Beste forumleden.
Ik ben bezig met het bedraden van koppelingen deze moeten allemaal gesoldeerd worden. Het zijn kleine koppelingen Ik gebruik daar voor een soldeer bout van 40 watt ik gebruik ook soldeer met hars kern het solderen gaat op zich zelf prima maar ik heb een probleem met de bout zelf.
Als ik deze heb schoon gemaakt gaat het prima maar na een tijdje word de punt zwart deze is van koper en moet ik steeds schoon maken Waar kan dit aan liggen ik kan nooit een lekker door solderen steeds maar schoonmaken
Kan dit aan het koper liggen ? ik heb geen idee

mvrg e de waele

Koperen punten worden altijd zwart als de bout een tijdje aanstaat, daarom zie die ook niet veel meer. (tijdsduur hangt wat van de kwaliteit af)
Voor langer soldeerplezier beter een duurdere bout met verijzerde punt nemen...

Al

[Bericht gewijzigd door Robbe de Smet op (96%)]

Op 20 oktober 2023 17:16:47 schreef ericc:
Kan dit aan het koper liggen?

En aan de bout zelf, welk merk/type gebruikje?

De punt nooit met een natte spons reinigen, dan wordt hij broos en kun je er na verloop van tijd niet meer mee solderen. Pak van die koperen krullen, dat werkt goed.
Dan: gewone tin met 60/40 gebruiken, niet die loodvrije rommel (ja ik weet dat ik niet iedereen zijn mening deel).
En hou de temperatuur in de gaten, ik soldeer altijd tussen 320 en 360 graden.

Lijkt me sterk als bv Pace een natte spons adviseert. Door het "schrikken" laat blijkbaar de oxide beter los. Ik doe jaren met mijn Weller en Pace punten en gebruik ze heel erg veel. Ik gebruik eerst krullen en dan de natte spons. Hele volkstammen doen dat al decennia lang. Maar mogelijk gaat jou verhaal wel op voor low budget punten. Ik heb een rood Wellerstation gehad, die punten waren spotgoedkoop maar kon ik bijna maandelijks vervangen.

De TS gebruikt waarschijnlijk een of ander low budget geval wat mogelijk ook nog te heet wordt

[Bericht gewijzigd door fred101 op (13%)]

TS heeft het over een koperen punt, geen moderne verijzerde zoals bij Weller...

Op 20 oktober 2023 17:52:37 schreef fred101:
Lijkt me sterk als bv Pace een natte spons adviseert.

Precies, niets mis met een natte spons. :)

Geloof het of niet, mijn punt is al + 35 jaar oud. Nog steeds de eerste punt en ik soldeer ook best veel.

Nat of vochtig, ik heb nooit het verschil gemerkt.
Maar de TS heeft een koperpunt, van bijv 'die andere' Weller.

Of TS heeft zo'n geval van de Gamma...
Die zijn bruikbaar voor een enkele keer solderen maar worden veel te heet na een tijdje.

Plaats even een foto van de soldereerbout.

Is volgens mij een vrij oude Weller, zover ik kan vinden waren punten daarvoor koper met een nikkel laagje. Als ze nu kaal koper zijn dan zul je hem steeds moeten opschuren. Meestal gaat dat heel hard. Als er nog punten te koop zijn koop dan een nieuwe met ijzerlaagje als mogelijk. Dat werkt veel beter. Als je veel soldeert stap je beter over op een fatsoenlijk soldeerstation.

Ok ik ge het eens bekijken ik soldeer eigenlijk heel weing maar mijn kleinzoon wil een plasmasnijder maken en ik wil hem daar bij helpen om de connectors te solderen Ik ga maar eens kijken voor een ander denk ik ze zijn toch nog niet al te duur mischien dat ik een tip krijg welke ik dan kan nemen
e de waele

Voor incidenteel gebruik werkt een Velleman/HQ Power VTS25lf of VTS30lf prima.

In the grand scheme of things is het geen geweldige bout. Ongeregeld, tamelijk stijf snoer. Maar voor een bout van 2 tientjes (ofzo) is ie prima. Daadwerkelijk bruikbaar en de punt gaat jaren mee, in plaats van dagen zoals bij bouwmarktboutjes.

Wordt erg heet als je 'm laat staan, maar daardoor ook in staat om aardig wat thermische energie over te brengen op het te solderen onderdeel ondanks het lage vermogen. Ik heb er vele jaren mee gewerkt tot ik uiteindelijk een Weller Magnastat aantrof voor een leuk prijsje, en nog steeds denk ik 'Mwah, niet slecht voor 't geld en prima bruikbaar als je de flux niet laat verbranden op de punt' over die VTS25lf.

Punten gingen bij mij 2 a 3 jaar mee bij regelmatig gebruik en kosten een paar euro per stuk.

Voor kleine klusjes heb ik deze: https://www.eleshop.nl/atten-st-2090d-soldering-station.html

https://static.eleshop.nl/mage/media/catalog/product/cache/9/image/520x380/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/h/5/h50a421d1ab6b4ba98147dcb92c78c7bfp_1.jpg

Werkt buitengewoon goed en is goedkoop. (gebruikt standaard 900M punten, ook die zijn erg goedkoop en verkrijgbaar in alle denkbare modellen)

Die Atten die @arco aangeeft is een prima ding als je het af en toe nodig hebt.
Ik ken een school waar ze die dingen gebruiken en tevreden zijn.
Zo iets zou ik aanschaffen, dan is de temperatuur ook stabiel in te stellen.

Op 21 oktober 2023 12:04:53 schreef ericc:
Ok ik ge het eens bekijken ik soldeer eigenlijk heel weing maar mijn kleinzoon wil een plasmasnijder maken en ik wil hem daar bij helpen om de connectors te solderen Ik ga maar eens kijken voor een ander denk ik ze zijn toch nog niet al te duur mischien dat ik een tip krijg welke ik dan kan nemen
e de waele

Een Weller WECP voor €35 op Marktplaats. Koopje!
https://www.marktplaats.nl/v/hobby-en-vrije-tijd/elektronica-component…

beste forum leden.
Ik heb voor mijn soldeerbout een set punten gekocht de zijn vernikkeld ik ben benieuwd of ze werken als dit niet naar mijn zin is koop ik een station van weller en dat moet dan wel goed zijn
mvgr e de waele