Hallo,
Vraagje ik heb een frequentie regelaar output max 0,2kw output
is het mogelijk om het vermogen te verhogen? (dmv een schakeling)
,knutselpiet
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Mijn glazen bol is net gekalibreerd maar dit weet hij niet dus of je info is veeeeeeeeeeeeel te karig, of mijn bol is kapot
De nominale stroom kan overschreden worden gedurende korte tijd. Hoeveel en hoe lang hangt van het merk en type af.
Een havc drive normaal maar 110%, een normale drive meestal tussen 150 en 180%, een enkele servodrive 300%.
benleentje
Golden Member
een normale drive meestal tussen 150 en 180%, een enkele servodrive 300%.
Meeste drives kunnen wel 300% overbelast worden maar alleen voor 1 a 2 seconden dus enkel tijdens het aanlopen van de motor. Dan kunnen ze daarna bv voor 10 seconden tot 200% overbelast worden en voor zeg 30 seconden op 150%.
Maar verder is een frequentie regelaar van 200W echt bedoelt voor een motor van 200W en kan zo een regelaar niet meer vermogen leveren dan waarvoor hij bedoelt en gemaakt is.
Vraagje ik heb een frequentie regelaar output max 0,2kw output
is het mogelijk om het vermogen te verhogen? (dmv een schakeling)
Heel kort:
Nee, je kunt daar niets extern tegenaan plakken om meer vermogen te maken.
En zo'n ding modificeren, zou ik niet aan beginnen.
Op 8 november 2023 16:15:27 schreef Sine:
Nee, dan kun je beter gewoon een andere kopen, zeker als het om zo'n miniding gaat.
Op 8 november 2023 16:05:26 schreef benleentje:
[...]Meeste drives kunnen wel 300% overbelast worden maar alleen voor 1 a 2 seconden dus enkel tijdens het aanlopen van de motor.
Ja, ik bedoelde de specials die gewoon een minuut lang 300% leveren.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Is een gevalletje, als je het moet vragen...kun je het waarschijnlijk niet. Daarnaast moet je dan volgens mij best een hoop aanpassen.
Op 8 november 2023 19:27:26 schreef fred101:...best een hoop aanpassen.
Alleen een dikkere set IGBT's en grotere ELCO's gaat denk ik niet werken, ik denk dat er ook andere firmware in zal moeten.
En bij die kleintjes zitten de IGBT's en de gelijkrichter vaak in één grote module.
benleentje
Golden Member
Behalve de koeling daar kan je bv nog eens een hele grote extra fan opzetten of ergens nog wat meer koelprofiel erbij maken. Niet dat het makkelijk is maar dat moet wel kunnen.
ik denk dat er ook andere firmware in zal moeten.
Dat is juist de grote probleem daarin staat gewoon voor welk vermogen de drive is. Het is niet ondenkbaar dat bv een 200W en 1 maat groter exact dezelfde hardware hebben maar enkel een iets aangepaste firmware. IK denk dat de hardware van een 200W drive ook best bv 250W aankan, het zal iets warmer worden maar met een grotere fan is dat wel te doen.
Maar de firmware dat kom je niet bij en die zullen je denk ook niet geven. En als de drive erg oud is, is nog maar de vraag of die firmware nog bestaat.
In een een oude drive is de kans ook groot dat daar een OTP (one time programmeble) chip inzit en die kan je maar 1x keer programmeren.
elmowww
PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
Nou. Kunnen zou moeten lukken. Maar willen?
Stroomsensoren verzwakken door een shunt te verlagen of een filter/versterker aan te passen kan meestal wel. Mar je spreekt wel met vuur. (Letterlijk?)
Koop beter en andere drive
fred101
Golden Member
Als je echt wilt en heel goed bekend bent met het ontwerpen van die dingen zal het mogelijk wel lukken maar makkelijk zal het niet zijn. Ligt ook aan het merk/type. Als het is wat Benleentje zegt is het mogelijk iets makkelijker maar als het omgekeerd is (dit het zwaarste model is) dan wordt het veel moeilijker.
Degene die dat kan vraagt niet om hulp hier en als hij dat wel doet dan weet hij precies welke dingen hij ons gericht moet vragen en vermeldt dingen als merk type, welke motor de toepassing etc.
benleentje
Golden Member
Op 8 november 2023 20:56:02 schreef fred101:
Degene die dat kan vraagt niet om hulp hier
Nee die weet dat die er niet aan moet beginnen en besteld gewoon een goede drive.
