Eigenlijk is het heel simpel.

- De MPPT regelaar pakt alle zonne-energie die beschikbaar is en stuurt die naar de accu.

- De motor neemt alle stroom die nodig is afhankelijk van de belasting van de motor en de stand van het 'gas-pedaal'. Het maakt voor de motor niks uit waar die stroom vandaan komt.

- Als je meer gas geeft dan gaat de motor meer stroom trekken. Die stroom moet ergens vandaan komen. Dus als de MPPT regelaar niet genoeg stroom kan leveren dan komt de rest uit de accu.

- Dus als er te weinig zon is, en je wilt de accu niet gebruiken dan is de enige mogelijkheid die overblijft om minder 'gas' te geven. Dat kan je met de hand doen, en je kan het automatiseren.

- In het simpelste geval kun je een diode richting accu plaatsen zodat de accu alleen geladen kan worden. Als je dan teveel gas geeft, dan heeft dat geen effect doordat de MPPT regelaar de benodigde energie niet kan leveren.

- Die diode moet je dan overbruggen zodra je op de accu verder wilt.

Dat moet wel een stevige diode zijn trouwens. Denk aan zoiets:

Dat klinkt inderdaad simpeler dan ik dacht.
Wat gebeurt er eigenlijk als ik meer "gas" geef dan dat er aan solarvermogen is (en er zit zin diode tussen)? Zakt de uitgangsspanning van de MPPT regelaar dan in?

Inderdaad, in eerste instantie zakt de spanning in.

En dan hangt het van de MPPT regelaar en de motorregelaar af hoe die daar op reageren. Ik zou denken dat die afschakelen als de spanning te laag wordt maar ik heb geen ervaring met zulke spullen.

En de MPPT acculader moet wel overweg kunnen met die diode, want daardoor wordt de benodigde laadspanning iets hoger. De regelaar moet daarop afgeregeld worden.

De motorregelaar die ik van plan ben te gebruiken zal inderdaad afschakelen als de spanning onder de 30V zakt. Die denkt dan namelijk dat de accu leeg is.

Dus ik moet ook een regelaar hebben die het motorvermogen verlaagt als de zonnepanelen minder energie opwekken. Eigenlijk dus alsnog een soort MPPT motorregelaar.

Misschien is het dan een idee om een aparte regelaar te maken voor de "gas"stand. Een PID regelaar met als input het opgenomen (zon)vermogen en als output de "gas"stand.

En dan los daarvan een kleinere reguliere oplader voor de accu.

Ik zou niets met een diode doen. Gewoon BLDC controller op de accu aansluiten en idem met de MPPT. Als je wilt weten of de zonnepanelen de accu laden of dat je de accu aan het leeghalen bent dan moet je een bidirectioneel stroommetertje op 1 van de polen van de accu zetten.

Een motorcontroller die je kan instellen om "minder vermogen" te doen bij lagere spanning is de VESC. Daar zijn een aantal "copieen" van, zoals FSESC. Ik heb dat bijvoorbeeld op m'n fiets. IPV dat het in 1x onherroepelijk over is gaat ie steeds minder doen. (de accu zakt dan onder de grens als je meer vermogen trekt, dus hij gaat dan bij hoge snelheid (veel vermogen) minder ondersteunen). Voordat ik dat had ingesteld heb ik 1x gehad dat het "patsboem" over was.

[Bericht gewijzigd door rew op (46%)]

Als ik het goed begrijp is die FSESC functie die je beschrijft vooral bedoeld om het laatste restje energie uit een accu te persen. En niet zozeer om continue op maximaal beschikbaar vermogen te sturen.

