Na 5 jaar een raar geluid bij deze Aeg warmtepomp droogkast.Komt voort uit de motor en dus denkt iedereen aan een lager. Nope, lijm van een magneet heeft losgelaten. Grote sticker op front geeft 10 jaar garantie op de motor maar daarvoor moest het toestel wel aangemeld zijn geweest bij ingebruikname. Ik denk nog na, maar hoor wel graag wie met succes dit kon fixen.

oude lijm eraf krabben, epoxy lijm erop smeren en 2x slangklem erover en laten drogen.

Had ik ook in gedachten en nadien alle gleuven tussen de magneten opgieten met glasvezel versterkt epoxy, ware het niet dat dergelijke ankers niet te lang uit hun stator mogen blijven, maar een tweetal uur zal mss toch niet dramatisch zijn voor de magneten.

Draait dat aan een gezapige snelheid ?
Moet dat dan niet opnieuw dynamisch uitgebalanceerd worden ?

Dat zal idd nagzien worden en uitgebalanceerd als nodig. Voor 3600n/min met kleine diameter gaat dat wel meevallen.

Een vullende montagekit is daar uitstekend geschikt voor, heeft een onwaarschijnlijk hoge hechtkracht.
https://www.houkematools.nl/bison-bouwkit-vullende-montagekit-8763689-…

Epoxykit is niet zo geschikt, omdat die keihard wordt en bij stoten/schokken/uitzetten door hitte weer losbreekt...

Daar zijn diverse hardheden in. Heb nog van die zwarte 2 component waarmee electronica wordt ingegoten. Wordt niet broshard en dus ook geen krimpbarstjes. Voeg daar wat glasvezelknipsel aan toe en die gaan er nooit meer af :-) . Laat wel horen als het gelukt is. Dergelijke toestanden bij jonge toestellen zouden niet mogen kunnen en vallen dus in de categorie van ontwerpfouten.

[Bericht gewijzigd door jerome op (18%)]

Die motor kan gewoon een maandagmorgen exemplaar zijn... :+

Ik zie achter de magneet het transformatorblik zitten. Dat lijkt blauw uitgeslagen. Mogelijk een oorzaak daar te vinden? Overhitte motor? Dan gaat lijmen weinig uithalen denk ik. Gaat de (t)rommel niet vreselijk stroef? Bij asynchone zie ik het veel gebeuren dat ze gloeiend heet worden maar bdlc behoort hoogrendement te zijn maar dan mss op z'n italiaans: "hoogrendement"

de magneet heeft ook slijtsporen, die zat al een tijdje los. die zet je ook niet heel makkelijk op zn plaats, die duwt zichzelf weg.

bij gereedschappen heb ik al diverse van deze ankers vervangen, die slijten aan 1 kant in. wrs omdat ze niet gecentreerd waren. de vervangende ankers zijn dan ook als deze, metalen kern met magneten erom. de oude waren ronde magneet op plastic kern. bij de helft zat de as dan ook los in de kern.

Wachteffe. Op de foto heb je ALLE magneten los van de stator. Klopt dat?

Op 7 november 2023 08:50:35 schreef testman:
die zet je ook niet heel makkelijk op zn plaats, die duwt zichzelf weg.

Je kunt de afstand tussen de magneten opmeten en dat opvullen met bijvoorbeeld houten latjes of kunststof. Daar doe je tijdens het lijmen een paar slangklemmen om. Na het lijmen de latjes weg halen en de ruimte tussen de magneten opvullen met het product van Arco of jerome.

Zie ik dat nu correct ?

Normaal zit het kogellager tegen een "aanslag" aan.
Dit is een asverdikking waartegen de binnenring van het kogellager steunt. Hierdoor is het komt het kogellager bij montage op de juiste axiale afstand te zitten.
Om kosten te besparen gebruikt men soms gewoon een circlips om de montage afstand van het lager te begrenzen.

Hier heeft men gekozen om te meten tot hoever het lager op de as geperst moet worden. Dit is beterkoop en het zal ook wel werken, maar hoe moeilijk maak je het als ontwerper om het lager ooit te vervangen ?

Op 7 november 2023 13:35:06 schreef pamwikkeling:
...., maar hoe moeilijk maak je het als ontwerper om het lager ooit te vervangen ?

Niet, dat wordt weggooien. We leven immers in een weggooi maatschappij, alles wordt steeds slechter van kwaliteit. ;(

Die tijd is voorbij. Alles is zo tegenwoordig. Wat locktite ertussen en bij defect weggooien. De miele droogkastmotor lagers sneuvelen wel eens. Die motor wordt dan ook loeiheet. Ik los het op met een exact passend stukje buis. Terug een aanslag zo. Werkt tot hiertoe prima.

veel stofzuig motoren, de kappen van plastic en lager zit gelijmd. lager kan zijn warmte ook slechter kwijt als bij een metalen kap, dus lager is eerder stuk.

Is idd zo. Dit getuigt nog maar eens van het amateuristisch ontwerp van witgoedproducten. Lagers klemmen flink op de as. Zal niet direct een probleem zijn. Ondertussen het magneet verlijmd en het anker gevuld. Morgen nog opkuisen en eventueel onevenwicht wegnemen. Er kruipt allemaal veel tijd in. Ware het niet dat het opnieuw een vriendendienst betreft, ben je beter af met een nieuwe motor.
@EricN: nee, niet blauw uitgeslagen. Blauw betekend vanaf 800°c. Dan waren alle magneten wel los gekomen en ontlaten.

Klopt, deze motoren zijn slecht van kwaliteit... Of raken zelfs los op de as.. Toch eens bellen met AEG, je heb toch nog wel de aankoopbon??

10 jaar garantie op de motor indien het toestel werd aangemeld bij ingebruikname. Zou niet zijn gebeurd :-(. Kan trouwens ook dat ze met "motor" de compressormotor bedoelen. Wordt allemaal zo vaag en onduidelijk geformuleerd om de klant dom te houden.

Die garantie op een compressormotor is trouwens ook maar betrekkelijk: betreft alleen de motor/compressor, voor montage zul je sowieso vrij diep in de buidel moeten tasten...
(de montage is namelijk niet inbegrepen)

Nogal vaak zo dat na de reguliere garantieperiode er voorrijkosten en werkuren doorgerekend worden. Enkel desbetreffend onderdeel is dan gratis. Zo had ik 5 jaar waarborg op een aantal punten van de wagen. Na 4 jaar vette schokbreker. Gekregen in waarborg, maar moest die zelf monteren!

ook bij oa daikin heb je 5 jaar garantie, maar zonder aanmelden na aankoop is het gewoon 2 jaar. ook bij oa noodverlichting heb je hele series met mankementen. fabrikant levert dan wel nieuwe, maar inbouwen word vaak niet vergoed. en steeds vaker wil men dan eerst de oude retour voor er nieuwe opgestuurd worden, kun je dus 2x gaan rijden en uren maken voor hun maandagochtend ontwerp.

Draait als een zonnetje :-). Wat een stofbak seg. Een halve emmer vlokken! Dit is de eerste keer dat ik een kast tref waar maar 1 filter in steekt, enkel zeef in deur. Onder de verdamperklep zit niets meer. Dacht altijd zeef + spons. Geen spons-fijnfilter hier :-(.

Best hersteld toch?? Hopelijk dat de rotor nog op de as blijft, ook een euvel van deze motoren...

Ziet er weer goed uit toch, hopen dat het nog een beetje in balans is.