Hallo Martin,

Heb even de kans nog niet eens om ook maar iets te doen hier helaas!
Wat betreft die T1 enz… nee ik raakte het kwijt, kon het ff niet meer volgen.
Schema ziet er zo ie zo goed uit alleen heb voor die frequentie nooit zo’n spoel gebruikt met BN24#61
En ik heb geloof ik wel eens kleinere verrekijkertjes voorbij zien komen,
ik heb er misschien zelf ook hier liggen.
Misschien van die ferrietkraaltjes(2) ook te gebruiken?(ik zeg maar wat)

.
en wat betreft het wisselen van transistor?
Oficieel moest het een BF194 zijn heb er een 2N708 in maar wil kijken met een 2N2222A omdat –
daar stond bij die die meer zou versterken? ( of het idee goed is??? ) iets meer versterking is denk wel welkom.
BF194 – (hFE), MIN: 67
2N708 – (hFE), MIN: 30
2N2222A – (hFE), MIN: 100
BF494 –  (hFE), MIN: 115

VrGr Rob

hoow ik weet niet waar ik het oscillator schema vandaan heb maar dat is OOK niet origineel.
680 = meer dan 1K,
En van basis naar min 22K naar min is geloof ik 3K3 of zo? Basis naar + is ook een kleinere waarde.
En ook de 11pF uit is 10pF en komt niet van de Emitter, maar van de Collector en ook daar –
zit in plaats een directe verbinding naar + nog een weerstand van iets van 150R tussen.
.
Waar vandaan weet ik niet maar dit is een schema met andere waardes,
in heb de 10pF op de Emitter gezet maar nu slaat die osc. Niet meer aan dus ook daar ff naar kijken.
( ik denk misschien uit het FRM, de 5 trapper of zo )

YESSSSSSSSSSSSssssssssssssssssssss!
Hij doet het.

De laatste fout zat in de oscillator, de oscilator spoel was 6 windingen - 6MM Diam. 1MM DR.
nu 5 windingen.(Trimmerstand nu gelijk veeelll anders!)
En heb de Emitter weerstand gehalveerd, was 5K6 nu 2X 5K6 dus iets van 2K8 ongeveer.
.
ik had op de 2N3553 de Emitter weerstand 22oHM best een flinke R maar die werd nu heet,
ik denk ga niet te gek doen met 4,7oHM en heb ik er nog eens 22oHM bij gezet (dus nu 11oHM) en geeft ie iets meer dan 1 Watt.
.
Als ik de Emitter 2N3553 kortsluit geeft ie tegen de 2Watt nu, maar nee 11R nu beetje lauw dus goed zo.
De Emitter weerstand van de 2N2219 is ook nog *MEER* dan 10R dus… :7
.
voor schema oscillator zie afbeelding?
(heb wat ontkoppel Cs en smoorspoeltje vergeten maar zit er wel in!)
de Ctjes rond Osc.L zitten ergens tussen de 3P3 en 10P absoluut niet hoger

Tis nog ZEKERRRrr niet 100% klaar maar nu wel blij!(als een kind!)
ik moet nog kijken naar de laatste trimmers, ik had 4/40 en 6/60 omgedraaid en ze stonden ook niet goed!
De trimmer na L4 staat nu beter maar de trimmer naar de min staat nog niet goed.
.
kunnen jullie toch nog je gedachte geven over dat rijtje Transistortjes?
Ik heb het gevoel dat een BF149 of 2N708 – JA ze doen het maar misschien 2N2222A of zo beter?
.
https://www.hulpnodigmet.nl/wp-content/uploads/2013/06/4tr2_5watt-radi…
.
VrGr Rob