En wat betreft je voorstel uit de eerste alinea: Ik zou dan constant de stroommeter in de gaten moeten houden en gas bijgeven of terugnemen om op 0A te sturen. En dat is juist wat ik automatisch wil hebben. In het ergste geval zou ik dan een tijdje niet doorhebben dat ik de accu aan het leegtrekken ben. En als de hemel dan ineens dichttrekt, ik met een lege accu zou komen te zitten ver van de kust. Een setje roeispanen zullen wel als laatste redmiddel aan boord aanwezig zijn, maar daar zou ik liever nooit naar willen grijpen. =p

Hoe meer ik erover nadenk, hoe beter het idee van een "mppt motorregelaar" me in de oren klinkt. De meeste zonnepanelen die ik zie hebben hun maximale vermogen rond de 40V uitgangsspanning. Die spanning komt ook perfect uit voor de motorregelaar die ik wil gebruiken (bedoeld voor een 10S LiPo accu).
Dus als ik dan "gewoon" een Arduinootje programmeer met een algoritme dat meer/minder gas geeft om de ingangsspanning op 40V te houden. Dan ben ik er denk ik al grotendeels.

Dan rest alleen nog een apart ladertje dat de accu bijlaadt/afgetopt houdt. En een schakelaar om te wisselen tussen zonnepanelen en accu als input voor de motorcontroller.

Op 28 september 2023 15:21:52 schreef perpetuum_mobile:

En wat betreft je voorstel uit de eerste alinea: Ik zou dan constant de stroommeter in de gaten moeten houden en gas bijgeven of terugnemen om op 0A te sturen. En dat is juist wat ik automatisch wil hebben. In het ergste geval zou ik dan een tijdje niet doorhebben dat ik de accu aan het leegtrekken ben. En als de hemel dan ineens dichttrekt, ik met een lege accu zou komen te zitten ver van de kust. Een setje roeispanen zullen wel als laatste redmiddel aan boord aanwezig zijn, maar daar zou ik liever nooit naar willen grijpen. =p

Met bijvoorbeeld een ACS758 tussen accu en de rest kun je automatisch detecteren of er ontladen wordt en dus ook automatisch daarop regelen. Dus dat hoef je niet zelf in de gaten te houden!

Op 28 september 2023 15:21:52 schreef perpetuum_mobile:
Dan rest alleen nog een apart ladertje dat de accu bijlaadt/afgetopt houdt. En een schakelaar om te wisselen tussen zonnepanelen en accu als input voor de motorcontroller.

Dat zou ik dan weer niet doen. Je kunt beter de MPPT regelaar altijd de accu laten laden, en de accu spanning direct gebruiken voor de motorregelaar.

Als de arduino dan zorgt dat je nooit teveel gas geeft, dan gaat het overschot aan zonne-energie direct naar de accu. Precies wat je wilt.

Waarom zou je dat willen schakelen?
Als je bv direct op de zonnepanelen vaart en die kunnen meer leveren als je motor verbruikt gooi je energie weg. Maar als je dan even in de schaduw vaart dan valt je motor bijna stil. Beide lijken mij niet de bedoeling.

Als je dan toch iets met een microcontroller gaat doen laat die dan direct het vermogen naar de motor regelen.

Ik zou dan constant de stroommeter in de gaten moeten houden en gas bijgeven of terugnemen om op 0A te sturen. En dat is juist wat ik automatisch wil hebben.

Zelfs automatisch zou ik dat niet willen beter lijkt me om dat vermogen en het gas zo constant mogelijk te houden. Je hebt de accu ook niet voor niets als er even schaduw is dat dan ook gewoon gebruiken.

Op 28 september 2023 16:50:04 schreef benleentje:
[...]

Zelfs automatisch zou ik dat niet willen beter lijkt me om dat vermogen en het gas zo constant mogelijk te houden. Je hebt de accu ook niet voor niets als er even schaduw is dat dan ook gewoon gebruiken.

Ik zou het ook gewoon op accu houden, als je ineens moet uitwijken in de schaduw dan heb je anders een probleem.

Je kan natuurlijk wel een waarschuwingssignaal geven zodra je op accu vaart zodat je het door hebt. Ik zou dat niet meteen doen, maar als er nog maar x% in de accu zit.

Goed punt. In eerste instantie was dat juist mijn bedoeling (wolk voor de zon = langzamer varen). Maar waarom ook niet de accu als buffer gebruiken als ie er toch al zit. Zolang ik maar altijd een bepaald percentage reserve overhoud.

