Is een electroliet van 8 mf 250 volt en 60 jaar nog ok

Ben een radio aan het herstellen van 60 jaar oud, een vraagje een electroliet van 8mf 250 v meet nog juist 8 mf met capaciteit meter ,mijn vraag ,voldoet deze capaciteit nog of spelen er andere zaken ook nog een rol .Met dank

Lekstroom. Met een serieweerstand van 47k aansluiten op een 250v voeding. De lekstroom moet minder dan 0,5mA zijn voor zo'n kleine elco.

Is die meting ook voor andere electrolieten .vb grotere waarden ,kleine spanning met dank

8 milli farad of 8 micro farad ?

Vroeger werd op een elco mfd gezet ipv µF.

Het gaat hem over een electroliet microfarad

Ik zeg: klinkt hoopvol. Maar... Plonk hem niet in 1x op 250V: Dan gaat ie stuk.

Volgens sommigen moet je in stapjes de spanning opvoeren, maar zorgen dat de stroom minder dan 1mA blijft Ik zeg dan: Dan ben je een "onnauwkeurige stroombron" aan het maken. Sluit hem dus aan op een stroombron van een hele of halve mA en laat de spanning oplopen naar 250V. Wel even opletten: Niet de labvoeding op 250V zetten, aanzetten en dan aansluiten. Dan krijgt ie ineens uit de uitgangscondensator een eneorme stroom te verwerken. Altijd de spanning opdraaien terwijl ie aanstaat of eerst aanslutien en dan pas aanzetten.

Met 0.5 of 1mA is bij 250V een stroombron ook nog wel zelf te maken.

Zet de basis van een tor op 5V, emitter met 10k naar aarde en de collector kan je aansluiten op de condensator met de andere kant aan de 250V hoogspanning. Er gaat nu 0.43mA lopen. Een BC547 is net te klein hiervoor, maar een willekeurige tor die > 250V aankan zal het hier wel doen.

Edit: Wat is "een elektroliet" ? Bij mijn weten is elektroliet het spul wat IN een elco zit.

Op 4 september 2023 08:09:44 schreef SIMUL:
voldoet deze capaciteit nog of spelen er andere zaken ook nog een rol .Met dank

De Ri van de condensator (beter ESR*) speelt ook nog mee.
Als die bijvoorbeeld 100Ω is, is dat ook wel wat hoog.
Wat voor metertje heb je gebruikt en kan die ook ESR meten?

* ESR = Equivalent Serieal Resistance

ik gebruik een Velleman meter

deze kan geen ESR meten .

Om kort te gaan.
Als de elco is geformeerd, (methode @rew) dan kan je meten over de condensator hoeveel AC rimpel er is.

Komt er geen hoorbare brom uit de speaker, dan is het OK.

Wat je wellicht ook even wil overwegen: Wil je de gok wagen voor een elco die een paar cent kost?

Misschien werkt hij nog, maar voor hoelang?
Een stroombron van 1mA die naar 250V gaat. Ik heb die niet liggen.

Is al het gedoe dit wel waard? Een nieuwe en je kan weer jaren mee.

Het kan best vaak goed uitpakken. Maar het wisselt sterk per merk en type elco.
Philips hoogspanningselco's uit de late jaren 50 en later zijn bijvoorbeeld werkelijk uitstekend van kwaliteit.

De wat goedkopere elco's uit die tijd, geleverd door bijvoorbeeld Amroh, zijn wat minder.

Op 4 september 2023 09:27:31 schreef hardbass:

Is al het gedoe dit wel waard? Een nieuwe en je kan weer jaren mee.

Gedoe....? een nieuwe zoeken, online bestellen, wachten op het pakje, eventueel afhalen op een afhaalpunt, dat kost meer tijd dan vaststellen of de elco goed genoeg en er meteen mee doorgaan. :)

Sorry vrienden ,het gaat meestal om :hoe echt uitmeten van een electroliet. Ik heb condensatoren genoeg liggen van alle maten en soorten .Maar wat is de beste en betrouwbare manier om een electroliet uit de meten ? Ik heb een capaciteit meter van Velleman ,maar de spanning speelt ool nog een rol Met dank

Dat zeg ik toch. 47k weerstand in serie, 250v voeding, zien hoeveel ie lekt. Spanning over de weerstand en wet van ohm.
De enige complete, professionele meters die dat kunnen, zijn de ouderwetse condensatormeetbruggen met lektestfunctie met magisch oog uit de jaren 50-60.

