Op 18 september 2023 23:23:29 schreef ohm pi:
Als ik het goed begrijp, heb je de anker- en de statordraden van de dynamo vervangen. .
Dan heb je de startpost niet of niet goed gelezen.
dit was de vraag!!
Nu was mijn vraag wie mij helder kan uitleggen wat hier aan de hand is en hoe krijg ik hem aan het laden, er zal toch eerst een stroompje door het anker of veld gestuurd moeten worden voor er echt geladen word maar hoe??
hierbij het schema: http://www.nsu4.nl/artikelentechniek/2e1204elektrischschema.html
[Bericht gewijzigd door old brumax op (41%)]
Kan ook nog zijn dat de permanente magneten (mits die erin zitten) verschoven/verdwenen zijn., Dat is ook nog een variant die ik al eens gezien heb.
Als je de draden van de dynamo-veldspoel verwisselt dan doet de dynamo helemaal niets. Beter gezegd, die probeert zijn spanning zo goed mogelijk op nul te houden. Dit is de manier om alles te demagnetiseren. TS meldde eerder dat hij inderdaad totaal geen remanent magnetisme waarnam, dus wie weet.
Tijdens het starten krijg je dan wel dat de twee spoelen elkaar gaan tegenwerken, maar dat wint de start-veldspoel natuurlijk.
Op 18 september 2023 17:32:50 schreef HD13:
[...]
Het betreft hier een dynastart, dynamo en startmotor in 1 behuizing.@old brunax,
contact uit, DF draad loshalen, met Ohm meter meten tussen losse draad en DF klem.
Maakt niet uit of je dit bij de regelaar of de dynastart doet.
Wat meet je dan ?
Draad los dan tussen draad en aansluitpunt DF meet ik 5,5 Ohm
Op 19 september 2023 10:55:45 schreef aobp11:
Als je de draden van de dynamo-veldspoel verwisselt dan doet de dynamo helemaal niets. Beter gezegd, die probeert zijn spanning zo goed mogelijk op nul te houden. Dit is de manier om alles te demagnetiseren. TS meldde eerder dat hij inderdaad totaal geen remanent magnetisme waarnam, dus wie weet.
Tijdens het starten krijg je dan wel dat de twee spoelen elkaar gaan tegenwerken, maar dat wint de start-veldspoel natuurlijk.
Dat verwisselen kan niet omdat de draad van de DF een open oog heeft en de DF een vaste schroef dus die schuif je onder de kop, de ander heeft een oog dus dat kun je niet verwisselen
Die 5.5 ohm ziet er goed uit.
Rest nog een test met externe voeding van de veldspoel. Alles aangesloten behalve DF (geel). Motor starten, stationair laten draaien. Daarna voedingsbron aansluiten met plus aan D+/61 en min aan DF. Mooist is een gestabiliseerde voeding; spanning/stroom door veldspoel langzaam opvoeren en tegelijk de dynamospanning meten. Kijken of deze mee oploopt en dat inderdaad in de juiste richting doet (ook al zou verwisseling "mechanisch" uitgesloten zijn). Een losse accu kan natiuurlijk ook, evt. met lampje of weerstand in serie.
Bij een fractie van 2 A zou je het effect al moeten kunnen zien.
Het zal nu zo'n dikke 50 jaar geleden zijn dat ik aan deze dymamootjes werkte. Leuk om dat nu nog eens terug te zien.
Het beste is om eerst te kijken of de dynamo werkt zonder de regelaar te gebruiken.
Zal je vertellen hoe wij dat toen aanpakten.
Ten eerste moet het startgedeelte goed zijn.
Zo ja, dan ook geen zorgen over het remanent magnetisme.
Draden D+ en DF losmaken van de regelaar. Op D+ draad sluit je de + van een volmeter (wijzerinstrument) aan, min v.d. voltmeter aan massa.