Alleen, hoe zorg ik ervoor dat de accu niet te snel opgeladen wordt?
Bij het varen @ 1500W motorvermogen (en 1500W beschikbaar zonvermogen) zou er bijvoorbeeld 40-50A uit de lader moeten komen. Maar als ik stop met varen zou er niet meer dan 15 of 30 A (0.5C of 1.0C) de accu in mogen gaan bij een 30Ah accu. Doet een MPPT lader dat automatisch? Of verschilt dat per model?

Dan moet je die diode monteren. En een schakelaar over de diode. Een FSESC of VESC kan je dan gewoon instellen om over een groot bereik steeds minder vermogen te doen. Anderzijds, een MPPT regelaar kan niet weten dat er een motor aanzit en geen accu. Ik denk dat je dan een klein heftig accutje er nog tussen moet zetten (aan de MPPT/ESC kant van de diode.

Een app op de ESC(*) die direct zelf "MPPT doet, tja, dat zou nog beter zijn. Maar ja, motor + MPPT: ik denk dat dit nogal snel complex wordt.

Misschien is inderdaad een extra module die de stroom naar de accu meet en daarop het gas van de ESC bijregelt toch een interessant plan.

(*) die VESC/FSESC dingen zijn open source en kan je zelf programmeren

Ik neig inderdaad steeds meer naar Panelen ==> MPPT Lader ==> Accu ==> Motor.

Alleen begrijp ik niet hoe de diode dan helpt tegen te snel laden.
Stel ik neem een 10A MPPT lader, dan laadt een 100Ah loodaccu op de juiste snelheid (0.1C). Maar zodra ik ermee ga varen en de motor 40-50A trekt, houdt de lader dat nooit bij en loopt de accu leeg.
En als ik een 50A lader neem, dan gaat het goed tijdens het varen, maar zodra de motoren geen vermogen meer vragen, gaat er veel te veel stroom de accu in, toch?

Edit: Ik haal nu wat dingen door elkaar. Met de loodaccu uit bovenstaand voorbeeld zou dat volgens mij gewoon goed moeten gaan. Maar stel ik kies voor een lithium accu, dan zou er wel te veel stroom in gaan als de lader z'n maximale stroomsterkte de accu in gaat pushen.

[Bericht gewijzigd door perpetuum_mobile op (21%)]

Alleen begrijp ik niet hoe de diode dan helpt tegen te snel laden.

Ik ook niet.

Als je loodaccu,s neemt is het simpel als je regelaar op de goede spanning zet dan laad de accu vanzelf goed. Behalve als de accu echt leeg is dan moet er meestal met een stroom begrenzing geladen worden maar als de accu normaal leeg is is de begin stroom wel wat hoog maar dan kan die wel hebben.

dan laadt een 100Ah loodaccu op de juiste snelheid (0.1C).

Meeste accu mogen met 0,15 - 0,3C geladen worden, maar dit voor je accu altijd even opzoeken.

Ik gebruik als "natte vinger" getal voor loodaccus: "0.25C" als toegelaten laadstroom. Er zijn veel accus die precies dat getal in hun datasheet hebben staan. Het officiele advies: kijk in je datasheet blijft staan, maar als ricth-getal kan je van 0.25C uitgaan. (als je alles er op berekent hebt dan moet je maar een accu uitzoeken die die 0.25C in z'n datasheet heeft staan).

Als je een elektrische boot aan het "ontwerpen/uitrekenen" bent dan zou ik op 3 uur autonomie op de accu mikken. Als je zo veel mogelijk direct op de zonnepanelen wil varen, dan ga je dus een veel kleinere accu kiezen. Dus bijvoorbeeld 1 uur autonomie. Je komt dan op "ongeveer 1C laden en ontladen".

Ik zou een lithium accu kiezen die dan "max 1C" geladen mag worden.

Neem je dan bijvoorbeeld deze (ik kies altijd de goed-maar-goedkope optie: er zijn 3x duurdere accus die dan 10% beter zouden zijn: dat is het geld niet waard, imho.)

