andre1973
zit sinds 2009 in de PV.
Ik heb een monitor gekregen van een vriend die m ook weer heeft gekregen, maar nooit aan heeft gehad.
Nu wilde ik deze graag als 2e beeldscherm aansluiten op mijn apple laptop met HDMI aansluiting.
Op de monitor zit een DP aansluiting en ik heb hier bij de lokale computer boer een kabel gehaald die van HDMI naar DP gaat en omgekeerd.
Maar ik krijg er geen beeld uit, ook zegt de monitor dat ie geen signaal ziet.
Ik heb nog nooit eerder een HDMI stekker aangesloten op mijn laptop, en ik zie bij de beeldscherm settings ook geen 2e monitor staan.
Ik heb de monitor ook aangesloten op de HDMI uitgang van n Harddisc recorder, ook daar krijg ik er geen beeld uit.
Graag suggesties.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Is het wel een monitor? (gezien de beschrijving lijkt 't me eerder een tablet of zo, die hebben alleen beeld uit, geen beeld in)
Heeft een monotor trouwens maar 3 poten?... 
andre1973
zit sinds 2009 in de PV.
T is een HP Compaq LA2405x monitor...
Ook nog net ff aangesloten op een Xbox, maar ook daarmee kwam er geen signaal uit.
[Bericht gewijzigd door andre1973 op (53%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
een DP naar hdmi kabel die 2 richtingen op kan? lijkt me stug, doorgaans gaat het van DP naar hdmi en niet andersom. staat er geen richting pijl op 1 stekker?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik heb ze ook alleen in éénrichting gezien, staat er ook (bijna) altijd expliciet bij:
https://www.allekabels.nl/computerkabels/4566/1378215/displayport-naar…
Een HDMI naar DVI-D zijn er wel maar zijn niet omkeerbaar.
https://www.kabelshop.nl/Nedis-HDMI-naar-DVI-adapter-Nedis-DVI-D-Dual-…
Ik heb zo'n mini-DP naar HDMI-female adapter van Belkin, die had ik ooit voor een Surface Pro, en die doet het prima.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
andre1973
zit sinds 2009 in de PV.
Op 29 oktober 2023 16:36:12 schreef Peter112:
Een HDMI naar DVI-D zijn er wel maar zijn niet omkeerbaar.
https://www.kabelshop.nl/Nedis-HDMI-naar-DVI-adapter-Nedis-DVI-D-Dual-…
deze is daar ook te vinden, en zo'n stekker zit er ook op, zou dat werken gezien er dual staat?
https://www.kabelshop.nl/Nedis-DVI-naar-HDMI-adapter-Nedis-DVI-D-Dual-…
maar het voorbeeld dat ze geven is andersom....
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
@Andre:
Nee dat lijkt me weer een displayport naar HDMI adapter. Tenminste: zo is het omschreven.
Ik was aan het typen dat DVI naar HDMI wel zou moeten kunnen. Maar misschien is dat toch niet zo. HDMI heeft ook "audio" in de datastroom zitten. Als de DVI uitgang dat niet correct levert, zou het kunnen dat een HDMI monitor/TV dan BURP dat niet lekker vind.
Zo'n zelfde iets zou HDMI naar DP lastig kunnen maken. Als DP verplicht maakt dat je ook <streamX> meegeeft dan kan de HDMI standaard duidelijk omschrijven dat je onbekende streams moet negeren, dus dat DP->HDMI gewoon kan, maar andersom kan de DP standaard eisen dat als <streamX> niet aanwezig is je het als "geen DP", dus "geen signaal" moet beschouwen.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ja, een HDMI naar DVI-D kabel (liever geen verloopstukje, je weet maar nooit) is hier de makkelijkste en goedkoopste oplossing. Deze zijn passief en doorgaans niet richtingsgevoelig.
Je hebt alleen geen geluid, maar dat schopt niets in de war verder.
Edit: of wat Sine hieronder zegt, ik had die donderbout even over het hoofd gezien. Dat is net als HDMI naar DVI-D gewoon een 1:1 verbinding, en misschien zelfs met geluid. Kan wel zijn dat het kabeltje wat duurder of moeilijker te vinden is.
P.S. @andre1973: dual link slaat op de bandbreedte niet op de richting. Er is een extra aderpaar om 4k resolutie mogelijk te maken.
Die thunderbolt 2 is ook een mini displayport, dus je hebt enkel een passieve kabel nodig van mini-displayport naar displayport.
Arco
Special Member
Het kan aan mij liggen, maar ik heb nog nergens gelezen dat de monitor zelf goed werkend is gezien... Alle reacties lijken er van uit te gaan dat de monitor zelf niet verdacht is.
Just my 2 cents...
