Ik dacht eraan om de hete lucht te gebruiken na de connector vastgezet te hebben.
Maar ik heb de komende week toch nog geen tijd om er rustig voor te zitten, dus ik kan er nog over nadenken.

Even voor de zekerheid, met hete lucht bedoelen wij een soldeerstation, geen fohn of verfstripper. Als je dit soort vragen stelt, het priegelwerk vindt en je niet precies weet hoe je het moet doen kan ik niet geloven dat je wel een hete lucht station hebt staan. Dat is meestal iets wat mensen kopen als ze veel SMD doen en de nodige ervaring hebben. Kan natuurlijk wel maar dat is dan wat "ongewoon" ;-)

Waarom wil je na het solderen met hete lucht aan de gang ?

Het is gerepareerd. De punt van mijn soldeerbout is net zo breed als die verbindingen, dus ik heb een koperdraad om de punt gewikkeld en die gevijld.

Overigens zou het niet erg geweest zijn als het niet gelukt was, want de fabrikant had al voor een vervagend apparaat gezorgd.

Bedankt voor alle hulp hier.

Netjes dat ze zoiets nog willen behandelen; normaliter valt dit soort grove mishandeling niet onder garantie...

Officieel is het (in NL) zo dat de fabrikant "grove mishandeling" moet aantonen als iets binnen de garantieperiode kapot gaat. Als ze dat niet kunnen aantonen, dan "zal het wel een productiefout geweest zijn" en moet de fabrikant het vervangen of repareren.

Na de garantieperiode draait de bewijslast om en moet de consument aantonen dat het een productiefout betreft en redelijkerwijze aantonen dat de fout niet eerder ontdekt kon worden. De fabrikant blijft verantwoordelijk voor productiefouten.

Op 13 november 2023 12:44:06 schreef rew:
Officieel is het (in NL) zo dat de fabrikant "grove mishandeling" moet aantonen als iets binnen de garantieperiode kapot gaat.

De foto spreekt voor zich...
(afgerukte eilandjes en spoortjes lijkt me nooit een fabrieksfout... :+ )

Een vervelend puntje is wel dat tegenwoordig die USB-connectortjes zo ieniemienie klein zijn dat het niet al te moeilijk is om die van de print af te slopen, zelfs bij normaal gebruik.

Gisteren nog een camera gerepareerd waarvan de micro-usb-b connector netjes van de print was losgekomen (lag gewoon los in de behuizing). Ik maak dan alles proper en soldeer de contacten opnieuw met hete lucht en bismutsoldeer voor lage temperatuur. Op die manier is de kans op beschadiging van omliggende componenten miniem. De behuizing van de connector zet ik dan opnieuw vast met tinsoldeer en een fijne bout.

Voor USB in ruwere omgevingen gebruik ik zelf altijd de USB-B high retention connectors als ik zelf printen ontwerp. Die zijn behoorlijk groot, stevig en volledig through-hole. Voor alle andere ontwerpen gebruik ik tegenwoordig USB-C omdat dat een de-facto standaard geworden is.

Op 13 november 2023 12:55:54 schreef Arco:
[...]

ik zou dan eerder zeggen dat de connector zijn bevestiging aan massavlak niet goed was en dat de data eilandjes de connector niet kunnen vasthouden

op de eerste foto is duidelijk te zien dat de metaal connector omhulsel niet goed gesoldeerd zat in de pcb, want die eilanjes en soldering zijn nog intakt, en de connector ligt eruit.

bij mishandeling zou ik dan eerder een vervormde usb connector verwachten of losgerukte massavlakken

https://dms-discourse-static.s3.dualstack.us-east-1.amazonaws.com/optimized/2X/0/0798e8f9b3a3ad24f6490fac3f9a2c49c700f582_2_583x500.png

https://piconomix.com/wp-content/uploads/2015/02/Broken-USB-zoomed-in.jpg

Die connector met TH massapinnetjes kan alleen loskomen als er een enorme kracht vertikaal omhoog wordt uitgeoefend, en daar is de connector niet voor gemaakt...
(ik moer ook wel eens een connector, maar dan geef ik niet de connector de schuld... ;) )

Op 13 november 2023 12:55:54 schreef Arco:
[...]

Ja, ik denk inderdaad dat in dit geval de fabrikant "mishandeling" wel voldoende kan aantonen. :-)

Op 13 november 2023 13:53:25 schreef McAwesome:
Voor USB in ruwere omgevingen gebruik ik zelf altijd de USB-B high retention connectors als ik zelf printen ontwerp.

Ik heb een print voor "in industriele toepassingen gemaakt. Na afsluiting van het project zegt de klant: "voortaan USB-B stekkers gebruiken". Lomper maar in een industriele toepassing uiteindelijk betrouwbaarder. Tja Duh! Suf dat ik daar zelf niet opgekomen was. Maar als ze bij de eerste keer dat ze die dingen zagen dit gezegd zouden hebben dan hadden alle in het veld geinstalleerde exemplaren zo'n USB-B gehad. Nu zijn er dus een zwik die microUSB hebben. (en ik heb er een stuk of tien compleet laten bestukken: daar de print van aanpassen is "duur".)