Hoi Rob, mooi dat je het werkend heb gekregen, maar heb je ook gecontroleerd op welke frequentie het 1 Watt geeft?
Wat betreft jouw vraag welke transistor het beste is, is daar geen verschil tussen.
De 2N2222a lijkt mij nog wel het beste maar heeft een bandbreedte tot 300MHz, deze transistor is niet een HF type maar een universeel ding.
De 2N708 is ook geen HF transistor en heeft dezelfde collectorstroom (30mA), dezelfde stroomversterking (Hfe) enz. als de 2N2222a.
De 2N2219a is overigens ook geen HF transistor maar een schakeltransistor voor universele toepassingen.
Dan de BF494, valt ook tegen dat is een HF transistor maar dan een type welke tot 120MHz (minimaal) gaat, dus niet echt hoog in frequentie.
Het beste kun je nog de BF199 nemen (kost geen drol) en gaat tot 550MHz, met vrijwel dezelfde collectorstroom, Hfe, dissipatie enz.
Maar wil je een echt goede transistor gebruiken, dan zou ik de gehele mikmak wegmieteren en een BFR90/91 gebruiken en dan ben je ook geen onzinnige tijd kwijt aan experimenteren, vergelijken welke minimale verschillen er tussen transistoren zitten die totaal ongeschikt zijn om op deze frequenties te werken.

Mooi resultaat ! ;) 4,7 en 22 ohm parallel wordt 4,0 ohm. Altijd minder dan die 4,7.

Hallo Martin,

ja ik weet hoe je er over denk, maar ik heb die oude rommel nu eenmaal dus och we doen het er mee.
Als ik er de zin in krijg dan ga ik nog wel eens kijken naar die KIT alles op zijn tijd.
Heb los van die ene ook nog andere kitjes liggen, MAAR zoals gezegd alles op zijn gemak.
En de BF199 ja heb ik ook en ook die chinese torretjes C9018 enz…
ik kijk wel wat ik er in prop ik vind het niet erg om te wissel en kijken wat het doet,
we zijn van de straat kunnen we ook geen stoute dingetjes doen…
.
hallo ook Bertjan,
Wat ik bedoel is er zat nu 22R in plaats van die 4R7 zoals in schema staat
Dus 22R met daar nog een keer 22R er bij word ie 11R, omdat met 4,7 of 0 oHm dan word die 2N3553 waarschijnlijk weer erg heet en dat hoeft voor mij ook weer niet.

VrGr Rob

Op 9 november 2023 00:36:06 schreef Bert jan:
Mooi resultaat ! ;) 4,7 en 22 ohm parallel wordt 4,0 ohm. Altijd minder dan die 4,7.

Rob heeft eerst Re 4,7Ω vervangen door een 22Ω exemplaar, die werd heet en hij heeft er een tweede 22Ω weerstand parallel aan geschakeld zodat Re nu 11Ω is. Rob was mij voor.

De emitterweerstand is nu gehalveerd, Ie zou moeten verdubbelen waardoor allebei de weerstanden heet worden, maar dat gebeurt niet terwijl de transistor nu "koel" een acceptabel vermogen levert.

De aanpassing van de 2N3553 op de 2N2219 is dus beter geworden. Het kan ook door de uitgang van de 2N2219 beter aan te passen aan de ingang van 2N3553.

Hallo Koyo,

Ja Koyo de 2N3553 met 11 oHm en ik dacht met 10nF tussen Emitter en de min –
word wel warm maar HEEL acceptabel.
.
Wat ik vroeger(toen ik dit gemaakt heb) niet begreep is dat je met die aftakking –
een aanpassing deed waardoor het veel beter werkt.
(dat is neem ik aan ook hoe ze dat doen met 2 trimmers dat aanpassen?)
.
alleen heb ik nu (eigenwijs) gedaan heb is in plaats 4,5 heb ik 5 windingen gemaakt in de eerste buffer/trap zit ik nog wel te klieren WAAR zet je die TAP ik heb het nu ZONDER solderen tegen de spoel geklemd en als ik dan richting de 2 windingen van af de plus ga dan zakt het vermogen weg,
ergens rond de midden(ongeveer 2,5windingen) van de 5 windingen gaat het goed.
(opvallend, zoals het verkeerd stond werd ie heet de transistor, staat ie goed afgetakt blijf het koeler)
.
De ontwerper van dit schema was geen dommertje(Denk ik!)
.
tot zo ver weer eventjes, zal ook nog foto maken.
VrGr Rob