47k weerstand zorgt er voor dat er sowieso niet meer dan 5mA kan lopen, dus de kans dat ie op explosieve wijze stuk gaat is dan afwezig. Uurtje laten staan, dan kan je een oordeel vormen over of ie zich formeert, of dat ie de prullenbak in moet. Formeert ie niet met 5mA, dan is ie ook stuk. Ik heb er wel eens eentje van 25mA bij 100v teruggebracht naar 3mA bij 250v, maar dat vind ik 'sketchy' en die heb ik alsnog vervangen.

Op 4 september 2023 08:29:10 schreef SIMUL:
Is die meting ook voor andere electrolieten .vb grotere waarden ,kleine spanning met dank

Ik gebruik deze methode uitsluitend voor de voedingselco's in buizenapparatuur. Voor 50µF 350-400v elco's kom ik meestal uit (na een uur) op een lekstroom van 200 tot 500µA bij 250-300v.
Een exact getal voor de lekstroom kan ik niet noemen.

Capaciteit meet je na formeren, en uiteraard na het grondig ontladen (effe paar minuten kortsluiten) met een willekeurige meter. Maar bij hoogspanningselco's is stap 1 altijd vaststellen of ze niet teveel lekken.

Op 4 september 2023 09:27:31 schreef hardbass:
Wat je wellicht ook even wil overwegen: Wil je de gok wagen voor een elco die een paar cent kost?

Als je bij ieder onderdeel roept: Hij kost maar een paar cent, vervangen die hap, dan ga je zien dat je uren bezig bent en dat er een kans is dat je iets kapot maakt bij het vervangen. Als je 1 onderdeel vervangt en de kans is 1% dat je daarbij iets verkeerd doet (print kapot, verkeerde onderdeel terug zetten), dan is na 50 onderdelen de kans haast 50/50 dat het niet meer zal werken.

Iedereen hartelijk dank voor de vele tips , voor mij mag dit item afgesloten worden

Op 4 september 2023 10:25:13 schreef SIMUL:
Sorry vrienden ,het gaat meestal om :hoe echt uitmeten van een electroliet.

https://duckduckgo.com/?q=how+to+test+a+capacitor&t=newext&atb…

[Bericht gewijzigd door vergeten op (31%)]

Op 4 september 2023 10:25:13 schreef SIMUL:
Sorry vrienden ,het gaat meestal om :hoe echt uitmeten van een electroliet. Ik heb condensatoren genoeg liggen van alle maten en soorten .Maar wat is de beste en betrouwbare manier om een electroliet uit de meten ? Ik heb een capaciteit meter van Velleman ,maar de spanning speelt ool nog een rol Met dank

Je kan het elektrolyt niet uitmeten. OK dat kan wel dan maak je de condensator open haal de condensator uit behuizing rol deze open. Schraap wat elektrolyt bij elkaar en ga naar een chemicus om het te laten analyseren.

Maar wat wel kan is de condensator zelf meten.
Er zijn 3 metingen waaruit je dan kan bepalen of dat wat je meet overeen komt met wat de condensator zou moeten zijn volgend de opdruk. Er zullen vast wel meer meting mogelijk zijn maar met deze 3 is het wel genoeg
Meet de capaciteit de de condensator hoort te zijn staat erop dat kan je dus zo nameten.
Meet de lekstroom. Als het elektrolyt nog goed is, dan is er maar heel weinig lekstroom. Maar eigenlijk kan je de lekstroom pass goed beoordelen als de condensator geformeerd is. Formeren doe je door de spanning in kleine stappen van zeg 25V steeds op te voeren en de lekstroom te meten. Zolang de lekstroom kleiner dan 0,5mA is dan kan je naar de volgende stap. Als nu de lekstroom ineens toeneemt hou deze stap dan aan totdat de lekstroom weer voldoende gedaald is.
Formeren is dus het herstellen van de isolatie laag.