Die mag 8C ontladen en ruim 1.5C laden. Als je dan een 8P configuratie maakt heb je 20Ah en is 20A dus "1C". Een 20A MPPT regelaar is dan precies aangewezen. Een goede motorregelaar kan je dan kopen of instellen op die 20A. En de panelen kies je dan op 1.3 tot 1.6 maal het vermogen van die 20A (om een redelijke kans te hebben dat je de 20A ook daadwerkelijk de accu in kan duwen, ook als het niet optimaal zonnig is dat het paneel z'n max haalt.

Anderzijds, als je de panelen ziet als de beperkende factor dan neem je de panelen op 0.9 -100% van het vermogen voor 20A.

Ik heb even je openingspost herlezen en jij wil dus je accu "heel klein" kiezen. 0.25* het zonnepaneel vermogen en het motorvermogen. Dan moet je dus accus kiezen die m.i. met 4C geladen mogen worden. Die zijn er wel. https://hobbyking.com/en_us/turnigy-nano-tech-plus-5000mah-4s-70c-lipo… (ik weet niet hoe je "up to 30C on some batteries" moet lezen, maar 5C doet ie makkelijk.)

achtergrondinfo: laden loodaccus:
Voorbeeld: 0.25C : https://panda-bg.com/datasheet/2759-365959-Sealed-Lead-Acid-Battery-4V…
0.3C: https://docs.rs-online.com/2fd3/0900766b80f593a4.pdf
0.3C: https://ups.aecups.com/wp-content/uploads/Battery-AGM-12V-9Ah-VRLA.pdf
0.2C: https://www.atbatt.com/content/specsheet_AP12-100P_v2.pdf

Dit was wat ik vandaag kon vinden (ongeveer de helft van wat ik vond had "geen spec"). Conclusie: minder "precies 0.25C" in de datasheets dan wat ik verwachtte, maar het blijft een aardig richt-getal.

Bedankt voor alle suggesties.
Ik denk dat ik voor 4x 12V 40-50Ah loodaccu's in serie ga. Daarmee kan ik een uur autonoom varen op 1,5 kW motorvermogen en dat is genoeg. Dezelfde capaciteit met lithium accu's is een veelvoud duurder en de voordelen van lithium tov lood zijn voor deze toepassing niet heel noodzakelijk. Gewicht boeit niet zoveel. Snel opladen ook niet (na gebruik uren of dagen de tijd om de accu weer vol te laden). Het enige zou zijn dat ik met lithium een groter deel van de capaciteit zou kunnen benutten. Maar dat is me de meerprijs niet waard. Loodaccu's it is dus.

Dus:

- 8x Zonnepaneel van 250-300Wp (ca. 2 kWp in totaal).
- 60A/48V MPPT Laadregelaar
- 4x 12V40Ah loodaccu (1,92 kWh)
- BLDC Motor van ca. 2 kW. + Motorregelaar

simpelste is een watt meter tussen accu en panelen hangen.
zolang de accu oplaad, kan je gasgeven, zie je dat je vermogen uit accu trekt, moet je zelf gas minderen.

je kan ook automatiseren, met bv een arduino:

je laat de arduino meten hoeveel stroom er naar de accu gaat (spanning meten over de bekabeling is al voldoende).
-zolang er stroom richting accu loopt, geeft de arduino je instelling van het gas door naar de motor.
-trek je stroom uit de accu, dan regel je terug in stappen.
80% van je gashendel signaal naar de motor
60%
40%
... totdat er geen stroom komt uit de accu.

je kan ook een stap verder gaan en bv op display zetten
-hoeveel vermogen komt uit de panelen
-hoeveel vermogen gaat naar de motor
-hoeveel vermogen "gaat naar / komt uit" de accu.

met eventueel ook een bypass knop zodat je, als je dat wel, wel op accu kan varen.

normaal zou je gashendel tussen 1,1 en 4,1V ongeveer werken, dit om te voorkomen als er kabelbreuk is, dat er 0V of 5V op de throttle input komt, dat die voluit gaat.

ter info voor ideen:
ik heb vroeger een escooter controller misbruikt als ebike controller.
aangezien die scooter kan gasgeven, zonder dat je moet trappen was die illegaal.
daarom heb ik toen een arduino tussen de gashendel geschakelt.
de arduino kreeg 3 signalen en was aangesloten met zijn uitgang op de 'gas hendel input' van de controller:

input 1: pedalen reed contact (als je niet harder trapt dan 30toeren per minuut, doet de arduino niks en kan je niet gasgeven)

input 2: snelheids meter op het wiel.
-als je trager rijd dan 6km/h kan je wel gasgeven, maar krijg je slechts 90W. dit bv om vanuit stilstand te kunnen kruipen als de ketting niet wil schakelen achteraan
-als je tussen 6 en 20km/h rijd, krijg je max 250W
...