IK heb nog een defect drive liggen van 250W waarvan ik de besturing pcb via een connector zit. Wil daar nog eens mee spelen en kijken of ik daar een 3 fase voeding mee kan maken. De drive werkt wel maar als de motor zijn normale stroom trok viel die soms in storing. Maar het zware aanlopen van de motor ging wel goed dus ik denk niet dat de IGB module defect is. Maar dat moet ik nog een keer testen. Het is meer dan enkel een IGB module de gelijkrichter zit er ook in.
In eerste instantie zou ook ik zeggen, niet aan beginnen.
Een groter type nieuw kopen is de betere oplossing.
Toch zie ik nog een andere mogelijkheid.
Veel sturingen zijn geschikt voor gebruik in Europa en ver daarbuiten,
waarbij de voedingsspanning verschillend is van onze 400V
Met Hitachi sturingen heb ik in het verleden wel wat gespeeld, deze zijn geschikt voor een netspanning tot 480V.
Stel je gebruikt :
- een step-up transformator 400/480V als voedingsbron voor je frequentie sturing.
- samen met een driefazige motor geschikt voor 277/480V.
Volgens mij heb je dan een combinatie die gaat werken.
Door de hogere spanning en met gelijkblijvend stroom door de sturing, krijg je meer vermogen beschikbaar en kan je er een "sterkere" motor mee aansturen.
Technisch best haalbaar, economisch wellicht veel minder.
benleentje
Golden Member
@pamwikkeling jij hebt de quiz gewonnen
je hebt aan beide voorwaarden voldaan meer vermogen en door een extra schakeling. En je bent nu genomineerd om de opdracht uit te voeren.
.
Er is ook best nog wel 0,0001% kans dat TS zijn drive en motor daar geschikt voor zijn
Ach zo’n wereldvreemde oplossing is het niet.
In een ver verleden eens meegeholpen aan een prototype van een axiaal flux motor.
Dit is een motor waarbij het anker geen cilinder vormige rol is, maar een platte magnetische schijf.
De stator is uitgevoerd als twee schijven met wikkelingen (zie foto).
De rotor draait uiteraard tussen de twee stator schijven.
Om dat motor te laten werken had je een frequentiesturing nodig. De verhouding V/Hz van de motor en het gevraagde toerental bereik, maakte dat je een frequentiesturing nodig had met een uitgangsspanning die hoger was dan 400V.
Een mogelijke oplossing was toen om de frequentie sturing te voeden met een hogere voedingsspanning.
Op 9 november 2023 16:15:46 schreef benleentje:
Er is ook best nog wel 0,0001% kans dat TS zijn drive en motor daar geschikt voor zijn
De gemiddelde drive is wel geschikt tot 480Vac in. En ook in de firmware kun je motoren tot 480V nominaal configureren. Het is niet eens opvoeren dan natuurlijk. Met een gewone motor 400V kun je dan tot 60Hz nominaal gaan.
benleentje
Golden Member
De gemiddelde drive is wel geschikt tot 480Vac in.
Een drive voor een 200W motor? Dat zal gemiddeld eerder een enkel fase 230V drive zijn. Maar als elke 3 fase drive dat gewoon kan dan was mijn kans berekening veel te pessimistisch. Het was ook maar als grap bedoelt. 
Ach zo’n wereldvreemde oplossing is het niet.
Dat klopt echter de kans dat je de trafo ook nog eens heb liggen is vrij klein en ik denk dat alleen al de trafo duurder is dan een gewoon grotere drive kopen.
Op 9 november 2023 19:09:37 schreef benleentje:
[...]Een drive voor een 200W motor? Dat zal gemiddeld eerder een enkel fase 230V drive zijn. Maar als elke 3 fase drive dat gewoon kan dan was mijn kans berekening veel ...
Die zijn normaal standaard bruikbaar tot 240V, dus dan win je er niks mee.
Overigens wil je in je fabriek niet overwegend enkelfasedrives hebben. Dat geeft als het er veel zijn namelijk geweldige problemen met harmonischen. Dat uit zich in teveel defecte DC voedingen en zo.
Op 9 november 2023 19:09:37 schreef benleentje: Dat klopt echter de kans dat je de trafo ook nog eens heb liggen is vrij klein en ik denk dat alleen al de trafo duurder is dan een gewoon grotere drive kopen.
ehh ja, trafo's zijn duur.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 9 november 2023 18:24:32 schreef pamwikkeling:
Om dat motor te laten werken had je een frequentiesturing nodig. De verhouding V/Hz van de motor en het gevraagde toerental bereik, maakte dat je een frequentiesturing nodig had met een uitgangsspanning die hoger was dan 400V.
Ja, het is tricky om bij "je eerste motor" de KV laag genoeg te krijgen dat je een gebruikelijke spanning nodig hebt om de boel op z'n nominale toerental te laten draaien.