De stroommeting komt van een lijst die door repaircafe's wordt gehanteerd. Ze willen graag die waarden dan ook op een displaytje zien.

Een gewone stroomtrafo is nog steeds een idee.

Je neemt een stroomtrafo van 1:1000. Bij 10A loopt er dan secondair 10mA. Is "handelbaar".

Normaliter sluit je die af met een 100 Ohm weerstand. 10mA * 100 Ohm 1V. Dat is prima om dan met 1 kant aan de 1.65V te hangen en de andere kant begint dan bij 16A de voedingen van je 3.3V CPU aan te tikken.

Wat nu als je die weerstand niet 100 ohm maakt maar 10k of 15k? Nu is de gemeten spanning 100x hoger, maar bij 10A onhandig groot. Dus daar gebruik je een een 5V bidirectionele TVS voor. Nu kan je met een 5V AC metertje de stroom aflezen. Ergens als de TVS begint aan te spreken wordt de meting onnauwkeurig.

Neem een tweede stroomtrafo en metertje. Die sluit je wel af met 100 ohm en je meet daar dan in het hoge bereik.

Op 17 september 2023 13:06:00 schreef BenI2C:
Voor een snelle fout indicatie wil ik een AC-stroom meting doen tussen 0-50 mA.(Senseo)
Daarnaast moet het bestendig zijn tegen een belasting van max 10Amp.
(...)
Zijn er misschien dingen die ik over het hoofd zie ?

Ik zie allerlei mooie oplossingen langskomen maar een gewone multimeter met een RMS stroommeting is toch best betaalbaar tegenwoordig? Zoiets:

https://www.eleshop.nl/owon-ow18d-multimeter.html

Deze heeft zelfs op het 20A bereik nog 1 mA resolutie.

Ha BenI2C,

Even mee gelezen @blackdog heeft een aantal testen gedaan met stroom trafo's .
Ik kan je schema niet goed plaatsen :?
Wat ik uit je tekst opmaakt is je wil een stroom van 10 A max kunnen meten met een oplossend vermogen van ??? in het mA bereik wauw....
Een gemiddelde stroomtrafo heeft een tolerantie van 4 % je metertje over de burden weerstand slaat wel uit maar.....

Een veel beter resultaat bereik je met een Hall element of een magnetoweerstand deze maakt gebruik van het GMR-effect.
De GMR betekend giant magnetoresistance dan heb je geen CT meer nodig en kan je alleen de weerstand in je tekening gebruiken.
Ik heb wel een aantal waarden, zal eens kijken hoe je daar mee uit de voeten kom....

Groet,
Henk.

Wat ik uit je tekst opmaakt is je wil een stroom van 10 A max kunnen meten met een oplossend vermogen van ??? in het mA bereik wauw....

HAha nee dat niet.
TS wil 10 - 50mA kunnen meten waar er max 10A aan stroom kan lopen.
Als de senseo op standby staat is de stroom laag.
Echter TS kan geen mV's meten

Ha benleentje,

Dank voor de uitleg dus 10 Amp. max is 50 mA je hoeft niet in mV te meten kan in V dit wordt bepaald door de burden weerstand.
Het voordeel van een magetoweerstand je kan er een brug van maken met een veel grotere nauwkerigheid.
Een CT is erg afhankelijk van de cos φ welke de belasting veroorzaakt !

Groet,
Henk.

Op 19 september 2023 13:43:34 schreef Frederick E. Terman:
Met een oude gloeistroomtransformator, die - praktisch onbelast en met de moderne 230 V - zo'n 7,1 V rms levert, loopt er bijna precies 1 mA rms. Dat zou dan neerkomen op 445 nF, wat gezien de leeftijd van de Senseo niet onmogelijk lijkt.

Wie heeft nu nog een gloeistroomtransformator? :+ Iedere 9V of 12V transformator zal wel voldoen. Het is een eenvoudige, veilige en mooie methode en dank voor de mooie simulatie.
Alleen de stroom. Is het nu bijna 1mA of is het precies 1mA?

Op 19 september 2023 14:56:56 schreef BenI2C:
De stroommeting komt van een lijst die door repaircafe's wordt gehanteerd. Ze willen graag die waarden dan ook op een displaytje zien.

Waarom dan zo moeilijk doen?
Een senseo is toch gewoon aan als de stekker in het stopcontact zit? En gaat pas 10A gebruiken als je op een knop drukt?

Ik zou gewoon een 100mA paneelmeter nemen en daar de diodes eventueel overzetten.

Of een handje c's bestellen, goede senseo's komen normaalgezien niet naar een repaircafe.

Op 19 september 2023 18:56:31 schreef benleentje:
Ik zou gewoon een 100mA paneelmeter nemen en daar de diodes eventueel overzetten.

Dat werkt totdat iemand een kapotte Senseo naar het repaircafe brengt die continue denkt dat er op de knop gedrukt wordt.

Dat werkt totdat iemand een kapotte Senseo

Daarom er ook wel diodes overheen zetten

Op 19 september 2023 21:07:58 schreef Sine:
Of een handje c's bestellen, goede senseo's komen normaalgezien niet naar een repaircafe.

Vaak is een schoonmaakbeurt / ontkalken al voldoende

Update:
Inmiddels voor een andere mogelijkheid gekozen.

De te meten lage wisselstroom wordt via de diode brug en relais/elco als gelijkspanning omgezet. Deze is mooi te meten met een simpel volt moduul.
Als de wisselstroom hoger dan 70 a 80 mA wordt komt het relais op en zal de diodebrug kortsluiten en tevens via het houdcontact het relais blijven activeren.
De TVS diode vangt de korte stroompuls op die kan ontstaan door de traagheid van het relais.
In afwachting van een bestelde TVS diode staat het projekt even op pauze.

Als dat relais een aantrekstroom van 70 à 80 mA heeft, dan zal het inderdaad wel aantrekken bij 70 à 80 mA.
Wat de te meten spanning is als het relais niet aantrekt, hangt van het relais af: U= I×R.
(De potmeter staat daaraan nog parallel, maar zal veel hoogohmiger zijn.)

Als het relais wél aantrekt meet je natuurlijk alleen de spanning die uit het gelijkrichtertje rechts in de schakeling komt.

2 banaanbussen over de condensator hangen. Dan kun je de spanning er over meten (is toch een capacitieve spanningdeler ? ) en de capaciteit meten.

Maar als dat ding over de netaansluiting zit, is via de stekker meten zoals FET schrijft veiliger.

Ik zou gewoon een stroom-trafotje kopen of wikkelen. Haal primair er een paar keer doorheen zodat je 50mA kunt meten. Zet er een bypass schakelaar bij en je hoeft geen rekening met 10A te houden. bv een PTT drukknop die de trafo alleen inschakelt als je drukt. Dan kun je hem niet vergeten en ook niet met dingen als TVS of dikke weerstanden aan de gang.

De tester is ondertussen in gebruik.
Ik heb tevens digitale ~ volt en ~ ampere meter toegevoegd.
En dat bijna allemaal met recycle/voorraad materiaal.

Ziet er netjes uit!
Nu snel veel rotte Senseo's repareren.