meuk.

Op 3 september 2023 21:01:45 schreef Krelis Vonketrekker:

Dat zal fantoom spanning zijn (capacitieve koppeling)
Maar hier kan het ook via de capacitieve spanningsdeler in een filter komen zoals ik hierboven uitleg.
En zoals het beschreven is denk ik dat het zeker gevaarlijk is. Ik heb een adapter gemaakt waarmee ik die lekstroom kan meten maar dat is niet iets voor de TS om te doen, zeker niet met een meestal nauwelijks beveiligde hobby multimeter in handen van een leek.
Voor dat soort dingen zijn er installatie testers (nogal prijzige apparaten, bv de G&M profitest)

Het lijkt alsof dat kastje met die moderne Hager aardlek is hergebruikt en er tussen is gezet, als je nog schroefkoppen hebt dan kan je in elk geval die schroefautomaten verwijderen, gewone zekeringen zijn veiliger, dat is in ieder geval iets dat je zelf kan verbeteren.
Er is best een grote kans dat niet alle 4 stoppen boven achter de aardlek zitten, als er dan water bij komt is het nog gevaarlijker en die groepen zouden ook de kraan onder stroom kunnen zetten. Zo'n oude kast met misschien maar 16A groepsschakelaars en een boilergroep die niet achter de aardlek zit kan beter direct vervangen worden, dit spul is zeker al uit de jaren 60, dus al heel oud.