Samsung TV UE43TU7100W: LED knippert 2x, scherm defect?

Beste mensen,

Ik heb een Samsung TV UE43TU7100W die 2 x rood knippert (de LED aan de voorkant).
Je hoort dat hij wilt booten, even het mooie (?) Samsung opstartgeluid, de backlight gaat even aan en dan stopt hij en gaat weer opnieuw opstarten. Met steeds 2x knipperen.
Er zit maar 1 grote print in dit apparaat.

Als ik de brede flatkabel naar het scherm losmaak (rood gemarkeerd op foto), lijkt hij normaal op te starten (backlight blijft branden, LED uit) en kan ik hem ook gewoon uitzetten. Als ik de TV uitzet dan brandt de LED continu zoals het hoort, als ik hem aanzet gaat hij uit.

Mijn conclusie is dat voeding en backlight ok zijn.

Is het scherm defect, dus TV afvoeren?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen!

Ik bedenk net: als ik nu eens de helft van het scherm afkoppel?
De flexprint van het scherm bestaat nl. uit twee delen.

Ja, dan start hij gewoon op! Met half beeld natuurlijk ;-)

Ik meet op de flexprint niet meteen een sluiting, ik heb alle keramische elco's doorgemeten maar geen enkele heeft sluiting. Ik ga toch nog even door met meten op die beide flexprinten.
Iemand een tip welke spanning ik waar zou moeten meten?

Als je geen sluitingen vind op de print, dan kan je met een smal stukje tape de data lijnen gaan isoleren op de bandkabel van defecte deel, er zit sluiting in het scherm en komt ongelooooofelijk :( veel voor bij deze types helaas en word niets aan gedaan verder want de garantie is over...

Bedankt voor de tip!

Moet ik het zo zien, dat als ik de defecte datalijn weet te vinden en deze 'afplak', dat er dan een streep in het beeld zal te zien zijn?

Een idee welke pinnen datalijnen zijn, en welke pinnen essentieel zijn (voor voeding) en die ik dus niet moet afplakken?

Er zitten op 1c smalle spoortjes bij elkaar, dat zijn de datalijnen. Verkeerd afplakken leidt niet tot dfecten, ook al zijn het voedingslijnen!! Sja het hangt er af welke lijnen er sluiting hebben, maar in de regel zou het resultaat er best aardig uitzien!

Mijn ervaring bij veel modellen uit de MU,NU,RU en TU serie is dat na het blokkeren van datalijnen er meestal wat lijntjes in beeld blijven. Datalijn blokkeren is vrij eenvoudig te doen. Hier 2 voorbeelden, als je even zoekt via YT dan kom je er vele tegen.

https://www.youtube.com/watch?v=E6gkuTP7Lt0

https://www.youtube.com/watch?v=XCJAx92JwPs

Iedereen bedankt voor de reacties.
Ik ben met tape aan de slag gegaan en heb het probleem teruggebracht naar 1 datalijn die het probleem gaf. Deze afgeplakt en het beeld ziet er weer perfect uit! Hopelijk blijft het lang zo :-)

Naschrift: het beeld bleek toch nog wat te flikkeren, ook al was het nu 'fullscreen'. Nog twee datalijnen afgeplakt en nu lijkt het helemaal ok, in totaal dus 3 stuks afgeplakt.

Blij dat het gelukt is! Kijk, en dit is makkelijkste methode, ik zoek de defecte op met tape en snij daarna baantje door..

[Bericht gewijzigd door smd op (11%)]

Goedendag mede leden,

Ik weet niet of dit topic nog actueel is, maar proberen kan altijd.

Ik heb een Samsung televisie (UE7020TUWXXN, ca. 4 jaar oud) met hetzelfde probleem zoals hierboven beschreven, hij blijft opnieuw opstarten.

Aangezien reparatie bijna net zo duur was als de aankoop, ben ik zelf aan de slag gegaan aan de hand van de opmerkingen in dit topic.
Ik ben begonnen met het afplakken van stukjes van de flexprint, uiteindelijk met “succes”, want ik ben zover dat de televisie gewoon aan gaat.

Helaas heb ik alleen geen beeld. Het beeld licht wel op (lichtblauwe achtergrond), maar ik krijg niks te zien. De televisie reageert wel op de afstandsbediening, als ik naar het menu ga dan hoor ik bijvoorbeeld ook het geluidje van het menu. Volgens mij werkt de televisie dus wel volledig, alleen krijg ik geen beeld door.

In de hoop dat dit het probleem op zou lossen, heb ik een nieuwe printplaat en flexkabel besteld. Helaas heeft dit geen zin gehad en doet de televisie nog steeds hetzelfde.

Iemand enig idee of hier nog een oplossing voor is of is de televisie echt ‘overleden’?

Ik ben bang dat jou scherm een volledige interne sluiting heeft als Tape methode niet helpt.. Je kan nog meten of de bruine condensatortjes op connectie strip van beeldscherm nog sluiting hebben, maar weinig hoop.. Word dan retourje recycling helaas..

Daar was ik al bang voor, toch bedankt voor je reactie!