Richting aanwijzing buzzer.

Goedendag,

Gisteren heb ik de miniscule LED knipperlichten gemonteerd op mijn Yamaha Bt1100 door de vorige eigenaar vervangen door grote exemplaren,enkele malen viel het mij op dat andere bestuurders twijfelden welke richting ik uit zou gaan.De Yamaha heeft in het dashboard een bijzonder klein indicatielampje dat aangeeft dat de knippers in werking zijn.Bij bepaalde lichtinval,zonnestand compleet onzichtbaar.De clignoteur is bij het plaatsen van de LED lampen ook vervangen door een electronisch exemplaar,daar waar de conventionele met een bimetaal uitgeruste nog wel eens hoorbaar waren op lagere snelheden,is deze dus volkomen geluidloos.Aangezien het door deze combinatie van factoren wel eens voorkomt dat de richtingaanwijzing wordt vergeten weer uit te schakelen,kan dit gevaarlijke situaties opleveren.Daarom wil ik een 'buzzer' plaatsen,welke volgens mij aan de bestaande bedrading van het indicatielampje te koppelen moet zijn?Wie heeft ervaring met een dergelijk instrument en heb ik een intermitterende,is daar reeds een soort geluidsonderbreking in verwerkt, of een continue werkende nodig?Ik zal trachten een voorbeeld te plaatsen van een buzzer waar mijn gedachten naar uit gaan.

Groet,Jan.

Een schema van hoe e.e.a. zit op die motorfiets zou handig zijn. Ik weet alleen hoe het zit in auto's. In mijn auto zou ik een niet intermitterende nodig hebben. Maar hoe dat bij motoren zit? Geen idee.

Een elektrisch schema van de motorfiets heb ik wel in een werkplaatshandboek in PDF vorm,echter heb ik geen idee hoe ik daarvan een afbeelding hier kan plaatsen.De electrische installatie van een auto wijkt niet veel af van die van een motorfiets,de principes blijven uiteraard gelijk,het wijkt af door de grotere complexiteit,aanwezigheid van airconditioning,verwarming,computer,inspuiting,de laatste twee componenten zijn zeker op oudere motorfietsen afwezig.En inderdaad had ik ook al enigszins de indruk een non-intermitterend exemplaar nodig te hebben.

Los van het feit dat een verklikker, of dat nou een klikker, pieper, zoemer of wat dan ook is, gewoon handig is (ooit een huur-auto gehad met defecte verklikker én een defecte automatische afslag bij afslaan naar links... nog nooit zo vaak seinende tegenliggers gehad dat m'n richtingaanwijzer nog aan stond), vraag ik me af of dít:

Op 17 september 2023 13:00:06 schreef Cyclus:
Gisteren heb ik de miniscule LED knipperlichten gemonteerd op mijn Yamaha Bt1100 door de vorige eigenaar vervangen door grote exemplaren,enkele malen viel het mij op dat andere bestuurders twijfelden welke richting ik uit zou gaan.

Daar niet gewoon aan bijdraagt dat er getwijfeld wordt door andere weggebruikers.

Ik zie soms ook motorfietsen rijden waar de richtingaanwijzers van vervangen zijn door LED-varianten die voor het gevoel net een speldeknop groot zijn. Naast het formaat, waardoor ze (ook verlicht) stukken lastiger te onderscheiden zijn, valt me ook op dat de kijkhoek nogal eens belabberd is: teveel er schuin opkijken en je ziet ze praktisch niet meer.

Wat betreft een schermafdruk van de PDF: gewoon een schermafdruk van de bewuste bladzijd(en) maken en die als JPG opslaan. Vervolgens die JPG hier uploaden. Het is fijn als dingen leesbaar zijn, dus het kan zijn dat je het schema in stukken moet uploaden of 1 zeer grote afbeelding moet plaatsen.

Een link naar de PDF en verwijzing naar de betreffende pagina's kan, indien mogelijk, natuurlijk ook :)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Buzzer gewoon met 2 dioden aan L en R knipperlicht hangen, niet?

Inderdaad,deze waren ter grootte van een AA batterij,werden aan de voorzijde soms zelfs enigszins overstraald door de overigens correct afgestelde koplamp met halogeen pit.Ze hebben zelfs een E-keur.Ik kan geen schermafbeelding maken van het schema,ben beter in mechanische technieken,heb een haat/liefde verhouding met het computergebeuren.Het handboek heb ik overigens gedownload van Manualslib.com,heb echter geen idee of het daar nog beschikbaar is,het is al weer enige tijd geleden.

De betreffende diodes zijn ter voorkoming van het feit dat alle vier de indicators of de ongewenste zijde gaan knipperen OXO?

de diodes zorgen ervoor dat R niet meeknippert met L en viceversa

Ik heb een screenshot op de desbetreffende site weten te maken,heb echter mijn twijfels wat betreft duidelijkheid.

Ik heb een screenshot op de desbetreffende site weten te maken,heb echter mijn twijfels wat betreft duidelijkheid.

