spanningsregelaar old timer nsu

Al maanden zit ik met het probleem dat ik de dynamo niet aan het laden krijg van mijn NSU Prinz 4 het gaat om een dynastart waarvan het anker stuk ging, de draden lieten los uit de collector en die vernielden dus ook de wikkelingen vh veld dus beide vervangen voor gebruikte, kan nu wel weer starten en de motor loopt ook weer maar de laadstroomlamp blijft branden en wat ik ook probeer het word niet anders, inmiddels een andere spanningsregelaar op de kop getikt wat een nieuwe zou moeten zijn, het kapje is nog verzegeld dus is nooit los geweest zo te zien maar dat is dan ook het enigste positieve eraan.
Nu was mijn vraag wie mij helder kan uitleggen wat hier aan de hand is en hoe krijg ik hem aan het laden, er zal toch eerst een stroompje door het anker of veld gestuurd moeten worden voor er echt geladen word maar hoe??
hierbij het schema: http://www.nsu4.nl/artikelentechniek/2e1204elektrischschema.html

Hoop dat er iemand is die mij kan helpen, als ik meet kan ik nergens een onderbreking meten in geen enkele spoel of weerstand, helaas weet ik de weerstandwaardes er niet van dat maakt alles wel een beetje moeilijker.
Met vrgr. Louis

Lambiek

Special Member

Wat meet je voor spanning op de accu als je motor loopt? Het kan zijn dat hij wel laad maar dat er iets anders is waardoor je lampje niet uit gaat.

Dus eerst dat even uitsluiten

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

De spanning op de accu heb ik idd niet gemeten maar de 2 draden die uit de dynamo komen waren alle 2 dood dus daar stond geen spanning op dus logisch dat het lampje brand.
Maar zal morgen voor de zekerheid even meten en hier plaatsen natuurlijk anders heb je er nog niets aan.

[Bericht gewijzigd door old brumax op maandag 18 september 2023 00:29:42 (24%)

Heb je niet ergens nog een draadbreuk zitten in het DF,D+/61 gedeelte ?
Zit de verbinding in de Dynastart tussen de spoelen en anker er wel in ?

Accu misschien even opladen ?
Die mechanische relais regelen spanning en stroom, weet het niet zeker of ze bij een lage spanningdrempel wel inschakelen.

High met Henk

Special Member

Hoe lang heeft de auto stil gestaan?

Even uit mijn hoofd moet je in sommige gevallen deze gelijkstroom dynamo's starten met remanent magnetisme. Als dat verdwenen is starten ze nooit. Moest je meen ik doen met een dc veld.

Het is alweer even geleden dat ik dat deed ..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
revado

Honourable Member

Heb je het verhaal op deze site ook gezien en uitgetest?
Daar staat ook beschreven hoe je het magnetisch veld kan herstellen.

https://www.nsu4.nl/artikelentechniek/4g0504gelijkstroomdynamo.html

Op 18 september 2023 09:17:41 schreef revado:
Heb je het verhaal op deze site ook gezien en uitgetest?
Daar staat ook beschreven hoe je het magnetisch veld kan herstellen.

https://www.nsu4.nl/artikelentechniek/4g0504gelijkstroomdynamo.html

Dit is een ander type dynamo, deze is van een Prinz 1000 en is een normale gelijkstroomdynamo, ik heb een Prinz 4, dat is een gecombineerde dynamo/startmotor.

Ik had de link naar het juiste schema in de startpost geplaatst.

Op 17 september 2023 22:23:35 schreef Lambiek:
Wat meet je voor spanning op de accu als je motor loopt? Het kan zijn dat hij wel laad maar dat er iets anders is waardoor je lampje niet uit gaat.

Dus eerst dat even uitsluiten

Net dus even de spanning gemeten in de accu, in rust 12,22 V , bij draaiende motor zakt ie naar 12,17 V , ergo lading 0 en motor heeft dus ook stroom nodig om te lopen!

