Op 7 oktober 2023 23:38:39 schreef revado:
[...]01404 plus eigen nummer volgens mij.
En was er ook niet 0123456789 + nummer?
Al weer lang geleden...
En dat nummer werd dan weer gebruikt om illegaal door te kiezen naar een buitenlandse lijn.
Deze grossierde ook in truken met de telefoon
https://www.hacktic.nl/magazine/0101.htm even op pijltje rechts drukken om te bladeren.
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (21%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op 7 oktober 2023 23:59:52 schreef henri62:
De PTT telefoons hadden vroeger een serieschakeling van de bel. Er zit in de 4 polige stekkers een EB aansluiting en is normaal doorgelust naar de B lijn.Als je een extra bel wilde aansluiten moest je de link eruit halen die daar tussen knopen.
Bij twee toestellen op 1 lijn was er een of andere wazige kruis constructie waar de toestellen mee aan elkaar vast zaten. Geen idee meer hoe dat zat, zal best nog wel ergens een tekeningetje op het internet rondzwerven. Die zorgde ervoor dat je niet kom meeluisteren op het andere toestel, en ik dacht ook dat er iets met de bel was.
Ik kan me herinneren dat die tekening ook binnenin een aansluitkast of het toestel stond of zo? Die aansluiting had een een speciale naam (ook dat weet ik niet meer).
-edit- Effe opgezocht: Dat was de tweepunt schakeling, die zorgt inderdaad dat de bel niet mee pingelt als je de hoorn op het andere toestel oppakt. Misschien is dat hier ook nodig?
Klopt, in een ptt contactdoos zaten naast de a, b, eb en aarde ook een a" en b".
Die werden onderbroken zodra je de steker er in stak.
Daar zat een kruisschakeling tussen zodat er geen 2 toestellen gelijk konden werken.
Die heb ik er heel vaak uit gesloopt, en nooit aangelegd 
De EB draden zaten gekruisd, in de T65 moets je er een doroverbinding , door ptt een stropje genoemd, uit halen en daar de EB (gele) draad op zetten voor de tweeling schakeling.
Ik zal vanavond nog eens kijken naar andere schema's voor speciale schakelingen.
Zo eerst even naar Oldenzaal (vanaf Den Haag...) om aan orgels te hobbyen 
Op 7 oktober 2023 23:54:03 schreef maartenbakker:
@Revado: heb je ook een PRX/A in je verzameling toevallig of behoefte aan onderdelen daarvoor?
Nee helaas, een complete PRX-A is een beetje te groot...
Maar als je er onderdelen van hebt is dat wel leuk!
Je hebt mijn mailadres.
Ik heb wel een werkende UH30, een paar TEKA centrales ( BB, BC en dergelijke) een paar siemens automaten ( foto van die generator) en een kleine 5 toestel centrale van Telenorma uit duitsland.
Alles met mechanische kiezers en dergelijke uiteraard .