-input 3: de gashendel zelf waar ik aan draaide, die gaf dit signaal onder bepaalde omstandigheden geheel of gedeeltelijk door.

hier info: cadans 0, vermogen 70% van de gashendel (221 input gashendel), Pout echter maar 0 want je trapt niet op pedalen)
http://www.cwad.be/projectpics/ebike-3.jpg

later visueel iets beter gemaakt met balkjes
bovenaan cadans balk (ik trap aan 110rpm, dit was simualtie via usb)
onderaan vermogen (aangezien ik 28 reed zakte vermogen naar 90W aangezien je niet harder mag rijden). gashendel input maakt niks uit, vermogen wordt verminderd
http://www.cwad.be/projectpics/ebike-2.jpg

Op 29 september 2023 20:06:37 schreef perpetuum_mobile:
- 8x Zonnepaneel van 250-300Wp (ca. 2 kWp in totaal).
- 60A/48V MPPT Laadregelaar
- 4x 12V40Ah loodaccu (1,92 kWh)
- BLDC Motor van ca. 2 kW. + Motorregelaar

De MPPT regelaar kan dan de accus fors "overladen": De max laadstroom wordt overschreden als je midden op de dag plankgas de accus leegtrekt en dan ineens de boot stillegt in de haven.

Op 30 september 2023 10:58:29 schreef rew:
[...]De MPPT regelaar kan dan de accus fors "overladen": De max laadstroom wordt overschreden als je midden op de dag plankgas de accus leegtrekt en dan ineens de boot stillegt in de haven.

Ook bij een loodaccu?

@fcapri,
Dat is inderdaad ongeveer de bedoeling. Wanneer er energie de accu uit stroomt, overgaan in een soort autothrottle modus. Of twee modi. Een handmatige modus voor manoeuvreren, aanmeren, uitvaren, etc. En een automatisch "autothrottle" modus voor cruisen op maximaal beschikbaar zonvermogen.

[Bericht gewijzigd door perpetuum_mobile op (16%)]

Een tijdje sinds mijn laatste post alweer. Een kleine samenvattende update van het concept tot nu toe:

- 8-10 Zonnepanelen met 2 of 3 in serie.
- 48 of 60V aan 40 of 100Ah loodaccu's.
- 48V 2kW @4500tpm borstelloze motor (twijfel nog tussen deze draaien op 48V of op 60V).
- Een kapotte/oude/goedkope 4pk buitenboordmotor waar ik de verbrandingsmotor uit sloop en via een adapterplaat en askoppelstuk de elektromotor in klus.
- Zelfbouw MPPT lader met een synchrone "buck" omvormer met een ESP32 als brein, zodat ik de maximale (laad)stroom variabel kan reguleren. Dus meer uitgaand vermogen tijdens het varen en minder tijdens enkel laden. Zo voorkom ik het te snel laden van de loodaccu's en heb ik toch voldoende zonvermogen tijdens het varen.
- Stroomsensor tussen accu, lader en motor regelaar, zodat ik kan zien hoeveel netto stroom er in of uit de accu gaat. Hiermee kan de MPPT lader dan de uitgaande stroom beperken tot een bepaald maximum zodat de accu's niet te veel stroom door de strot gedouwd krijgen en wordt dit automatisch meer of minder afhankelijk van hoeveel stroom de motor trekt.

Waar ik nu mee zit is of ik dus 2 of 3 panelen in serie ga zetten. De panelen hebben hun maximale vermogen bij 30V. Dus met twee panelen in serie heb ik denk ik net niet genoeg spanning om een 60V accupakket (volledig) op te laden. Voor 48V zou het prima zijn.