Meterstand ongeveer 50V. Motor starten en stationair laten draaien. Meter zou nu tot een paar volt kunnen aangeven.
Evt. klein beetje gasgeven.
Nu DF draad tegen de massa houden. Bij de isolatie vasthouden anders gaat het (als dynamo goed is) nogal prikken als je hem loshaalt. Evt. om de verbinging met massa te maken een kabeltje met geisoleerde krokodillenbekjes gebruiken. De voltmeter moet nu flink gaan oplopen. In ieder geval dik boven de 15 Volt.
Haal je de 15 volt niet dan ietsje gas erbij. Dat zie je dan wel.
Conclusie: heb je voldoende spanning, draden en dynamo goed, dan moet je dus naar de regelaar gaan kijken. Krijg je geen spanning, dynamo of draden naar regelaar niet goed.
Ook D+ losnemen is inderdaad mooier en veiliger. De motor kan ondanks dat toch nog starten, even niet aan gedacht.
Op 19 september 2023 12:13:43 schreef aobp11:
Die 5.5 ohm ziet er goed uit.
Rest nog een test met externe voeding van de veldspoel. Alles aangesloten behalve DF (geel). Motor starten, stationair laten draaien. Daarna voedingsbron aansluiten met plus aan D+/61 en min aan DF. Mooist is een gestabiliseerde voeding; spanning/stroom door veldspoel langzaam opvoeren en tegelijk de dynamospanning meten. Kijken of deze mee oploopt en dat inderdaad in de juiste richting doet (ook al zou verwisseling "mechanisch" uitgesloten zijn). Een losse accu kan natiuurlijk ook, evt. met lampje of weerstand in serie.
Bij een fractie van 2 A zou je het effect al moeten kunnen zien.
Heb extra accu erbij gepakt , + aan d+ , motor staten en laten lopen en een lamp in serie aan de df draad, lamp gaat branden , motor uit blijft de lamp nog even branden en dooft dan ook uit, dit kan ik herhalen maar helaas geen spanning of amp meten omdat ik geen analoge klok heb en de digitale gaat op tilt als ik maar in de buurt van de motorruimte kom!!!
@ Jerdijk die test kon ik dus helaas niet doen omdat het me ontbreekt aan een analoge voltmeter.
motor uit blijft de lamp nog even branden en dooft dan ook uit,
Dat is wel heel merkwaardig! De veldspoel zit intern hoe dan ook tussen DF en D+, en niets anders (dan jouw accu plus lampje) komt eraan te pas. Betekent dit ook dat de lamp dus weer gaat branden als je de motor start en laat lopen? Moet haast wel. En wat als je het contactslot op Fahrt zet zonder eerst te starten?
Bij gebrek aan voltmeter kun je ook een klein (fiets)lampje o.i.d. dat mag sneuvelen tussen D+ en massa hangen. Dan kun je helaas de polariteit (stroomrichting) niet controleren.
[Bericht gewijzigd door aobp11 op (15%)]
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Wat me opvalt is dat er steeds over 12V wordt gesproken. De Prinz 4 was er vroeger als de Prinz 1000. Deze laatste heb ik nog mee gereden en dat was een 6V auto. In 1968 was de NSU 1200 wel een 12V versie. Deze laatste hebben mijn ouders nog gehad.
NSU = Neckarsulm Union. Later samen met DKW en Auto Union opgegaan in Audi met nog steeds een grote plant in Neckarsulm. Tot in de jaren 70 hadden ze zelfs een eigen camping in Cavalino Italië. Je kreeg er met een NSU korting. Vandaag is dat camping Union Lido.