1e trap:
Martin heeft (tot nu toe gelijk!) er zat een 2N708 in, die even verwisselt -
met een 2N2222A en werd het minder, MAAR toen ik dacht ben nu toch ff lekker bezig ik denk ik prop er zo'n chinees in!
( Natuurlijk met sate saus er bij! ;) )
ik denk nee hebben we... een 9018 ook wel C9018/2SC9018 (kan tot 1100MHz en (hFE), MIN: 28)
Nouhouw die geeft een haar meer als de 2N708!
EN NOGMAALS het is maar NET iets meer Martin heeft gelijk MAAR TOCH vind IK, dat leuk! :9~
nog even wat foto's
(ik weet het het is niet mooi! kan er wel wat smoesjes bij schrijven maar gaan we niet doen!)
hij geeft nu NET iets onder 1,5W en die 2 weerstander 22R worden best nog wel warm!
ik dacht als ik nu 2X 22R doe dan zal het niet meer zo warm worden!(MAAR echt WEL! :? )
.
Hoow en nog wat, bij de oscillator zie je nu van de E naar de min 1K5 daar achter/onder zit nog een 1K5
( zit te twijfelen om er toch 1 X 680R van te maken )
.
VrGr Rob

Die 1 nF Over de spoel van de colletorvoeding is veel te veel. DAt ding krijgt dan de kans te oscilleren met de collectorspoel als afstemkring. Daar moet een kleine spoel zitten van enkele windingen en een C van zeg maar ongeveer100pF, Daarmee in serie zet je de grote spoel en de 1nF C als in het schema. Direct tussen Plus en min voeding van de eindtrap moet je nog een 10Ohm weerstand in serie met een 100nF C zetten om oscillaties via de voeding te dempen. Je kan nog proberen om in de eindtrap tussen Basis en aarde een kleine C te schakelen voor de aanpassing. Slechts enkele pF Moet zo dicht mogelijk bij de transistor zitten. Het effect er van moet je uitproberen. Tenslotte kan je oscillaties nog dempen door een weerstand tussen basis eindtrap en aarde te schakelen. De versterking neemt dan wel af maar dan werkt die wel. Liefst een koolweerstand ergens tussen 50 en 100 Ohm, moet je ook uitproberen. Zoals dat ding gebouwd is vraagt dat wel om problemen. Ik zie geen koelster om de eindtrap. Op de foto links zie je twee zenders strak gebouwd op enkelzijdige print. Die werkten meteen zonder oscillaties, maar alle trucs zitten er in. Zijn wel voor 144MHz bedoeld

Hallo pa0fmy,

Als ik toch eens wist waar je het over hebt? ;)
Afijn het zal aan mij liggen! 8)7

https://www.hulpnodigmet.nl/wp-content/uploads/2013/06/4tr2_5watt-radi…

VrGr Rob

Hee Robbie,das lang geleden!
Er is na al die jaren niks veranderd he?Nog steeds met 2n2219’s aan het rommelen hahaha.

Hallo Albajanus

Ik zal het je sterker vertellen, ik wil kijken of ik met buisjes als ECC . . EL84 EF . . . QQE…
ook op de lage band kan werken.
Het kan weet ik al wel, maar of het MIJ, ook lukt… voor mij, het blijft leuk!

VrGr Rob

Ja leuk,ik ben ook een beetje aan het rommelen daar.
Maar antenne staat binnen,dus lokaal wat testen.
Verder nog wel bezig met de buizen audio hobby.

Buizen blijven (wat mij betreft!) mooi om mee te werken,
mensen hier zeggen tegen mij over transistors al dat het ouwe troep is.
Ik blijf zeggen het leuk te vinden, en dat is echt ook zo!
.
in de tussentijd heb ik meermaals geprobeerd om proberen te begrijpen wat pa0fmy –
schreef maar kom er niet uit helaas!
.
De fout:
ik had eigenlijk al wel een vermoeden dat ik het verkeerd deed met die aftakkingen,
MAAR ik had de oscillator spoel niet in de gaten 1 winding er af en heel veel viel nu op zijn plaats.
Ook de oscillator transistor is een 2N708 (van Motorola)
.
Spiegels/harmonische:
nu ik weer over ouwe troep schreef schiet het mij te binnen dat-
ik de zendertjes waar ik mee knutsel controleer met de dipmeter,
dat is naar alle waarschijnlijkheid niet voldoende voor velen van jullie ben ik bang-
maar zo controleer ik het nu dus wel.
( en ja staat op Dummy )
.
VrGr Rob