En bij drie panelen in serie begin ik me zorgen te maken over de veiligheid. De onbelaste spanning is 40V per paneel. Dus 120V in totaal. Dit gecombineerd met de natte (en zoute) omstandigheden op een boot, maakt mij wat zorgen. Ondanks heel goed isoleren neig ik er toch naar om uit te gaan van het worst-case scenario. En dat is dat iemand op een of andere manier met zoutig natte blote voeten en handen iets aanraakt waar 120VDC op staat.

Ondanks aardig wat googlen, heb ik weinig info kunnen vinden over wat nou een "veilige" gelijkspanning is om aan te raken met zoutig natte handen en blote voeten. Waarschijnlijk omdat het antwoord van te veel factoren afhangt om een eenduidig antwoord op te kunnen geven.
Bij mijn VCAVOL examen heb ik geleerd dat alles boven 50 VDC in de categorie "gevaarlijk" valt. Maar ik vraag me af hoe anderen dat dan doen op (grotere) boten met elektrische aandrijving. Die hebben ook 48V of zelfs 72V motoren. Iemand ervaring met het gebruik van 80 tot 120V spanning in een maritieme omgeving?

Voor de duidelijkheid, ik bedoel "veilig" qua fysiek letsel door een elektrische schok. Niet qua potentiële brand.

Hierbij twee foto's van het huidige concept.

In een publicatie van de brandweer lees ik op blz. 10 (13 in de pdf) dit:

Aanraakveilig
Een veilige spanning is wisselspanning tot en met 50 V of gelijkspanning tot en met 120 V. Let wel: dit is onder gunstige, droge omstandigheden.
Wanneer een persoon nat is gelden de volgende waarden: wisselspanning tot en met 25 V of gelijkspanning tot en met 36 V.

Op 14 oktober 2023 15:16:30 schreef perpetuum_mobile:
1. Een kapotte/oude/goedkope 4pk buitenboordmotor waar ik de verbrandingsmotor uit sloop en via een adapterplaat en askoppelstuk de elektromotor in klus.
2. Maar ik vraag me af hoe anderen dat dan doen op (grotere) boten met elektrische aandrijving. Die hebben ook 48V of zelfs 72V motoren. Iemand ervaring met het gebruik van 80 tot 120V spanning in een maritieme omgeving?

1. Hmm. Het lijkt mij niet de beste aandrijving. Zo'n propeller draait heel snel terwijl het koppel enigszins beperkt is. Toevallig heb ik zelf een 4pk benzine motor en een elektromotor (beide op m'n boot van 7 meter). De schroef van de elektromotor is meer dan het dubbele in omtrek en draait veel langzamer (bij 1 slag per seconde is er al redelijke voortstuwing). Dus kijk hier eens goed naar.
Is een POD motor niet een beter idee?

2. Ik heb de machinekamer van de Dokter Wagemaker een keer mogen bewonderen, waar een aggregaat staat en de voortstuwing geheel elektrisch is. Het technische aspect is dat er natuurlijk een machinekamer is en alles is goed afgeschermd. Niks aan de hand. Dat zou jij dus ook moeten doen, maar dan in het klein.

Op 28 september 2023 17:14:26 schreef perpetuum_mobile:
Goed punt. In eerste instantie was dat juist mijn bedoeling (wolk voor de zon = langzamer varen). Maar waarom ook niet de accu als buffer gebruiken als ie er toch al zit. Zolang ik maar altijd een bepaald percentage reserve overhoud.

Ik weet niet of dat (wolk voor de zon => langzamer varen) nog steeds de bedoeling is, of niet. Ik weet ook niet welk vaargebied je in gedachte hebt.

Maar houdt er wel rekening mee dat zodra je op vaarwegen komt waar meer verkeer is, je geacht wordt constante snelheid en koers te kunnen houden. Als je bijvoorbeeld in een kanaal vaart met achteropkomende beroepsvaart is het ronduit gevaarlijk als jouw snelheid ineens inzakt als er een wolk voor de zon komt en die beroepsvaart jou in hoog tempo oploopt (inhaalt). Het zicht vanuit het stuurhuis is soms minder dan je zou denken (grote dode hoek voor de boeg door het voorschip) en als men even niet oplet wordt je overvaren. Of de schipper moet zwaar manoeuvreren om dat te voorkomen. Op de weg gedraagt een vrachtwagen zich al heel anders dan een personenauto, op het water is dat verschil nog vele malen groter!