Ik heb hier zo'n dure multiemeter waar je zo ongeveer alles mee kunt meten maar kennelijk hangt er zoveel energie in de motorruimte als hij loopt dat zelfs als de meetdraden in die ruimte komen slaat hij helemaal op tilt, ook met een stroboschoop kan ik geen ontsteking stellen omdat die ook hetzelfde euvel vertoond, laadspanning meten moet ik dus ook in de auto doen aan de accu, maarja dan moet die regelaar het wel doen, heb net gezien dat er 1 gloeidraad stuk is in de lamp het is een duplo lamp dus zal zo nog eens kijken,
Op 19 september 2023 15:28:05 schreef buckfast_beekeeper:
Wat me opvalt is dat er steeds over 12V wordt gesproken. De Prinz 4 was er vroeger als de Prinz 1000. Deze laatste heb ik nog mee gereden en dat was een 6V auto. In 1968 was de NSU 1200 wel een 12V versie. Deze laatste hebben mijn ouders nog gehad.NSU = Neckarsulm Union. Later samen met DKW en Auto Union opgegaan in Audi met nog steeds een grote plant in Neckarsulm. Tot in de jaren 70 hadden ze zelfs een eigen camping in Cavalino Italië. Je kreeg er met een NSU korting. Vandaag is dat camping Union Lido.
NSU komt niet van Neckarsulm union maar van Neckarsulm strikwaren union, omdat de fabriek is begonnen met breimaschine's maken ergens in 1860-70.
Ook een Prinz 3 een voorloper van de 4 en de 100 was 12V mss de allereerste niet die heb ik noot gehad!!
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Dan was de Prinz 1000 blijkbaar toch een uitzondering. Een 12V radio was aangesloten via een Blaupunkt 6V=>12V omvormer. In 1981 was er niet veel meer te verkrijgen voor 6V. Een radio stond er niet in de occasie Prinz. Was ook geen plaats voorzien. Onder het dashboard in een zelf gemaakt frame en een gekleefde antenne aan de voorruit. Ook nog een cassettespeler versterker (4x25W) ingebouwd. Als je geen gas gaf, gingen de koplampen mee met het ritme van de muziek.
Was een heel prettige auto om mee te rijden.
alle draden los , accu eraan gehangen en tussen de min vd accu en de Df draad de lamp die gewoon brand maar beslist niet fel, even gas gegeven maar lamp reageert niet zichtbaar, de draden van de + en - vd accu verlengt tot ruim buiten de auto en daar de meter op gezet geeft exakt zelfde voltage dan de accu of de df nu los is of eraan vast maakt niets uit dus mag ik daaruit de conclusie trekken dat er iets met de dynamo aan de hand is???
@old brumax: als je nog wat los elektronicaspul hebt dan kun je proberen het meetsignaal te filteren. Een condensator rechtstreeks over ingang van de DMM en één of beide meetsnoeren via weerstanden op de condensator (ingang) aansluiten. Met weerstanden aan de motorzijde lukt het misschien ook wel.
De weerstanden mogen best groot zijn (zelfs 1 M kan m.i.). Condensator zo groot mogelijk, evt. oude condensator uit de ontsteking, maar mag niet te veel lekken. Met alleen een condensator onderdruk je de storing denk ik niet voldoende.
Je moet niet aan de autoaccu meten maar aan de dynamo, tussen D+/61 en massa, om te kijken of de veldstroom effect heeft.
Op 19 september 2023 16:58:35 schreef HD13:
@old brunax,
Welke meter gebruik je ?
Een dynatec 7010
Op 19 september 2023 17:23:06 schreef aobp11:
@old brumax: als je nog wat los elektronicaspul hebt dan kun je proberen het meetsignaal te filteren. Een condensator rechtstreeks over ingang van de DMM en één of beide meetsnoeren via weerstanden op de condensator (ingang) aansluiten. Met weerstanden aan de motorzijde lukt het misschien ook wel.
De weerstanden mogen best groot zijn (zelfs 1 M kan m.i.). Condensator zo groot mogelijk, evt. oude condensator uit de ontsteking, maar mag niet te veel lekken. Met alleen een condensator onderdruk je de storing denk ik niet voldoende.Je moet niet aan de autoaccu meten maar aan de dynamo, tussen D+/61 en massa, om te kijken of de veldstroom effect heeft.
