Goedenavond allemaal,
Heeft er iemand zin om mee te denken over het aanpassen van een groepenkast van een installatie waar tevens een 2de groepenkast op de meter moet worden aangesloten? Zie tekening
Groet, ron
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Interne bedrading vuistregel 6A per qmm.
Dat is het belangrijkste.
Verder hang eea nogal af van het land waar het geplaatst wordt qua eisen.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
3x 80A voeding is al 16mm2 kastbedrading. 4x 230V groepen achter een 40A 3F aardlek mag het 6mm2 zijn achter de aardlek.
3x80A is de max wat op de wijk straatkabel mag, daarna ga je meteen al naar 3x 160A in deze regio, en krijg je dus een eigen veld op de trafo, met bijkomende kosten.
als je nu nog 3x25A hebt en de kabel uit de grond is maar een 6mm2, dan beslis snel, want voor 3x80A van de netbeheerder moet gegraven worden en dan kan het zo maar een jaar wachttijd zijn..
[Bericht gewijzigd door testman op (25%)]
Dank,
Ik dacht voor de interne bedrading in kast 1 van het verdeelblok naar de aardlekschakelaars en de aardlekautomaat 10 mm2 te gebruiken en van de aardlek naar de algemene- en krachtgroepen 6 mm2.
Als dit juist is; kan dan de aderdikte van de hoofdschakelaar naar de verdeler 16mm2 zijn?
@testman, dank.
Het gaat hier om een bedrijfsterrein met verschillende loodsen erop . Achter de loods waar deze kast moet komen is een soort trafohuis met een stuk of zes kabels in installatie kasten met elke kabel voorzien van mespatroonhouders.
In de kasten die al al in gebruik zijn zie ik meszekeringen van 125 A. Ik zal controleren of de kabeldiktes van de al die kasten hetzelfde zijn en welke diameter.
Ik dacht in 1 van die kasten mespatronen van 100A te plaatsen en dan een hoofdschakelaar van 80A in kast 1... Alles in 3fase natuurlijk.
mvdk
Golden Member
Het is een beetje vaag hoeveel 16A groepen er per aardlekschakelaar komen.
Bij een 1x35A aansluiting kun je maar net zoveel 16A groepen op je 40A aardlekschakelaar zetten, hier moet anders gerekend worden.
Beste is 63A aardlekschakelaars te plaatsen.
Bij een 3x80 aansluiting is aarding een kopzorg. Je veiligheid hangt helemaal af van goed werkende aardlekschakelaars.
Als die tweede kast naast de eerste komt, niks aan t handje. Komt die tweede kast ergens verderop, denk goed na over die kabel daarnaar toe.
Ik begin er niet weer over. Maar een 3x80, brrr...
Edit: Als je toch zo nabij die trafo zit, doe dan TN aarding. Doe jezelf en anderen een plezier.
testman
klinkt als een betonnen hokje bekleed met kiezels anno jaren 70/80 met een halyester verdeelinrichting erin. de voeding direct uit de trafo is je max vermogen voor de opgetelde stromen bijelkaar.
idd 16mm2 vanaf de hoofdschakelaar naar het verdeelblok. let ook op de voeding vanaf het trafohok, hoe lang is deze? een 5x 16 of dikker leggen en idd de aarding TN maken, nul en aarde apart binnenbrengen op de nieuwe hoofkast. gezien de trafo zal er al TN zijn, normaal is 3x80 vanaf de straatkabel een TT stelsel.
@mvdk, u ook bedankt voor het meedenken natuurlijk
Ik heb de tekening nog even aangevuld
De aardlekschakelaars van 40a heb ik toegepast omdat ik die allemaal heb liggen. Vandaar dat ik de krachtgroepen maar per 2 op de aardlekschakelaars heb bedacht. Als het echt nodig is ga ik natuurlijk wel die van 63 kopen maar alles bij elkaar kost al een boel geld
Inderdaad gebruik ik de aarding die met de kabel van de net beheerder meekomt. Die kabel is 7 meter
De tweede kast zit inderdaad wel een stuk verder. De kabel wordt denk ik 30 meter
[Bericht gewijzigd door Ronnie23 op (10%)]
@testman
Als naar het verdeel blok 16 mm2 is.
Hoeveel mm2 zou dan de kabel van de mespatronen 100a naar de hoofdschakelaar 80 a kunnen zijn?
En de kabel naar de tweede kast 10 mm2? En op welke plek sluit ik deze aan
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Dit zijn niet echt gangbare installaties...heb genoeg ervaring met huisinstallaties.
De makkelijkste weg is natuurlijk de boel ruim genoeg af te zekeren en een nieuwe kast plaatsen met allemaal aardlekautomaten.
Dit gaat natuurlijk meer dan 2500 euro kosten. Wil met een beetje hulp van andere een bestaande installatie goed aanpassen en zoek wat bevestiging in de manieren die ik denk tie te kunnen passen
Vandaar de open vraag over waar ik deze kabel zal aansluiten
Op kast 2 staan 6 verwarmingselementen op van elk 6000 watt.
Ze zijn 2 x per week 2 uur in gebruik.... meestal maar 3 verwarmingselementen per x aan. Kan ook een gebruik worden
Op deze tijden wordt kast 1 minimaal belast
[Bericht gewijzigd door Ronnie23 op (12%)]
benleentje
Golden Member
Hoeveel mm2 zou dan de kabel van de mespatronen 100a naar de hoofdschakelaar 80 a kunnen zijn?
En de kabel naar de tweede kast 10 mm2? En op welke plek sluit ik deze aan
Deze vragen zijn niet zomaar te beantwoorden. De lengte van de kabel en hoe deze kabel gelegd word bepalen ook hoe dik een kabel moet worden.