Ik heb geen spijt dat sommige mensen verloren zijn gegaan met de tijd, maar de tijd verloren is gegaan met sommige mensen
Paulinha_B

Honourable Member

Ik ga helemaal mee met @OXO, en probeer het zo duidelijk mogelijk te beschrijven:

* twee stevige diodes, pakweg 1N4007, 1N5407 kan ook
* van elke diode de anode - dat is de kant met GEEN ring - aan de plus van een van de knipperlichten
* van beide diodes de katodes - de kant met WEL een ring - aan elkaar
* van dit knooppunt van katodes de zoemer naar massa. Let wel de meeste zoemers hebben een plus en een min, keer die niet om of je hebt nix. Als een draad langer is dan de andere dan is dat de plus, die komt aan de knoop van de katodes; de kortste is de min, die gaat naar massa.
* Het kan nodig of minstens wenselijk om een serieweerstand op te nemen met de zoemer, begin maar met 1kΩ; als het te stil zoemt de weerstand verkleinen tot het goed is, hopelijk rookt er dan niks uit. Er zijn ook zoemers voor 12V=, die hebben helemaal geen serieweerstand nodig.

Sukses gewenst!

Dank betreffende het meedenken,Guy,deze knipperautomaten met buzzer heb ik inderdaad ook gezien,echter zal ik dan een aanpassing aan de kabelboom moeten doen ofwel een bijpassende verloopstekker zien te vinden.Mijn voorkeur gaat uit naar plaatsing op het stuur of in de nabijheid van het dashboard zodat het geluid richting helm en hoofd wordt gericht.

Dank aan allen betreffende het meedenken,is het echter niet mogelijk om een buzzer te koppelen,schakelen,aan te sluiten op de reeds bestaande bedrading van het knipperlicht indicatielampje in het dashboard?Dit zou de eenvoudigste weg zijn mijns inziens,temeer daar dergelijke buzzers niet veel stroom vragen.In een grijs verleden heb ik al eens op een totaal andere motorfiets een dergelijke buzzer gemonteerd,dit was echter in de jaren tachtig en dit instrument zal destijds meer van mechanische aard zijn geweest,gezien de stand der techniek destijds.Hiervoor waren bij mijn weten geen diodes of wat dan ook vereist,het instrument werd op bestaande bedrading aangesloten.Het is echter te lang geleden om mij te herinneren hoe dit werd gerealiseerd destijds.

Wel eens een hele weg doorgereden en vergeten je knipperlicht uit te schakelen na een afslag?
De oplossing: Een piepertje op je knipperlicht.? NEE!!
Deze module zorgt ervoor dat na 15 tot 40 seconden (instelbaar)
het knipperen wordt onderbroken.

https://mototronixwebwinkel.nl/goedzicht-producten/74-automatisch-knip…

https://www.nr1motor.nl/plug-in-automatic-turn-signal-cancelers.html?m…
Bij Louis
https://www.louis.be/nl/smart-turn-systeem-2e-generatie-knipperlicht-a…
Smart Turn System Compatibility List
https://cdn1.louis.de/content/catalogue/articles/zusatz/anl/STS-Compat…

Montage-instructies Smart Turn Systeem 2.Gen. Auto.indicator reset
https://cdn1.louis.de/content/catalogue/articles/zusatz/anl/10031140_M…

https://www.youtube.com/watch?v=twNrQldtSDw

https://www.youtube.com/watch?v=tsElYjllJfI&t=0s

Ik heb geen spijt dat sommige mensen verloren zijn gegaan met de tijd, maar de tijd verloren is gegaan met sommige mensen
maartenbakker

Golden Member

Dan ruil je het soms te lang aanstaan, uit voor het soms te kort aanstaan. Daar heb je dus eigenlijk niks aan.

Op 19 september 2023 10:56:10 schreef Cyclus:
Dank aan allen betreffende het meedenken,is het echter niet mogelijk om een buzzer te koppelen,schakelen,aan te sluiten op de reeds bestaande bedrading van het knipperlicht indicatielampje in het dashboard?

Ik denk dat dat zonder meer kan. Het lampje zit of op een apart contact of via de twee al genoemde diodes.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 20 september 2023 00:00:22 (12%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

ik heb een felle oranje led die recht naar mijn gezicht schijnt gemonteert op het dashboard. snachts super zichtbaar natuurlijk (zou je in intensiteit kunnen verminderen door bv ook aan je koplampen af te takken zodat die led minder fel is als je lampen ook branden, dus als het donker is), in volle zon nog altijd merkbaar.
want die zoemer moet toch ook al heel luid zijn om boven het motorgeluid en met je helm nog hoorbaar te zijn

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Turbokeu

Golden Member

Zie mijn reacties in het topic hier.

Oude link werkt niet meer, werkende hier:
https://mspindy.com/products/audible-visual-products/hazardous-militar…

Ook gelijkaardige buzzer verkrijgbaar via Velleman:
https://www.velleman.eu/products/view/?id=338521

Op 20 september 2023 08:20:34 schreef fcapri:
[...]
want die zoemer moet toch ook al heel luid zijn om boven het motorgeluid en met je helm nog hoorbaar te zijn

Met iets van 90dB (met de Sonalert/Mallory buzzer) moet je al erg doof zijn om hem niet meer te horen...
Nooit problemen gehad (met systeemhelm en luidruchtige motorfiets), wel nooit getest boven 200km/u ;) .

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"