fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Geert111
Golden Member
Inderdaad, op de F-boog staan onderaan en bovenaan getallen.
Volgens de handleiding zijn de bovenste voor de "calibrated harmonics".
@fred101: mijn probleem was dat ik bij het 'setten' steeds op de laatste knipperende 0 bleef hangen.
Dit probleem is verdwenen, ik schakel toestel in en na enige tijd komt het op 0,000MHz en krijg ik prima metingen.
Ik zou graag het display nog bedekken met een beschermend plastiek venstertje maar vind niets op Google. Iemand een idee?
Zo'n kader voor een LCD heet een "bezel".
bijvoorbeeld: https://www.conrad.nl/nl/p/h-tronic-fr-216-frontframe-zwart-geschikt-v…
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Ha Geert111,
Mooi te lezen dat het gelukt is als je zelf kan printen kan je hele mooie vensters maken met het kader in,
alle kleuren van de regenboog 
Groet,
Henk.
Geert111
Golden Member
Bedankt voor de tip Hugo, ik kijk direct even wat ik kan vinden en @electron 920: Ik denk dat mijn schoonzoon dit misschien wel kan.
Hij heeft volgens mij zo een printer en hij is mij nog iets verschuldigd voor zijn Harman Kardon. 
Geert111
Golden Member
@fred101:'Ik zie het probleem even niet, de analoge schaal staat op 100 MHz en de display ook'.
Ik bedoelde: mijn probleem met de foute uitlezingen was de stand van de fine draaiknop. Ik moet deze helemaal naar rechts draaien om een juiste uitlezing te krijgen.
Deze 'fine'-regelaar verandert de RF uitgangsspanning.
@Hugo Welther: ik heb foto's op Conrad bekeken maar zag niet direct een passende bezel. Ik zoek verder want dat zou ideaal zijn.
Geert111
Golden Member
Omdat ik geen passende bezel vond, heb ik zelf een afdekplaatje op maat gemaakt. Hiervoor heb ik een plastiek schoolmap gekocht en op maat gesneden.
Ik probeer nu al enkele dagen om dit plaatje om het kastje te kleven met secondelijm (al meerdere merken/types gebruikt) maar het kleeft niet vast. Ik heb het oppervlak van het kastje zelfs al lichtjes ruw gemaakt voor betere maar het helpt niet.
Iemand een tip?
Goed ontvetten en/of andere lijm proberen helpt misschien.O Om te ontvetten kun je "huishoudontvetter" (Dubro, Dasty, ...) Alcohol (Bio-ethanol, spiritus) of afwasmiddel proberen
[Bericht gewijzigd door necessaryevil op (62%)]
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Een heeeel dun laagje goed hete smeltlijm? (Dus: aanbrengen op 1 kant, beide kanten heet fohnen tot de lijm bijna bubbelt,(desnoods met een haarohn, liever iets heters wat krimpkous kan krimpen), samendrukken en bijna alles eruit wegpersen, af laten koelen, uitgeperst restant verwijderen).
Maar zoiets als PP plakt smeltlijm slecht op. (Zowat alle lijm, waarschijnlijk). Laat zich wel ‘lassen’ maar dat laat ik aan anderen over.
Zou zo’n spuitgietkastje restanten van een-of-andere mould release bevatten? (Dan moet dat er eerst af).
Wasmiddel (biotex/etc) ontvet ook flink.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Als dat groene spul een soort siliconenvel is, dan gaat niets het goed vastzetten.
Anders: beide zijden met Bisonkit insmeren, even laten drogen, en vastdrukken.
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Ha Geert111,
Dat is de bedoeling alleen jou sheet heeft een struktuur is niet vlak dan werkt i,2,3 lijm niet,
je wil de struktuur effenen.
Een lijm gebruiken die egaliseert dus niet wat @Arco aangeeft montagekit maar motagelijm!
Montagekit blijft soepel dat wil je niet montagelijm hardt uit en zorgt voor een hegting tussen de twee materialen.
Je kunt eventueel verdunnen met tinner om een dunne laag op beide materialen aan te brengen.....
Maar waarom is het zwarte kader niet strak ?
Groet,
Henk.
Geert111
Golden Member
Hallo heren,
Het groene plastiek is stevig maar niet dik, aan 1 kant glad en de andere iets ruwer.
De gladde kant wil ik lijmen want de ruwere kant is krasbestendig als buitenkant.
