Op 14 oktober 2023 22:09:29 schreef OPTOdesign:
[...]1. Hmm. Het lijkt mij niet de beste aandrijving. Zo'n propeller draait heel snel terwijl het koppel enigszins beperkt is. Toevallig heb ik zelf een 4pk benzine motor en een elektromotor (beide op m'n boot van 7 meter). De schroef van de elektromotor is meer dan het dubbele in omtrek en draait veel langzamer (bij 1 slag per seconde is er al redelijke voortstuwing). Dus kijk hier eens goed naar.
Volgens mij moet dat wel goed gaan. De originele (verbranding)motor draait ook 4500-5000 tpm bij volgas. Vervolgens maakt de transmissie in het staartstuk er ca 2250-2500 tpm van bij de schroef.
Met een grotere schroef of grotere spoed kun inderdaad je met minder toeren (en meer koppel) uit de voeten, maar het leek me juist handig het bij de originele snelheden te houden, want dan matcht de originele schroef ook goed. Een grotere schroef past niet op een bbmotor ivm de ventilatieplaat die vlak boven de schroef zit. En versies met een grotere spoed zijn voor zover ik heb kunnen zien niet te krijgen. En ge3dprinte schroeven zijn een drama qua efficiëntie. Dus al met al lijkt de standaardschroef met standaardtoerentallen met de beste optie.
Volgens de brandweer is dus maximaal 36V "veilig". Er zit dus niks anders op dan gewoon alle elektrische delen heel goed te isoleren en af te schermen. En het aluminium frame van de zonnepanelen goed te aarden aan de minpool van de accu voor het geval dat daar iets stuk gaat. En nog een type b aardlekschakelaar erbij en dan moet het wel goedkomen. Veel meer kan ik denk ik niet doen.
Het idee van sneller/langzamer varen afhankelijk van beschikbare zonne-energie is nog steeds de bedoeling als "autothrottle-mode". Maar daarnaast blijft het ook gewoon mogelijk handmatig te varen met vermogen naar keuze voor wanneer dit nodig of gewenst is.
Edit: godsamme, waarom zijn aardlekschakelaars voor gelijkstroom zo duur vergeleken met de gewone voor wisselstroom =o