IK heb zelf al ruim 30 jaar ervaring en doe ook van alles aan de elektra en ook gewoon kabels van 70mm2 trekken en aansluiten. Maar toen er in in onze hoofdkast er een 160A veld bijgemaakt moest worden heb ik dat ook daar een extern bedrijf laten doen. Maar dat is ook om een stuk verantwoording af te kunnen schuiven.
@benleentje
Klopt helemaal....had ook al de lengte van de kabel opgegeven ...30 meter...maar nog niet de wijze van monteren. Namelijk; B2 meeraderige kabel in buis tegen betonnen wand
Vanaf 80A vind ik het inderdaad ook spannend worden maar ik zal toch voor elkaar moeten krijgen. Vind 160A ook wel een hele grote stap hoor.... Maar ook allemaal nog geen 1000 ampère. Daar moet je volgens mij niet eens in buurt komen
testman
Op 31 oktober 2023 22:32:02 schreef Ronnie23:
@benleentjeKlopt helemaal....had ook al de lengte van de kabel opgegeven ...30 meter...maar nog niet de wijze van monteren. Namelijk; B2 meeraderige kabel in buis tegen betonnen wand
Vanaf 80A vind ik het inderdaad ook spannend worden maar ik zal toch voor elkaar moeten krijgen. Vind 160A ook wel een hele grote stap hoor.... Maar ook allemaal nog geen 1000 ampère. Daar moet je volgens mij niet eens in buurt komen
kabel in buis aanleggen is de slechtste manier voor kabel berekeningen, warmte opbouw het grootste. gezien je naar 3x100A wilt gaan is 16mm2 al te dun, word al zeker 5x25mm2, maar denk eerder aan een 5x35mm2.
als ik de voeding zo zie is 3x100A nogal ruim overigens, gelijktijdigheid moet dan op 100% berekend zijn anders kom je daar niet op uit. de kabel naar kast 2 met een automaat of mespatronen beveiligen is overigens ook nodig. hoe lang word die kabel overigens? de gelijktijdigheid is vaak mede bepaald door de hoeveelheid mensen die gelijktijdig bezig zijn. 15 apparaten door 1 man bediend is geen hoge gelijktijdigheid..
2 kracht groepen 16A op een 3F 40A aardlek mag ook, als je maar niet over de 40A heengaat, dus geen groepen bijzetten op die aardlek.
testman
Op 31 oktober 2023 22:32:02 schreef Ronnie23:
@benleentjeVind 160A ook wel een hele grote stap hoor.... Maar ook allemaal nog geen 1000 ampère. Daar moet je volgens mij niet eens in buurt komen
1000A vaker aan gewerkt, verdelers vervangen en gezet oa. ook gezien wat dat vermogen doet met een kortsluiting, dergelijke stromen laten een 25mm2 gewoon verdampen. dat ook al eens op een avond weer gangbaar gekregen. de hoofd lastscheider was wel getript, maar die deed ook niets meer, op 4 mtr van de trafo af heb je nogal hoge kA waarden.
je zegt 6000W per element op kast 2, dat is 9A per fase. dat zou 55A zijn als alle 6 de elementen aan stonden. of heb je elementen die 230V zijn? dan heb je 26A per fase maar totaal ook een 52A per fase als alles aanstond. zolang als kast 1 dan amper word gebruikt, alleen verlichting enz dan is dat geen punt.
edit: dat is geen automaat, maar een hoofdschakelaar..
Ja, wauw. Ik heb ook wel eens een 2 duims schroevendraaier zien verdampen tot het handvat. Dat geef een behoorlijke klap met een dikke rookwolk
De elementen zijn 220 inderdaad. Ketel 1 en ketel 2 hoeven in principe niet tegelijkertijd gebruikt te worden.
Ik zag ook dat elk element 3 fase heeft dus ik zou van elk element 1 fase kunnen uitschakelen. Dan wordt de ketel alleen langzamer warm.
Heb ook een volgend schema gevonden van een kabelfabrikant
Kolom 2 is 50 meter
Kolom 3 is 100 meter
testman
je hebt op aardlek 1 en 2 4 groepen zitten, dat is teveel als dit 230V 40A aardlekjes zijn.
idd met 100A voeding kun je geen 80A hoofdschakelaar gebruiken. tevens zou ik zeggen zet de hoofdschakelaar in kast 1, en voorbeveilig kast 2 met 80A vanuit kast 1. 1 handeling om de installatie spanningsloos te maken, geen 2..
Jinny
Golden Member
Ik ook niet.
In NL heeft deze dame tot ruim 1K Ampere wel ervaring (1600A meen ik dat de zwaarste was)
Maar nogmaals, 100A is geen kattepis.
Dat geeft behoorlijke klappen.
Als je ervaring wilt opdoen, dan zou ik dus een extern inhuren en over de schouder mee blijven kijken..
Lijkt me veel veiliger..
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Als die 3 linker aardlekken en bijbehorende automaten op. 3 fase zitten dan mag je er een 40 A type voor nemen.
Voor kast 2 weet ik al helemaal nix.
Denk je dat wij weten hoe dik de bedrading moet als jij nog niet weet wat voor een aansluitvermogen (stroom) je krijgt, 80A of 100 A.
Maak eerst eens een nette duidelijke en GOEDE tekening. dan kijken we verder.
Nu zijn er te veel onduidelijkheden.
Een 100 A of 80A verdeelkastje maken is niet zo spannend.Als je maar zorgvuldig werkt, de juiste komponeneten kiest, juiste bedrading kies, en het juiste gereedschap gebruikt,
Tevens netjes maar vooral zorgvuldig werk en.....