Hallo,
Enkele weken geleden bestelde ik een frequentieteller van 0 tot een paar GHz.
Niet om echt nauwkeurige metingen te verrichten maar ik had toch goede reviews gelezen en zelfs op YouTube een filmpje gezien.
Het toestelletje heb ik intussen ontvangen en in een kastje gebouwd.
Er was echter geen handleiding bij en ik slaag er niet in om het af te regelen.
Kan iemand mij hierbij helpen?
Mvg/Geert

Is het deze?
Ze zijn meestal onder tig merknamen verkrijgbaar,met en zonder doc.

[Bericht gewijzigd door Hubie op (74%)]

Bij zulke hoge frequenties lijkt me afscherming noodzakelijk, of zit dat aan de binnenkant?

Sinds wanneer heeft low budget China crap afscherming, dat zijn de masters in onderdelen wegbezuinigen |:( Die zul je zelf moeten aanbrengen.

Ha fred101,

Mooi gescheven maar... ik heb hier een Fluke counter in reperatie daar is de ijzerboer ook niet geweest :D

Groet,
Henk.

Ik begrijp je beslissing om er een te kopen. Hel lijkt erg aantrekkelijk, maar eerlijk gezegd is het niets waard.
Je kunt een leuke frequentieteller vanaf plm €100 kopen, netjes in een kast en die gewoon doet wat hij moet doen.
Als ik het goed heb is het een Victor

Op 2 november 2023 18:47:49 schreef electron920:
Ha fred101,

Mooi gescheven maar... ik heb hier een Fluke counter in reperatie daar is de ijzerboer ook niet geweest :D

Groet,
Henk.

wat verwacht je dan anders van een multimeter boer >:) , hadden die niet ook een RF immuniteit probleem met een van hun top DMMs ?
Maar geen ijzer wil niet perse zeggen dat er een probleem is, zo is er geleidende verf, dat gebruiken ze bv ook in sommige electrische gitaren.

Ha fred101,

Ik moet zeggen dat die frequentie teller goed is op somige punten over gedimensioneerd tenminste voor,
een teller tot 520 MHz.
Zo'n kleine teller lijkt in eerste instantie niet slecht als ik het printje zie.....
Het kastje is het model van Fluke daar heb je ook een RMS AC voltmer in,
is geen geleidende verf.
Maar geen idee of daar problemen mee zijn ?

Groet,
Henk.

Er word vooral lekker wilt gespeculeert maar wat is nu eigenlijk het probleem waar je tegen aanloopt en tot welke frequenties wil je dit gaan gebruiken.

In mijn beleving van hoe een frequentie teller zou moeten werken dan moet er verder niets afgeregeld worden maar moet het gewoon werken.
Wat ik met een hele oude nog met nixie buizen teller merkte dat er voor de hogere frequentie wel een stuk meer signaal nodig was.

Wat belangrijk is bij een teller is dat je als eerst moet weten hoeveel signaal daar minimaal en maximaal mag staan. Met te weinig signaal komen de pulsen niet goed binnen en hij telt helemaal niet of mist veel pulsen. Ik zeg pulsen maar voor nu is elke frequentie periode ook een soort puls.

Is je signaal te hoog dat kan je de ingang oversturen zodat er clipping plaats vind en niet meer goed telt of je kan ook gewoon de ingang kapot maken. Bij een goed teller zit er aan de ingang wel iets aan beveiliging maar geen idee hoe dat hier zit.

Met "sensitivity" stel je de gevoeligheid van de ingang af en soms ook gewoon de versterking maar ook hier geen idee hoe dat bij deze werkt.

Het afstellen is dus eigenlijk gewoon zorgen dat je signaal binnen de grenzen blijft waarbij het goed telt en heen pulzen mist, maar belangrijke nog is dat je signaal wel boven de minimum grens van de meter zit. En wat ze opgeven kan dan bv voor de lage frequenties zijn maar bij hoge is dan toch soms nog eer signaal nodig. Bij een goed teller zal dat vrij vlak zijn maar hier zal dat denk niet zo zijn

@Hubie: ja dat is het toestel.
@IJzerhersteller: ik heb geen afscherming voorzien omdat de 2 draden naar de ingang van de print niet afgeschermd zijn en ook bij gebrek aan kennis/ervaring. Het is nog een project in opbouw.
@Vonkentrekker: een Youtube-filmpje heeft me uiteindelijk overtuigd om het te kopen. Ik denk dat het in het Spaans gesproken was maar vind het niet direct terug. Die man had het mooi afgestemd en vergeleek het met een 'professionele' teller.
@benleentje: je post is binnen gekomen net voor ik mijn antwoorden gepost had. Het is enkel mijn bedoeling om hem te gebruiken i.c.m mijn Leader LSG16 om te controleren of de frequenties juist zijn wanneer ik een FM-radio wil afregelen.

[Bericht gewijzigd door Geert111 op (20%)]

JE verteld nog niet waar je tegen aanloopt. En wat bedoel je precies met een FM radio als dat een zender is kan je de frequentie teller niet direct aan de uitgang zetten want dat signaal is dan veel te sterk.

Hij gebruikt een analoge meetzender van leader om de kringen van ontvangers af te regelen. En gebruikt de counter als display voor die meetzender. Daar is het ding volgens mij ook voor ontworpen.

Ik heb een 2GHz sweep gen gebouwd waarbij ik een arduino en prescaler gebruik als display. Dat heb ik ook niet afgeschermd. Hoeft ook niet want het meetzender signaal is veel sterker als de RFI die de metalen kast binnen komt en dat ding is zo zwaar gefilterd dat er eigenlijk geen harmonische zijn.