DP naar hdmi werkt maar naar 1 richting en niet zozeer omdat er electronica in zit, maar gebruik aan connectors op je laptop.
er zit namelijk een grafische chip in die hdmi kan uitsturen, dvi, vga,.... en ze misbruiken dan 1 connector om alle signalen erop aan te sluiten.
heb je dus een verloopkabel van je DP poort van je laptop, en hang je er een hdmi scherm aan, dan zal de laptop de hdmi signalen doorsturen.
hang je er een DP scherm op, zal die display poort protocol doorsturen.
jij gaat van laptop hdmi naar DP scherm, dat werkt niet, het scherm wil echt DP signalen zien op die ingang.
hdmi en DVI zijn gelijkaardig, je zou dus wel hdmi naar DVI kunnen doen, die gaan wel in 2 richtingen
Op 29 oktober 2023 17:46:59 schreef andre1973:
[...][bijlage]
deze is daar ook te vinden, en zo'n stekker zit er ook op, zou dat werken gezien er dual staat?
https://www.kabelshop.nl/Nedis-DVI-naar-HDMI-adapter-Nedis-DVI-D-Dual-…
maar het voorbeeld dat ze geven is andersom....
dual is van dual channel (dvi). voor hogere resoluties
[Bericht gewijzigd door fcapri op (24%)]
Op 30 oktober 2023 09:15:12 schreef PA2JR:
Het kan aan mij liggen, maar ik heb nog nergens gelezen dat de monitor zelf goed werkend is gezien... Alle reacties lijken er van uit te gaan dat de monitor zelf niet verdacht is.
Just my 2 cents...
"ook zegt de monitor dat ie geen signaal ziet"
Monitor lijkt dus wel degelijk aan te gaan, anders zou je die melding niet krijgen; dan zou de ingang nog defect kunnen zijn, maar probleem lijkt hier meer te zitten in het type kabel dat gebruikt wordt.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Omdat de topicstarter zegt dat een Xbox (vast ook geen gemakkelijke signaal-bron) én een hard-disk recorder óók geen beeld tonen bij aansluiten op de HDMI-uitgang vind ik de opmerking van PA2JR niet eens zo vergezocht.
Aan de topicstarter: het wordt (voor m'n gevoel) een zeldzamer verschijnsel, maar heb je de boel spanningsloos eerst met elkaar verbonden om daarna pas alles onder spanning te zetten of heb je zogenaamd 'hot plugging' toegepast (een of beide apparaten staat aan/is met het net verbonden en dan leg je een HDMI-verbinding?)
HDMI-poorten zijn op sommige modellen erg gevoelig voor dat zogenaamde hot-pluggen en kunnen daar defect van raken.
De resolutie is 'afwijkend' (16:10, waar 16:9 tegenwoordig gebruikelijker is) waardoor een hard-diskrecorder mogelijk niet werkt (die verwacht waarschijnlijk 16:9). De Xbox zou naar mijn mening gewoon moeten werken, maar misschien moet die wel verteld worden wat voor scherm er aan hangt.
Arco
Special Member
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Voor onder een tientje (twee tientjes als je het in NL koopt met volgende dag hier), koop je een HDMI naar VGA. Dat werkt gegarandeerd. Maar HDMI naar DVI-D heb ik ook wel gebruikt. (Dan zit er dus extra "audio data" in, die bij het maken van de DVI standaard NIET verzonnen was, maar de standaard is zo dat iedere DVI ontvanger dat netjes negeert. Goed over nagedacht!)
Brrrrr, een VGA kabel aan een 24" WUXGA monitor, ik hoop dat je van wazig beeld houdt 
De HDMI aansluiting van dat macbookje doet al geen 60Hz meer bij resoluties hoger dan 1080p
Maar zowel de laptop als de monitor doen Display Port, waarom moeilijk doen?
[Bericht gewijzigd door Sine op (24%)]
@pa2JR en @ weardguy: als ik het goed begrijp heeft hij dar ook die HDMI naar DP kabel gebruikt die inderdaad mijn inziens de andere kant op dwerkt: DP naar HDMI.
@Sine: wat is het probleem: ik heb net een 29" UWX aangesloten op een DP en een VGA: zie mijn topic hierover: beeld is prima: zater darvoor 2x een 15" allebei op VGA.. Als de resolutie maar klopt.
Maar idd een DP naar DP kabeltje lijkt mij hier de beste optie.
Ik heb hier een scherm met Mini DP en DP, en daarop hangt een Macmini met mini-dp-DP kabel, en een Macbook met mini-dp-mini-dp kabel. Allebei gewoon simpele passieve kabels van de bekende snoerboeren in NL. Omgewisseld werkt het natuurlijk ook, de Mini en MBP zijn inwisselbaar.
[Bericht gewijzigd door blanka op (29%)]