KGE

Golden Member

Meet de spanning eens op de DF aansluiting van de dynastart, die zou ook richting de 12 0 Volt (zit net andersom) moeten gaan als de motor loopt. Zoniet is de spanningsregelaar stuk. Spanning over het veld is nodig om de dynastart als dynamo te laten werken.

geen van de 2 draden die naar de dynamo gaan of eruit komen net hoe je het bekijkt, staat spanning op daarom had ik een link naar het schema geplaatst in de hoop dat iemand mij uit kan leggen hoe dat precies werkt en wat er event. dan kapot kan zijn aan die regelaar, het is simpel 2 relais met 1 draadgewonden weerstand, 1 relais is voor het starten die staat apart en doet voor het laden niet mee voor zover ik weet.
In geen enkel relais zit een onderbreking en ook in die weerstand niet
dan zou dat toch moeten werken?
Of er zou een windingsluiting in het relais moeten zitten waardoor hij minder sterk word en daarom niet werkt, dat is het enigste wat ik met mijn simpele maar vrij logische verstand kan bedenken.

Ik begreep het schema van Homburg eerst niet. Tikje slordig dat er geen massasymbool staat bij twee van de zwarte stippen op de omlijning van de regelaar. Bij de omlijning van de dynamo zijn de doorvoeren netjes open getekend en verbindingen met de omlijning gesloten.

DF_regelaar ligt aanvankelijk aan massa (zo lang de regelaar nog niet ingrijpt). Dus DF_dynamo ook. Dan staan veld- en ankerwikkeling parallel en zal vrijwel alle stroom van het laadstroomlampje door de ankerwikkeling gaan. Ik denk dat een defect lampje hier vrijwel geen invloed zou hebben, i.t.t. wat je soms bij ander schema's ziet.
De dynamo moet dus hoofdzakelijk via remanent magnetisme op gang komen. Ook bij een defecte veldwikkeling toch best wel meetbaar (zeg 0.5-1.0 V of zo).
Worden dezelfde veldschoenen niet ook al gebruikt (gemagnetiseerd) bij het starten?
Kan het zijn dat je een verkeerd type regelaar hebt, eentje die niet naar massa regelt maar naar de plus? Als je op de regelaar DF en D+/61 losneemt dan kun je meten of die DF wel/niet direct aan massa ligt via het regelaarcontact.

op Df meet ik 0.5-0.6 Ohm weerstand, er zit volgens mij totaal geen magnetisme in zowel veldspoel als anker anders zou daar ijzer stof aan moeten kleven en dat doet het niet.

[Bericht gewijzigd door old brumax op maandag 18 september 2023 15:52:26 (66%)

Die 0.5-0.6 ohm zal wel de overgangsweerstand tussen de contactpuntjes zijn (plus meetsnoeren). Ziet er goed uit.
Met dezelfde opzet (losgenomen connectors) kun je ook tussen DF en D+/61 van de dynamo meten. Kun je zien of de veldwikkeling onderbroken is.
Je kunt de dynamo "flashen". (Deze naam slaat eigenlijk op de ruwe methode waarbij je het anker van de stroomspoel even indrukt zondere bedrading los te nemen). Sluit DF een paar tellen aan op de batterij of B+/30, liefst via een koplampje maar kan ook rechtstreeks. Dan worden de veldschoenen weer voluit gemagnetiseerd en blijft daarna hopelijk voldoende magnetisme achter.

Moeten dan alle draden van de regelaar afgehaald worden?

[Bericht gewijzigd door old brumax op maandag 18 september 2023 17:09:08 (72%)

Op 18 september 2023 16:49:36 schreef aobp11:
Die 0.5-0.6 ohm zal wel de overgangsweerstand tussen de contactpuntjes zijn (plus meetsnoeren). Ziet er goed uit.
Met dezelfde opzet (losgenomen connectors) kun je ook tussen DF en D+/61 van de dynamo meten. Kun je zien of de veldwikkeling onderbroken is.
Je kunt de dynamo "flashen". (Deze naam slaat eigenlijk op de ruwe methode waarbij je het anker van de stroomspoel even indrukt zondere bedrading los te nemen). Sluit DF een paar tellen aan op de batterij of B+/30, liefst via een koplampje maar kan ook rechtstreeks. Dan worden de veldschoenen weer voluit gemagnetiseerd en blijft daarna hopelijk voldoende magnetisme achter.

