@Toeternietoe

Helemaal mee eens wat u schrijft en ik zal het verduidelijken door een goede tekening te maken met vermogens en draad lengte en diameter.

Ik waardeer de opbouwende kritiek en uw realistische kijk

En met slotzin van uw reactie ben ik het nog meer mee eens. Installaties die ik aanbreng worden zorgvuldig gemonteerd achter gelaten.

Op 1 november 2023 07:26:22 schreef GJ_:
Ik heb nog nergens gelezen over welk land het gaat.

Pardon, het gaat hier om Nederland.

Op 1 november 2023 07:19:42 schreef testman:

tevens zou ik zeggen zet de hoofdschakelaar in kast 1, en voorbeveilig kast 2 met 80A vanuit kast 1. 1 handeling om de installatie spanningsloos te maken, geen 2..

Ik had voor het verdelen op de kwh meter gekozen omdat de 16mm2 interne bedrading dan misschien te dun zou zijn. Past niet groter dan 16mm2 in het verdeelblok van kast 1

Dan moet je een grotere kast nemen.
Of in ieder geval een groter verdeelblok.
In de E bestaat geen free lunch.
Dat loopt onherroepelijk uit op ellende namelijk.

De reden dat ik zeg dat je een extern moet inhuren, knoeien met dergelijke stromen komen brokken van en de vinger gaat dan naar jou.

tja, tegenwoordig van elke kast waar aan gewerkt is foto's van nemen. nieuwe kasten een sticker op de schroeven voor garantie want hoe vaak komt de kluspool niet ff beunen en helpt het eea naar zn moer en dan gaat de eigenaar de schuld elders proberen af te schuiven. dat gebeurt zo vaak..

let overigens op met die verdeelrailtjes, de grootste maat die erop staat geld voor stugge draad. staat er dan 16mm2 op, dan gaat soepel met huls er dus niet in..

zwaarste kast die ik heb gezet was 3x 1600A. maar de laatste jaren ook meerdere van 2500A en 4000A door collega's opgeleverd. bij die stromen kun je wat af lopen vouwen aan die arm dikke parallel kabels die even lang dienen te zijn. in een trafo proberen te wringen half onder maaiveld en niet fatsoenlijk bij te komen, tig persingen voor kabelschoenen..

[Bericht gewijzigd door testman op (28%)]