Een eerdere poging om de ruwe kant te lijmen was ook al mislukt 
Omdat het kastje met de teller nogal glad is, heb ik de voorkant opgeruwd met een stukje schuurpapier, alle stofdeeltjes verwijderd en gereinigd met IPA en alcohol.
Ik heb zelfs een poging gedaan om een identiek stukje plastiek op een ijzeren voorwerp te kleven maar het kwam ook los.
Gisterenavond nog een poging gedaan: drupjes secondelijm op het kastje, groen plaatje er op, kleefband rondom zodat het niet kon bewegen en zwaar voorwerp er bovenop.
Deze namiddag alles voorzichtig verwijderd maar plaatje was weer los.
Een lijmpistool durf ik niet gebruiken omdat ik vrees dat ik niet snel genoeg zou kunnen werken en de lijm aan het begin al hard zou zijn voor ik aan het einde ben.
Het zwarte kader is niet strak maar geribd 'af fabriek' en ik heb geprobeerd om het strakker te maken maar daar doe ik geen lijm op, ik blijf ca.1 cm van het display om lijmvlekken te vermijden.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Zoals gezegd: als dat vel op siliconenbasis is, ga je het niet gelijmd krijgen met 'gewone' lijmsoorten...
Geert111
Golden Member
De fabrikant van deze mapjes zit in Frankrijk en ik heb hem het probleem met enkele foto's doorgestuurd.
Ben benieuwd of en wanneer ik een antwoord zal krijgen.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op 21 november 2023 21:16:43 schreef Geert111:
Hallo heren,
Een lijmpistool durf ik niet gebruiken omdat ik vrees dat ik niet snel genoeg zou kunnen werken en de lijm aan het begin al hard zou zijn voor ik aan het einde ben.
Dat ‘onderussen alles goed heet fohnen’ is niet alleen nodig om de laag dun genoeg te kunnen drukken, maar ook om de tijd te hebben dat te kunnen doen. En voor de hechting.
Zonder hete lucht wordt het een dikke klodder knoeiboel. Met hete lucht kun je de lijm er tussenuit drukken tot alleen een heel dunne film overblijft.
En zo lang je het heet houd, heb je de tijd.
Een haarfohn is eigenlijk net te koud. Idealiter stook je de lijm op tot het echt goed vloeibaar is maar nog net niet kookt en/of rookt.
Gewoon uit eigen ervaring, ik ken achterliggende theorie niet, maaar een dunne film smeltlijm tussen 2 platte dingen is veel sterker dan een dikke klodder ergens op.
Ik denk vergelijkbaar met hoe een waterdruppel ergens op nauwelijks vast zit maar hoe je 2 glasplaten met een filmpje water ertussen niet zonder schuiven van elkaar krijgt. Snijdt niet in je vingers als je ‘t probeert - het printbed van een 3d printer is een geschikte glasplaat, glas uit een fotolijstje ook.
[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op (23%)]
Geert111
Golden Member
Dat van water tussen 2 glasplaten heb ik al een paar keer zelf ervaren wanneer ik de glazen platen uit de koelkast reinig 
Als je ze nat op elkaar legt, moet je ze idd. los schuiven.
Ik heb een stukje 'testplastic' en ga straks proberen met mijn lijmpistool en een goede haardroger.
Een gasbrandertje zal iets te hevig zijn, vermoed ik 
Arco
Special Member
Geert111
Golden Member
Heb net een test uitgevoerd en het plaatje hangt echt super vast maar om een stukje hard geworden lijm opnieuw vloeibaar te maken is mijn haardroger niet geschikt. Ik heb nog een mini lijmpistool en probeer dit vanavond nog even.
Geert111
Golden Member
Ook met het kleinere lijmpistool lukt het niet echt.
Het doseren van de lijm is moeilijk.
De eerste is een mooi rond druppeltje maar daarna vloeien er nog 'lijntjes' lijm uit en het wordt een knoeiboel.
Ik probeer later nog even met reepjes dubbelzijdige kleefband.
Geert111
Golden Member
Ik heb nog een restant van dubbelzijdige tape waar ik ooit vast tapijt mee gekleefd heb en het teststukje dat ik deze namiddag vastgekleefd heb, zit idd. muurvast.
Nu nog hetzelfde doen op de teller en we kunnen aan het volgende project beginnen.
Iedereen bedankt voor de hulp.
Mvg/Geert