Het betreft hier een dynastart, dynamo en startmotor in 1 behuizing.
Als de startmotor wel gewoon werkt dan verwacht ik genoeg remanent magnetisne in het anker om de veldwikkeling op gang te krijgen.
Mis je intern in de dynastart niet de doorverbinding tussen starmotorveld/dynamoveld/koolborstel ?

@old brunax,
contact uit, DF draad loshalen, met Ohm meter meten tussen losse draad en DF klem.
Maakt niet uit of je dit bij de regelaar of de dynastart doet.
Wat meet je dan ?

Dat ga ik morgenvroeg kijken, heb nu helaas geen tijd meer, de borstels van de startmotor worden ook gebruikt voor de dynamo dat is 1, het zelfde voor het anker, alleen de veldwikkeling is gescheiden, zijn aparte spoelen waar aan het ene eind een draad naar de DF gaat en de andere naar de d+61, dat zijn de blauwe en de gele die komen in de dynamo op 1 kunt samen naar de borstels.

KGE

Golden Member

Misschien wat logischer qua tekening:

Een kloppend schema van het binnenwerk van de regelaar zou ook wel helpen :+

Starterspost bevat een mooi linkje waar het hele schema instaat.....

ik zie dat je 2 verschillende versies hebt van de startmotor/dynamo van de prinz 4. je hebt niet toevallig de dynamo/starter van de ene versie en de regelaar van de andere versie?

waar rook was, werkt nu iets niet meer
KGE

Golden Member

Op 18 september 2023 18:33:56 schreef HD13:
Starterspost bevat een mooi linkje waar het hele schema instaat.....

De tekening van de regelaar laat veel te wensen over. Alles lijkt aan de behuizing vast te zitten en het is onduidelijk wat door wat geschakeld wordt.

Zo complex is dat schema niet. De behuizing is de massa. Dat geldt voor zowel de regelaar als de dynamo/startmotor/onderbreker-combinatie.
Bij de regelaar zijn de aansluitingen met de lipjes uiteraard niet aan massa verbonden. Bij de dynamo/startmotor/onderbreker-combinatie zijn alleen de draden die eindigen op de zwarte stippen verbonden met massa.

@old brumax,
Je hebt het laadcontrolelampje toch niet door een ledlampje vervangen?
Dan werkt je laadinrichting niet meer.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op maandag 18 september 2023 22:30:02 (15%)

nee ik heb geen ledlampjes erin gezet, ook heb ik niets veranderd vwb aansluitingen, het heeft altijd goed gewerkt tot mijn anker kaduk ging en dat heeft neem ik aan ook flink sluiting gemaakt omdat ook de spoelen door de draden uit het anker kapot geslagen zijn, dat is een aanname en vanaf dat moment werkte het dus niet meer.
Alles is aangesloten volgens het grote principe schema uit de link in mijn eerste post.

[Bericht gewijzigd door old brumax op maandag 18 september 2023 23:01:34 (12%)

Als ik het goed begrijp, heb je de anker- en de statordraden van de dynamo vervangen. De anker- en statordraden van de startmotor zijn nog intact gebleven.
De nieuwe draden moeten op precies dezelfde wijze aangesloten worden als de oude draden. Heb je misschien de draden van de stator of anker per ongeluk omgedraaid? Dan van één van deze spoelen de aansluitingen omdraaien.
Als je van een dynamo de stator- (of rotor)draden omwisselt dan wordt de plus en de min van de dynamo bij dezelfde draairichting ook omgewisseld. Het magnetisch veld is dan anders gepolariseerd.
Wees voorzichtig!
Als je draden gaat omwisselen, zet dan voor de zekerheid een zekering van een paar ampere in de gele DF-draad en een zekering van 10A in de D+/61 draad. Het is zonde als de boel uitfikt omdat ik je een verkeerd advies gegeven heb.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op maandag 18 september 2023 23:44:56 (18%)

Is er bij het vervangen rekening gehouden dat nummers van de dynamo en de regelaar overeen stemmen? Zodat stromen en en het regelsysteem gelijk zijn , beide regelen massa of beide regelen tegen de geïsoleerde borstel?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Ik heb geen spijt dat sommige mensen verloren zijn gegaan met de tijd, maar de tijd verloren is gegaan met sommige mensen