Ik heb 2 gelijkrichters die aan dezelfde trafo hangen.
Hiervoor heb ik een printje ontworpen. Doe ik dit goed qua aarden? Het sterpunt is de aarde. Of kan ik beter 1 vlak nemen op de plaats waar het sterpunt is? Volgens mij is het plaatje de beste oplossing, nietwaar?
Is het aardpunt puur voor aarding of loopt er ook een stroom door?
En even een voorbeeldje: linkerkant: Zekering --> elko --> elko --> vlakstekker
Beter is: zekering --> knooppunt v/d elko's --> vlakstekker (sterpunt bij de eklo's)
Aarden van mijn 2xlm3886 amps.
Hoe bedoel je dat? Ik vat m niet helemaal.
Ik heb plaatje ff geupdate zoals ik hem nu heb. Het rechter deel is voor 2 andere amps die op gezamenlijke elcos zitten.
[Bericht gewijzigd door JuuL op ]
Ah, dat is beter zo!
Op 1 juni 2005 21:18:43 schreef JuuL:
[...]
Hoe bedoel je dat? Ik vat m niet helemaal.
[..]
Bedoel ik wat? Ik rammel zo door 
Hehe en mijn buik rammelt. Maar zo issie goed of niet? (pff wat een aansluitingen, ik vergeet vast wat gnds. Actief 2weg==veeeeeeeeeeel draadjes
).
Het sterpunt is zo goed. 
Maar wat de voedingsspanningen betreft haal ik dit nog even aan:
En even een voorbeeldje: linkerkant: Zekering --> elko --> elko --> vlakstekker
Beter is: zekering --> knooppunt v/d elko's --> vlakstekker (sterpunt bij de eklo's)
voorbeeldje:
Layout voeding
Jah maar ik heb mijn zekering niet aan de ground zitten. Ik snap je nog steeds niet wat je bedoelt
. Ik gebruik hem gewoon als draadbrug daar.
waarom smokkel je niet met via's en de toplayer? 
Het gaat er om dat de stroom nu van connector naar elko, en weer naar elko en vervolgens naar connector loopt.
Beter is elko aansluitingen bij elkaar op te knopen en vanuit je knooppunt de connectors te verbinden.
Bijv. het rechterdeel van je tekening: de 4 elko aansluitingen van de 0V naar elkaar toebrengen en van daaruit naar alle vlakstekkers. Je scheidt nu in en uit (boven en onder) je kan net zo goed alle 6 vlakstekkers bij elkaar zetten.
Jah draadbruggen kan ook, maar zonder is mooier.
Dus je bedoelt dat ik alle vlakstekkers bij elkaar kan nemen. De gnd rechtsboven is van een trafo, die kan er ook gewoon bij dan? En voor de rest maakt het ook niet uit? Dus als de gnd van de elcos maar op een sterpunt samenkomen?
Dus ik kan eigenlijk 1 groot gnd vlak maken bij alle vlakstekkers van de gnd linksonder?
/edit
Volgensmij heb ik het begrepen. Issie goed zo?
De grootste piekstromen lopen tussen de gelijkrichter en de elko's, als je de aftakking naar je te voeden schakeling hiertussen plaatst kunnen die pieken daar ook terecht komen en kan je een vervelende brom krijgen. Ik heb al eens een voeding gebouwd waar dit voorkwam. Je kunt het beste je aansluitpennen uit elkaar zetten met de elko's als middelpunt.
dwz. brug => Elko's => de rest
Zeker als er veel stroom gevraagd wordt zal dit uitmaken.
Dus ik had het wel goed eerst
.
Nou hij is bijna klaar met etsen...
Als ik later een vervelende brom krijg maak ik het printje wel opnieuw. Maar ik verwacht er niet al teveel problemen mee, want dat linker deel is voor 2x68 watt.
Xenobinol
Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand
Dat hele "ster" routing verhaal is voor veel mensen niet duidelijk.
Vanuit de bruggelijkrichter lopen er grote pulsvormige stromen naar de buffer condensatoren.
Je wilt dus eigenlijk dat de aansluitingen van de bruggelijkrichter direct uitkomen op de aansluitingen van de elco's
Om het zootje daar laag impedant te houden zou ik gewoon een groot massief kopervlak daarvoor gebruiken.
Nu mag je dit vlak als equipotentiaal veronderstellen, en deze gebruiken als middelpunt van je ster.
Het hele idee achter ster routing heeft te maken met het voorkomen van "common impedance coupling" ofterwijl de koppeling van stroomkringen door een onbedoelde/parasitaire gemeenschappelijke impedantie.
Als je b.v. brom hoort op de uitgang van je versterker komt dit meestal doordat de pulsvormige stromen vanuit je bruggelijkrichter een kleine spanning veroorzaken op dezelfde retourdraad (massa) welke ook wordt gebruikt door je ingangssignaal.
Deze spanning wordt vervolgens gesuperponeerd met het ingangssignaal en lekker versterkt door je versterker.
Met als gevolg een 100Hz brom op de uitgang van je versterker.
Xenobinol
Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand
Op 2 juni 2005 16:43:23 schreef Jeronimooo:
Dat zeg ik
En ik leg het even uit 
Op 2 juni 2005 16:16:44 schreef Henry S.:
Als dit bromt krijg jij een nieuwe. Dat durf ik er tussen te zetten.
Haha oke dan
. Ik her er wel vertrouwen in
.
En bedankt voor de uitleg jongens.