Op 13 november 2023 14:16:21 schreef Arco:
Die connector met TH massapinnetjes kan alleen loskomen als er een enorme kracht vertikaal omhoog wordt uitgeoefend, en daar is de connector niet voor gemaakt...
(ik moer ook wel eens een connector, maar dan geef ik niet de connector de schuld... ;) )

en microusb heeft toevallig een 'slotje'. dus als die niet ontgrendeld, komen er krachten op die stekker, vertikaal omhoog.
moet je dat type maar niet nemen. een connector die op de print zit, en zijdelinks de usb kabel krijgt, kan dan veel grotere krachten opvangen.

usb B heeft geen slotje en kan dus nooit aan de connector 'trekken'. voor mijn part dus een verkeerd gekozen connector of niet goed ontvet/gereinigd voor die gesoldeerd werd.
er was maar 1 printbaan losgerukt, bij al de rest zag je gebroken soldering (mat grijs). geen goede hechting aan de connector.
als die goed gesoldeerd is, breken ofwel de pinnetjes af, ofwel de soldeereilandjes

Micro-USB was wel een van de ongelukkigste connectors (Mini-USB was al een stuk beter). Ik gebruik ook vaak nog een USB-B.

Men probeerde vaak de connector met kracht er verkeerd-om in te rammen (wat soms nog enigszins lukte ook)
Dat de micro-USB veel op de USB-C lijkt qua vorm maakte het er ook niet beter op, nog meer kans dat Murphy langs komt... :+

Ik heb trouwens nog nooit een micro-usb met vergrendeling gezien. (en ik heb er heel wat gezien...)

[Bericht gewijzigd door Arco op (13%)]

Op 13 november 2023 14:40:50 schreef Arco:
...
Ik heb trouwens nog nooit een micro-usb met vergrendeling gezien. (en ik heb er heel wat gezien...)

Die twee uitsteeksels aan de bovenkant:

Dat zal toch wel iets bijzonders zijn, want die heb ik hier niet en ook nog nooit gezien...

Er is trouwens wel meer spul wat niet Murphy-proof is.
Een displayport connector heb ik ook al enkele malen gezien dat men die met wat (ongepast) geweld andersom erin kon krijgen...

[Bericht gewijzigd door Arco op (51%)]

nee, micro usb was hiervoor ontwikkeld. door de vergrendeling in de kabel te steken, kan je de kabel vervangen als die niet meer blijft zitten en moet je niet de connector in het apparaat wisselen.

ontgrendelen is door iets schuin te houden. dat merk je ook , een oude kabel komt zo uit je telefoon, een nieuwe klemt altijd een beetje

Mee eens, al heb ik mijn twijfels bij dat verhaal over schuin houden. Op die manier kan ik me wel voorstellen dat je er af en toe één kapot hebt. Het profiel van die weerhaakjes is zo ver ik kan zien nooit volledig haaks waardoor hij altijd wel los komt uit de connector door recht te trekken.

Op 13 november 2023 15:23:40 schreef Arco:
Dat zal toch wel iets bijzonders zijn, want die heb ik hier niet en ook nog nooit gezien...

Serieus niet? Ik heb er geeneen zonder... Ik denk oprecht dat je het over een andere connector hebt, want zo ver ik weet is het deel van de standaard dat ze zo zijn. Dit zijn de eerste 6 die ik binnen bereik had, en die hebben allemaal (iets overbelichte) weerhaakjes:

Sommige zijn goedkoop, sommige van gerenommeerde merken (Nokia/Microsoft, Ikea). USB-C heeft dat niet, misschien heb je het daar over?

Mijn micro-usb connectors hebben ook allemaal van die weerhaakjes, ik heb er nog nooit zonder gezien.

Ik heb heel veel problemen gehad met micro-usb, vooral slecht contact en het stekkertje is niet echt handig bij het in- en uitpluggen. Micro-usb was de opvolger van mini-usb en zou zogezegd mechanisch veel beter zijn en meer cycli van in- en uitpluggen aankunnen. In de praktijk heb ik mini-usb altijd veel beter gevonden.

Van usb-c ben ik ook niet zo'n fan. Die connectors hebben een zeer fijne pitch wat repareren nog lastiger maakt als eentje afbreekt. En ja, de connector is standaard en je kan de stekkers in twee richtingen inpluggen, maar de kabels zijn verre van standaard en ik vrees dat we met een oerwoud aan kabels gaan eindigen waarbij niet altijd even goed te zien is waarvoor ze geschikt zijn.

Ah,

Je bedoelt die aandrukveertjes (met haakjes heeft dat niets te doen, ze drukken de boel alleen aan), die zijn inderdaad standaard.