Kan me zo geen voorstelling van maken hoe je dat bedoeld allemaal maar heb nog een set dynamo en veld liggen die zouden van een rijdende motor komen dus dan neem ik aan dat die wel goed zijn, heb de dynamo er al af nu alleen het anker er nog af an dan die andere set eerst klaar maken, contactpuntjes plaatsen en afstellen borstels over zettenen dan mss morgen weer proefdraaien.
Op 19 september 2023 10:03:47 schreef old brumax:
Nu was mijn vraag wie mij helder kan uitleggen wat hier aan de hand is en hoe krijg ik hem aan het laden, er zal toch eerst een stroompje door het anker of veld gestuurd moeten worden voor er echt geladen word maar hoe??
hierbij het schema: http://www.nsu4.nl/artikelentechniek/2e1204elektrischschema.html
Bij lopende motor loopt stroompje van +accu -> B+/30 van regelaar -> 30 contactslot -> 54 contactslot -> zekering 8A -> laadstroomlampje -> D+/61 regelaar -> D+/61 startmotor/dynamo -> DF startmotor/dynamo -> DF regelaar -> massa (is -accu). Er loopt ook een stroompje van D+/61 startmotor/dynamo via G/M naar massa. Dat moet genoeg zijn om de dynamo te bekrachtigen. Als test zou je parallel aan het 2W lampje een binnenverlichtingslampje kunnen hangen. Dan is de bekrachtigingsstroom iets hoger.
Heb goed nieuws , ook voor iedereen die hierbij behulpzaam is geweest bedankt, na wekenlang puzzelen was ik echt ten einde raad waar en hoe het probleem te teckelen, het was kennelijk het anker dat de problemen veroorzaakte, die zag er netjes had collector afgedraaid spleetjes tussen de lamellen netjes schoon gemaakt dus ja wat kan ik nog meer.
Verige week kon ik via via een hele komplete motor kopen die uit een rijdende auto kwam dus in principe zou dat goed moeten zijn.
omdat omdat zelfs een nieuwe (new old stock) het zelfs niet wou doen straks besloten om alles er af te halen, eerst stroom via een lampje op het veld gezet voor de zekerheid en alle spoelen waren keurig magnetisch dus dat moest het doen.
Toen het anker van de andere motor gehaald, weer schoonmaken , afdraaien. lamellen schoonmaken en alles weer terug monteren, drai de sleutel om en nog tijdens het starten gaat die rooie lamp uit ongelooflijk maar waar, dus morgen maar afbouwen, voor nu ben ik ontzettend blij en bedank iedereen die mij van goede raad heet voorzien, het was niet het probleem wat ik dacht maar door jullie steun was het genoeg om door te kunnen gaan.
Met vrolijke groet Louis
Goed om te horen dat hij het weer doet.
Let wel op, als je de collector afdraaid dan moet je tussen de lamellen eigenlijk de isolatie iets weg frezen. Anders heb je kans dat je borstels op de isolatie gaan lopen als de collector iets af slijt.
Ik heb heftruck motoren gereviseerd en daar freesde ik de isolatie iets weg tussen de lamellen.
Het kan ook zijn dat je lamellen iets hoger zitten dan de isolatie, dan is er niets aan de hand.
@old brumax: gefeliciteerd. Toch wel raar (en misleidend) dat het ding nog wel als startmotor wilde werken.
Op 19 september 2023 21:05:18 schreef aobp11:
@old brumax: gefeliciteerd. Toch wel raar (en misleidend) dat het ding nog wel als startmotor wilde werken.
Dat was dus de reden dat ik hem nooit als de schuldige zag, die viespeuk heeft mij al de weken stiekem belazerd!!!
Op 19 september 2023 21:05:18 schreef aobp11:
+1