Had nog een foto van het eindtrapje 2N3553

Als je met een gewone FM radio of niet geijkte dipmeter gaat controleren kan het inderdaad verkeerd uitpakken. FM radio is 10,7 MHz middenfrequent, spiegel frequentie is dan 21,4 MHz hoger en een heel hard signaal uit je zender ontvangt die dan ook. Maar zonder in de gaten te hebben zit je op b.v 100MHz + 21,4 Mhz te zenden an dat is midden in de vliegtuigband. Schaf op aliexpress een goedkoop digitaal frequentiemetertje of bouwpakketje hiervan aan. Heb je veel plezier van. Verder is verdiepen in zendtechniek een aanrader, er staan zelfs gratis cursussen voor legaal zendamateur op internet. Succes. Frans.

http://sm0vpo.altervista.org/tx/vhfpa-00.htm
Kijk even hier voor beschrijving van de spoelen. Voor 100MHz zal alles ietsje meer moeten. Deze is voor 144 MHz.

Op 10 november 2023 12:27:16 schreef pa0fmy:
http://sm0vpo.altervista.org/tx/vhfpa-00.htm [...] Deze is voor 144 MHz.

Er staat daar:

The circuit diagrams shown are "normalised" for 100MHz

Hallo pa0fmy en FET,

http://sm0vpo.altervista.org/tx/vhfpa-00.htm

in de tekst lees ik dat die smoorspoelen zijn:
L3 is a huge RF choke, made using typically 20 turns of 22SWG wire in a ferrite ring

En als ik het niet verkeerd heb is 22SWG in Milimeters 0.711 MM ( afgerond 0,7MM )
https://www.rapidtables.com/calc/wire/swg-to-mm.html
vraag ik mij af, klopt dat?
En dit telt dan voor L2, 3 en 4
.
Dit gebruik ik nu voor die smoorspoeltjes zie afbeelding?

@Rob ik wil nog even reageren betreffende de 2N708 en andere typen welke je aan het testen ben.
In mijn tijd en de jouwe ook want we zijn ongeveer van dezelfde generatie, was de BFY90 heel populair.
We gebruikte die vaak als driver welke vlak na de oscillator kwam.
Maar je kan die natuurlijk ook in de oscillator doen.
Als driver kan die wel 100mW leveren en heeft een hogere versterking op VHF als die andere typen.
De BFY90 daar is later de BFR90 uit voortgekomen.
Het nadeel van de BFY90 is dat die vier aansluitingen heeft , één ervan is het huisje wat aan de massa komt. Maar voor de rest een prima transistor alleen verouderd.
Wat betreft de eindtrap met de 2N3553 daar heb ik een heel ander schema voor ontworpen en dat ziet er zo uit:

Hallo Martin – allemaal,

Volgens mij heb ik die BFY90 en ZEKER die BFR90 hier ook nog,
MAAR hij doet het nu, alleen die 2N3553 trap regelt niet mooi.
Wat ik zal doen is ik maak het even zoals hier:
http://sm0vpo.altervista.org/tx/vhfpa-01.gif

kan ik even zien of het dan beter gaat/draait ook met die trimmer stand.
Een filter heb ik, maar op Dummy ben ik er niet bang voor!

Dankjewel allemaal voor de tips enz...

Moet nog wel kwijt:
Dat ik het raar vind, voorheen heeft dit gewerkt?
en ik wil echt niet eigenwijs zijn maar vind het apart?

VrGr Rob

Op 9 november 2023 15:49:29 schreef rob007:
Hallo pa0fmy,

Als ik toch eens wist waar je het over hebt? ;)
Afijn het zal aan mij liggen! 8)7

PA0FMY bedoelt dat het 4,7mH (@MartinV Je hebt gelijk, hoe kwam ik daar nou weer bij 8)7) 4,7µH spoeltje naar de collector van de 2N3553 parallel staat met een 1nF condensator. Dat vormt, net zoals een trimmer en een spoel in een oscillator, een LC-kring. En dat kan gaan oscilleren en ongewenste rommel in je signaal veroorzaken.