Als er nu geen uitsparingen hadden gezeten in de connectors was ik het met je eens geweest, maar gegeven het feit dat die er wel zitten is "weerhaak" toch een logischer woord. Hier zie je een (toch wel handige) losse connector met en zonder een micro-USB er in:

Op 13 november 2023 18:38:30 schreef Arco:
Ah,

Je bedoelt die aandrukveertjes (met haakjes heeft dat niets te doen, ze drukken de boel alleen aan), die zijn inderdaad standaard.

[bijlage]

als je de connector los laat, zijn de pinnetjes vergrendelend,
als je de connecor iets schuin houd, schuiven die pinnetjes in.

heb dat ergens in een manual gezien dat je de connector moet schuin houden om te verwijderen.

Oef, zonder zuur te willen klinken neig ik dat een erg matige manual te vinden. Ik heb die 6 connectors van daarnet er even bij gepakt, en het gaat nergens makkelijk, en bij de kabels die ik altijd de goede heb gevonden krijg ik het niet voor elkaar. Daarentegen veren bij alle kabels die ik heb de weerhaakjes (of aandrukveertjes of 'whatever') met een redelijk gemak en zijn ze in alle gevallen (inclusief die op jouw foto) afgerond zodat ze nooit helemaal vast zouden moeten zitten. Het lijkt me dat dit buigen van de connector niet de bedoelde werking is geweest.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op (14%)]

Het apparaat is niet 'mishandeld'. Ik weet niet hoe het gebeurd is, want het is niet mijn ding, maar die kabel zit er behoorlijk vast in. Je moet aardig hard trekken om hem eruit te krijgen.

Op 13 november 2023 20:12:39 schreef Kruimel:
Daarentegen veren bij alle kabels die ik heb de weerhaakjes (of aandrukveertjes of 'whatever') met een redelijk gemak en zijn ze in alle gevallen (inclusief die op jouw foto) afgerond zodat ze nooit helemaal vast zouden moeten zitten. Het lijkt me dat dit buigen van de connector niet de bedoelde werking is geweest.

I heb er thuis liggen waar die haakjes vlijmscherp zijn, waren van de eerste kabels.
heb er zelf liggen waar een 'drukknop' op zit om die haakjes in te trekken.

hier (wikipedia foto) is het al redelijk zichtbaar dat ze niet afgerond zijn.

als deze bovenste vergrendeld, zit die toch echt vast. zijn zijkanten zijn rechtop.
de blauwe is afgerond en kan je zo verwijderen

er zijn devices waar ik de kabels gewoon niet loskreeg, als ik de kabel niet 'schuin' eruit haal

er zijn nu ook wel verschillende micro-usb fiches, misschien dat daar het verschil in zit?
er was vroeger micro-A, daarna micro B (diegene van dit topic), maar er is ook een variant AB die in beide werkt.
of een fabrikant die vroeger usb kabels maakte waar het kopje 10° kan van 'buigen' om de locking pins te ontgrendelen.
beetje tussen de versie met 'drukknop' en de versie die we nu hebben met afgeronde kopjes

Veroorzaakt dat buigen niet meer stress op het PCB dan er uit trekken ? Ik heb hier een goede kwaliteit kabel van Nokia, er staat B op de connector en idd twee van die "weerhaakjes" maar die willen niet intrekken en ik durf niet nog meer kracht te zetten. Maar er blijken idd meerdere micro's te zijn. A, B en AB. Nooit geweten. Ik kende AB alleen maar als een hele breede op mijn usb HD

Die micro USB is een grote ellende. Ook C vind ik niet geweldig. Heb laatst een Amphenol kabel gekocht om dat twee van die China meuk dingen er spontaan uitviel en ik gebruik hem vaak voor internet thetering en zodra je de telefoon aanraakte viel het internet weer uit door die kabel. (Heb de connector op de telefoon al een keer opnieuw gesoldeerd)

Doe mij maar de mini-B USB, die laatste zit nog op mijn HP calculator en Nikon DSLR. Ook op mijn favoriete telefoons zaten die (de Nokia "koelkasten", ik heb ze nog allemaal, helaas niet meer bruikbaar, maar ik zou zo weer teruggaan naar iets met een echt toetsenboard ipv alleen touchscreen.
Van de wiki:

usb C is heel krap in tolerantie.
ga eens met een houten stokje in de usb c connector van je telefoon en schraap het vuil er eens uit.
het moment dat er maar 1mm vuil in zit, gaat de connector niet diep genoeg meer om contact te maken

het net hetzelfde met datatransfer, als ik mijn hand op tafel leg, was dat genoeg trilling om de connectie te verliezen van de telefoon die met pc verbonden was.

het vuil wordt telkens aangedrukt met de connector in steken waardoor het een harde blok wordt.
ik heb het met een metalen naald gedaan, maar let op met kortsluiting van de contacten. er zit 5V op
https://i.ytimg.com/vi/e8FmsrYdcos/maxresdefault.jpg
https://i.etsystatic.com/27129238/r/il/c00a93/4481610008/il_570xN.4481610008_jqsw.jpg

ik had bijna mijn usb connector op telefoon vervangen tot ik dit eens probeerde. werkte weer als nieuw erna

[Bericht gewijzigd door fcapri op (13%)]