Meet de ESR. maar voor dit type condensator maakt een wat hogere ESR heel weinig uit. Als de 2 bovenste testen en het formeren gelukt is dan is de condensator ook wel goed.

Ik doe nog een +1 op de methode Ledlover. Dit is hoe Philips het zelf in de jaren '50 ook voorschreef. Gewoon met een weerstand aan een spanning in de buurt van de werkspanning hangen en na een paar uur eens meten wat de lekstroom (spanning over de weerstand) is.

Daar heb ik een webpagina over op mijn site. Staan ook schemas bij en fotos van een uit elkaar gepeuterde elco.

Je moet wel opletten, in hele oude radios (jaren 30) zitten natte elcos die een totaal andere constructie hebben.

Op 4 september 2023 09:00:44 schreef rew:
Ik zeg: klinkt hoopvol. Maar... Plonk hem niet in 1x op 250V: Dan gaat ie stuk.

Volgens sommigen moet je in stapjes de spanning opvoeren, maar zorgen dat de stroom minder dan 1mA blijft Ik zeg dan: Dan ben je een "onnauwkeurige stroombron" aan het maken. Sluit hem dus aan op een stroombron van een hele of halve mA en laat de spanning oplopen naar 250V. Wel even opletten: Niet de labvoeding op 250V zetten, aanzetten en dan aansluiten. Dan krijgt ie ineens uit de uitgangscondensator een eneorme stroom te verwerken. Altijd de spanning opdraaien terwijl ie aanstaat of eerst aanslutien en dan pas aanzetten.

Met 0.5 of 1mA is bij 250V een stroombron ook nog wel zelf te maken.

Zet de basis van een tor op 5V, emitter met 10k naar aarde en de collector kan je aansluiten op de condensator met de andere kant aan de 250V hoogspanning. Er gaat nu 0.43mA lopen. Een BC547 is net te klein hiervoor, maar een willekeurige tor die > 250V aankan zal het hier wel doen.

Edit: Wat is "een elektroliet" ? Bij mijn weten is elektroliet het spul wat IN een elco zit.

Rew je maakt het zo wel ingewikkeld hoor. Je hebt natuurlijk gelijk dat je met een simpel torretje eenvoudig een stroombron kunt maken. Ik heb jaren zo'n soort van constructie gebruikt om nicads te laden.

De methode van Fred101 en Ledlover is eigenlijk verreweg het eenvoudigste. Je maakt als het ware een niet zo ideale stroombron met een weerstandje. Een methode die zeer goed werkt. Fred 101 heeft daar dus zelfs een mooi testkastje voor gemaakt. Nog een voordeel van deze methode is dat de lekstroom naar mate het (re)formeren vordert langzaam afneemt naar nul. En als de stroom de nul bereikt heeft is het formeren klaar. Sommige condensatoren halen die nul niet. En als de resterende stroom dan toch te groot is, is de condensator gewoon stuk.

Als de elektrolytische condensator ( en dus niet elektroliet) van de TS defect blijkt te zijn kan die gewoon vervangen worden door een 10µF 350 Volt exemplaar. De wat hogere spanning omdat dat de netspanning tegenwoordig een stuk hoger kan zijn en omdat die 350 volt een redelijk gangbare (of -verkrijgbare) spanning is. Omdat 8 µF ook niet echt verkrijgbaar meer is , is een 10µ een prima vervanger. Let op de mili farad van vroeger is tegenwoordig µF.

Het scheelt 1 onderdeel (als je de 5V voeding niet meetelt), maar dat maakt het wel 5x sneller. Tja. 't is maar wat je wil.

Beste allemaal , na de vele goede uitzettingen heb ik de optie genomen om het schema ens te maken van Fred 101
Maar toch iedereen een hartelijke dank .

In dit filmpje uitvoerige uitleg over reformen elco en waarom het wel of niet nuttig is.

https://www.youtube.com/watch?v=Z-jKsVbKFqM