Op 9 november 2023 10:06:48 schreef rob007:
Wat ik vroeger(toen ik dit gemaakt heb) niet begreep is dat je met die aftakking –
een aanpassing deed waardoor het veel beter werkt.
(dat is neem ik aan ook hoe ze dat doen met 2 trimmers dat aanpassen?)

Soms moet je er niet te moeilijk over nadenken Rob ;)
Eenvoudig voorbeeldje om het inzichtelijker te maken:

Stel, we hebben een gloeilamp van 6 Watt. Het lampje is gemaakt voor een spanning van 12 Volt, een stroom van 0,5 Ampère en dat voeden we met een regelbare voeding die keurig op 12V staat maar niet meer dan 0,5 Ampère kan leveren.

Dan kunnen we heel makkelijk de "impedantie" van de lamp uitrekenen. De impedantie is in dit eenvoudige voorbeeld namelijk gelijk aan de weerstand van de lamp. Dus dan volstaat R=U/I (12V/0.5A)=24Ω. Het vermogen wat de lamp verbruikt is nu ook 6 Watt. Exact waar de lamp voor gemaakt is en hij produceert voldoende licht (gewenst vermogen). De voeding kan het ook nog net bolwerken.

Nu gaan we een ander lampje in de fitting schroeven. Ook een lampje van 6 Watt maar met een werkspanning van 6 Volt. Deze heeft 1 Ampère nodig om de volle 6 Watt te kunnen leveren, helaas voor de voeding, die kan dat niet. Doe je het toch dan raakt de voeding overbelast, zakt de spanning in en hij wordt heet. Nu is er dus sprake van een mis aanpassing in de impedantie.

Kun je dat oplossen? Ja! Als er maar AC in het spel is. Stel dat onze regelbare voeding helemaal geen DC maar AC eruit spuugt en we zetten op de uitgang van de voeding een trafootje die 12V bij 0,5A naar 6V en 1A kan transformeren, dan kunnen we dus wél met deze voeding het 6W lampje van 6V in volle glorie laten branden, zonder overbelasting van de voeding!

Vervang "voeding" voor stuurtrapje, "lampje" voor eindtrapje en "transformator" voor spoeltje tussen de twee trapjes in. Helder nu? :)

Hallo Koyo,

ZO DAN!
Dit is voor mij de beste uitleg die ik ooit gehad heb!
Ja op zijn Jip en Jannekes maar snap nu door JOU wat pa0fmy Bedoelde! potvers nog an toe zeg.
_/-\o_
Ja allemaal helder, dankjewel zeg!
VrGr Rob

Heldere uitleg, maar dat 4,7mH spoeltje zal wel 4,7µH moeten zijn, 4700µH is meer voor een langegolfzender een goede smoorspoel.
Een betere manier is een spoel van 5 windingen over 6mm daarvoor te gebruiken.
Overigens die 82pF die in serie staat met de spoel L4, heeft geen enkele functie.
Alleen dat de seriecapaciteit van de seriekring kleiner wordt.

Hallo Martin,

ik heb nog niet de kans gekregen om ook maar iets te doen nog!
MAAR nemen we mee, en ik kijk natuurlijk ook bij andere schema’s af en daar zie je ook veel –
dat van af de Collector een spoel van ongeveer 4,5 windingen naar de plus met ontkoppeling en dan toch weer een smoorspoel.
En Collector naar de uitgang ook 4,5 wdg en dan inderdaad zonder 82pF maar wel die 2 trimmers.
.
Fijn is JIJ legt vaak duidelijk uit, maar dankbaar ook voor Koyo zijn uitleg nu!
(uitkijken er zijn er meer die goed uitleggen natuurlijk maar… )
Echt HEEL dankbaar daar voor hoor! _/-\o_
(voel me ook een beetje stom dat waar PA0FMY mee aankwam, begreep er niks van en nu… ) kwartje..
.
ik hoop strakjes even…
.
VrGr Rob

Op 9 november 2023 18:07:54 schreef Albajanus:
Ja leuk,ik ben ook een beetje aan het rommelen daar.
Maar antenne staat binnen,dus lokaal wat testen.
Verder nog wel bezig met de buizen audio hobby.

Oei oei Petertje,dan hoor je mij misschien ook wel een keertje!