Je snelheid vast kunnen houden is ook belangrijk op rivieren en vaarwegen met stroming. Je wilt niet dat je tegen de stroom in vaart maar ten opzichte van de wal achteruit drijft omdat er een wolk voor de zon is. Voor die vaarrichting zit je dan aan de verkeerde kant van het vaarwater, met daarbij bovengenoemd risico van achterop komend verkeer. Dat in die situatie nog minder mogelijkheden heeft om uit te wijken.

Ook bij een loodaccu?

je hebt 48V x 40Ah accu. Dat mag je al die leeg is best even met bv 20A laden als dat dan maar snel zakt onder de 0,3C = 12A. Dat met 60A proberen te laden is erg slecht voor de accu. Nu wil die 60A er echt niet in zelfs als de accu compleet leeg is maar je wilt ook zo kort mogelijk boven de normale laadstroom van 12A uitkomen.
Zolang er nog ca 65% of meer lading in de accu zit dan zal de laadstroom niet snel te hoog zijn. Met meer accu capaciteit mag er ook meer geladen worden

- Zelfbouw MPPT lader met een synchrone "buck" omvormer met een ESP32 als brein, zodat ik de maximale (laad)stroom variabel kan reguleren.

Met onderstaande sensor kan je dan de grote van de stroom en richting naar de accu meten.

https://nl.aliexpress.com/item/1005002969773911.html?spm=a2g0o.product…

Wat ik al zei even iets meer laadstroom naar de accu is geen probleem maar hou dat wel zo kort mogelijk.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (40%)]

Op 14 oktober 2023 22:09:29 schreef OPTOdesign:
[...]

1. Hmm. Het lijkt mij niet de beste aandrijving. Zo'n propeller draait heel snel terwijl het koppel enigszins beperkt is. Toevallig heb ik zelf een 4pk benzine motor en een elektromotor (beide op m'n boot van 7 meter). De schroef van de elektromotor is meer dan het dubbele in omtrek en draait veel langzamer (bij 1 slag per seconde is er al redelijke voortstuwing). Dus kijk hier eens goed naar.

Volgens mij moet dat wel goed gaan. De originele (verbranding)motor draait ook 4500-5000 tpm bij volgas. Vervolgens maakt de transmissie in het staartstuk er ca 2250-2500 tpm van bij de schroef.
Met een grotere schroef of grotere spoed kun inderdaad je met minder toeren (en meer koppel) uit de voeten, maar het leek me juist handig het bij de originele snelheden te houden, want dan matcht de originele schroef ook goed. Een grotere schroef past niet op een bbmotor ivm de ventilatieplaat die vlak boven de schroef zit. En versies met een grotere spoed zijn voor zover ik heb kunnen zien niet te krijgen. En ge3dprinte schroeven zijn een drama qua efficiëntie. Dus al met al lijkt de standaardschroef met standaardtoerentallen met de beste optie.

Volgens de brandweer is dus maximaal 36V "veilig". Er zit dus niks anders op dan gewoon alle elektrische delen heel goed te isoleren en af te schermen. En het aluminium frame van de zonnepanelen goed te aarden aan de minpool van de accu voor het geval dat daar iets stuk gaat. En nog een type b aardlekschakelaar erbij en dan moet het wel goedkomen. Veel meer kan ik denk ik niet doen.

Het idee van sneller/langzamer varen afhankelijk van beschikbare zonne-energie is nog steeds de bedoeling als "autothrottle-mode". Maar daarnaast blijft het ook gewoon mogelijk handmatig te varen met vermogen naar keuze voor wanneer dit nodig of gewenst is.

Edit: godsamme, waarom zijn aardlekschakelaars voor gelijkstroom zo duur vergeleken met de gewone voor wisselstroom =o