TS, je zou hem in een metalen kastje kunnen bouwen of het plastic kastje van binnen bekleden met aluminium folie of alu-tape. Als je alleen met MG/KG bezig bent is het al snel goed. Als je ook 3m wil afregelen dan zou ik een metalen kastje, coax en BNC connectors gebruiken.

De instelpunten spreken eigenlijk voor zich.
Sens is de gevoeligheid. Daar zou ik een potmeter voor gebruiken (als dat kan, ik ken het schema niet) Soms wil je heel gevoelig, soms niet.
Fijn-afstelling doe je mbv een frequentie standaard. Ik vermoed dat set de grove frequentie instelling is of het is trigger. Delta zou gate kunnen zijn. Heb je een schema ?>

[Bericht gewijzigd door fred101 op (19%)]

TS, je zou hem in een metalen kastje kunnen bouwen of het plastic kastje van binnen bekleden met aluminium folie of alu-tape.

IK zou toch eerst graag van TS willen horen wat nu echt het probleem is waar hij tegenaan loopt. Jij denkt aan afscherming ik denk aan te veel of te weinig signaal.;) Maar we weten niet eens wat er aan de hand is toch?

Oh, sorry, nee, ik denk niet aan afscherming, dat was meer omdat daar over gepraat werd.

Ik denk dat de TS wil weten hoe hij het ding moet afregelen. Dat is zonder afregelinstructies van de ontwerper/cloner en zonder schemas nogal lastig. Zelfs als je wel goed thuis bent in RF meetapparatuur.

Maar wat moet je dan aan een frequentie teller afregelen?

Volgens mij moet gewoon het signaal niet te sterk en te zwak zijn en dan moet het werken. En met werken bedoel ik dan dat het gewoon tussen + en - 2% van de frequentie zit. Dus vandaar nog een keer de vraag wat is nu het probleem waar TS tegenaan loopt.

Een frequentie teller is zo nauwkeurig als het gebruikt kristal of oscillator. Om echt nauwkeurig te kunnen tellen is zelf een TCXO, OCXO nodig.
https://www.everythingrf.com/community/tcxo-vs-ocxo
Het zou kunnen dat je bij deze teller de oscilator frequentie nog wat kan afregelen zodat je de maximale nauwkeurigheid kan behalen, maar ook zonder dit af te regelen moet het gewoon tellen en je aardig in de buurt zitten van de te meten frequentie. Volgens mijn mag een fm radio er heus een paar Hz naast zitten en je teller dus ook wel. Want in een zender zit vaak ook maar een vrij simpel oscillator circuit en niets iets met een oven

Deze counter kan ook een middenfrequent erbij optellen of juist aftellen.Misschien is dat het probleem? Om dat in te stellen?

Ha benleentje,

Dit is een teller waarbij je de middenfrequentie erbij kan tellen of er vanaf kan halen.
En de afscherming kwam zijdelings ter sprake is gezien de gevoeligheid van een frequentie tellen van ondergeschicht belang.

Groet,
Henk.

Zijn teller heeft volgens mij een 100 Hz nauwkeurigheid. Maar zoals elk meet apparaat moet en counter ook afgeregeld worden. En een paar Hz is al best serieus. Mijn Philips 1 GHz met ovenized referentie zat er 3 Hz naast.

Mijn 5 MHz HP frequentie standaard heeft een 10 turn potmeter om hem goed te zetten en zo een 5Hz bereik. Dus een paar Hz voor zo'n Chinees gebakje is nogal optimistisch.

En je hebt gelijk zonder TCXO, OCXO of GPS haal je die paar Hz zowiezo niet. Er is geen enkele temperatuur stabiliteit.
Zijn vraag:

Benleentje, ik denk dat we beide iets anders denken. Ik denk dat er niks mis is maar hij niet weet hoe je dit moet doen. Wat, wanneer aan te sluiten met wat voor signaal en welke volgorde draaien.
Ik denk dat jij denkt dat er iets mis is waardoor het niet lukt.

We zullen op de TS moeten wachten om dat op te klaren ;-)

@TS, lees eens de reviews (2 en 4) op deze site

Mijn probleem is het volgende:
Wanneer ik 'set' indruk, knippert de eerste 0, dan kan ik met het 'driehoekje' de eerste 0 wijzigen en daarna herhaal ik telkens 'set/driehoekje' tot ik de gewenste frequentie heb maar het laatste cijfer blijft knipperen en ik kan mijn keuze niet vastzetten.
Druk ik nog eens op het 'driehoekje' dan verandert het laatste cijfer, druk ik op 'set' dan kom ik weer op het eerste cijfer.
Er komt 'offset +IF' of 'offset -IF'.
Zoals Fred101 schreef, wil ik het apparaatje gewoon naast mijn analoge Leader plaatsen om de frequentie iets 'nauwkeuriger' te zien.
In principe dus tot max. 108 MHz.
Ik kocht dit toestel (tot ca. 2GHz) echter omdat andere gelijkaardige die ik vond, slechts tot rond de 50MHz gaan.

Ha Geert111,

Vraag welke frequentie ( als middenfrequentie ) probeer je te activeren ?

Groet,
Henk

Zie flowchart hierboven in mijn post.shift = confirm.Dus als je het laatste cijfer ingetoetst hebt dan niet op set drukken maar op shift.

@Hubie: ik probeer het deze namiddag.
@Henk:voorlopig gewoon de radio FM-band en misschien later de MW.

Ha Hubie,

Daar gaat het bij @TS fout en het klopt dat je op de eerste digit blijft staan.

Groet,
Henk.